Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak
Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak
Is het niet handiger dat er ergens op dit forum de links geplaatst worden naar de verschillende vervoerders of een link naar 9292?
Dan hoeven de mensen niet meer te vragen, maar kunnen ze zelf kijken
Dan hoeven de mensen niet meer te vragen, maar kunnen ze zelf kijken
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Dienstregeling
Dat kun je doen, maar dat weerhoudt demense niet van vragen
Re: Dienstregeling
Ach, kunnen we demensuh dan in ieder geval alleen helpen als ze wat manieren tonen? Geen hallo, geen alvast bedankt, zo heb ik het niet geleerd als kind... :X
Re: Dienstregeling
Ik vraag me wel eens af wat de intenties zijn van die mensen die dit soort topics openen. Vragen om informatie die je zelf makkelijk kan opzoeken.
Re: Dienstregeling
Wat voor sommigen hier misschien als ademen is, is niet voor iedereen even makkelijk. Al kun je het ook overdrijven natuurlijk, we zijn Ome Google niet...
Re: Dienstregeling
Als ze dit kunnen vinden, waarom dan niet sites zoals 9292 of een andere reisplanner van vervoerders? Kunnen we dit forumdeel niet beter hernoemen naar Beveelbaak? :X
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling
Omdat de sites van vervoerders tegenwoordig allerlei dynamisch gegenereerde systemen hebben waar de dienstregeling in staat, in plaats van de PDF downloads die het vroeger waren.
Over het algemeen zijn die dienstregelingen daardoor slecht met Google te vinden, terwijl onze wiki geoptimaliseerd is op vindbaarheid en vaak bovenaan in Google verschijnt als je bv. zoekt op "Lijn 1 Amsterdam".
En je moest eens weten hoe vaak er vragen per mail kwamen via ons contactformulier waar letterlijk een link naar 9292 boven staat. Al gebeurt dat aanzienlijk minder sinds we de vraagbaak hebben.
Over het algemeen zijn die dienstregelingen daardoor slecht met Google te vinden, terwijl onze wiki geoptimaliseerd is op vindbaarheid en vaak bovenaan in Google verschijnt als je bv. zoekt op "Lijn 1 Amsterdam".
En je moest eens weten hoe vaak er vragen per mail kwamen via ons contactformulier waar letterlijk een link naar 9292 boven staat. Al gebeurt dat aanzienlijk minder sinds we de vraagbaak hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling
Naar aanleiding van deze discussie is het misschien wel handig om op de wiki een link naar een reisplanner, dienstregeling of vervoerder van de betreffende dienst aan te leggen, al is dat met Duitse en Belgische lijnen voor directe links naar dienstregelingen nagenoeg een ondoenlijke zaak om bij te houden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Dienstregeling
Sterker nog de linken naar de MIVB site is volgens mij zelf verboden.ArrivaBas schreef:al is dat met Belgische lijnen voor directe links naar dienstregelingen nagenoeg een ondoenlijke zaak om bij te houden.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Dienstregeling
Omdat de MIVB dat verbied dat te doen zonder hun toestemming.
Kijk maar op hun site.
Mag helaas geen link daar naar toe geven.
Kijk maar op hun site.
Mag helaas geen link daar naar toe geven.
Re: Dienstregeling
Laat ze mij maar aanklagen dan *O*
MIVB schreef:Hyperlink
Elke gebruiker of bezoeker verbindt zich ertoe geen link te leggen vanaf enige andere website naar de website van de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB), met inbegrip van één van de secundaire pagina's, zonder de uitdrukkelijke toestemming van de MIVB.
Dit verbod geldt voor elke vorm of techniek van verbinding waarbij de naam, het adres of enig ander element (onder meer beelden, logo's, animaties, teksten, knoppen...) of een gedeelte van een element dat op één van onze webpagina's voorkomt, getoond wordt op één van de pagina's van een andere website, of waardoor de internetgebruiker vanaf deze andere website op welke manier ook doorverbonden wordt naar de website van de MIVB.
De aanvraag tot toelating moet via contactformulier verstuurd worden. Klik hier om ons te contacteren
Re: Dienstregeling
Ondertussen heeft de TS een nieuw topic geopend met opnieuw een dienstregelingverzoek en opnieuw zonder manieren. Is het niet makkelijker om uit te leggen hoe de dienstregeling opgezocht kan worden dan om mensen naar het resultaat te leiden? :?
Re: Dienstregeling
Ik snap dit geklaag niet zo goed, wat is het probleem om even een-twee minuten van je tijd te investeren in het geven van een antwoord? In de plaats daarvan gaan jullie nu urenlang doorzeuren dat mensen moderne technologie niet snappen en dat ze niet vriendelijk zijn.
Maar: zoekmachines zijn ook niet altijd makkelijk in het gebruik, en ik heb er zelfs voor geleerd. En: mensen zijn soms niet altijd vriendelijk. Dat is soms frusterend, maar vriendelijk terugdoen en helpen een antwoord te vinden werkt nog altijd beter dan afkatten.
Maar: zoekmachines zijn ook niet altijd makkelijk in het gebruik, en ik heb er zelfs voor geleerd. En: mensen zijn soms niet altijd vriendelijk. Dat is soms frusterend, maar vriendelijk terugdoen en helpen een antwoord te vinden werkt nog altijd beter dan afkatten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling
Maar wat is dan de oplossing: mensen mee laten gaan met de tijd, of mensen een oplossing geven die geen duuroplossing biedt?
Oh, en goede manieren gaan niet in rook op als je moeite hebt met een zoekmachine. :X
Oh, en goede manieren gaan niet in rook op als je moeite hebt met een zoekmachine. :X
Re: Dienstregeling
In dit geval is een snelle oplossing geven beter en op een andere plek dan discussiëren over een duurzamere oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling
Het is helaas een gegeven dat behoorlijk wat mensen slecht zijn in lezen. We timmeren alles dicht met teksten als 'wij zijn geen vervoersbedrijf', 'wij hebben geen banden met vervoersbedrijven of -instanties', 'wij zijn slechts hobbyisten', toch stromen de mails binnen met klachten over buschauffeurs, hoe lang omleidingen duren, en over vertrektijden. Al deze berichten zijn op hetzelfde niveau: botte tekst zonder interpunctie en zonder volzinnen. Zonder er dieper op in te gaan denk ik dat het voldoende zegt over het vermogen iets zelf op te zoeken. Dat is voor sommigen nou eenmaal lastig.
Om het oorspronkelijke topic niet te veel te laten verzanden heb ik dit topic afgesplitst.
Om het oorspronkelijke topic niet te veel te laten verzanden heb ik dit topic afgesplitst.
Ik doe ook maar wat
Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak
Dat lijkt me een heel heldere analyse, Ardan. De wereld is vol van niet-onvriendelijke, maar tevens niet zo snuggere types. Ze combineren vaak een gebrekkig inzicht in de wonderen van het web met een matige tekstverwerkingssnelheid. Minder noodzakelijke woorden als "graag" of "bedankt" willen daar nogal eens de dupe van worden, om over het toepassen van de voorwaardelijke wijs nog maar te zwijgen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Dienstregeling
Vergeet niet dat veel (incidentele) reizigers geen idee hebben welke vervoerder er in de buurt rijdt. Ze weten wellicht nog net het lijnnummer, maar of dat dan Arriva, RET of Pietje Puk Express is, weet men niet.MarkHul schreef:Als ze dit kunnen vinden, waarom dan niet sites zoals 9292 of een andere reisplanner van vervoerders? Kunnen we dit forumdeel niet beter hernoemen naar Beveelbaak? :X
En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten welke vervoerder(s) vanuit Winterswijk naar Duitsland rijdt/rijden. :@
Ik ben wel benieuwd hoe jullie daar dan op antwoorden: hebben jullie een standaard tekst of is het iets persoonlijker (of beantwoorden jullie die vragen gewoon niet)?Ardan schreef:Het is helaas een gegeven dat behoorlijk wat mensen slecht zijn in lezen. We timmeren alles dicht met teksten als 'wij zijn geen vervoersbedrijf', 'wij hebben geen banden met vervoersbedrijven of -instanties', 'wij zijn slechts hobbyisten', toch stromen de mails binnen met klachten over buschauffeurs, hoe lang omleidingen duren, en over vertrektijden. Al deze berichten zijn op hetzelfde niveau: botte tekst zonder interpunctie en zonder volzinnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak
Wat wellicht mogelijk is om te starten met een lijstje van busboekjes in PDF formaat.
Sterker nog misschien is het een idee centraal de busboekjes op te slaan met een duidelijke bestandsnaam en niet zoal Connexxion nu doet of Arriva.
We kunnen dan linken naar de juiste PDF.
Een vervoeder die geen info op PDF heeft moeten we eingenlijk niet serieus nemen, sterker nog gewoon adviseren om niet te reizen. _O_
Sterker nog misschien is het een idee centraal de busboekjes op te slaan met een duidelijke bestandsnaam en niet zoal Connexxion nu doet of Arriva.
We kunnen dan linken naar de juiste PDF.
Een vervoeder die geen info op PDF heeft moeten we eingenlijk niet serieus nemen, sterker nog gewoon adviseren om niet te reizen. _O_
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling
Schande! Maar ik denk dat je hier niet de enige bent.Meltrain schreef:En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten welke vervoerder(s) vanuit Winterswijk naar Duitsland rijdt/rijden. :@
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak
Ik denk juist dat het makkelijker is om een uitleg te maken hoe mensen dat zelf op kunnen zoeken. Dus eventueel een uitleg waarin per vervoerder staat hoe je de dienstregeling kan zoeken, als pagina op de wiki. Daarmee kunnen mensen die 'hoe vind ik dienstregeling' intikken wat makkelijker naar hun antwoord komen.huibf schreef:Wat wellicht mogelijk is om te starten met een lijstje van busboekjes in PDF formaat.
Sterker nog misschien is het een idee centraal de busboekjes op te slaan met een duidelijke bestandsnaam en niet zoal Connexxion nu doet of Arriva.
We kunnen dan linken naar de juiste PDF.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Dienstregeling
Zeker niet, ik weet ook echt niet in welke plaats welke vervoerder precies rijdt. 9292 vind ik bovendien ook niet altijd optimaal en een fijne reisplanner als het gaat om de wat meer afgelegen gebieden. 9292 geeft nogal eens een advies om te lopen naar een bepaalde plek terwijl ik weet dat als ik iets langer wacht er dan alsnog een bus gaat. Zo geeft hij naar mijn huis in bepaalde gevallen nooit 51 aan, terwijl die echt dichterbij stopt dan de 352. Bovendien is naar Arnhem Centraal lijn 51 niet sneller dan 590+sprinter, die wordt niet elk uur aangegeven. Tot slot neem ik soms ook wel eens per bus andere routes, omdat ik weet dat de snellere lijnen wat drukker zijn en gebruik dan om die reden een iets langzamere bus, die in die gevallen nooit getoond wordt. Of tussen Ede-Wageningen en Wageningen busstation, dat ik dan op sommige momenten liever 84 en 88 heb en op sommige momenten liever 86 afhankelijk van drukte en van punctualiteit die door de dag heen sterk verschillen. Bij die lijnen weet ik toevallig dat het Keolis is, omdat het in de buurt is, maar om dat van elke plek in het land te weten weet ik niet en op die momenten vind ik het dan prettig om daarvan te weten welke opties er zijn.regenmaker schreef:Schande! Maar ik denk dat je hier niet de enige bent.Meltrain schreef:En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten welke vervoerder(s) vanuit Winterswijk naar Duitsland rijdt/rijden. :@
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak
Mwoh. Ik kan me niet geheel aan de indruk onttrekken dat mensen het ook wel heel makkelijk vinden, een ander de informatie te laten zoeken. Scheelt je toch zelf kijken op 9292 of even naar de haltevertrekstaat te lopen.Z2N schreef:Ik denk juist dat het makkelijker is om een uitleg te maken hoe mensen dat zelf op kunnen zoeken
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten