En Arriva betaalt geen huur?KM46 schreef:Nee Suus ... Arriva zelf heeft de pauzeruimte niet zelf laten opknappen. Dat heeft de Goudse Verzekering (de eigenaar van het pand) laten doen.Suus schreef:Volgens de verhalen wil Arriva geld zien voor toegang tot de pauzeruimte. Arriva heeft daar de hele boel laten opknappen het afgelopen jaar, dus ergens snap ik het wel.
Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Volgens mij draaien we in cirkeltjes hier :) Je kan dat natuurlijk oplossen door iedereen te laten betalen en de wcs 'onafhankelijk' te maken (laat ze uitbaten door Sodexo, klaar). Ik denk dat het in dit voorbeeld voor Arriva daardoor ook duurder wordt. Andere optie is als de provincie of concessieautoriteit dit als 'wegbeheerder' zelf oppakt om naast fatsoenlijke bushaltes ook pauzefaciliteiten te ontwikkelen en tegen kostprijs verhuren.Geert schreef: En Arriva betaalt geen huur?
Er zijn wel meer voorbeelden waar vervoerders elkaar (en vooral de chauffeurs) het leven zuur maken.
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
- Locatie: Zelhem
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Vanochtend de berichtgeving van de NOS gevolgd en die maakten er speciale vermelding van dat Arriva niet staakt in de Achterhoek omdat daar een afwijkende CAO van toepassing is. Nou vraag ik mij dan af waar concreet de verschillen zitten t.o.v. de landelijke CAO OV. Iemand hier die daar licht op kan laten schijnen?
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Hoe jaag je de klant de (dure) bus uit!
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Praktisch het enige wat rijdt aan streekvervoer is de Achterhoek, buurtbussen en een gedeelte van de streeklijnen van de RET.
Het is wel duidelijk in welke regio’s veel buurtbussen rijden: in Zeeland, Noord-Holland Noord en Zuid-Oost Brabant is het minder leeg op de kaart dan elders.
Het is wel duidelijk in welke regio’s veel buurtbussen rijden: in Zeeland, Noord-Holland Noord en Zuid-Oost Brabant is het minder leeg op de kaart dan elders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Van Oeveren in Zeeland rijdt ook uit: op het moment rijden er minstens 2 op lijn 395 (Rotterdam-Z’zee). De 133 lijkt de stalling niet af te kunnen want die staat stil aldaar. Ik heb dus het vermoeden dat ze een bus voor het hek hebben gezet, want de Schouwse buurtbusjes staan er ook en die rijden ook niet.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik ben van mening dat stakers hun mening niet mogen opdringen aan werkwilligen.
Als uitgangen van garage's geblokkeerd worden, zodat mensen die principieel tegen staken zijn niet kunnen werken, dan is ingrijpen door het bevoegd gezag noodzakelijk.
En ik hoorde vanmorgen dat men niet wil staken????
Men vindt dat men moet staken.
Er MOET in dit land maar één ding en dat is Belasting betalen.
Als uitgangen van garage's geblokkeerd worden, zodat mensen die principieel tegen staken zijn niet kunnen werken, dan is ingrijpen door het bevoegd gezag noodzakelijk.
En ik hoorde vanmorgen dat men niet wil staken????
Men vindt dat men moet staken.
Er MOET in dit land maar één ding en dat is Belasting betalen.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Kampvuurtje voor het hek is ook nog een optie. Blijven de chauffeurs ook warm ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Één van de schouwse buurtbusjes lijkt nu toch te rijden. Die bus die er net stond is ook bij ovzoeker verdwenen, dus ze zullen wel uit kunnen rijden op de een of andere manier.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Welke andere landen?Z2N schreef:In vergelijking met andere landen hebben chauffeurs hier al slechte arbeidsvoorwaarden
Dan moet er worden ingegrepen door de autoriteiten, de voertuigen van Van Oeveren worden ook gebruikt voor touringcarwerk.PatrickM schreef:Van Oeveren in Zeeland rijdt ook uit: op het moment rijden er minstens 2 op lijn 395 (Rotterdam-Z’zee). De 133 lijkt de stalling niet af te kunnen want die staat stil aldaar. Ik heb dus het vermoeden dat ze een bus voor het hek hebben gezet, want de Schouwse buurtbusjes staan er ook en die rijden ook niet.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Volgens 9292 rijdt alles hier in het DAV-gebied nog gewoon, maar op ovzoeker.nl zijn slechts een paar buurtbusjes (702,704, 705, 717) en wat streeklijnen die met taxibusjes rijden (21, 73, 75, 77) te zien :-?
999 Sorry, buiten dienst
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Volgens 9292 rijden alleen de treinen van Arriva in Zuid-Holland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
In de besloten busvervoer CAO is het 4,5 uur rijden, dan 45 minuten pauze en dan weer 4,5 uur rijden. Niks elk uur een plaspauze. Waarbij het aantal gewerkte uren ook nog eens maar voor 5/6e deel wordt uitgekeerd, in verband met die pauzes. Als je dat zo bekijkt hebben de OV-chauffeurs een goudomrande CAO.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
In de Achterhoek rijden ze onder CAO Multimodaal. Van oorsprong ook daarvoor bedacht denk ik, omdat machinisten ook buschauffeurs zijn en andersom. Aannemelijk zal heel Syntus vroeger die CAO hebben gehad, en met een concessieovergang gaat de CAO gewoon mee voor de betreffende medewerkers.nsimmelink94 schreef:Vanochtend de berichtgeving van de NOS gevolgd en die maakten er speciale vermelding van dat Arriva niet staakt in de Achterhoek omdat daar een afwijkende CAO van toepassing is. Nou vraag ik mij dan af waar concreet de verschillen zitten t.o.v. de landelijke CAO OV. Iemand hier die daar licht op kan laten schijnen?
De CAO Multimodaal heeft geen staking: het draait alleen om de onderhandelingen van de CAO OV die volgens de bonden vast zit. In Twente heeft een deel van de medewerkers (het oude Syntus) MM en het gros heeft OV. Omdat OV staakt zouden er dan heel onregelmatig bussen rijden, waardoor besloten is dat MM ook niet rijdt op de bus. De trein rijdt wel gewoon op ZHO. Op Zwenzwoka rijdt de trein ook, hoewel dit OV is. Daar zijn nauwelijks stakers, omdat ze allemaal net aan het werk zijn.
Overigens las ik op Twitter dan Arriva niet verder rijdt dan Haaksbergen met 73/74.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
En op de lijnen 27/29 bijvoorbeeld niet verder dan Doesburg..
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Zakelijke huurprijzen zijn vaak op basis van casco m2 en wellicht een service vergoeding voor gebruik van gezamenlijke ruimten.Geert schreef:En Arriva betaalt geen huur?KM46 schreef:Nee Suus ... Arriva zelf heeft de pauzeruimte niet zelf laten opknappen. Dat heeft de Goudse Verzekering (de eigenaar van het pand) laten doen.Suus schreef:Volgens de verhalen wil Arriva geld zien voor toegang tot de pauzeruimte. Arriva heeft daar de hele boel laten opknappen het afgelopen jaar, dus ergens snap ik het wel.
Dat een toiletverbouwing / kantine upgrade geld kost, klopt.
Op de locatie waar ik werk is afgelopen najaar de toiletgroep ook vernieuwd. (op het installeren van zeepdispensers na dan.. dat is een armetierig los flesje ) maar ik heb daar geen salaris voor hoeven in te leveren..
~~~~~~~~
Logica van Connexxion:
Buurtbussen en Breng Flex rijden wel
De buurtbussen en het flexvervoer van Breng/Connexxion rijden ook. 'Het kan wel zijn dat je met het flexvervoer naar een knooppunt wordt gebracht en dat daar vervolgens geen bussen verder rijden', zegt Connexxion daarover.
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -12-00-uur
:)
Oh... dát alleen maar? Ik mag dadelijk dus best een brood bij de winkel pakken en zonder betalen de deur uit lopen.. want ik mag mij dan even niet aan de betreffende regelgeving houden.Zonnig schreef: (..)
Er MOET in dit land maar één ding en dat is Belasting betalen.
:)
~~~~~~~
Ik heb net even de beelden bekeken.. op Utrecht busstation zag ik tenminste wat mensen actief op het platform staan..
In Tilburg zag ik ze alleen maar aan de koffietafel zitten en best wel schik hebben.. lijkt mij niet het juiste beeld wat het de reiziger geeft.. ('beetje koffie drinken i.p.v. de dienstregeling uitvoeren).
Ja, dat geeft wel meer een 'actie - urgentie' gevoel. Doet men in Frankrijk / België tenminste wel. :?Suus schreef:Kampvuurtje voor het hek is ook nog een optie. Blijven de chauffeurs ook warm ;-)
Statler Rail schreef:In de besloten busvervoer CAO is het 4,5 uur rijden, dan 45 minuten pauze en dan weer 4,5 uur rijden. Niks elk uur een plaspauze. Waarbij het aantal gewerkte uren ook nog eens maar voor 5/6e deel wordt uitgekeerd, in verband met die pauzes. Als je dat zo bekijkt hebben de OV-chauffeurs een goudomrande CAO.
Ja... maar eh.. in het besloten vervoer kán je zomaar een dag(deel) op de parking van, bijvoorbeeld, de Efteling staan wachten totdat de gasten uitgespeeld zijn.... Kan je genoeg keren plassen, slapen, eten, ouwehoeren.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 04 jan 2018, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: drie posts samengevoegd
Reden: drie posts samengevoegd
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
- Locatie: Zelhem
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ah, duidelijk! Ergens wel een logische keuze inderdaad dat er destijds voor multimodaal gekozen is. Mijns inziens zou het logisch zijn dat alle chauffeurs die tevens machinist zijn daaronder zouden komen te vallen. Maar goed, dat is mijn optiek en niet relevant voor de verdere kwestie :)dennistd schreef: De CAO Multimodaal heeft geen staking: het draait alleen om de onderhandelingen van de CAO OV die volgens de bonden vast zit. In Twente heeft een deel van de medewerkers (het oude Syntus) MM en het gros heeft OV. Omdat OV staakt zouden er dan heel onregelmatig bussen rijden, waardoor besloten is dat MM ook niet rijdt op de bus. De trein rijdt wel gewoon op ZHO. Op Zwenzwoka rijdt de trein ook, hoewel dit OV is. Daar zijn nauwelijks stakers, omdat ze allemaal net aan het werk zijn.
Overigens las ik op Twitter dan Arriva niet verder rijdt dan Haaksbergen met 73/74.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Statler Rail schreef:In de besloten busvervoer CAO is het 4,5 uur rijden, dan 45 minuten pauze en dan weer 4,5 uur rijden. Niks elk uur een plaspauze. Waarbij het aantal gewerkte uren ook nog eens maar voor 5/6e deel wordt uitgekeerd, in verband met die pauzes. Als je dat zo bekijkt hebben de OV-chauffeurs een goudomrande CAO.
CAO - openbaar 2016 - 2017 letterlijke tekst
https://cdn.salaris-informatie.nl/image ... 6-2017.pdf
HOOFDSTUK III: WERKTIJDEN
Artikel 19 (dienstregeling/dienstrooster/werktijdregeling)
6. Pauzeregeling voor rijdend personeel
a) In elke dienst of dienstdeel met een arbeidstijd
langer dan 4 uur wordt tenminste een pauze van 15 minuten of meer ingebouwd die op een redelijk tijdstip in de dienst kan worden genoten.
In elke dienst of dienstdeel met een arbeidstijd langer dan 5,5 uur wordt een pauze van 30 minuten aaneengesloten
opgenomen, eventueel op te splitsen in twee maal 15 minuten.
Pauzes zullen daar waar mogelijk op een evenwichtige wijze binnen de arbeidstijd van de dienst of het dienstdeel worden ingebouwd c.q. verdeeld. Wanneer hier niet in voldoende mate aan wordt voldaan, kan dit een reden zijn voor de (lokale) medezeggenschap om de goedkeuring aan een dienst
of het dienstrooster te onthouden. Er dient te worden gestreefd om pauzes niet in het eerste of laatste kwart van een dienst te plannen.
b) De onder a bedoelde pauzes zijn netto pauzes, waarbij dus niet zijn opgenomen halterings - en/of afhandelingstijd en conform lokale afspraken looptijd
en buswisseltijd.
c) Op de plaats waar de pauzes worden genoten, dient een voorziening te zijn bestaande uit een verwarmde ruimte met meubilair, koffievoorziening
en toilet.
7. In bijlage 11 zijn richtlijnen en een tijdschema opgenomen voor de opzet van dienstroosters.
Ik interpreteer 6a als volgt:
8.00 - 12.10 dienst (waarvan een kwartier pauze)
8.00 - 9.00 (in deze tijd geen pauze)
9.00 - 11.00 (in deze tijd is het flexibel te bepalen, wanneer de pauze valt)
11.00 - 12.00 (in de zijd gen pauze)
Dus 4 achter elkaar achter het stuur zitten, kan volgens de regels van de CAO van 2016-2017 niet.
Het is hooguit twee uur en drie kwartier rijden en dan een kwartier pauze.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Kun je in die CAO ook vinden hoe veel tijd een chauffeur, bij pak hem beet een beetje hobbyclub als Syntus, uit mag trekken voor een inkoopstop bij de plaatselijke drogist?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Die bezuinigingen op al die loketten en verkooppunten beginnen nu al op te breken in het openbaar vervoer. Waarom gewoon niet op sommige plekken de oude loketten herstellen met voldoende wc'ees voor de chauffeurs. Worden de passagiers ook ten minste wijzer van.Wubbo schreef:Marktwerking heeft de afbraak niet veroorzaakt. De vermindering van de subsidie wel.
Maar het blijft natuurlijk te zot voor woorden dat het kennelijk nodig is om te sturen op de aanwezigheid (of bereikbaarheid) van toiletvoorzieningen. Ik vind daar ook wel een verantwoordelijkheid van de concessieverlener in zitten: op logische plekken aanwezig hebben van pauzevoorzieningen. Rondom het station van Gouda zitten tientallen toiletten, dat moet toch te organiseren zijn.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
^ gelijk aan pauze tijd. Pauze tijd = tijd waarover de werknemer vrijelijk kan beschikken.
Dus, als voorbeeld.. een Syntus chauffeur op Amersfoort zou, vanaf de buffer, even verder door kunnen lopen en ff verderop bij de Etos naar binnen wandelen.. Als het rustig is.. blijft er misschien wel tijd over voor een plasje.
:)
Dus, als voorbeeld.. een Syntus chauffeur op Amersfoort zou, vanaf de buffer, even verder door kunnen lopen en ff verderop bij de Etos naar binnen wandelen.. Als het rustig is.. blijft er misschien wel tijd over voor een plasje.
:)
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: wo 15 feb 2017, 18:39
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Zal waarschijnlijk al bekend zijn. Vestigingen van Arriva die wel/niet staken
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Dat zijn grote broodrovers, de Kupers, TCR, Van Oeveren van deze wereld.PatrickM schreef:Van Oeveren in Zeeland rijdt ook uit: op het moment rijden er minstens 2 op lijn 395 (Rotterdam-Z’zee). De 133 lijkt de stalling niet af te kunnen want die staat stil aldaar. Ik heb dus het vermoeden dat ze een bus voor het hek hebben gezet, want de Schouwse buurtbusjes staan er ook en die rijden ook niet.
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Van Oeveren rijdt al een jaar of 50 samen met ZWN, Connexxion de concessie. Dat is toen zo afgesproken voor de duur van 100 jaar. Verdiep je even in de geschiedenis voordat je zulke dingen roept.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten