Concessie Fryslân (2024-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ov'tje
Berichten: 486
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door ov'tje »

Lange_Dre schreef: vr 10 mei 2024, 15:54
Nicketick schreef: do 09 mei 2024, 13:32 Ik ben wel verbaasd over de reactie van GroenLinks (https://lc.nl/friesland/Diesel-domineer ... 33201.html), ik weet niet waar zij netcapaciteit vandaan willen toveren of hoe zij bussen willen laten rijden zonder deze te kunnen laden.

Ik ben er ook wel verbaast over. Al jaren is het bekend dat het stroomnetwerk toe is aan vernieuwingen. En uitbreiding. En al jaren doet de politiek hier zelf niets of haast niets aan. En zegt een vervoerder dat ze eerst diesel bussen moeten inzetten en zodra het stroomnet er klaar voor is over gaat op electrische bussen, en dan roept een politieke partij over schande.

Ook wel benieuwd of ze dat bij Arriva ook gedaan zouden hebben.

En dan over de reactie van Arriva, zelf schande roepen over Qbuzz, die voor diesel bussen moet kiezen, terwijl arriva dat voor het grootste deel ook doet. En ja die nemen direct 50 electrische bussen in dienst als ze mogen blijven rijden. Maar dat zal wel electrisch op een diesel generator worden, aangezien het stroomnet in Friesland nog niet klaar is voor meer electrische bussen.
Hoe hypocriet zijn die politieke partij en arriva wel niet..
Mwah, tel de bestaande elektrische vloot (eilanden en Leeuwarden) mee en dan kom je tot minder dan de helft nieuwe elektrische bussen
Lange_Dre
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Lange_Dre »

Moeten die niet verplicht overgenomen worden? Die electrische bussen zijn nog niet zo oud...
iamthedutchdude
Berichten: 1064
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

Er moeten 12 elektrische bussen verplicht worden overgenomen:
  • 6 stuks die op stadsdienst Leeuwarden worden ingezet (tijdens schrijven PvE, dus ca. februari 2023)
  • 6 stuks die op Schiermonnikoog worden ingezet (tijdens schrijven PvE)
Bron: Definitief PvE
Finley1965
Berichten: 60
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Finley1965 »

Hoorde tijdens een gesprek in Groningen/Friesland van de week van een chauffeur van Qbuzz , toen ik vroeg over de stallingen of ze die overnemen van Arriva?, antwoordde hij daarop Qbuzz wil wel naar Arriva werkt dat niet in mee , dus moeten ze zelf ook op zoek naar eigen stallingen, schuld daarvan zou van Arriva en de gemeente zijn , dus, maar ik vind altijd iets van waarom werken ze nu niet eens samen, dan bereik je toch veel meer?
JeroenSpock
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door JeroenSpock »

Arriva en Qbuzz zitten er gewoon voor het geld, en niets anders.
Als Arriva een bedrag vraagt voor een stalling en Qbuzz vindt dat te duur, dan is het gewoon klaar.
En dan nog maar de vraag of Arriva wel wil verkopen/verhuren. Kijk hoeveel stallingen nu leeg staan, of toen Arriva een consessie weer won dat ze weer open gingen zoals Oosterwolde.
In GD heeft OVB ook één en ander gekocht om aan Qbuzz te verhuren.
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Durashift »

iamthedutchdude schreef: vr 10 mei 2024, 11:51 (..)

Ik ben wel nog altijd benieuwd bij welke fabrikant die nieuwe dieselbussen dan vandaan moeten komen, aangezien we nog nergens een bericht over een dergelijke bestelling voorbij hebben zien komen.
(..)
Welke fabrikant heeft nog dieselmotoren in het gamma én productiecapaciteit om in december te leveren (of op z'n minst een kentekenregistratie)?
iamthedutchdude
Berichten: 1064
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

Nog best wel wat. Zo even uit het hoofd (dus misschien zijn er nog wel meer):
  • Iveco
  • Mercedes
  • Setra
  • Solaris
  • Van Hool _O-
  • VDL
Maar geen idee welke hiervan capaciteit over hebben...
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Durashift »

VDL zit ramvol voor dit jaar, hebben ze zelf aangegeven.

Iveco zou kunnen ja, Setra misschien als ze van Mercedes genoeg aandrijflijnen kunnen krijgen, denk ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Suus »

Zover ik weet heeft VDL de productie van dieselbussen gestaakt na de laatste serie geleverd aan RET.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Lange_Dre »

Het zal wel een combinatie van Mercedes stad- streek bussen en Setra voor de qliners gaan worden gok ik. Al sluit ik Iveco ook niet helemaal uit.
Gebruikersavatar
Fris44
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 19:19

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Fris44 »

MAN zou ook nog kunnen, met 2 deurs Lion's City bussen op de streeklijnen en Intercity bussen als Qliners.
marcel.nl
Berichten: 647
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door marcel.nl »

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... -verzorgen

bezwaar arriva afgewezen qbuzz mag fries busvervoer verzorgen
Finley1965
Berichten: 60
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Finley1965 »

Kan evengoed nog wel 2 maanden duren voordat ze klaar zijn met procederen en ze t officieel krijgen ,hoop dat ze klaar zijn en gewoon doorgaan met hun leven
Finley1965
Berichten: 60
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Finley1965 »

Ik las net volgens mij in de leeuwarder courant dat de provincie de diesel bussen toelaat van Qbuzz ivm betrouwbare opstarten consessie
Roeland
Berichten: 2286
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Roeland »

Dat klinkt verstandiger dan meteen 100% e-bussen eisen waarbij er in de eerste maanden chaos ontstaat zoals in dat IJssel-gevecht.
teun
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door teun »

Bovendien was zero emissie nooit een harde eis; enkel geen nieuwe diesel (op kenteken) na 1 januari 2025.
Lange_Dre
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Lange_Dre »

teun schreef: ma 13 mei 2024, 14:54 Bovendien was zero emissie nooit een harde eis; enkel geen nieuwe diesel (op kenteken) na 1 januari 2025.
Dat gaat dan waarschijnlijk nog een race tegen de klok worden.
Finley1965
Berichten: 60
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Finley1965 »

Ja een race lijkt t te worden , waarom pakt Arriva niet lekker zijn verlies ,kunnen de mensen door ,en worden de passagiers igv niet nadelig bejegend .Zo zonde van het geld wat ze investeren aan advocaten ,of hoe denken andere hierover , daar ben ik best benieuwd naar
JanTerSluis
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 12:40

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door JanTerSluis »

:shock:
Lange_Dre schreef: ma 13 mei 2024, 19:04
teun schreef: ma 13 mei 2024, 14:54 Bovendien was zero emissie nooit een harde eis; enkel geen nieuwe diesel (op kenteken) na 1 januari 2025.
Dat gaat dan waarschijnlijk nog een race tegen de klok worden.
Zijn al besteld en zullen in een zwart scenario dan eerder verdeeld worden onder het BusItalia concern vermoed ik zo
Zonnig
Berichten: 542
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Zonnig »

Het einde is nog niet in zicht!
Deze aanbesteding kan beter overnieuw.
Lange_Dre
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Lange_Dre »

Zonnig schreef: ma 13 mei 2024, 21:45 Het einde is nog niet in zicht!
Deze aanbesteding kan beter overnieuw.
Op grond waarvan? Omdat Arriva niet gewonnen heeft?
Zonnig
Berichten: 542
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Zonnig »

Er zitten duidelijk fouten in de procedure waardoor er discussie kan ontstaan.
Dit is iets dat niet moet kunnen.
Maurice Hooikammer
Berichten: 860
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Maurice Hooikammer »

Finley1965 schreef: ma 13 mei 2024, 19:07 Ja een race lijkt t te worden , waarom pakt Arriva niet lekker zijn verlies ,kunnen de mensen door ,en worden de passagiers igv niet nadelig bejegend .Zo zonde van het geld wat ze investeren aan advocaten ,of hoe denken andere hierover , daar ben ik best benieuwd naar
Als je een goede reden hebt om in beroep te gaan en bezwaar te maken ben je geen slechte verliezer.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
JanTerSluis
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 12:40

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door JanTerSluis »

Uit het advies van de commissie blijken er geen fouten te zijn gemaakt. En dus is Qbuzz de terechte winnaar. Wel onbegrijpelijk dat na de voorlopige gunning te Oktober 2023, het zo lang duurde voor die hoorzitting kwam. Snap dat de druiven zuur zijn voor Arriva, but you win some, you lose some...
Finley1965
Berichten: 60
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Bericht door Finley1965 »

En de hoorzitting zou eerst 28 februari zijn , is toen met een maand uitgesteld omdat Arriva niet eerder kon, of wss konden ze hun bezwaar toen niet goed onderbouwen, ik ben het met de laatste reactie eens ,pak door en zeur niet .
Toen Arriva verloor in Purmerend ,ging het het laatste jaar bij ons op zijn elf en dertigen, en intresserde het Arriva niks meer, en ging de overgang prima.
Ze gingen toen niet in bezwaar omdat ze dat toen te duur vonden en trokken ze hun handen van Waterland af ,erg jammer dat het nu nog wel even gaat duren
Mooie dag allemaal ik ga maar weer even sturen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten