Verbouwing station Nijmegen
Re: Verbouwing station Nijmegen
Sporen 3/4 zijn natuurlijk niet de hele tijd bezet, er keren maar vier treinen per uur. De tienminutentrein rijdt immers maar tot Arnhem Centraal.
Re: Verbouwing station Nijmegen
Vergeet niet dat spoor 3 momenteel 44 van de 60 minuten per uur bezet staat met een kerende trein.
Re: Verbouwing station Nijmegen
Klopt, en straks is er dus een extra spoor beschikbaar voor inhalingen e.d. Het aantal treinen neemt namelijk niet toe onder PHS Nijmegen.
Re: Verbouwing station Nijmegen
De 3000 en 3100 gaan lang keren in Nijmegen, daarom krijgen ze 2 perronsporen. Dus zoveel ruimte heb je niet.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Verbouwing station Nijmegen
Maar de tijdligging wel. Ook op Arnhem-Nijmegen gaan de intercity's (op termijn) elke 10 minuten rijden, in plaats van de huidige kwartiersdienst waarbij de IC van/naar Zwolle direct voor/achter een andere IC aan rijdt. Met die gewijzigde tijden krijg je dus al dat de keringen ook veranderen.
De IC van/naar Zwolle ligt nagenoeg vast i.v.m. de knopen in Zwolle en Zutphen en het enkelspoor bij Zwolle-Olst, station Zutphen (effectief gezien) en de Ravensteinse brug. De tijden kunnen hooguit een enkele minuut verschuiven door de halteringen in Arnhem iets in te korten en in Nijmegen te verlengen of vice versa.
De IC uit Zwolle komt in Nijmegen aan om .06/.36 en vertrekt ri. Zwolle om .24/.54.
De IC's van/naar Utrecht zullen dan aankomen om .16/.26/.46/.56 en vertrekken om .04/.14/.34/.46.
Ik denk dat je op spoor 4 dan een kering gaat krijgen van .16->.34 en van .46->.04 en op spoor 3 van .26->.44 en van .56->.14
Dan heb je dus niet veel tijd over om er nog een andere trein tussendoor af te handelen.
Re: Verbouwing station Nijmegen
Hoezo die uitbuiging van 2 minuten 1x/uur naar :46 bij het vertrek?
Tevens, hoe gaat dit passen met de sprinters ?
Tevens, hoe gaat dit passen met de sprinters ?
Re: Verbouwing station Nijmegen
Een strakke dienst op de bestaande infrastructuur tussen Arnhem en Nijmegen red je niet met de drie stops onderweg, uitgaande van twee minuten per stop. Dan worden je opvolgtijden te kort aan een of beide kanten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Verbouwing station Nijmegen
Typfout
De reistijd van de intercity's zullen met 1 minuut (3000 en 3600 ri. Arnhem) tot 2 minuten (3100 ri. Arnhem en alle 3 IC's ri. Nijmegen) verlengt worden om de sprinters passend te krijgen. Dan is het verschil tussen intercity's (14 min) en sprinters (18 min) klein genoeg om het passend te krijgen.
Gezien de (on)mogelijkheden denk ik dat de intercity vanuit Nijmegen dan 1 minuut eerder zullen vertrekken (had hier nog geen rekening mee gehouden). Dat zou met de inpassing van de sprinters verder ook prima kunnen.
Voor de sprinter 's-Hertogenbosch - Arnhem Centraal betekend dit dus hij zijn huidige tijden dan kan behouden (is ook haast wel nodig i.v.m. de enkelsporige brug bij Ravenstein en de krappe opvolgingen daar).
Voor de sprinter Wijchen->Zutphen betekend dit dat hij in ieder geval op Nijmegen-Arnhem 5 minuten later vertrekt (vanaf Nijmegen) en op Arnhem-Zutphen zal afhankelijk van hoe lang je de stop op Arnhem wilt hebben gelijk blijven (stop van 1 minuut) tot 1-2 minuten verschuiven. Op Wijchen-Nijmegen zijn er nog wel twee opties mogelijk: of ook 5 minuten later vertrekken, of de huidige tijden behouden (en dus een kwartiersdienst behouden op Wijchen-Nijmegen), waarbij in Nijmegen dan een lange stop ontstaat, maar wel met een overstap (4 min. niet-crossplatform) op de intercity.
De tijden zullen verwacht ik ongeveer worden (vertrektijd Nijmegen -> aankomsttijd Arnhem C):
.03 -> .17 IC Nijmegen -> Utrecht C -> ...
.06 -> .24 SPR Wijchen->Zutphen
.13 -> .27 IC Nijmegen -> Utrecht C -> ...
.16 -> .34 SPR 's-H'bosch -> Arnhem C
.23 -> .37 IC Roosendaal -> Zwolle
Achter de IC-Zwolle zal dus geen sprinter vertrekken (daar past vanaf Elst dan de trein uit Tiel in en eventuele goederenpaden). Dat dit het gat wordt kan ook haast niet anders, omdat geen ruimte is voor zo'n sprinterpad van 1 vd 2 sprinters. Dit omdat de opvolgtijd in Nijmegen te kort wordt (1 of 2 min. na vertrek van de IC al op spoor 2 kunnen aankomen om direct daarna door te kunnen naar Arnhem is te kort) en omdat zo'n sprinter dan ook op Wijchen-Nijmegen (waar die vandaan moeten komen) dan die intercity in de weg zal rijden.
Gezien dat de tijden van de IC Roosendaal-Zwolle en de sprinter 's-Hertogenbosch-Arnhem zo goed als vast liggen i.v.m. de knopen en stukken enkelspoor, denk ik dat er bijna geen andere opzet haalbaar is. Hooguit dat de tijden 1-2 minuten af kunnen wijken bij wat ik hier vermoed.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Verbouwing station Nijmegen
Ik denk dat de tijden op Arnhem-Utrecht dan ook iets gaan wijzigen, zodat het een nettere 10-minutenverdeling wordt (nu zit je immers nog vast aan de kwartiersdienst tussen Nijmegen en Arnhem en de beperkte capaciteit van Arnhem). In het eindbeeld was het dacht ik ook de bedoeling dat alle 3 de treinseries 2 tussenstops hebben. Naast uiteraard Ede-Wageningen zouden er 2 dan gaan stoppen op Driebergen-Zeist en 1 op Veenendaal-De Klomp.
Re: Verbouwing station Nijmegen
Nou, daarmee kan de 3100 prima op 1 spoor op zichzelf kunnen keren in Arnhem.
Code: Selecteer alles
Vertrek naar Utrecht: Aankomst uit Utrecht
3000 :02 3200 :08
3100 :12 3100 :18
3200 :22 3000 :28
ICE :29 ICE :31
3000 :32 3200 :38
3100 :42 3100 :48
3200 :52 3000 :58
Re: Verbouwing station Nijmegen
Volgens mijn slaat de 3100 die stop in Driebergen over, om in Arnhem goede aansluiting richting Zevenaar / Doetinchem te geven. Zal dus wel zo blijven?SuperGhost schreef: ↑do 28 okt 2021, 16:11 Ik denk dat de tijden op Arnhem-Utrecht dan ook iets gaan wijzigen, zodat het een nettere 10-minutenverdeling wordt (nu zit je immers nog vast aan de kwartiersdienst tussen Nijmegen en Arnhem en de beperkte capaciteit van Arnhem). In het eindbeeld was het dacht ik ook de bedoeling dat alle 3 de treinseries 2 tussenstops hebben. Naast uiteraard Ede-Wageningen zouden er 2 dan gaan stoppen op Driebergen-Zeist en 1 op Veenendaal-De Klomp.
Re: Verbouwing station Nijmegen
Met een aankomst van :18 vanuit Utrecht zou een crossplatform van 2 minuten voldoende moeten zijn voor de overstap op de 30700.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Verbouwing station Nijmegen
Dat is in de huidige dienstregeling zo (en die voor 2022), wanneer er nog geen ETMET mogelijk is op Arnhem-Nijmegen. En ik denk dat voor een belangrijk deel ook meespeelt dat die intercity anders niet meer door kan rijden van/naar Nijmegen. Immers: met een stop op Driebergen zou die niet om .15/.45 in Arnhem aankomen, maar om .17/.47, terwijl er om .20/.50 al naar Nijmegen vertrokken moet worden. Kopmaken in 3 minuten is te krap om betrouwbaar te doen. En zeker voor die trein is vertraging oplopen niet zo prettig, omdat om .23/.53 (IC Roosendaal) en .26/.56 (SPR Dordrecht) al twee treinen erachter zitten die anders ook vertraging krijgen. Die trein is met stop op Driebergen dus gewoon niet inpasbaar te krijgen.Roeland schreef: ↑do 28 okt 2021, 17:28Volgens mijn slaat de 3100 die stop in Driebergen over, om in Arnhem goede aansluiting richting Zevenaar / Doetinchem te geven. Zal dus wel zo blijven?SuperGhost schreef: ↑do 28 okt 2021, 16:11 Ik denk dat de tijden op Arnhem-Utrecht dan ook iets gaan wijzigen, zodat het een nettere 10-minutenverdeling wordt (nu zit je immers nog vast aan de kwartiersdienst tussen Nijmegen en Arnhem en de beperkte capaciteit van Arnhem). In het eindbeeld was het dacht ik ook de bedoeling dat alle 3 de treinseries 2 tussenstops hebben. Naast uiteraard Ede-Wageningen zouden er 2 dan gaan stoppen op Driebergen-Zeist en 1 op Veenendaal-De Klomp.
Maar als er ETMET op Arnhem-Nijmegen is, krijg je al een andere situatie.
Re: Verbouwing station Nijmegen
Daar past de trein uit Tiel nooit in zonder het dubbelspoor te verlengen. De 3600 kruist zichzelf dan ongeveer in Elst, met de trein naar Tiel om .27 en uit Tiel om .33. Dan komen ze elkaar onherroepelijk tegen op het enkelspoor tussen Elst Aansluiting en de Vork.SuperGhost schreef: ↑do 28 okt 2021, 15:54 De tijden zullen verwacht ik ongeveer worden (vertrektijd Nijmegen -> aankomsttijd Arnhem C):
.03 -> .17 IC Nijmegen -> Utrecht C -> ...
.06 -> .24 SPR Wijchen->Zutphen
.13 -> .27 IC Nijmegen -> Utrecht C -> ...
.16 -> .34 SPR 's-H'bosch -> Arnhem C
.23 -> .37 IC Roosendaal -> Zwolle
Achter de IC-Zwolle zal dus geen sprinter vertrekken (daar past vanaf Elst dan de trein uit Tiel in en eventuele goederenpaden).
Re: Verbouwing station Nijmegen
De 31100 is op het moment om 15/45 in Elst hè. Die heeft alleen bij binnenkomst/vertrek te Ah ook maar iets te maken met de 3600.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Verbouwing station Nijmegen
Past nog steeds met aankomst rond :20/:21 lijkt me, waarbij er in tegenstelling tot het huidige invoegen voor de IC achter een IC ingevoegd gaat worden.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Verbouwing station Nijmegen
Volgens mij moest bij Tiel het huidige keerspoor ook vastgemaakt worden aan het spoor van/naar Arnhem, dan kan daar dus ook (in één richting) gewacht worden indien nodig. Daarnaast zou als noodoplossing ook nog tussen een IC en een sprinter ingevoegd worden door bijv. de IC van .03 iets te versnellen (want zit toch geen sprinter voor), waardoor het gat tussen die IC en de achterliggende sprinter in Elst iets groter wordt en daar de Tiel-express tussen kan.Wubbo schreef: ↑do 28 okt 2021, 19:00Daar past de trein uit Tiel nooit in zonder het dubbelspoor te verlengen. De 3600 kruist zichzelf dan ongeveer in Elst, met de trein naar Tiel om .27 en uit Tiel om .33. Dan komen ze elkaar onherroepelijk tegen op het enkelspoor tussen Elst Aansluiting en de Vork.SuperGhost schreef: ↑do 28 okt 2021, 15:54 De tijden zullen verwacht ik ongeveer worden (vertrektijd Nijmegen -> aankomsttijd Arnhem C):
.03 -> .17 IC Nijmegen -> Utrecht C -> ...
.06 -> .24 SPR Wijchen->Zutphen
.13 -> .27 IC Nijmegen -> Utrecht C -> ...
.16 -> .34 SPR 's-H'bosch -> Arnhem C
.23 -> .37 IC Roosendaal -> Zwolle
Achter de IC-Zwolle zal dus geen sprinter vertrekken (daar past vanaf Elst dan de trein uit Tiel in en eventuele goederenpaden).
-
- Berichten: 355
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 24 gasten