Pagina 9 van 10

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: ma 22 apr 2024, 13:16
door ArrivaBas
Het is vrij gebruikelijk dat de provincie, nadat een aanbesteding van openbaar vervoer definitief gegund is, de betrokken gemeenteraden op de hoogte stelt van het besluit en tegelijkertijd ook het vervoerplan stuurt. Conform de Wet open overheid (voorheen Wob, Wet openbaarheid van bestuur) moeten de gemeenteraden op hun beurt weer alle raadsinformatie publiceren. Het vervoerplan van Qbuzz in Zuid-Holland-Noord wordt door de vervoerder bijvoorbeeld pas in het najaar gepubliceerd, maar het is nu al op te halen via de raadsinformatie van de gemeente Waddinxveen

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 06:57
door regenmaker
Ja dat is leuk en aardig maar ik struin af en toe een beetje rond op websites van verschillende gemeentes in West-Brabant en tot nu toe nog geen succes. Terwijl die journalisten blijkbaar wel toegang hebben tot het gedetailleerde vervoerplan zo lijkt het. Dus ik wil graag weten wat hun bron is.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 07:48
door Z2N
Hun mailbox?

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 08:30
door kristuipan
Als medewerker van Arriva heb ik ook deze info gekregen in de mailbox. Ik ben er dus redelijk zeker van dat het klopt. Het betreft dan een document met informatie over de implementatie van de nieuwe concessie. Een volledig vervoerplan heb ik nog niet ingezien.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: di 23 apr 2024, 08:54
door BusOV40
Ik vraag me af wanneer je lijnen zo aan elkaar knoopt of de lijnen dan niet heel lang worden en ook lange reistijden betekent?
Wanneer je van Geertruidenberg naar Oud Gastel gaat ben je aardig lang onderweg lijkt me. Zeker wanneer je gaat via Breda.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 24 apr 2024, 12:23
door JordiBrabant
regenmaker schreef: di 23 apr 2024, 06:57 Ja dat is leuk en aardig maar ik struin af en toe een beetje rond op websites van verschillende gemeentes in West-Brabant en tot nu toe nog geen succes. Terwijl die journalisten blijkbaar wel toegang hebben tot het gedetailleerde vervoerplan zo lijkt het. Dus ik wil graag weten wat hun bron is.
Er is een vertrouwelijke voorlichting voor gemeenten geweest, waar journalisten bij uitgenodigd waren of zij hebben de stukken ook gekregen. Pas als de Provincie akkoord is, worden de plannen van Arriva openbaar.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 24 apr 2024, 12:32
door JordiBrabant
BusOV40 schreef: di 23 apr 2024, 08:54 Ik vraag me af wanneer je lijnen zo aan elkaar knoopt of de lijnen dan niet heel lang worden en ook lange reistijden betekent?
Wanneer je van Geertruidenberg naar Oud Gastel gaat ben je aardig lang onderweg lijkt me. Zeker wanneer je gaat via Breda.
Van Oud-Gasstel kun je wel zonder overstappen naar het Amphia Molengracht én van Geertruidenberg naar de Karnemelkstraat etc. Dat is veel belangrijker.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 24 apr 2024, 14:11
door Suus
De verbeteringen in het krantenartikel lezen best goed. De verdeling van de voorzieningen in Breda (station - centrum - ziekenhuis - hogeschool) is best onhandig in combinatie met het huidige lijnennet, dus het is goed dat er lijnen komen die onhandige overstappen wegnemen. Ook fijn dat de lijn naar Meersel-Dreef gered is, en dat er de nodige verbeteringen voor de troosteloze toestand in het weekend op de rol staan.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 24 apr 2024, 20:15
door Durashift
JordiBrabant schreef: wo 24 apr 2024, 12:23
regenmaker schreef: di 23 apr 2024, 06:57 (..)Terwijl die journalisten blijkbaar wel toegang hebben tot het gedetailleerde vervoerplan zo lijkt het. Dus ik wil graag weten wat hun bron is.
Er is een vertrouwelijke voorlichting voor gemeenten geweest, waar journalisten bij uitgenodigd waren of zij hebben de stukken ook gekregen. Pas als de Provincie akkoord is, worden de plannen van Arriva openbaar.
Wel apart, vind ik, dat de journaliste een artikel maakt na het bijwonen van een vertrouwelijke bijeenkomst.

Nu ja, risico van dergelijke lieden uit te nodigen, denk ik.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 24 apr 2024, 20:22
door BusOV40
JordiBrabant schreef: wo 24 apr 2024, 12:32
BusOV40 schreef: di 23 apr 2024, 08:54 Ik vraag me af wanneer je lijnen zo aan elkaar knoopt of de lijnen dan niet heel lang worden en ook lange reistijden betekent?
Wanneer je van Geertruidenberg naar Oud Gastel gaat ben je aardig lang onderweg lijkt me. Zeker wanneer je gaat via Breda.
Van Oud-Gasstel kun je wel zonder overstappen naar het Amphia Molengracht én van Geertruidenberg naar de Karnemelkstraat etc. Dat is veel belangrijker.
Dat begrijp ik. Hoe ga je dan de frequenties afstemmen? Als je lijn 115 en 123 aan elkaar knoopt tussen Zundert en Made heb je wel te maken met verschillende frequenties lijkt me. Lijn 115 rijdt bijvoorbeeld in de spits elke 10 minuten, lijn 123 elk kwartier.
Wat me echt mooi zou lijken is kwartier frequenties tussen Breda en Oosterhout in de avonden, zaterdagochtenden en op zondag.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 24 apr 2024, 22:32
door Michael
Lijn 115 rijdt net zoals lijn 123 elk kwartier in de spits.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: do 25 apr 2024, 09:59
door JordiBrabant
Durashift schreef: wo 24 apr 2024, 20:15
JordiBrabant schreef: wo 24 apr 2024, 12:23
regenmaker schreef: di 23 apr 2024, 06:57 (..)Terwijl die journalisten blijkbaar wel toegang hebben tot het gedetailleerde vervoerplan zo lijkt het. Dus ik wil graag weten wat hun bron is.
Er is een vertrouwelijke voorlichting voor gemeenten geweest, waar journalisten bij uitgenodigd waren of zij hebben de stukken ook gekregen. Pas als de Provincie akkoord is, worden de plannen van Arriva openbaar.
Wel apart, vind ik, dat de journaliste een artikel maakt na het bijwonen van een vertrouwelijke bijeenkomst.

Nu ja, risico van dergelijke lieden uit te nodigen, denk ik.
Zo raar is het voor Arriva toch niet om alles wat ze in de krant willen hebben, aan de journalisten vertellen. Eigenlijk schrijft BN de Stem gewoon reclame voor Arriva, best slordig dat ze niet schrijven dat deze informatie op basis van stukken van Arriva is die de krant al heeft mogen bekijken.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: di 14 mei 2024, 20:08
door BusOV40
Ik lees ook dat in Breda de bedienings tijden worden uitgebreid op zaterdag en zondag. Waar moet ik dan aan denken?

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 15 mei 2024, 01:46
door DrechtBlub
Bussen in Breda rijden grofweg op weekdagen van 06:00 - 0:00, op Zaterdag van 08:15 tot 0:30 en op Zondag van 09:15 tot 0:00.

Behalve de wat vroege eindtijd tov. veel steden valt vooral de begintijd op Zaterdag en Zondag op: Die is 30-60 minuten later dan in de meeste middelgrote steden in Nederland. Het zou kunnen dat hier gerefereerd wordt naar extra eerdere ritten op alle lijnen.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 15 mei 2024, 19:30
door BusOV40
In de jaren '90 reden er ook bussen rond 00.30u vanaf Station NS. Ik zou graag zien dat deze weer terug keren. De NS dienstregeling eindigt ook rond 00.45u - 1.00u.
En ik denk dat de hogere frequenties rond 10.00u -11.00u moeten aanvangen i.p.v. 12.00u. Er kan nog veel worden verbeterd aan het Bredase stadsnet.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 15 mei 2024, 20:09
door Mr-W
Die late ritten komen waarschijnlijk niet meer terug, het is al luxe dat er in Breda nog ritten rijden na 00:30 op zaterdagavond.
DrechtBlub schreef: wo 15 mei 2024, 01:46 Bussen in Breda rijden grofweg op weekdagen van 06:00 - 0:00, op Zaterdag van 08:15 tot 0:30 en op Zondag van 09:15 tot 0:00.

Behalve de wat vroege eindtijd tov. veel steden valt vooral de begintijd op Zaterdag en Zondag op: Die is 30-60 minuten later dan in de meeste middelgrote steden in Nederland.
Niet heel afwijkend van de rest van Brabant eerlijk gezegd, zelfs in het grotere Eindhoven is dit ongeveer het bedieningspatroon.
JordiBrabant schreef: wo 24 apr 2024, 12:32
BusOV40 schreef: di 23 apr 2024, 08:54 Ik vraag me af wanneer je lijnen zo aan elkaar knoopt of de lijnen dan niet heel lang worden en ook lange reistijden betekent?
Wanneer je van Geertruidenberg naar Oud Gastel gaat ben je aardig lang onderweg lijkt me. Zeker wanneer je gaat via Breda.
Van Oud-Gasstel kun je wel zonder overstappen naar het Amphia Molengracht én van Geertruidenberg naar de Karnemelkstraat etc. Dat is veel belangrijker.
Het risico met lange lijnen is dat vertragingen in dorp Y helemaal tot het eindpunt door kunnen werken, ander risico is dat het moeilijk is om de frequentie te verhogen of verlagen op deeltrajecten.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 15 mei 2024, 21:03
door Meltrain
Dat laatste is niet helemaal waar, je kunt natuurlijk altijd korte ritten laten rijden. Het is alleen wel.lastig om op een deeltraject de frequentie te verhogen van 4x/uur naar 6x/uur, maar dan zou je de frequentie op het minder drukke deel eventueel kunnen verlagen naar 3x/uur.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: wo 15 mei 2024, 21:03
door Suus
De doorstroming voor de bussen is in Breda best prima. Ik ervaar eerlijk gezegd weinig vertragingen in de stad, behalve op extreme momenten zoals de zaterdag voor Sinterklaas.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: do 23 mei 2024, 15:42
door ray78
suus,ga voor de grap,eens op zaterdagmiddag ri het centrum via de fellenoordstraat (311,312,316,119) lopen allemaal dik in de vertraging en die komt er pas uit,als je ver buiten breda ben...verkeerslicht op de fellenoord werkt de cyclus heel anders af,als door de weeks...

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: do 23 mei 2024, 16:37
door Michael
Als er iets slecht is is in Breda is het wel de doorstroming voor de bussen. Diverse verkeerslichten staan zodanig slecht afgesteld dat het vertraging oplevert. En de gemeente Breda doet er niks aan omdat de doorstroming van auto's prioriteit heeft bij de gemeente.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: vr 24 mei 2024, 04:31
door waldo79
Nou, dat laatste durf ik wel te bestrijden. Het verkeerslicht op de Vlaszak bij de bushaltes is een stuk ellende wat allang vernieuwd had moeten worden.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: vr 24 mei 2024, 12:00
door Michael
Die werkt voor de bussen juist vrijwel altijd goed. Maar die verkeerslichten gaan verdwijnen bij de herinrichting van de Vlaszak die op 14 juni start

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: vr 24 mei 2024, 13:45
door waldo79
_O_ ik ben benieuwd.

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: vr 24 mei 2024, 13:48
door BusOV40
Michael schreef: vr 24 mei 2024, 12:00 Die werkt voor de bussen juist vrijwel altijd goed. Maar die verkeerslichten gaan verdwijnen bij de herinrichting van de Vlaszak die op 14 juni start
Kunnen bussen wel goed blijven doorstromen na de herinrichting?

Re: Concessie West-Brabant (2025-2035)

Geplaatst: vr 24 mei 2024, 15:36
door kristuipan
Er hoeft niet meer afgeslagen te worden bij het Kloosterplein om naar de Karnemelkstraat te rijden dus ik denk dat het wel degelijk de doorstroming zal verbeteren.