Treinverbinding Maastricht-Luik
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Arriva gaat als de RE18 naar Luik wordt verlengd de tweede RE18 Aken-Maastricht ( die vorig jaar tot Herzogenrath reed) naar Eijsden verlengen, dan zou die in Vise moeten gaan keren. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Dat was ooit het plan, maar uiteindelijk is die tweede trein toch maar lang in Maastricht gaan keren. Overigens betreft het de juist de trein die vorig jaar tot Herzogenrath ging die naar Luik door gaat. Toen het nog onzeker was dat men 2x naar Aken kon rijden was er ook sprake van dat het Luik - Heerlen/Herzogenrath en Eijsden/Maastricht - Aken zou worden. Daar is het uiteindelijk niet van gekomen waardoor er toch een echte drielandentrein komt.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Dus Eijsden krijgt zijn halfuurdienst niet?
Wat is daar de reden van?
Wat is daar de reden van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Gaat de RE18 in België een apart lijnnummer krijgen? Iets met een S? Want de RS6 van Arriva naar Weener is in Duitsland bijvoorbeeld RB57. En in België wordt de RE18 dus een stoptrein? Tien jaar geleden toen de IC Brussel - Maastricht reed, stopte hij ook op dezelfde stations tussen Luik en Maastricht als de S43?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Stopte alleen op Belgische stations dacht ik. Eijsden ging toen volledig op slot.
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Dat was een experiment om Maastricht een directe verbinding met Brussel te geven, maar dat experiment heeft gefaald, omdat de reistijdverkorting niet aanzienlijk was ten opzichte van een korte overstap in Liège. Ook stopte de trein destijds niet in Leuven, wat toch wel erg jammer was. Verder stopte de trein ook niet in Randwyck waar de Universiteit Maastricht en vele bedrijven gevestigd zijn. De NS had wel een pendelbus Maastricht-Eijsden opgezet, maar die pendelbus verdween later ook weer dacht ik. Je kon wel met je NS-Vervoersbewijs in de bus van Veolia van Maastricht naar Eijsden.
Personeelstekort denk ik
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op zo 05 mei 2024, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Treinverbinding Maastricht-Luik
Vooralsnog staat de trein in de NMBS-reisplanner als L-trein.Gydo schreef:Gaat de RE18 in België een apart lijnnummer krijgen? Iets met een S? Want de RS6 van Arriva naar Weener is in Duitsland bijvoorbeeld RB57. En in België wordt de RE18 dus een stoptrein? Tien jaar geleden toen de IC Brussel - Maastricht reed, stopte hij ook op dezelfde stations tussen Luik en Maastricht als de S43?
Laatst gewijzigd door Suus op zo 05 mei 2024, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Er reed destijds een Veolia bus van Maastricht naar Visé via Eijsden als alternatief.Nitein-Repart schreef: ↑zo 05 mei 2024, 14:43 De NS had wel een pendelbus Maastricht-Eijsden opgericht, maar die pendelbus verdween later ook weer dacht ik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Die Maastricht-Brussel-Express was een ramp: dat ding was altijd te laat. Ik had een klasgenoot die daarmee pendelde (vanuit omgeving Visé) en die was er gevoelsmatig het eerste uur vaker niet dan wel… Na een tijdje hoefde ze ook geen te-laat-briefjes meer te halen en wist iedereen ervan, ook als ze 2 uur later pas verscheen.
Op zich vond ik de verbinding natuurlijk wel ideaal. Maar het niet bedienen van Randwyck en het sluiten van Eijsden weegt daar toch niet tegenop, en in het weekend reed hij niet (en sloeg de stoptrein de stations alsnog over).
Op zich vond ik de verbinding natuurlijk wel ideaal. Maar het niet bedienen van Randwyck en het sluiten van Eijsden weegt daar toch niet tegenop, en in het weekend reed hij niet (en sloeg de stoptrein de stations alsnog over).
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Dankjewel! Dus zou de RE18 in België het lijn nummer L18 krijgen?Suus schreef: ↑zo 05 mei 2024, 14:57Vooralsnog staat de trein in de NMBS-reisplanner als L-trein.Gydo schreef:Gaat de RE18 in België een apart lijnnummer krijgen? Iets met een S? Want de RS6 van Arriva naar Weener is in Duitsland bijvoorbeeld RB57. En in België wordt de RE18 dus een stoptrein? Tien jaar geleden toen de IC Brussel - Maastricht reed, stopte hij ook op dezelfde stations tussen Luik en Maastricht als de S43?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
L-treinen hebben in België geen nummer in de reisinformatie, alleen S-treinen hebben dat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Maar ze hebben (net als IC-treinen) wel lijnnummers, al weet ik niet precies op welk niveau die toegepast worden. De L18 is nog vrij, zie bijvoorbeeld deze lijst.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Het was een politiek compromis, omdat oorspronkelijk gepland was om de Thalys enkele malen per dag een slagje Maastricht te laten doen. De NMBS heeft toen maar dat uit de hoge hoed getoverd om de Nederlanders wat tevreden te stellen, zonder de logisitieke complicaties goed te overzien: op de verbinding is het nodig dat het personeel tweetalig Frans en Nederlands is. Daar voldoet helaas niet veel treinspersoneel aan...umbusko schreef: ↑zo 05 mei 2024, 15:38 Die Maastricht-Brussel-Express was een ramp: dat ding was altijd te laat. Ik had een klasgenoot die daarmee pendelde (vanuit omgeving Visé) en die was er gevoelsmatig het eerste uur vaker niet dan wel… Na een tijdje hoefde ze ook geen te-laat-briefjes meer te halen en wist iedereen ervan, ook als ze 2 uur later pas verscheen.
Op zich vond ik de verbinding natuurlijk wel ideaal. Maar het niet bedienen van Randwyck en het sluiten van Eijsden weegt daar toch niet tegenop, en in het weekend reed hij niet (en sloeg de stoptrein de stations alsnog over).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
De L nummers heb ik nog nooit gezien,de IC lijnnummers worden wel gebruikt in bv dienstregelingbrochures.umbusko schreef: ↑zo 05 mei 2024, 17:19 Maar ze hebben (net als IC-treinen) wel lijnnummers, al weet ik niet precies op welk niveau die toegepast worden. De L18 is nog vrij, zie bijvoorbeeld deze lijst.
Op de MR 08 staat het treinnummer vermeld en niet het lijnnummer.Voorbeeld L561 voor de trein Zeebrugge-Mechelen(1108-1328)
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Wellicht leef ik onder een steen, maar deze bestickering had ik nog niet gezien.
Maar ik heb dan ook nog niet eerder in de 554 gezeten, geloof ik. Het toilet is overigens defect.
Maar ik heb dan ook nog niet eerder in de 554 gezeten, geloof ik. Het toilet is overigens defect.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Ik heb het afgelopen weekend op meerdere treinstellen gezien, viel mij inderdaad ook op. Vroeg me hetzelfde af, of ik gewoon onder een steen had geleefd
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Nou het super duidelijke ticketoverzicht staat online: https://www.arriva.nl/over-je-reis/met- ... ndentrein/ niet gratis reizen met de ov chipkaart naar Luik dus.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geen informatie hoe je tussen Edn en FVS reist. Het blijft schandalig dat sommige (vele?) netkaarten (zoals Gopass en OVC) niet tot aan de grens geldig zijn, maar slechts tot aan het laatste station. Daar zou Europa eens wat aan moeten doen.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Maar zou deze situatie niet tijdelijk zijn. Aachen heeft een incheckpaal. Misschien als Visé, bressoux en luik die ook krijgen. Maar zo is het wel erg onhandig.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Met een internationaal kaartje dus, zou niet weten waarom dat anders is als naar Maastricht.
Maareh, als je nou van Heerlen naar Eijsden reist mag je dus onderweg uit je rechtstreekse trein stappen om om te checken?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Alles blijft (grensoverschrijdend) gewoon zoals het nu is. Dus met abonnementen heb je je korting tot aan de grens (tenzij anders vermeld in de voorwaarden).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Ja sorry. Ik weet wel hoe het moet, maar op die site wordt niet aangegeven hoe het moet. En internationale treinkaartjes zijn - zeker voor zulke korte stukjes - schandalig duur (€5,30 voor de 4,2 km, terwijl je voor datzelfde tarief binnenlands een kleine 20 km kan reizen - vol tarief!) Dat was misschien nog te billijken toen er een kruier alle hutkoffers uit de trein moest sjouwen zodat de douane ze kon inspecteren, samen met je laisser-passer, maar sinds Schengen is dat een extra tarief op grensoverschrijden.
Laatst gewijzigd door IIVQ op di 21 mei 2024, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Weet iemand waar de dienstregeling van de treinvervangende bus tussen Maastricht en Wezet te vinden is? (En hoeveel langer je door de wateroverlast nu onderweg bent)
Let op: links uitstappen!
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
NS.nl. Is dit vanwege wateroverlast?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten