Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Das wel een risico van het vertrouwen op de laatste treinen van de dag.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Als ik het zo lees gokken onze medeforummerts nou niet echt op de allerlaatste optie, maar komen ze toch van een koude kermis thuis. Welke marge is redelijk? Of hoef je er met de keuze voor een treinreis überhaupt niet op te rekenen dat je op een redelijke tijd in je bed ligt?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In Duitsland ga ik tegenwoordig uit van een realistisch maximale drie uur vertraging, dus plan ik 21:30 in Utrecht te zijn. Vaak betekent dat dat ik, in geval van het missen van ICE 104 (nu even 224), alsnog met de laatste ICE (120) naar huis kan komen. Dat is natuurlijk droevig, want je bent minder flexibel, maar gezien de staat van het Duitse spoor wel absoluut noodzakelijk.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik heb wel de indruk dat het regionaal verkeer in Duitsland iets beter presteert dan het lange afstandsverkeer, maar bij Eurobahn en VIAS worden geregeld ritten geschrapt vanwege personeelsgebrek. Laatst was geruime tijd RE13 beperkt tot losse pendels tussen Venlo en Mönchengladbach.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Maarja… Dan kom je in ieder geval de grens nog over, de keren dat ik mensen heb weggebracht (of opgehaald) omdat het spontaan niet meer mogelijk was, kan ik niet meer op 1 (zelfs niet op 2 ) handen tellen..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Het hangt er een beetje van af waar je heen moet en hoe je je kaartjes kunt kopen. Bij een verbinding met een losse schakel op het einde (bijvoorbeeld de bus van Aachen naar Maastricht) probeer ik wat meer speling in te bouwen, bij een doorgaand kaartje met ICE naar Utrecht zou ik dat niet per se noodzakelijk vinden omdat iemand ervoor verantwoordelijk is dat je in Utrecht komt (of een overnachting krijgt). Hoewel ik ook dan als het niet om een rechtstreekse verbinding gaat bij voorkeur de verbinding boek die minstens nog één terugvaloptie heeft.
In een enkel sporadisch geval waarbij het niet anders kan, reis ik ook nog wel eens met twee losse kaartjes waarbij ik er dan maar op gok dat het eerste traject goed gaat. Bijvoorbeeld voor een rit richting Frankrijk met een TGV vanaf Brussel met een los kaartje van Maastricht naar Brussel. Die verbinding was ruim genoeg, maar wel de eerste van de dag. Een lichte vertraging kon ik hebben; uitval niet. Of een nightjet van Wenen naar Düsseldorf, waarbij mijn aansluitende trein vanuit Bratislava met 50 minuten overstaptijd wel vertraagd mocht zijn, maar niet mocht uitvallen (omdat ik niet eerder weg kon om een trein eerder te halen). Het is natuurlijk wel een kwestie van tijd voordat dat een keer fout gaat.
In een enkel sporadisch geval waarbij het niet anders kan, reis ik ook nog wel eens met twee losse kaartjes waarbij ik er dan maar op gok dat het eerste traject goed gaat. Bijvoorbeeld voor een rit richting Frankrijk met een TGV vanaf Brussel met een los kaartje van Maastricht naar Brussel. Die verbinding was ruim genoeg, maar wel de eerste van de dag. Een lichte vertraging kon ik hebben; uitval niet. Of een nightjet van Wenen naar Düsseldorf, waarbij mijn aansluitende trein vanuit Bratislava met 50 minuten overstaptijd wel vertraagd mocht zijn, maar niet mocht uitvallen (omdat ik niet eerder weg kon om een trein eerder te halen). Het is natuurlijk wel een kwestie van tijd voordat dat een keer fout gaat.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Nou reizen mijn vriend en ik zo'n dagje weg met een Länderticket dus kunnen we niet makkelijk aantonen dat we een bepaalde route moeten hebben.
Het hele verhaal: gisteren waren we om 17:30 in Oldenburg, en daar checkten we onze terugreis naar Deventer in de DB-app. Dat kon via Leer of via Osnabrück (en daar SEV naar Rheine nemen), en dan nog om 18:30 en om 19:30 uur vanaf Oldenburg. We wilden wat gaan eten en besloten dus de trein van 19:30 te nemen en via Osnabrück te gaan, op de heenweg gingen we immers al via Leer en hadden geen zin om weer datzelfde stuk te doen (en 55 minuten in Leer te moeten doorbrengen want zo slecht is die aansluiting).
In Osnabrück stapten we over op het SEV naar Rheine. So far, so good, maar in die bus bekeken we onze reis nog eens en toen stond ineens die uitgevallen RB61 erop. Hadden we dit vóór Osnabrück gecheckt, dan hadden we nog via Münster en Enschede naar huis gekund. En eerlijk is eerlijk, op de heenweg hadden we al gezien dat er uitval was op de RB61 door personeelstekort (en voorzichtig geconcludeerd dat dat om-de-trein moest zijn), maar:
1. welke reiziger gaat dat nou helemaal uitrekenen voor de hele dag, er van uit gaande dat het ook de hele dag zo doorgaat? Welke treinen precies uitvallen wordt dus blijkbaar pas een uur van te voren gecommuniceerd.
2. Je mag er toch enigszins van uit gaan dat de reis die je gepland krijgt ook klopt? En dat je niet elke 5 minuten je reis in de gaten moet houden omdat er plotseling van alles uitvalt? Dat is toch van de zotte?
Ik had sowieso al afgeleerd om met de trein de grens over te gaan op een dagje NRW; altijd met de auto. Heb inmiddels al te vaak gezeik gehad. Naar NDS is dat blijkbaar ook verstandig (en doen we af en toe ook, ik zet de auto wel eens neer in Hörstel of Bentheim en gisterochtend zaten we daar ook over te denken maar hebben we niet gedaan). Want het laatste stuk naar huis met de dure taxi levert altijd gedonder op of je je geld wel terugkrijgt (vaker niet dan wel, en áls je wat terugkrijgt slechts deels).
Nu in ieder geval geleerd om vóór je nog je plan B kunt inzetten nog maar eens je reis te checken. Waanzin, maar het is nodig..
Het hele verhaal: gisteren waren we om 17:30 in Oldenburg, en daar checkten we onze terugreis naar Deventer in de DB-app. Dat kon via Leer of via Osnabrück (en daar SEV naar Rheine nemen), en dan nog om 18:30 en om 19:30 uur vanaf Oldenburg. We wilden wat gaan eten en besloten dus de trein van 19:30 te nemen en via Osnabrück te gaan, op de heenweg gingen we immers al via Leer en hadden geen zin om weer datzelfde stuk te doen (en 55 minuten in Leer te moeten doorbrengen want zo slecht is die aansluiting).
In Osnabrück stapten we over op het SEV naar Rheine. So far, so good, maar in die bus bekeken we onze reis nog eens en toen stond ineens die uitgevallen RB61 erop. Hadden we dit vóór Osnabrück gecheckt, dan hadden we nog via Münster en Enschede naar huis gekund. En eerlijk is eerlijk, op de heenweg hadden we al gezien dat er uitval was op de RB61 door personeelstekort (en voorzichtig geconcludeerd dat dat om-de-trein moest zijn), maar:
1. welke reiziger gaat dat nou helemaal uitrekenen voor de hele dag, er van uit gaande dat het ook de hele dag zo doorgaat? Welke treinen precies uitvallen wordt dus blijkbaar pas een uur van te voren gecommuniceerd.
2. Je mag er toch enigszins van uit gaan dat de reis die je gepland krijgt ook klopt? En dat je niet elke 5 minuten je reis in de gaten moet houden omdat er plotseling van alles uitvalt? Dat is toch van de zotte?
Ik had sowieso al afgeleerd om met de trein de grens over te gaan op een dagje NRW; altijd met de auto. Heb inmiddels al te vaak gezeik gehad. Naar NDS is dat blijkbaar ook verstandig (en doen we af en toe ook, ik zet de auto wel eens neer in Hörstel of Bentheim en gisterochtend zaten we daar ook over te denken maar hebben we niet gedaan). Want het laatste stuk naar huis met de dure taxi levert altijd gedonder op of je je geld wel terugkrijgt (vaker niet dan wel, en áls je wat terugkrijgt slechts deels).
Nu in ieder geval geleerd om vóór je nog je plan B kunt inzetten nog maar eens je reis te checken. Waanzin, maar het is nodig..
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik neem het je niet kwalijk, maar eerlijk gezegd ben ik op een spontaan dagje ook al vanaf halverwege aan het rekenen en plannen hoe ik thuis kom. Gelukkig nog niet in grote misère beland.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Op de RE 19 in de avond kun je ook niet vetrouwen (op de rit van 22:13 na), kijkend naar de percentages uitval per rit bij aankomst in Arnhem sinds ingang van dienstregeling 2023 bijgewerkt tot 13:00 vandaag:
Zo zie je in de avonduren dat de rit die om 22:13 aankomt de hoogste betrouwbaarheid heeft van de hele avond als het gaat om uitval, maar dan moet je dus wel rekenen met vertragingen.
Als er rit uitvalt plaatsvind op de RE 19 tussen Emmerich en Arnhem wegens personeelstekort, dan herhaalt zich dit patroon vanaf de eerste uitvallende trein nog twee maal.
Vaak valt de rit van 18:13 uit wegens personeelstekort dit werkt dan iedere 3 uur door in uitval. Hierdoor vervallen dan ook de ritten die om 21:13 en 00:13 in Arnhem zouden aankomen. Dit verklaart tevens de hoge uitvalcijfers op specifiek die drie ritten. Dit laatste komt de laatste tijd ook vaker voor bij de ritten van 17:13, 20:13 en 23:13.
Uitleg afwijkende aantal gereden ritten per aankomsttijd:
Zo zie je in de avonduren dat de rit die om 22:13 aankomt de hoogste betrouwbaarheid heeft van de hele avond als het gaat om uitval, maar dan moet je dus wel rekenen met vertragingen.
Als er rit uitvalt plaatsvind op de RE 19 tussen Emmerich en Arnhem wegens personeelstekort, dan herhaalt zich dit patroon vanaf de eerste uitvallende trein nog twee maal.
Vaak valt de rit van 18:13 uit wegens personeelstekort dit werkt dan iedere 3 uur door in uitval. Hierdoor vervallen dan ook de ritten die om 21:13 en 00:13 in Arnhem zouden aankomen. Dit verklaart tevens de hoge uitvalcijfers op specifiek die drie ritten. Dit laatste komt de laatste tijd ook vaker voor bij de ritten van 17:13, 20:13 en 23:13.
Uitleg afwijkende aantal gereden ritten per aankomsttijd:
- Spoiler: show
Laatst gewijzigd door cassie127 op wo 26 jul 2023, 13:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik plan dit soort dagjes uit ook zodanig dat ik niet al te laat naar huis ga. Dat treinverkeer is zo'n verschrikkelijke puinzooi. Maar er zijn dingen waar je gewoon geen invloed op hebt. Vorig jaar eerst in Letmathe en daarna Wesel problemen gehad waardoor ik bang was niet meer thuis te komen op dezelfde dag.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Als je een printer tot je beschikking hebt, is het een kleine moeite om een geprint reisadvies mee te nemen voor risicovolle verbindingen, voor het geval dat. Of maak anders een screenshot voor eventuele discussie achteraf. Dat is ook een van de redenen dat ik mijn kaartjes het liefst geprint meeneem; stempelt wat makkelijker als er iets aan de hand is. Maar daar heb je met zo'n Länderticket weinig aan.
Verder zou ik het bij potentieel risicovolle verbindingen toch in de gaten blijven houden onderweg, en toch ook zo'n personeelsuitval doorrekenen. Helaas is het toch zo dat "wij" het (met wat voorkennis of beredeneerde kennis) vaak beter kunnen dan de communicatie van de vervoerder. En daar doe ik dan graag mijn voordeel mee. Als ik 's ochtends vroeg een bus moet nemen van Maastricht naar Aachen, met aansluiting op een ICE met Zugbindung, kijk ik ook altijd even of de rit de andere kant op wel rijdt. Want zo niet, dan weet ik dat ik me moet haasten om een bus eerder te halen. Als het geen consequentie heeft, check ik dat soort dingen meestal niet.
En dat is niet om te zeggen dat dat goed is, of moet, of onderdeel hoort te zijn van treinreizen. Het is meer dat ik liever die kleine moeite doe om mezelf een hoop ellende te besparen dan formeel gelijk te hebben door niet goed geïnformeerd te worden, maar wel met de ellende te zitten. En verder natuurlijk jammer dat je er pas in het SEV achterkwam. Dan heb je ook nergens meer personeel dat je kunt aanklampen om een taxi voor je te regelen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
U bent nog steeds een held
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik plan mijn dagjes NRW zo dat ik of de auto in Goch neerzet want daar is op vrijdag- en zaterdagnacht nog tot diep in de nacht een trein vanuit Düsseldorf of ik kan er tot 's avonds laat met de directe bus vanuit Wesel komen (X28 met aansluiting op de RE5). Of ik ga met de SB58 en het mooie is dat ik daar nooit gedonder heb, die rijdt ten minste én met goede aansluiting op de 99 naar Uden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik kreeg laatst de SB58 geadviseerd om de grens over te gaan naar Kleve. Jammer dat de NS met ruim +5 in Nijmegen binnenkwam.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
De RE13 naar Venlo vertrok in Viersen van spoor 6. Normaal rijden hier alleen goederentreinen over heen. Niet dat hij nu wel op tijd was. Zo wel weer aansluiting missen worden in Venlo.
Edit: we zijn er in breyell allemaal er uit gegooid omdat er personen op het spoor lopen en we mogen de volgende nemen
Nieuwe edit: de volgende valt ook uit. Eurobahn doet niks. Mijn vrouw komt me nu halen
Edit: we zijn er in breyell allemaal er uit gegooid omdat er personen op het spoor lopen en we mogen de volgende nemen
Nieuwe edit: de volgende valt ook uit. Eurobahn doet niks. Mijn vrouw komt me nu halen
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Er is in mijn ervaring in elk geval wel één uitzondering op al die onbetrouwbare treinen van/naar Duitsland: de RB64. Ik heb daar zelf echt nog maar één keer serieuze uitval meegemaakt en dat was dan ook meteen echt overmacht, namelijk schade na een korte, maar hevige onweersbui.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Helaas is Keolis/Eurobahn zo. Die intereseert het niks dat de reizigers stranden.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Mwoah, er wordt in mijn ervaring echt wel geprobeerd wat te regelen hoor. Reizigers denken ook altijd maar dat je binnen 5 minuten vervangend vervoer hebt geregeld...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Dat idee gaf ze me niet. Ze had op zijn minst de trein kunnen verlaten en op het perron kunnen inventariseren waar iedereen naar toe moet. We gaven in de eerste klasse aan dat er reizigers naar Rotterdam en zo moesten. Het antwoord van haar was dat dat regelen niet haar verantwoordelijkheid was maar van het treinpersoneel van de volgende trein die niet zou rijden. Omdat de tegentrein maar terug ging tot Mönchengladbach zou het zomaar kunnen zijn dat de trein van 2 uur later ook onder haar verantwoording voel, kan ze het alsnog doen
1 reiziger had de DB getwitterd. DB antwoord terecht dat je bij eurobahn moet zijn. Deze is door hem daarna gecontacteerd. Antwoord van Eurobahn: "ons is niks bekend van problemen op Kaldenkirchen en gestrande reizigers op breyell".
1 reiziger had de DB getwitterd. DB antwoord terecht dat je bij eurobahn moet zijn. Deze is door hem daarna gecontacteerd. Antwoord van Eurobahn: "ons is niks bekend van problemen op Kaldenkirchen en gestrande reizigers op breyell".
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Dinsdag had ik toch wel een andere ervaring met Eurobahn:
De conducteur kwam netjes naar ons toe om uitleg te geven en een vertragings/treinuitval papier te geven.
Vervolgens is hij bij ons gebleven tot hij informatie kreeg dat er een bus zou komen.Hij heeft ons toen nog naar de vertrekplaats gebracht en is toen gegaan
De conducteur kwam netjes naar ons toe om uitleg te geven en een vertragings/treinuitval papier te geven.
Vervolgens is hij bij ons gebleven tot hij informatie kreeg dat er een bus zou komen.Hij heeft ons toen nog naar de vertrekplaats gebracht en is toen gegaan
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Je hoeft daar al niet op te vertrouwen. Zo zou ik afgelopen zondag 2 uur vertraging hebben gehad vanwege alle fuck-ups en onzichtbaar personeel. Treinen die van 2 minuten tot 10 seconden speling voor je neus wegrijden en de Eurobahn die het dus met geplande uitval van treinen tussen Düsseldorf en Wuppertal niet voor elkaar krijgt om alle treinen tussen Düsseldorf en Venlo te rijden. Zoals je al zei: veel treinen reden maar vanaf Mönchengladbach (waardoor je aangewezen bent op de krappe overstap in Viersen) en een aantal treinen keerden in Kaldenkirchen (waarschijnlijk omdat ze geen personeel konden vinden dat Nederlands sprak).
En met een 49-euro ticket ben je dan echt tweederangs reiziger. Ik startte in Goslar en ik voorspelde het toen al. Maar je kunt niks behalve voorschieten en hopen dat je geld terug krijgt en niemand die zich verantwoordelijk voelt. Ik ben in Duisburg nog naar het infohokje geweest waar de DB medewerker het goed verwoordde: "Tja mijnheertje, dat zijn tegenwoordig allemaal andere ondernemingen die niet op elkaar wachten en daar kan ik als DB helemaal niks aan doen".
Als verslag van de reis: er was een kleine kans om zelfs een uur eerder aan te komen als in Duisburg de treinen op tijd waren. Dan heb je 2 minuten cross-platform van de RE11 op de RE42. Maar goed, dat is theoretisch.
Goslar - Kreiensen was geen probleem. Van Kreiensen naar Paderborn reed de machinist niet bepaald door en kregen we op elk station extra vertraging zodat we in Paderborn de 6 minuten overstap op de RE11 misten met 2 minuten (met mij uiteraard een stuk of 100 reizigers).
Goed, niet veel mannen overboord want je kunt dan met de RB89 verder, alleen heb je dan zeker niet je korte overstap in Duisburg.
Met deze trein naar Hamm waar ik de RE1 naar Duisburg had om daar de RB33 te nemen zodat ik geen korte overstap in Viersen zou hebben. De RE1 reed zichzelf ook weer 15 minuten vertraging op waardoor ik in Duisburg op 10 seconden (serieus, ik raakte de vertrekkende trein aan) de RB33 miste. Normaal is er dan nog geen man overboord want de RE42 die daarna komt geeft je nog die korte overstap (nou ja, met 6 minuten is die niet zo kort). Maar die werd al met +20 aangekondigd vanwege reparaties aan het voertuig, die +20 liep op zodanig dat de volgende RB33 eerder vertrok en tegen dat ik in Viersen was was dat al +59 geworden.
Alleen stond ik nu in Viersen te wachten op de RE13 die in Kaldenkirchen zou keren, dus ik kon 80 minuten wachten op de volgende RE13 die wel naar Venlo zou rijden.
Ik had in Duisburg dus al maar familie gebeld om mij op te komen halen.
Laatst gewijzigd door MaartenD op vr 28 jul 2023, 12:46, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik was dan naar Kaldenkirchen gereden en naar Venlo gaan lopen. Dat is heuvelaf en minder verder lopen dan Google zegt. Bij spoor 3 kan je door een gat van het hek naar de Dahlweg, bij het seinhuis kan je via een tunneltje onder het spoor door, en dan ben je in 50 minuten op station Venlo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Oh, ik ken de route. Het is nog altijd 5 km, dus je moet nog goed doorstappen om het in 50 minuten te doen en Venlo is niet mijn eindpunt, dus de bus mis ik toch weer en op zijn best heb ik die van een uur later en dat was ook de laatste van de dag. Dus het maakt weinig uit, behalve dat je je er niet verlaat op dat de volgende trein wel naar Venlo rijdt. En het regende.
Dus de aantrekkingskracht om om 10 uur 's avonds in de regen naar Venlo te wandelen was niet zo groot.
Dus de aantrekkingskracht om om 10 uur 's avonds in de regen naar Venlo te wandelen was niet zo groot.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Suus is een goed geoefend wandelaar, maar zou het station van Tegelen niet dichterbij kunnen zijn?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Scheelt niet veel denk ik. Plus dat Tegelen bepaald geen OV knooppunt is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten