Materieelaanschaf in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

en-es schreef:DB was jaren geleden al eens bezig met Frankfurt-Londen?
Zolang de Britten op stations een veiligheidstheater eisen, verwacht ik niet dat er rechtstreekse treinen van Duitsland naar Londen komen.

Net zoals de rechtstreekse trein van Basel naar London. Ik verwacht niet dat dat er ooit van komt, ookal zou Basel SBB er al geschikter voor zijn dan welk groot Duits station dan ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rooddolfijn
Berichten: 809
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door rooddolfijn »

verfmeer schreef: vr 17 mei 2024, 22:22 Is de douanecapaciteit in Londen dan al uitgebreid? Ik had begrepen dat dat nu de beperkende factor is voor het aantal passagierstreinen door de kanaaltunnel.
[…]
Eurostar kan er ook voor kiezen om station Stratford International, Ebbsfleet Intl en Ashford Intl (weer) in gebruik te nemen. Hierdoor hoeven reizigers van en naar Kent niet via Londen te reizen, scheelt dus reistijd, en levert meer spreiding van de reizigers op.
Het gebruik van Stratford International is ingewikkelder, aangezien alleen de buitenste perronsporen geschikt zijn voor Eurostar treinen. Hierdoor kunnen ze geen gebruik maken van het kruiswissel tussen de binnenste perronsporen en dus niet keren op Stratford Intl. de treinen zullen dus altijd door moeten rijden van en naar St. Pancras. Op zich niet erg, want als je de frequentie verhoogd, is er überhaupt minder piekbelasting en in combinatie met een deel van de reizigers die in Stratford instapt, neemt de druk op St. Pancras af en lijkt het mij mogelijk om meer treinen te laten rijden door de Kanaaltunnel.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door en-es »

Tja, beperkte ruimtes beperken de diensten naar/van Londen. Waar zou je een terminal laten in bijv. Keulen?
MaartenD
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Keulen West, ruimte genoeg :D

Zonder gekheid, natuurlijk niet echt mogelijk zonder uitbreidingen. Nu willen ze Keulen Hbf al uitbreiden met twee sporen voor de S-Bahn, misschien kun je in dat kader meer doen. Keulen heeft natuurlijk ook nog de goederenperrons, missichien is daar iets mee te doen.
En heel erg luchtfietserij: Maak een spoor 13 en 14 in Köln-Deutz. Dus twee extra lage sporen. Nee, daar is ook geen ruimte voor.

Of je geeft het helemaal op en laat reizigers gewoon instappen en op Lille-Europe of Calais-Frethun overstappen op een pendel naar Londen. Dan heb je niet het palaver bij instappen maar dat half uur gebruik je daar voor controle.
verfmeer
Berichten: 789
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door verfmeer »

en-es schreef: za 18 mei 2024, 07:13 Tja, beperkte ruimtes beperken de diensten naar/van Londen. Waar zou je een terminal laten in bijv. Keulen?
Als je minder ICEs tussen Düsseldorf en Frankfurt op Köln Hbf laat stoppen, kan je waarschijnlijk spoor 1 in Köln Hbf wel reserveren voor treinen naar Londen. Gezien de grootte van het stationsgebouw lijkt mij ruimte maken voor douanefaciliteiten ook geen probleem.
Nitein-Repart
Berichten: 3659
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.lok-report.de/news/europa/i ... iojet.html

Skoda gaat 23 RegioPanthers leveren aan RegioJet die vanaf december 2026 een aantal treindiensten gaat rijden in de Usti nad Labem regio. Het gaat hierbij onder andere om de treindienst Decin-Chomutov die nu door Ceske Drahy wordt gereden. Er zijn 15 tweedelige RegioPanthers en 8 driedelige RegioPanthers besteld. Opvallend, want de RegioPanthers die nu op Decin-Chomutov rijden zijn nog niet zo oud.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door VIRM »

Nitein-Repart schreef: vr 17 mei 2024, 21:53 https://www.lok-report.de/news/deutschl ... -2030.html

Eurostar wil in de nabije toekomst 30 tot 50 nieuwe hogesnelheidstreinen bestellen die zowel in Nederland, als België, als Duitsland, als Frankrijk als naar London kunnen rijden. Nieuwe treinen creëeren ook een kans op eventuele directe treinen van Duitsland (Köln) naar London.

Begin jaren '30 zullen de nieuwe treinen dan de oude Thalys-treinen en TSMT-treinen gaan vervangen.
Hoeveel treinen worden er vervangen, en wat blijft er dan over voor groei?
Beul van de blindegeleidelijn
tjoektjoek
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door tjoektjoek »

Ik neem aan allemaal. Als ze allemaal de maximale lengte krijgen, dan wordt de capaciteit op de voormalige Thalys-treinen ook vergroot.
Nitein-Repart
Berichten: 3659
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Er zijn 10 PBA-stellen, 17 PBKA-stellen en 11 TMST-stellen en al deze stellen zouden vanaf de jaren '30 vervangen worden door nieuwe stellen. Alleen de Velaro's blijven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Het lijkt dus op een 1-op-1-vervanging, want 10 + 17 + 2*11 (voor de TMST's die tweemaal zo lang zijn als een normaal stel) = 49 stellen worden vervangen, en de nieuwe bestelling bedraagt 50 stellen. Die zijn aannemelijk circa 200 meter lang, want de kortste Eurostar perrons zijn circa 400 meter lang, dus een korter of langer stel is weinig efficiënt, en bovendien zijn de gebruikelijke hogesnelheidstreinplatforms van fabrikanten ook 200 meter. Echter kunnen de nieuwe stellen wel een hogere capaciteit hebben: niet alleen als het dubbeldekkers worden, maar ook als de motoren over het hele treinstel verdeeld worden (zoals de Velaro's bijvoorbeeld) i.p.v. geconcentreerd in locomotieven aan de uiteinden (zoals de te vervangen stellen).
zone2000
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door zone2000 »

BYD zou mogelijk een flinke slag slaan in de UK
China’s BYD closes in on deal to build all-electric London buses
Electric vehicle giant set to beat British competitors and seal contract to build more than 100 double-deckers for £400,000 each
https://www.thetimes.co.uk/article/chin ... -6qtdrv8z6
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door VIRM »

DDietzen schreef: ma 20 mei 2024, 22:20 Het lijkt dus op een 1-op-1-vervanging, want 10 + 17 + 2*11 (voor de TMST's die tweemaal zo lang zijn als een normaal stel) = 49 stellen worden vervangen, en de nieuwe bestelling bedraagt 50 stellen. Die zijn aannemelijk circa 200 meter lang, want de kortste Eurostar perrons zijn circa 400 meter lang, dus een korter of langer stel is weinig efficiënt, en bovendien zijn de gebruikelijke hogesnelheidstreinplatforms van fabrikanten ook 200 meter. Echter kunnen de nieuwe stellen wel een hogere capaciteit hebben: niet alleen als het dubbeldekkers worden, maar ook als de motoren over het hele treinstel verdeeld worden (zoals de Velaro's bijvoorbeeld) i.p.v. geconcentreerd in locomotieven aan de uiteinden (zoals de te vervangen stellen).
Kunnen dubbeldekkers op de HSL Zuid? Anders moet je weer onderscheid gaan maken binnen je vloot...
Beul van de blindegeleidelijn
Gydo
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Gydo »

ik las op HGBTF dat Eurostar via het contract van SNCF, 50 stellen zou willen bestellen. Zijn nu aan het onderzoeken en onderhandelen daarover. Indien deze optie goed gekeurd wordt, zou het heel snel kunnen gaan en zouden ze zelfs stellen kunnen afnemen die voor SNCF bedoeld waren. Ze zouden dus eerst de optie T.G.V. M gaan bekijken. Mocht dit niet lukken, dan wordt er een aanbesteding uitgeschreven voor andere treinfabrikanten.
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door DDietzen »

VIRM schreef: di 21 mei 2024, 18:47 Kunnen dubbeldekkers op de HSL Zuid?

Ik heb met de jaren allerlei verhalen gehoord over die vraag, de meest recente versie die mij ook relatief plausibel klinkt is als volgt:
  • Aslast is het grootste probleem voor dubbeldekkers op de HSL-Zuid
  • Er zijn dubbeldekkers (zoals de TGV Duplex) met een aslast vergelijkbaar met de Thalysstellen
  • Het gewicht van het maximale(?) aantal passagiers moet meegerekend worden in de aslast, bovenop het gewicht van het materieel zelf
  • Bij gereserveerde zitplaatsen, dus geen staanplaatsen, kun je nog net aan die aslastnorm voldoen
  • Zonder gereserveerde zitplaatsen moet je staanplaatsen meerekenen en kom je boven de norm uit
  • Vandaar dat NS geen dubbeldekkers wil/kan/mag bestellen, want geen reserveringsplicht
Anders moet je weer onderscheid gaan maken binnen je vloot...
Op HGBTF had ik al voorgerekend dat Eurostar de ritten richting Amsterdam zou kunnen redden met enkel e320's, waardoor je de nieuwe stellen niet voor Nederland zou hoeven toelaten en enkel in de andere landen inzetten:
ikke schreef:Bierviltje: elk uur Amsterdam-Parijs is 8 omlopen, elke twee uur Amsterdam-Londen is 5 omlopen. Dan resteren 4 stellen op reserve, wat mij vrij schappelijk lijkt. Een dergelijk aanbod zou al meer dan een verdubbeling van de huidige capaciteit zijn. Tegen de tijd dat Eurostar daaroverheen groeit, zijn we vast al zoveel decennia verder dat de e320's einde levensduur zijn (en vervangen worden) of Nederland ETCS heeft uitgerold :lol:
Een (waarschijnlijk) Eurostar-insider reageerde echter dat de wens is dat de nieuwe stellen "volledig interoperabel zijn op het ganse Eurostar netwerk en mogelijk toekomstige bestemmingen ( Zwitserland)".
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten