Nitein-Repart schreef: ↑wo 11 okt 2023, 19:24
De RB95 tussen Hof en Marktredwitz via Cheb staat wel in de reisplanner (1x per 2 uur), maar zonder de Tsjechische stations waar deze trein wel stopt. Ik vermoed dat de Tsjechische stations waar de RB95 wel stopt nog moeten worden weergegeven in de reisplanner.
Oh, inderdaad, daar had ik even overheen gekeken. Wat ik dan niet helemaal begrijp is waarom die RE's uit Nürnberg dan ook allebei gaan stoppen in Arzberg. (Nürnberg-Cheb in Arzberg en in Schirnding, Marktredwitz-Cheb alleen in Arzberg.) Vroeger was er überhaupt geen stop, in de huidige situatie stopt Nürnberg-Cheb alleen in Schirnding. Sindsdien duurt de rit alleen maar langer en er stapt geen hond in of uit. Of nou ja, de in- en uitstappers zijn op één hand te tellen. Laat die lekker met de RB gaan, zeker nu deze in Marktredwitz aansluit op de RE.
Ik ben sowieso benieuwd hoe robuust het allemaal wordt, want het is nu al een hele puzzel met dat enkelspoor. En dan nog een overstap in Marktredwitz erbij op de uren met internationale aansluiting, en de extra stops in Arzberg en Schirnding.
ArrivaBas schreef: ↑wo 11 okt 2023, 12:19
Voor internationale reizigers via Cheb lijkt de ongewijzigde reistijd naar Praha mij overigens belangrijker dan de richting Karlovy Vary, waarvan de gewijzigde dienstregeling op het grenstraject de hoofdreden is dat de aansluiting niet meer bestaat.
Een uurdienst op Marktredwitz-Cheb (+ een RB 1x/2 uur), maar desondanks een overstap van 60 minuten, is toch wel erg vervelend.
Overigens sluit ik niet uit dat de Tsjechen hun trein naar Karlovy Vary wellicht nog een paar minuten kunnen verschuiven. Zij hebben hun dienstregeling immers nog niet bekend gemaakt, misschien verandert daar nog wat. Wat DB weergeeft zou ik nog niet 100% vertrouwen.
ArrivaBas schreef: ↑wo 11 okt 2023, 12:19
De extra overstap in Marktredwitz staat er nu in als een overstap van een betrekkelijk haalbare 12 minuten, maar als DB besluit om een treinstel van de RE31 in Marktredwitz af te trappen en als RE33 te laten rijden wordt deze koppeling niet om zeep geholpen en blijft de rechtstreeks verbinding tussen Nürnberg en Cheb bestaan met licht gewijzigde tijden vanaf Marktredwitz.
Dat klinkt leuk, maar ik vrees dat er gewoon te weinig stellen voor gaan zijn. Zo te zien kan er nu één stel Nürnberg - Cheb - Marktredwitz - Cheb - Nürnberg rijden met keringen van 10 minuten in Cheb en een korte kering van 6 minuten in Marktredwitz: totaal 70 minuten tussen eerste aankomst en laatste vertrek in Cheb. In de huidige dienstregeling staat de trein 74 minuten in Cheb herrie te maken, dus zo lijkt het evenveel materieel te gaan kosten. (M.u.v. het gat van 4 uur in de ochtend dat wordt gerepareerd.) Die 4 minuten verschil zitten hem dan in het 2x stoppen in Arzberg van/naar Nürnberg.
Voor zover ik weet, rijdt de tak via Marktredwitz (of dat nou naar Hof is of naar Cheb) vanuit Nürnberg namelijk altijd maar met 1 stel. Als die met 2 stellen zou rijden, kun je er natuurlijk prima één afsplitsen. Maar als dat niet zo is en als je toch ook de stellen van de extra ritten tussen Cheb en Marktredwitz naar Nürnberg mee wilt laten rijden, is zo'n stel pas na 4 uur weer terug in Cheb. In feite ben je dat dan 3 uur "kwijt" en nu zegt mijn intuïtie dat het dan ook 3 extra stellen kost, maar misschien zie ik daar iets over het hoofd.