Treindiensten in Bayern
Re: Treindiensten in Bayern
Gleise 27-36 van München Hbf staan ook bekend als Starnberger Flügelbahnhof. Net zoals je aan de andere zijkant het Holzkirchner Flügelbahnhof had. Ik was eind vorig jaar op het Starnberger Flügelbahnhof en was verrast dat de retro bundesbahnloketten er nog steeds waren.
Re: Treindiensten in Bayern
Klopt, en nogsteeds. Die waren er in de oude inmiddels gesloopte hal ook nog te vinden. Vraag is wel voor hoelang nog. Ook dat deel van München Hbf moet uiteindelijk op de schop gaan.
De namen voor de stationsdelen ken ik inderdaad (heb ze zelf op de OVNL wiki over München Hbf gezet) maar ben er niet vanuit gegaan dat iederen dat direct weet dus heb ik maar de notatie van DB overgenomen.
De namen voor de stationsdelen ken ik inderdaad (heb ze zelf op de OVNL wiki over München Hbf gezet) maar ben er niet vanuit gegaan dat iederen dat direct weet dus heb ik maar de notatie van DB overgenomen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Treindiensten in Bayern
In de dienstregeling van 2020 voor Bayern tot nu toe nog weinig grote wijzigingen gespot. De grootste wijziging is eigenlijk dat alle regionale treinen vanaf nu een lijnnummer hebben. En om het nog even lekker duidelijk te houden... één lijnnummer gebruikt men tot wel 2-3x in Bayern. Ook kan het traject verschillen tussen een RE en RB lijn met exact hetzelfde nummer. Soms komen twee lijnen met hetzelfde nummer wel heel dicht bij elkaar in de buurt
Voorbeelden:
RE 16 Nürnberg Hbf - Treuchtlingen - Augsburg Hbf
RB 16 Nürnberg Hbf - Treuchtlingen - Ingolstadt Hbf - München Hbf
RE 40 Nürnberg Hbf - Schwandorf - Regensburg Hbf
RB 40 Meiningen - Schweinfurt Hbf - Schweinfurt Stadt
RB 40 München Hbf - Mühldorf (Oberbay)
EDIT: volledige lijst:
Door de opening van Lindau Reutin verliest Lindau Hbf haar Hauptbahnhof status. Het station zal voortaan Lindau Insel gaan heten
Voorbeelden:
RE 16 Nürnberg Hbf - Treuchtlingen - Augsburg Hbf
RB 16 Nürnberg Hbf - Treuchtlingen - Ingolstadt Hbf - München Hbf
RE 40 Nürnberg Hbf - Schwandorf - Regensburg Hbf
RB 40 Meiningen - Schweinfurt Hbf - Schweinfurt Stadt
RB 40 München Hbf - Mühldorf (Oberbay)
EDIT: volledige lijst:
- Spoiler: show
Door de opening van Lindau Reutin verliest Lindau Hbf haar Hauptbahnhof status. Het station zal voortaan Lindau Insel gaan heten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
- Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied
Re: Treindiensten in Bayern
Wat is je bron voor RE 2 en RE 25? In de thread op DSO, waar je de lijst waarschijnlijk gevonden hebt, zijn er nog geen nummers voor de alex-lijnen.
Groetjes uit Duitsland
Re: Treindiensten in Bayern
Ik heb de lijst van een ander Duits forum. Daarnaast waren er al vooraf (in juni) een heleboel nummers voor de trajecten bekend geworden wat ook hier op het forum besproken is. Overigens zijn er ook verbanden te zien in de lijnnummers. Zo zijn de RE treinen vanuit München en Nürnberg met de klok mee genummerd
viewtopic.php?p=689394#p689394
viewtopic.php?p=689394#p689394
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Treindiensten in Bayern
Afgelopen week heeft de Bayerische Eisenbahngeselschaft (de BEG, ook wel Bahnland Bayern genoemd) de nieuwe schematische lijnennetkaart voor 2021 gepubliceerd met daarop alle lijnnummers in Bayern. Het bestand is via deze link te downloaden (PDF, max 700kb) https://beg.bahnland-bayern.de/de/press ... bayern.pdf
het gehele bericht hierover is via deze link te lezen https://beg.bahnland-bayern.de/de/press ... ientierung
het gehele bericht hierover is via deze link te lezen https://beg.bahnland-bayern.de/de/press ... ientierung
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Treindiensten in Bayern
De Bayerische Eisenbahn Gesellschaft (BEG) is de aanbesteding gestart van de concessie Linienstern Mühldorf 2025+, voor een periode van 7 jaar (tot december 2032) vanaf december 2024.
Deze concessie bevat de volgende treindiensten:
RB41 Mühldorf (Obb.) – Simbach,
RB46 Mühldorf (Obb.) – Passau,
RB44/RB45 Mühldorf (Obb.) – Landshut,
RB42 Mühldorf (Obb.) – Burghausen,
RB45 Mühldorf (Obb.) – Salzburg,
RB44 Mühldorf (Obb.) – Rosenheim,
RB47 Mühldorf (Obb.) –Traunstein,
RB49 Traunstein – Traunreut,
RB48 München – Wasserburg
RB59 Traunstein – Waging,
RB52 Prien – Aschau,
RB32 Neufahrn – Bogen,
RE4/RB40 München – Mühldorf (Obb.).
In december 2027 wordt de bovenleiding op het traject Ebersberg - Wasserburg opgeleverd. Deze spoorlijn wordt dan opgenomen in de S-Bahn München en uit deze concessie gehaald. Bij de opening van de tweede S-Bahn-tunnel in München in december 2029 zal de RB32 1x/2 uur van Neufahrn naar Landshut verlengd worden, omdat de aansluitingen in Neufahrn dan vervallen.
Voor deze concessie zijn de volgende materieeleisen gesteld:
Op de RB42 en RB46 moet de vervoerder treinstellen met brandstofcel (waterstoftreinen) inzetten die minstens 140 km/uur kunnen rijden
Op de RE4/RB40 moet de vervoerder materieel geschikt voor 140 km/uur en gebouwd in 1994 of later inzetten. Wanneer op deze diensten locomotieven worden ingezet, moeten deze in 1975 of later gebouwd zijn.
Op de RB32 moet de vervoerder materieel geschikt voor 120 km/uur en gebouwd in 1994 of later inzetten.
Op de overige treindiensten moet de vervoerder materieel geschikt voor 120 km/uur en gebouwd in 1998 of later inzetten.
Conclusie: Deze concessie is op het lijf geschreven voor de huidige Südostbayernbahn. Op de RE4 kunnen de diesellocs serie 218 ingezet blijven worden, samen met de huidige Dosto's. Op de RB32 blijven de treinstellen serie 628 rijden. Een paar lijnen krijgen nieuwe waterstoftreinen en op de overige treindiensten kan DB tweedehands LINT 41, Talent of Desiro-treinstellen inzetten.
Deze concessie bevat de volgende treindiensten:
RB41 Mühldorf (Obb.) – Simbach,
RB46 Mühldorf (Obb.) – Passau,
RB44/RB45 Mühldorf (Obb.) – Landshut,
RB42 Mühldorf (Obb.) – Burghausen,
RB45 Mühldorf (Obb.) – Salzburg,
RB44 Mühldorf (Obb.) – Rosenheim,
RB47 Mühldorf (Obb.) –Traunstein,
RB49 Traunstein – Traunreut,
RB48 München – Wasserburg
RB59 Traunstein – Waging,
RB52 Prien – Aschau,
RB32 Neufahrn – Bogen,
RE4/RB40 München – Mühldorf (Obb.).
In december 2027 wordt de bovenleiding op het traject Ebersberg - Wasserburg opgeleverd. Deze spoorlijn wordt dan opgenomen in de S-Bahn München en uit deze concessie gehaald. Bij de opening van de tweede S-Bahn-tunnel in München in december 2029 zal de RB32 1x/2 uur van Neufahrn naar Landshut verlengd worden, omdat de aansluitingen in Neufahrn dan vervallen.
Voor deze concessie zijn de volgende materieeleisen gesteld:
Op de RB42 en RB46 moet de vervoerder treinstellen met brandstofcel (waterstoftreinen) inzetten die minstens 140 km/uur kunnen rijden
Op de RE4/RB40 moet de vervoerder materieel geschikt voor 140 km/uur en gebouwd in 1994 of later inzetten. Wanneer op deze diensten locomotieven worden ingezet, moeten deze in 1975 of later gebouwd zijn.
Op de RB32 moet de vervoerder materieel geschikt voor 120 km/uur en gebouwd in 1994 of later inzetten.
Op de overige treindiensten moet de vervoerder materieel geschikt voor 120 km/uur en gebouwd in 1998 of later inzetten.
Conclusie: Deze concessie is op het lijf geschreven voor de huidige Südostbayernbahn. Op de RE4 kunnen de diesellocs serie 218 ingezet blijven worden, samen met de huidige Dosto's. Op de RB32 blijven de treinstellen serie 628 rijden. Een paar lijnen krijgen nieuwe waterstoftreinen en op de overige treindiensten kan DB tweedehands LINT 41, Talent of Desiro-treinstellen inzetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindiensten in Bayern
Zover ik gelezen heb is de termijn voor 8 jaar, maar daar kan ook 2 jaar afgehaald worden of nog 5 jaar extra bij komen. Men kan nog treinen uit de BR628.9/629 inzetten. Deze zijn na 1998 gebouwd. De rest van de BR628 is het dan inderdaad einde verhaal voor (behalve op de Gäubodenbahn).
Ook op de RE 4/RB 40 mag men nog BR628 inzetten. Maar wel beperkter.
En op de lijnen waar een waterstof trein zou moeten gaan rijden, kan in overleg tussen vervoerder en de BEG de termijn worden verschoven naar 2032
EDIT: lees net dat er geen verschil meer mag net met instaphoogte tussen trein en perron dus de hele BR628 serie valt zo goed als af.
Ook op de RE 4/RB 40 mag men nog BR628 inzetten. Maar wel beperkter.
En op de lijnen waar een waterstof trein zou moeten gaan rijden, kan in overleg tussen vervoerder en de BEG de termijn worden verschoven naar 2032
EDIT: lees net dat er geen verschil meer mag net met instaphoogte tussen trein en perron dus de hele BR628 serie valt zo goed als af.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Treindiensten in Bayern
BeNex heeft de concessie Regensburg-Donautal gewonnen, de elektrische treindienst Regensburg – Ingolstadt – Donauwörth – Ulm vanaf december 2022 tot december 2036. Deze dienst rijdt BeNex nu ook al onder de merknaam Agilis. Het ingezette materieel blijft de Coradia Continental.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindiensten in Bayern
Waarschijnlijk gaan de LINTen van DB Regio Nord die nu nog in Schleswig Holstein rijden naar de Südostbayernbahn indien DB de nieuwe concessie wint, hier worden bij nieuwe concessies vanaf 2022 nieuwe treinstellen gevraagd
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Treindiensten in Bayern
De XMU-concessies in Schleswig-Holstein krijgen FLIRT Akku’s, die zijn al voor de coronacrisis besteld. Maar de LINT’en zijn tot nu toe erg populair gebleken bij de export, dus ik kan mij ook een andere verschuiving voorstellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindiensten in Bayern
De deelstaat koopt 15 treinstellen serie 424 uit Hannover om in te zetten op de S-Bahn van München. De treinen moeten in het najaar van 2022 naar het zuiden verhuizen. Hoewel de serie 424 LZB heeft en dus in de tunnel zou kunnen rijden, is de bedoeling dat ze daar niet komen, omdat de instap van de serie 424 op 76 centimeter hoogte zit terwijl de perrons in de tunnel 96 centimeter hoog zijn. Ook heeft een 424 maar acht deuren, terwijl de gebruikelijke 423 er twaalf heeft.
In Hannover worden de uit 40 treinstellen bestaande serie 424 overbodig als S-Bahn Hannover GmbH (SBH, onderdeel van Transdev Deutschland) vanaf 12 juni 2022 de dienst overneemt van DB Regio. SBH heeft 64 FLIRT 3 XL's besteld, en neemt daarnaast de 425 271–283 over van DB Regio. De serie 424 is speciaal voor de S-Bahn Hannover gebouwd en heeft nooit elders in Duitsland dienst gedaan.
Persbericht van de BEG: https://beg.bahnland-bayern.de/de/press ... hn-münchen
In Hannover worden de uit 40 treinstellen bestaande serie 424 overbodig als S-Bahn Hannover GmbH (SBH, onderdeel van Transdev Deutschland) vanaf 12 juni 2022 de dienst overneemt van DB Regio. SBH heeft 64 FLIRT 3 XL's besteld, en neemt daarnaast de 425 271–283 over van DB Regio. De serie 424 is speciaal voor de S-Bahn Hannover gebouwd en heeft nooit elders in Duitsland dienst gedaan.
Persbericht van de BEG: https://beg.bahnland-bayern.de/de/press ... hn-münchen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindiensten in Bayern
Na een rechtszaak aangespannen door DB Regio is Agilis nu ook de winnaar van de concessie Regensburg/Donautal deel 2. Dit bevat de RE50 Nürnberg Hbf – Neumarkt (Oberpf) – Parsberg – Regensburg – Straubing – Plattling (– Passau) en gaat in december 2024 en duurt eveneens tot december 2036
Agilis won eerder dit jaar al de exploitatie vanaf december 2022 van de:
RB 51 Neumarkt (Oberpf) – Parsberg – Regensburg Hbf (– Straubing – Plattling – Passau)
RB 15 Ulm Hbf – Günzburg – Blindheim – Donauwörth – Burgheim – Ingolstadt Hbf (– Abensburg – Regensburg – Straubing – Plattling)
RB 17 Ingolstadt Nord – Ingolstadt Hbf – Abensburg – Regensburg – Straubing – Plattling
RE 18 Ulm Hbf – Günzburg – Blindheim – Donauwörth – Burgheim – Ingolstadt Hbf – Abensburg – Regensburg
Naast de huidige Alstom Coradia Continental bestelt Agilis ook een aantal treinstellen type Mireo bij Siemens.
Agilis won eerder dit jaar al de exploitatie vanaf december 2022 van de:
RB 51 Neumarkt (Oberpf) – Parsberg – Regensburg Hbf (– Straubing – Plattling – Passau)
RB 15 Ulm Hbf – Günzburg – Blindheim – Donauwörth – Burgheim – Ingolstadt Hbf (– Abensburg – Regensburg – Straubing – Plattling)
RB 17 Ingolstadt Nord – Ingolstadt Hbf – Abensburg – Regensburg – Straubing – Plattling
RE 18 Ulm Hbf – Günzburg – Blindheim – Donauwörth – Burgheim – Ingolstadt Hbf – Abensburg – Regensburg
Naast de huidige Alstom Coradia Continental bestelt Agilis ook een aantal treinstellen type Mireo bij Siemens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindiensten in Bayern
Wie was dan eerst de winnaar van de concessie Regensburg/Donautal deel 2? Dat kan ik in dit topic niet vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Treindiensten in Bayern
Volgens mij Agilis.
Re: Treindiensten in Bayern
Agilis won, maar DB Regio spande een rechtszaak aan. DB Regio verloor de rechtszaak en nu is de toekenning aan Agilis definitief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindiensten in Bayern
De deelstaat Bayern laat onderzoek doen naar elektrificatie van de spoorlijn Aschaffenburg - Miltenberg. Bron: https://www.stmb.bayern.de/med/pressemi ... /index.php
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindiensten in Bayern
Niet verder dan Miltenberg? Dat is midden in het dieselnet. Ga dan op zijn minst door naar Lauda of zelfs Crailsheim waar de RE's naartoe gaan.
Re: Treindiensten in Bayern
Het idee is dat elektrische treinen die uit Darmstadt of Frankfurt komen, door kunnen rijden naar Miltenberg. De bestaande treindienst die nu over Miltenberg rijdt, kan dan met accutreinstellen rijden die tussen Aschaffenburg en Miltenberg al rijdend opladen aan de bovenleiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treindiensten in Bayern
Het traject Aschaffenburg - Miltenberg is binnen de regio Rhein-Main al een beetje een vreemde eend in de bijt door de ligging in Bayern. Dat betekent dat DB Netz en de Freistaat Bayern voor een verdergaande elektrificatie naar bijvoorbeeld Darmstadt of Crailsheim afhankelijk zijn van de deelstaten Hessen of Baden-Württemberg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Treindiensten in Bayern
Werken de Pesa Link’s nog steeds niet naar behoren? Zag afgelopen dinsdag nog Desiro’s rijden op Kempten-Pfronten . Vanuit Kempten naar Ulm en Augsburg rijden de Pesa Link’s wel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Treindiensten in Bayern
Bij Garmisch Partenkirchen is een trein ontspoort. Alleen de loc en 1 rijtuig staan nog volledig op het spoor. Alle andere rijtuigen (3 à 4) zijn ontspoort en liggen op z'n kant. De stuurstand is ook ontspoort maar staat nog wel recht op.
Trein ontspoord in Beieren: zeker drie doden, tientallen gewonden - https://nos.nl/l/2431295
Deutsche Bahn heeft inmiddels een hotline geopend. Treinen keren voorlopig in Oberau en Garmisch-Partenkirchen.
Trein ontspoord in Beieren: zeker drie doden, tientallen gewonden - https://nos.nl/l/2431295
Deutsche Bahn heeft inmiddels een hotline geopend. Treinen keren voorlopig in Oberau en Garmisch-Partenkirchen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Treindiensten in Bayern
Ziet er behoorlijk heftig uit...
Re: Treindiensten in Bayern
4 doelend inmiddels en ik las net nog dat er in de regio nog 30 vermisten zijn. Mogelijk liggen er nog slachtoffers onder de rijtuigen, deels zullen het ook meldingen zijn over mensen die in het ziekenhuis liggen maar nog niet volledig geïdentificeerd zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten