Ook in Slowakije ken ik voorbeelden (de stoptreinstations tussen Brezno en Červená Skala bijvoorbeeld). Al heb je naar mijn idee meer stations die juist alléén in het weekend (en dan vaak ook alleen in de zomer) bediend worden.Suus schreef: ↑do 30 mar 2023, 06:57Het aantal stations dat geen weekendbediening heeft is de afgelopen jaren flink gedaald. Het fenomeen komt overigens ook in Luxemburg (lijn naar Rumelange) en Frankrijk voor.sirvinniei schreef: ↑wo 29 mar 2023, 23:53Heel ander punt is trouwens een redelijke lijst aan stations die alleen doordeweeks bediend worden. Ken eigenlijk geen ander land dat stations heeft die alleen doordeweeks worden bediend.
Spoordienstregeling België 2024
Re: Spoordienstregeling België 2024
Re: Spoordienstregeling België 2024
Visgraatmodel in BE is vrij lastig vanwege de ongelukkige ruimtelijke ordening en de (op dit moment) lage frequenties. Je kan bijvoorbeeld wel alle reizigers uit Noord-Limburg in Heusden in een trein zetten om het laatste stukje naar Hasselt met de trein te doen, maar zolang die maar 1x per uur rijdt en de reis 3x zo duur wordt vanwege een gebrek aan tariefintegratie gaat ‘t niet werken. Daarnaast heb je nog steeds een buslijn nodig omdat je met alleen treinstations niet de hele kern (met alle lintbebouwing eromheen) kunt ontsluiten. Bepaalde gebieden lenen zich er beter voor dan andere: in de regio rond Brugge is er nog wel wat mogelijkheid om te vervisgraten (bij hogere frequenties van de trein) maar in Limburg zie ik het absoluut niet (of op heel beperkte schaal) gebeuren.CamilleKreemers schreef: ↑wo 29 mar 2023, 21:59 Is het wellicht eens tijd om een zeer grondigr analyse van gecombineerde reizigersstromen te doen in Belgie en dan het visgraatmodel te maken?
Daarbij hoofdlijnen 2x/uur te maken en daarbij naar goede stromen te kijken, zodat de lage kostendekkingsgraad van 11% bij de Lijn en 65% bij NMBS proberen te verbeteren?
Re: Spoordienstregeling België 2024
Probleem in België is ook dat het treinverkeer heel sterk is gericht op Brussel.Vanuit bijna iedere plaats van betekenis is er een verbinding,hetzij in de spits,hetzij de hele dag.
Hierdoor zijn de lijnen rond Brussel vaak overvol en is een hogere frequentie moeilijk inpasbaar.Kijk maar naar de Noord-Zuid tunnel
Hierdoor zijn de lijnen rond Brussel vaak overvol en is een hogere frequentie moeilijk inpasbaar.Kijk maar naar de Noord-Zuid tunnel
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Spoordienstregeling België 2024
In Nederlands is een duurder tarief meestal geen reden om een buslijn in stand te houden. Zo zijn er flink wat schoollijnen opgeheven onder protest van boze ouders.
Ik denk trouwens dat het Belgische spoor goed railbussen kan gebruiken. Dan zou je met eenmansbedrijf alsnog obscure lijntjes kunnen rijden en zelfs makkelijk op meer haltes kunnen stoppen.
Ik denk trouwens dat het Belgische spoor goed railbussen kan gebruiken. Dan zou je met eenmansbedrijf alsnog obscure lijntjes kunnen rijden en zelfs makkelijk op meer haltes kunnen stoppen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Spoordienstregeling België 2024
Alleen door de week bediend in Duitsland: Pritzwalk West.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Spoordienstregeling België 2024
Daarom een groot onderzoek. Ook hoe zaken wellicht qua tarieven samen kunnen en verbeterd kan worden. Ik zeg ook niet dat het morgen geregeld moet zijn.PatrickM schreef: ↑do 30 mar 2023, 18:36Visgraatmodel in BE is vrij lastig vanwege de ongelukkige ruimtelijke ordening en de (op dit moment) lage frequenties. Je kan bijvoorbeeld wel alle reizigers uit Noord-Limburg in Heusden in een trein zetten om het laatste stukje naar Hasselt met de trein te doen, maar zolang die maar 1x per uur rijdt en de reis 3x zo duur wordt vanwege een gebrek aan tariefintegratie gaat ‘t niet werken. Daarnaast heb je nog steeds een buslijn nodig omdat je met alleen treinstations niet de hele kern (met alle lintbebouwing eromheen) kunt ontsluiten. Bepaalde gebieden lenen zich er beter voor dan andere: in de regio rond Brugge is er nog wel wat mogelijkheid om te vervisgraten (bij hogere frequenties van de trein) maar in Limburg zie ik het absoluut niet (of op heel beperkte schaal) gebeuren.CamilleKreemers schreef: ↑wo 29 mar 2023, 21:59 Is het wellicht eens tijd om een zeer grondigr analyse van gecombineerde reizigersstromen te doen in Belgie en dan het visgraatmodel te maken?
Daarbij hoofdlijnen 2x/uur te maken en daarbij naar goede stromen te kijken, zodat de lage kostendekkingsgraad van 11% bij de Lijn en 65% bij NMBS proberen te verbeteren?
Maar ik zal wel te naief zijn, zoals iemand zei in het NS topic.
Re: Spoordienstregeling België 2024
Probleem is dat allerlei instanties daarover mee willen bepalen. Koninkrijkjes die hun gebieden zorgvuldig afbakenen. Helemaal in Belgistan.
Re: Spoordienstregeling België 2024
Nieuws over nieuwe vervoerplan NMBS:
https://press.nmbs.be/raad-van-bestuur- ... -2026-goed
Best mooie verbeteringen, zoals in weekend halfuurdiensten op een aantal IC-verbindingen. Ook een nieuwe IC Leuven - Charleroi
https://press.nmbs.be/raad-van-bestuur- ... -2026-goed
Best mooie verbeteringen, zoals in weekend halfuurdiensten op een aantal IC-verbindingen. Ook een nieuwe IC Leuven - Charleroi
Re: Spoordienstregeling België 2024
Opvallende passage:
Met andere woorden, voorgaande discussie over de plannen van de NMBS om stations te sluiten was voor niets, want die plannen gaan alweer de ijskast inWat betreft het eventueel blijven bedienen of openen van een aantal stopplaatsen erkent de raad van bestuur de noodzaak tot optimalisatie van het aantal stopplaatsen. Desalniettemin werd meerderheid (8) tegen minderheid (6) beslist om voor de periode 2023-2026 geen beslissingen ter zake te nemen maar ze uit te stellen naar een later vervoersplan.
Re: Spoordienstregeling België 2024
Het is ook lastig om het treinverkeer fors te verbeteren. Het spoornetwerk bestaat uit veel relatief onbelangrijke lijnen waarbij het moeilijk wordt om de frequentie te verhogen. Ik zou het wel toejuichen als er wat rationalisatie plaatsvindt en door handig om te gaan met interregiotreinen kun je op sommige lijnen volgens mij makkelijk 2x per uur een goede verbinding bieden. Neem bijv. Roosendaal-Antwerpen, daar kun je met enkeldeksmaterieel 2x per uur een IR verbinding aanbieden: treinen die afwisselend op de tussengelegen minder belangrijke stations stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Spoordienstregeling België 2024
Maar dan zijn er geen logische routes meer tussen individuele stations op de route. Geeft vast commotie.
Ik heb geen onderschrift
Re: Spoordienstregeling België 2024
Belangrijk om te weten is dat Brussel in België veruit de belangrijkste stad is.
Waardoor dus iedereen, vanuit zijn of haar woonplaats, een directe verbinding naar Brussel wenst.
De NMBS probeert dat te faciliteren. En probeert daarom zoveel mogelijk treinen naar of van Brussel te krijgen.
Beperkende factor daarbij is vooral de capaciteit van de Noord-Zuid tunnel (lijn 0) in Brussel. Deze tunnel, en haar capaciteit, bepaalt eigenlijk de dienstregeling van elke trein (direct of indirect) in België.
Het is leuk als Nederlanders een visgraatmodel voor het Belgische netwerk voorstellen.
Aan de ene kant gaat zo'n voorstel voorbij aan de wens naar een directe verbinding met Brussel.
Aan de andere kant gaat zo'n voorstel voorbij aan de capaciteit van de Brusselse Noord-Zuid verbinding.
Waardoor dus iedereen, vanuit zijn of haar woonplaats, een directe verbinding naar Brussel wenst.
De NMBS probeert dat te faciliteren. En probeert daarom zoveel mogelijk treinen naar of van Brussel te krijgen.
Beperkende factor daarbij is vooral de capaciteit van de Noord-Zuid tunnel (lijn 0) in Brussel. Deze tunnel, en haar capaciteit, bepaalt eigenlijk de dienstregeling van elke trein (direct of indirect) in België.
Het is leuk als Nederlanders een visgraatmodel voor het Belgische netwerk voorstellen.
Aan de ene kant gaat zo'n voorstel voorbij aan de wens naar een directe verbinding met Brussel.
Aan de andere kant gaat zo'n voorstel voorbij aan de capaciteit van de Brusselse Noord-Zuid verbinding.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Spoordienstregeling België 2024
Tuurlijk weten nederlanders niet wat precies in Belgie speelt, als Brussel zo belangrijk is, wellicht kan een basis uursdienst door Brussel en aanvullingen daarop tot een andere regionale knoop.
Ik ben geen fan overigens van alternerend halteren. Liever een stoptrein, sneltrein, Intercity als systeem, zoals NS vroeger had.
Meer OV nodigt ook uit.
Ik ben geen fan overigens van alternerend halteren. Liever een stoptrein, sneltrein, Intercity als systeem, zoals NS vroeger had.
Meer OV nodigt ook uit.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Spoordienstregeling België 2024
Die twee punten lijken mij tegenstrijdig: aan de ene kant zoveel mogelijk directe verbindingen met Brussel creëren en aan de andere kant maar een beperkte capaciteit hebben tussen Antwerpen en Brussel. In Nederland was de beperkte capaciteit in dienstregeling 2007 juist de reden om in corridors te gaan rijden en veel directe verbindingen los te laten.Willem schreef: ↑za 01 apr 2023, 18:23 Belangrijk om te weten is dat Brussel in België veruit de belangrijkste stad is.
Waardoor dus iedereen, vanuit zijn of haar woonplaats, een directe verbinding naar Brussel wenst.
De NMBS probeert dat te faciliteren. En probeert daarom zoveel mogelijk treinen naar of van Brussel te krijgen.
Beperkende factor daarbij is vooral de capaciteit van de Noord-Zuid tunnel (lijn 0) in Brussel. Deze tunnel, en haar capaciteit, bepaalt eigenlijk de dienstregeling van elke trein (direct of indirect) in België.
Het is leuk als Nederlanders een visgraatmodel voor het Belgische netwerk voorstellen.
Aan de ene kant gaat zo'n voorstel voorbij aan de wens naar een directe verbinding met Brussel.
Aan de andere kant gaat zo'n voorstel voorbij aan de capaciteit van de Brusselse Noord-Zuid verbinding.
In Nederland is er trouwens voor zover ik weet maar een intercitylijn (3600) die niet over Utrecht of Amsterdam rijdt, in die zin best vergelijkbaar met Antwerpen en Brussel in België.
Ik denk sowieso dat je moet gaan decentraliseren. Ik zou zeggen: leg alle P-treinen bij de provincies neer, dan kunnen ze zelf kiezen of ze hetzelfde geld voor een directe trein naar Brussel willen inzetten, of voor meerdere busritten.
Ik heb geen onderschrift
Re: Spoordienstregeling België 2024
De 1100 komt ook niet in Utrecht of Amsterdam
Re: Spoordienstregeling België 2024
Ik bied nog de 1900 en de s13900
Re: Spoordienstregeling België 2024
Er is ook nog een 13500.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Spoordienstregeling België 2024
Shit, ik heb het OVNL forum getriggerd om alle obscure IC-series te noemen (op de 1100 na, die is terecht).
Ik heb geen onderschrift
Re: Spoordienstregeling België 2024
Brussel is belangrijk, maar er zijn ook belangrijke dwarsverbindingen. In Vlaanderen is dat Antwerpen - Gent - Kortrijk/Brugge, in Wallonië is dat Liège - Namur - Charleroi - Mons - Tournai. Idealiter zou je op de grote knooppunten goede aansluitingen willen tussen de kleinere stopplaatsen die aan de dwarsverbindingen liggen en de stations die snelle treinen naar Brussel hebben, en tussen de kleinere stopplaatsen die aan de radialen van/naar Brussel liggen op de snellere treinen die dwarsverbindingen leggen in de gewesten.
En de busdiensten rijden dan weer van/naar de stopplaatsen, in plaats van parallel op de steenweg een halve kilometer van de spoorlijn zoals bijvoorbeeld lijn 290 Boom - Antwerpen of de 81/82/83/84/85 op de N70 tussen Antwerpen en Beveren.
Een mooi voorbeeld van een heel nuttige buscorridor is de 93/95/97/99, die op de linkeroever van de Schelde in het Waasland loopt. Bedient allemaal plaatsen in het Waasland waar de trein niet komt zoals Kruibeke, Bazel, Rupelmonde, Steendorp, Tielrode, Hamme en Waasmunster. Deze corridor loopt oost-west door Temse, waar een station van de noord-zuid lijn Sint-Niklaas - Mechelen is. Maar geen enkele bus van de corridor stopt nabij het station, terwijl de trein en bus hier haaks op elkaar staan en het dus een ideale plek voor een visgraatmodel zou zijn.
En de busdiensten rijden dan weer van/naar de stopplaatsen, in plaats van parallel op de steenweg een halve kilometer van de spoorlijn zoals bijvoorbeeld lijn 290 Boom - Antwerpen of de 81/82/83/84/85 op de N70 tussen Antwerpen en Beveren.
Een mooi voorbeeld van een heel nuttige buscorridor is de 93/95/97/99, die op de linkeroever van de Schelde in het Waasland loopt. Bedient allemaal plaatsen in het Waasland waar de trein niet komt zoals Kruibeke, Bazel, Rupelmonde, Steendorp, Tielrode, Hamme en Waasmunster. Deze corridor loopt oost-west door Temse, waar een station van de noord-zuid lijn Sint-Niklaas - Mechelen is. Maar geen enkele bus van de corridor stopt nabij het station, terwijl de trein en bus hier haaks op elkaar staan en het dus een ideale plek voor een visgraatmodel zou zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 23 sep 2021, 21:05
Re: Spoordienstregeling België 2024
Beste,
Ik weet niet of dit het meest past in dit topic maar voor komend jaar is er al wat bekend.
Er komt o.a. een IC Leuven - Charleroi.
Benieuwd naar de overige plannen van NMBS en Infrabel? Je ontdekt het in onderstaande link;
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... sport-plan
Een opvallende ambitie zijn de uitbreidingen aan het S-net Brussel en Antwerpen, waar vanaf 12/2024 op vrijdag en zaterdag sommige lijnen tot na 01u bediend zullen worden.
Voor West-Vlaanderen zijn er geen al te grote ambities.
Twee van de drie projecten voor West-Vlaanderen werden uitgesteld vanwege een gebrek aan capaciteit door werken.
Heel erg benieuwd naar de datum waarop de Benelux uitgebreid wordt.
Ik begrijp dat dit nog niet voor meteen is en afhankelijk is van meerdere factoren.
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Ik weet niet of dit het meest past in dit topic maar voor komend jaar is er al wat bekend.
Er komt o.a. een IC Leuven - Charleroi.
Benieuwd naar de overige plannen van NMBS en Infrabel? Je ontdekt het in onderstaande link;
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... sport-plan
Een opvallende ambitie zijn de uitbreidingen aan het S-net Brussel en Antwerpen, waar vanaf 12/2024 op vrijdag en zaterdag sommige lijnen tot na 01u bediend zullen worden.
Voor West-Vlaanderen zijn er geen al te grote ambities.
Twee van de drie projecten voor West-Vlaanderen werden uitgesteld vanwege een gebrek aan capaciteit door werken.
Heel erg benieuwd naar de datum waarop de Benelux uitgebreid wordt.
Ik begrijp dat dit nog niet voor meteen is en afhankelijk is van meerdere factoren.
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoordienstregeling België 2024
Kan iemand mij het nut vertellen van de IC Leuven-Charleroi? Op het stuk Leuven-Ottignies rijdt nu al 2x per uur een S-trein en ik ben in 2021 vanuit Leuven via Ottignies naar Namur gereisd en in de S-trein tussen Leuven en Ottognies kon ik een kanon afschieten. Verder gaat deze IC dwars door de gewestgrens heen zonder richting Brussel te rijden. Lijkt mij niet dat de vervoersrelatie tussen Leuven en Ottignies dusdanig is dat er echt een rechtstreekse trein noodzakelijk is en al helemaal niet in het weekend.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Spoordienstregeling België 2024
Vooral/mede voor de luchthaven van Charleroi. Vanuit Limburg scheelt het in principe 3 kwartier tov de route via Brussel omdat de aansluitingen in Brussel 31 minuten zijn.
Re: Spoordienstregeling België 2024
De S-trein van Leuven naar Ottignies is niet propvol, maar zeker niet leeg. Er is nog altijd wel uitwisseling rond de taalgrens tussen Vlaams-Brabant en Waals-Brabant, mensen die bijvoorbeeld rond Leuven wonen en in Wavre werken. Ook zijn er nog steeds samenwerkingen tussen de KU Leuven en de UCLouvain.
De IC is er inderdaad vooral om met het vliegveld te verbinden via Fleurus.
De IC is er inderdaad vooral om met het vliegveld te verbinden via Fleurus.
請勿靠近車門
Re: Spoordienstregeling België 2024
Door een rechtstreekse verbinding tussen Leuven en Charleroi bedien je potentiële reizigers die vanaf Charleroi vliegen als alternatief voor Zaventem. Voor de aantrekkelijkheid van de steden die de IC verbindt doe je het met uitzondering van Leuven inderdaad niet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten