Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Ik denk echt dat er amper ruimte is, en als er wel ruimte is zal dat voor een open access trein waarschijnlijk geen commercieel aantrekkelijk pad zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Probleem is dat als je later vertrekt, je ook een late instaptijd krijgt in Kopenhagen (of nou ja, Høje Taastrup).umbusko schreef: ↑wo 25 nov 2020, 21:14 Je zegt dus dat er geen enkel pad meer beschikbaar is om tussen 16:20 en 20:00 vanuit Stockholm te vertrekken, ook niet een pad dat iets langzamer is maar waarbij er dus wel een latere vertrektijd is. Of in ieder geval dat er onwil is om zo'n pad toe te kennen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Snälltåget (Transdev Sverige) gaat niet meedoen aan de aanbesteding van de Zweedse overheid voor nachttreinen naar Duitsland, want er bestaat een risico dat een andere door overheden gesubsidieerde vervoerder eveneens een nachttrein Hamburg - Kopenhagen - Malmö - Stockholm gaat aanbieden. https://www.mynewsdesk.com/se/snalltage ... opa-100416
Er gaan inderdaad geruchten dat ÖBB met zo'n nachttrein bezig is.
Er gaan inderdaad geruchten dat ÖBB met zo'n nachttrein bezig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Zo wordt het niks natuurlijk.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Misschien valt het verdienmodel dan toch tegen?
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Als twee vervoerders naast elkaar dezelfde routes gaan draaien valt het verdienmodel over het algemeen zwaar tegen. Dat is het grote nadeel van open access tegenover verbindingen die je (exclusief) kan aanbesteden.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Maar is de oplossing dan niet dat de aanbestedende overheden gaan samenwerken? Of lees ik een en ander verkeerd en gaat öbb voor eigen rekening rijden?
Het is een spectrum.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Ik denk dat de crux is dat Snälltåget zelf al een nachttrein aan het starten is van Stockholm naar Berlijn, en dat een nieuwe nachttrein Stockholm - Hamburg daar toch voor een erg groot deel mee zou overlappen. Als de nieuwe trein dan staatssteun krijgt en Snälltåget niet, kan je op je vingers uittellen wie de betere businesscase heeft/goedkopere tickets kan aanbieden. Het zou ook kunnen dat het wel degelijk om concurrentie van de ÖBB gaat, maar dat is juist het fijne van zo'n aanbesteding: open access kan worden beperkt als het een bestaande aanbesteding onrendabel zou maken, dus als Snälltåget hem binnensleept is dat nou juist iets waar ze zich niet zo veel zorgen over zouden hoeven maken. Ze lijken meer verontwaardigd dat er straks iemand met Zweedse en Deense staatssteun hun op dit moment redelijk exclusieve markt gaat betreden.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Ze zouden allebei worden gesubsidieerd. Dat is natuurlijk niet hoe een aanbesteding normaal gesproken werkt
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Film over de nachttrein van Berlijn naar Stockholm: http://youtube.com/watch?v=OGhxum6y2Sw
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Duitsland
Laatste nieuws uit Zweden: de nachttrein Stockholm-Hamburg is gegund aan SJ, deze zou vanaf augustus 2022 moeten gaan rijden. Reistijd wordt ongeveer 12-13 uur.
De nachttrein Malmö-Keulen(-Brussel) is niet gegund bij gebrek aan inschrijvingen.
https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... ill-europa
De nachttrein Malmö-Keulen(-Brussel) is niet gegund bij gebrek aan inschrijvingen.
https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... ill-europa
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Best wel teleurstellend dat er een gebrek aan inschrijvingen was. Hoe nu verder?
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Wachten tot de Fehmarnbelttunnel (bijna) klaar is? Die maakt de rijtijden tussen Kopenhagen en Hamburg een stuk korter (2u51 tegenover 5u09 nu), waardoor de balans heel anders uit kan vallen.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Ik ben benieuwd wat Snälltåget met hun (zomer)lijn Stockholm-Hamburg-Berlijn vindt van deze gesubsidieerde concurrent.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Nou, daar is dus rekening mee gehouden door de Zweedse regering. De SJ-nachttrein rijdt slechts 241 dagen per jaar, en niet als Snälltåget een nachttrein Stockholm - Berlijn rijdt.gpvos schreef:Ik ben benieuwd wat Snälltåget met hun (zomer)lijn Stockholm-Hamburg-Berlijn vindt van deze gesubsidieerde concurrent.
https://jarnvagar.nu/sj-kor-nattag-till-hamburg/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Duitsland
De Stockholm-Hamburg van SJ staat nu in de planner vanaf 26 juni t/m 18 september. Gaat de trein daadwerkelijk vanaf eind juni al rijden of is dat inmiddels achterhaald?reisthijs schreef: ↑ma 30 aug 2021, 21:38 Laatste nieuws uit Zweden: de nachttrein Stockholm-Hamburg is gegund aan SJ, deze zou vanaf augustus 2022 moeten gaan rijden. Reistijd wordt ongeveer 12-13 uur.
De nachttrein Malmö-Keulen(-Brussel) is niet gegund bij gebrek aan inschrijvingen.
https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... ill-europa
En weet iemand wanneer de tickets in de verkoop gaan, en hoeveel ze zullen gaan kosten (en hoe hoog de Interrailtoeslagen gaan zijn)? Qua timing zou deze trein namelijk perfect uitkomen voor een groepsreis die ik nu aan het opzetten ben, maar zonder prijzen en zekerheid dat 'ie rijdt wordt 't lastig om de groep over te halen
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Duitsland
Even een topicbump. Ik had dit helemaal gemist, maar blijkbaar rijdt de nachttrein van SJ van april t/m september door naar Berlijn. Om 6 uur 's avonds uit Berlijn, 10 uur 's ochtends in Stockholm en andersom om half 6 uit Stockholm, 9 uur in Berlijn, veel betere tijden dan Snälltåget.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Dat is sinds eind maart zo volgens mij.
Jammer dat er geen trein richting het westen van Duitsland rijdt, dat zou voor Nederlanders een stuk aantrekkelijker zijn.
Jammer dat er geen trein richting het westen van Duitsland rijdt, dat zou voor Nederlanders een stuk aantrekkelijker zijn.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Aankomst in Hamburg om 6.01, autsj! Wanneer de trein niet naar Berlijn doorrijdt is dat om 6.37, ook te vroeg maar eventueel nog net te doen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Was het niet mogelijk om een lange stop in Hamburg-Altona te plannen of om via Hannover van en naar Berlin te rijden? Het vertrek om 22:00 vanuit Hamburg is te doen, maar de aankomst om 6:00 in Hamburg is erg vroeg. Voor een groot deel van Duitsland, alsmede voor Nederland en België is het veel handiger om in Hamburg op de nachttrein naar Scandinavië te stappen dan in Berlin.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Niet zo zeuren. Zelf wel eens om 6 uur Finse tijd in Kemi uit de Nachttrein gestapt. Daar al wachtend op de bus in gesprek met een local en een gast uit Chicago, om vervolgens een half uur eerder (maar dan Zweedse tijd) in Haparanda aan te komen .
6 uur in Hamburg is niet ideaal, maar daar valt ten minste nog koffie te krijgen.
6 uur in Hamburg is niet ideaal, maar daar valt ten minste nog koffie te krijgen.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Er reed ooit een nachttrein van Stuttgart naar Leipzig. Daar aangekomen voordat er iets open was. Half 6 of zo.
6 uur in Hamburg lijkt me geen enkel probleem. Het duurt dan helaas nog 5-6 uur voordat je in Amsterdam bent. Een direkte trein naar Hamburg zou wel leuk zijn. Elke twee uur naar Berlijn, elke twee uur naar Hamburg. Jammer dat Osnabrück daar zo vervelend voor ligt.
6 uur in Hamburg lijkt me geen enkel probleem. Het duurt dan helaas nog 5-6 uur voordat je in Amsterdam bent. Een direkte trein naar Hamburg zou wel leuk zijn. Elke twee uur naar Berlijn, elke twee uur naar Hamburg. Jammer dat Osnabrück daar zo vervelend voor ligt.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Dan moet er aan de 'Klus-kurve' wat geklusd worden.
Op zich zijn de routes vanuit Nederland naar Hamburg wel te doen voor een vervoerder om een rechtstreekse trein in te leggen, alleen er zijn nogal wat infrastructurele uitdagingen die een rendabele exploitatie bemoeilijken. Dat wordt dus kopmaken, belangrijke tussenstations overslaan en/of een dieselloc inzetten voor een deel van de route (en uitgaan van slechte treinpaden omdat bestaand regionaal vervoer voorrang heeft).
Op zich zijn de routes vanuit Nederland naar Hamburg wel te doen voor een vervoerder om een rechtstreekse trein in te leggen, alleen er zijn nogal wat infrastructurele uitdagingen die een rendabele exploitatie bemoeilijken. Dat wordt dus kopmaken, belangrijke tussenstations overslaan en/of een dieselloc inzetten voor een deel van de route (en uitgaan van slechte treinpaden omdat bestaand regionaal vervoer voorrang heeft).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
In een ver verleden reden er ook treinen via Hengelo naar Hamburg, en die stopten wel op Osnabrück Hbf. Je kan via de noordoostelijke bogen en kopmaken op een hoog spoor, als dat lang genoeg vrijgemaakt kan worden, of keren op het rangeerterrein en over de zuidoostelijke boog. Ik denk dat je wel in Osnabrück wilt stoppen, en OS-Altstadt heeft geen heel lange perrons, dus dan valt de Klus-Kurve af.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten