Wat mij betreft is tijd om naast al het treingeweld in dit onderdeel eens te hebben over de bus, tram en metro in het westen van Nordrhein-Westfalen. Niet iedereen zal dit natuurlijk even interessant vinden, maar ik vind het leuk om wat toekomstige plannen in de netwerken te bespreken met jullie. Ik zal jullie niet gaan vervelen met individuele buslijnen in kleine Duitse dorpjes, dus daarom staat in deze episode de hoofdstad van Nordrhein-Westfalen Düsseldorf op het programma.
Düsseldorf
Nadat op 21 februari 2016 de nieuwe Wehrhahntunnel werd geopend dwars door de binnenstad van Düsseldorf, waarbij de nieuwe lijnen U71, U72, U73 en U83 in gebruik zijn genomen, heeft de stad Düsseldorf in zijn nieuwe OV-visie een aantal ambitieuze bouwprojecten opgenomen. Vooral in het noorden van Düsseldorf zou de stadtbahn fors uitgebreid moeten worden. Het meest ingrijpende bouwproject is toch wel de nieuwe lijn die van de Beurs (Messe) via Düsseldorf Lörich naar Neuss Hbf gaat lopen. Ook komt er ten noorden van het Freiligrathplatz een nieuwe aftakking richting het vliegveld van Düsseldorf (Flughafen Terminal) die eventueel later nog doorgetrokken kan worden naar Düsseldorf Flughafen Bahnhof waar ook de RE19 vanuit Arnhem stopt.
Bij de oplevering van de nieuwe trajecten komen ook een aantal nieuwe lijnen kijken. De lijnen U80, U81 en U82 staan voor uiterlijk 2030 in de planning. Hieronder is een schematisch weergegeven hoe het lijnennet in Noord Düsseldorf er uiterlijk in 2030 uit moet gaan zien.
Naast aanpassingen aan de stadtbahn wordt op korte termijn ook een verlenging van lijn 701 naar de ISS Dome gerealiseerd. Het is de bedoeling dat het traject eind 2017 wordt opgeleverd en dat de ISS Dome elke twintig minuten bediend gaat worden. De bediening van de ISS Dome gaat zo van een uursdienst naar een twintigminutendienst. Een forse verbetering dus. Bij de opening van het tracé ook het onderliggende busnet rond de ISS Dome, bestaande uit enkel lijn 757, op de schop.
Ook worden er enkele andere plannen genoemd voor in de toekomst. Zo worden enkele tramlijnen korte stukjes verlengd en wil de stad de stadtbahntunnel verlengen van de Kennedydamm tot aan het Reeser Platz.
Op het gebied van busvervoer wil de stad vooral het snelbusnetwerk uitbreiden. Op 11 juni 2017 zijn hier al enige stappen in gezet. Namelijk een nieuwe snelbus tussen de Universiteit en het zuiden van Düsseldorf (lijn SB57) en het verbeteren van de snelbus tussen het centrum van Düsseldorf en Haan (lijn SB50).
Hopelijk heb ik jullie op deze manier toch een kort overzicht gegeven voor de toekomst plannen van Düsseldorf. In de volgende episode staan het busnet van Herne en het OV-net van Bochum in de planning. :)
Zie ook:
Het huidige lijnennet van de tram- en stadtbahnlijnen.
OV-visie van de stad Düsseldorf in het Duits.