Je eigen stadsbusnet opzetten

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Lyntus »

Ik vroeg me eigenlijk af wat de criteria zijn voor een stadsbusnet. En ik zit ook wel eens te fantaseren hoe je zelf een stadsbusnet zou moeten opzetten. Daarom maar even dit 'wishful thinking' topic.

Stel je voor: je krijgt een kaart voor je van een 'groot dorp/kleine stad'. En er wordt aan je gevraagd om een stadsbusnet op te zetten. Hoe zou jij die lijnen gaan opzetten ?

Regels:
- Rekening houden met de vraag naar OV ( het moet wel realistisch zijn )
- De infrastructuur mag aangepast worden ( zoals een nieuw busstation, of extra haltes etc. )
- Het stadsbusnet moet opgezet worden in Barneveld ( heb daarvoor gekozen omdat ik wel benieuwd ben hoe zoiets eruit zou zien )

Ik hoop dat jullie wat inspiratie hebben, en ik ga ook zelf wat proberen te maken.

Oja, hier ligt Barneveld.

PS. Als jullie denken dat er nou helemaal geen vraag is naar een stadsbusnet ( want dat kan ik me heel goed voorstellen ) kun je natuurlijk ook een soort 'buurtbusdienst' opzetten.
Laatst gewijzigd door Lyntus op zo 06 feb 2011, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Geert »

Is een plaats als Barneveld niet een beetje klein voor een stadsnet?
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Lyntus »

Geert schreef:Is een plaats als Barneveld niet een beetje klein voor een stadsnet?
Ik heb net even wat erbij gezet, ik snap inderdaad dat het een beetje erg klein is. Een soort buurtbusnet dan?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Etienne »

Dan kun je in dit topic beter een plaats als Groningen of Eindhoven nemen :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Lyntus »

Ik koos voor Barneveld omdat ik er zelf woon en eigenlijk wel benieuwd ben naar wat jullie met dit dorpje kunnen :P
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door BR628 »

Nou niks. Je pakt de trein maar, boerengat heeft niet echt een bus nodig. Vrijwel alles en iedereen is op Amf gericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Suus »

Ha, dit klinkt als een oude opgave van de Wiskunde Alympiade :P

In 2005 was de finalewedstrijd daarvan dat je een busnet moest ontwerpen voor een stad. Je kreeg ook een plattegrond van Straatsburg, maar dan als fictieve stad. Dat jaar was mijn inzending in de voorronde niet goed genoeg om in de finale te komen, maar twee jaar erna wel. Toen was de finaleopdracht echter weer minder leuk :(

In het geval van Barneveld denk ik dat je met een of twee streekbussen het hele dorp goed kan bedienen, zeker omdat er ook een treinstation is dat redelijk centraal ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Klaasje »

Nou.. Als ik goed op de kaart kijk valt me op dat afgezien van die lob aan de Zuid-westkant het hele dorp in een cirkel met een omtrek van 2km past. Dan is alles zelfs lopend nog wel aardig te doen. Dan rijden er ook streekbussen door Barneveld heen. Voor bejaarden is geen stadsbus nodig, de regiotaxi voldoet ook. Ik denk dat stadsdienst Dronten zelfs nog meer kans maakt. (of mag ik dat niet zeggen? :X )
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Lyntus »

Goed, dus Barneveld is kansloos. Zoiets voelde ik eigenlijk al wel aankomen.

Om dit topic nog enigszins te redden: wat nou als je scholierenlijnen op zou moeten zetten. Dus vanuit de omgeving van Barneveld, Nijkerk, Scherpenzeel, Garderen ( die omtrek zegmaar ).
Er is daar denk ik wel degelijk vraag naar, en de scholierenlijnen nu zijn nogal beperkt vind ik. Misschien leuk om daarover na te denken dan?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door BR628 »

Als je daadwerkelijk verder wil met dat soort plannetjes, ga dan verkeerskunde studeren en ga solliciteren bij een vervoersbedrijf als vervoerskundige :)
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Lyntus »

Oh nee, ik vind het gewoon leuk om te kijken hoe zoiets eruit zou kunnen zien :)
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Klaasje »

Iets leuk vinden is toch echt het begin... *O*
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Lyntus »

Ben niet zo goed in exacte vakken :oops:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Meltrain »

Etienne schreef:Dan kun je in dit topic beter een plaats als Groningen of Eindhoven nemen :wink:
Helaas hebben die al een stadsbusnet.
Het idee om een stadsbusnet op te zetten in een plaats die het nog niet hebben is op zich wel een goed idee, maar in Barneveld enigszins overbodig. Een plaats als Heerenveen zou best een stadsnet kunnen hebben, maar zover ik kan zien wordt alles nu al redelijk goed ontsloten door de streekbussen.

Speciaal voor Ardan had ik al wel een plan voor een nachtbusnet in Deventer:
N1: lijn 1 (dus via Ziekenhuis en Vijfhoek) t/m halte Hunneperweg, daarna non-stop naar Station
N2: lijn 161 t/m kruising met lijn 2, lijn 2 t/m Platvoet, lijn 3 naar Station
N4: lijn 2 t/m Wkc Keizerslanden, daarna lijn 4 t/m Schalkhaar
N6: lijn 6 tot halte Bonenkamp, echter door de Rivierenwijk (overdag komen daar lijn 5 en 1)
N8: Brink - Diepenveen, via route 161. Rijdt met Renault Master (evt. met twee tussen Brink en Station).

Alle lijnen rijden in de nacht za/zo elk half uur. Lijn 8 vertrekt 10 minuten eerder vanaf Brink en geeft op het station overstap op alle andere lijnen.
Een kaartje kost €3,50 en geeft recht op 60 minuten onbeperkt reizen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door Ardan »

Hea *O*
Zou ik erg tevreden mee zijn!
Ik zat zelf in mijn plannen iets groter te denken eigenlijk, enkele slagen Apeldoorn-Deventer, Deventer/Apeldoorn-Zwolle, Zutphen-Deventer/Apeldoorn, die lijnen kunnen aan elkaar geknoopt worden en in de grote plaatsen nog wijken meepakken.
Let er trouwens ook op dat in Bathmen een discotheek zit, die dus niet zoals gebruikelijk op zaterdag is, maar op zondag! (en ja, die is toch erg succesvol!) Vandaar dat Syntus op zondag wat extra late ritten heeft laten rijden van Bathmen naar Deventer...

Maar goed, dat ligt allemaal wel erg ver van Barneveld :mrgreen:
Back on topic?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Je eigen stadsbusnet opzetten

Bericht door reisthijs »

Lyntus schreef:Ik heb net even wat erbij gezet, ik snap inderdaad dat het een beetje erg klein is. Een soort buurtbusnet dan?
Er rijden nu toch al een paar buurtbussen door Barneveld? Samen met de streekbus en de trein is Barneveld dus al best goed voorzien van OV.
Voor een stadsbusnet is een plaats van dit formaat gewoon te klein: je zou misschien wel een 'stadsdienst' kunnen bedenken bestaande uit één buslijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten