Inmiddels nadert 1 januari 2012 met rasse schreden en heb ik op geen enkele pagina van geen enkele regionale vervoerder ook maar één woord kunnen vinden over die nieuwe abo's. Dus waar ik benieuwd naar ben: Gaat dit wel echt gebeuren? Kijk, NS heeft makkelijk lullen natuurlijk :')Goed om te weten: De nieuwe abonnementen zijn momenteel alleen geldig in treinen van NS, de regionale treinvervoerders Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion accepteren de abonnementen naar verwachting vanaf 1 januari 2012. Houdt u onze site in de gaten voor de actuele status.
Geldigheid nieuwe abonnementen?
Geldigheid nieuwe abonnementen?
Een aantal maanden geleden is NS begonnen met het op de markt brengen van zes nieuwe abonnementen, die de oude voordeelurenkaart op termijn gaan vervangen. Nou staat er bij NS op de site al een tijdje het volgende te lezen:
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Makkelijkste is je vraag hier voor te leggen en je hebt meestal binnen een uur antwoord:
https://twitter.com/#!/ns_online
https://twitter.com/#!/ns_online
For Your Railroad Adventures
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Voor de Valleilijn en de Syntustreinen weet ik in ieder geval wel dat ze vanaf 1 januari 2012 gelden. Hoe het zit met Arriva en Veolia weet ik dan weer niet.
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
NS-producten Altijd Vrij en Kids Vrij nu al geldig bij regionale treinvervoerders
Op 1 augustus introduceerde NS 6 nieuwe kortingsproducten. Met de regionale treinvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia werd aangekondigd dat de abonnementen in 2012 ook bij deze dienstverleners geldig zouden worden. Sindsdien is door de vervoerders intensief samengewerkt met als resultaat dat vanaf vandaag de producten Altijd Vrij en Kids Vrij ook al geldig zijn bij de regionale treinvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De andere kortingsproducten volgen begin 2012.
Bron: FMN Persbericht
Op 1 augustus introduceerde NS 6 nieuwe kortingsproducten. Met de regionale treinvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia werd aangekondigd dat de abonnementen in 2012 ook bij deze dienstverleners geldig zouden worden. Sindsdien is door de vervoerders intensief samengewerkt met als resultaat dat vanaf vandaag de producten Altijd Vrij en Kids Vrij ook al geldig zijn bij de regionale treinvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De andere kortingsproducten volgen begin 2012.
Bron: FMN Persbericht
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Als aanvulling daarop: Bij Syntus zijn de andere producten vanaf 1-1-2012 geldig, bij Connexxion vanaf het moment dat de Chipkaart definitief 'aan' gaat.
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/ni ... ervoerders
Ja, me reet. In zomer 2013 zal het eindelijk wel eens een keer overal werken dus. Falers.Wanneer zijn de andere abonnementen geldig bij overige treinvervoerders?
Naar verwachting is het Dal Voordeel en Dal Vrij abonnement vanaf februari 2012 ook geldig bij overige treinvervoerders. De abonnementen Altijd Voordeel en Weekend Vrij volgen naar verwachting in de loop van 2012. Op deze pagina houden we u op de hoogte van de actuele stand van zaken rondom de geldigheid van onze abonnementen bij andere treinvervoerders.
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Als Syntus en Cxx het al vanaf 1-1-2012 aanbieden, Arriva in het noorden de eerste was die het VDU ook verchipt accepteerde, dan zal het toch wel meevallen. Zou alleen Veolia nog de boel kunnen vertragen. Maar ja, wie wil er ook naar Limburg
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Ik vind het dus niet meevallen, elke dag ná 1 augustus 2011 dat het met die nieuwe abonnementen niet normaal werkt is er één te veel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Ja dat zou inderdaad de nulhypothese moeten zijn.reisthijs schreef:Ik vind het dus niet meevallen, elke dag ná 1 augustus 2011 dat het met die nieuwe abonnementen niet normaal werkt is er één te veel.
Kijk, dat er nu pas een maand of 4 gefaald wordt en dat dat met andere projecten veel langer is, dat zal wel. "Och mevrouw, ik heb uw dochter wel verkracht, maar hey, uw zoon niet! En heck, ze LEVEN allemaal nog! Wat zeurt u nou?"
Ja, dat het altijd NOG erger kan, dat zal best -o-
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Je kunt het ook andersom stellen. Het zijn duidelijk abonnementsproducten die door de NS zelf zijn ontwikkeld. De overige vervoerders hoeven dat toch helemaal niet te pikken? Stel dat je V&D kortingsbonnen hebt, dan is het toch volstrekt normaal dat je die niet bij de HEMA kunt inwisselen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Ik vind een V&D Hema vergelijking natuurlijk niet te vergelijken met het OV. Als reiziger wil je er niet bij na denken van owwe maar dit is door de overheid openbaar aanbesteed dus hier rijdt geen NS meer dus hier is mijn korting opeens ook niet meer geldig. Voor het openbaar vervoer mag je éénheid verwachten.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Je kunt als reiziger toch niet zelf kiezen met welke vervoerder je reist?Vinny schreef:Je kunt het ook andersom stellen. Het zijn duidelijk abonnementsproducten die door de NS zelf zijn ontwikkeld. De overige vervoerders hoeven dat toch helemaal niet te pikken? Stel dat je V&D kortingsbonnen hebt, dan is het toch volstrekt normaal dat je die niet bij de HEMA kunt inwisselen?
Het zou allemaal nog niet zo heel erg zijn als de oude abonnementen (= de voordeelurenkaart) ook nog verkocht werden, maar je kunt dus al sinds augustus geen landelijke voordeelurenkaart aanschaffen en je moet maar hopen dat bij de gratie van de vervoerders dat in de toekomst wel weer kan. Ik vind de kritiek terecht, als reiziger heb je tenslotte geen boodschap aan de vervoerder die rijdt op een traject.
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Dan moet de overheid de NS eens een schop onder het achterste verkopen. Die maken hier misbruik van hun monopoliepositie, dat hoeft helemaal niet geslikt te worden. Als je een landelijke kortingsformule in het leven wil roepen, prima, maar dan moet je het m.i. dus hogerop zoeken. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Dat is mooi en aardig maar de reiziger wordt nu de dupe van het geheel want die kan niet kiezen of hij met Syntus of NS wil reizen.Vinny schreef:Je kunt het ook andersom stellen. Het zijn duidelijk abonnementsproducten die door de NS zelf zijn ontwikkeld. De overige vervoerders hoeven dat toch helemaal niet te pikken? Stel dat je V&D kortingsbonnen hebt, dan is het toch volstrekt normaal dat je die niet bij de HEMA kunt inwisselen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Die landelijke formule was er al, en is nu om zeep geholpen door de manier waarop de ov-chipkaart geregeld is en doordat de tarifering van treinreizen overgelaten wordt aan regionale overheden en private vervoerders.Vinny schreef:Dan moet de overheid de NS eens een schop onder het achterste verkopen. Die maken hier misbruik van hun monopoliepositie, dat hoeft helemaal niet geslikt te worden. Als je een landelijke kortingsformule in het leven wil roepen, prima, maar dan moet je het m.i. dus hogerop zoeken. :Y
Wat mij ergert is dat dit gewoon de verkeerde volgorde van zaken is. Eerst wordt een landelijke kaart min of meer afgeschaft (in ieder geval niet meer nieuw verkocht) en daarna moeten we de vervoerders blijkbaar dankbaar zijn dat na een half jaar overleg er weer een landelijke kaart komt. Waarom niet eerst een landelijke verchipte kortingskaart en daarna pas de oude kaart afschaffen? De reiziger staat totaal niet centraal, er is weer lekker in eilandjes gedacht (elke vervoerder zijn eigen kortingskaart en niet compatible met elkaar).
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Fijn hé privatisering en marktwerking
Alles in het voordeel van de klant _O- _O- _O-
Alles in het voordeel van de klant _O- _O- _O-
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Met privatisering is niets mis zolang de overheid de touwtjes in handen neemt. Nu weigert diezelfde overheid dat op het niveau te doen waar het zou moeten gebeuren (nationaal niveau) en daardoor zitten de reizigers met de gebakken peren.
Laatst gewijzigd door Klaasje op za 03 dec 2011, 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Neem het Duitse spoor als voorbeeld: daar is de marktwerking nog verder doorgevoerd dan hier. Het regionale vervoer op het "hoofdnet" wordt bijvoorbeeld ook aanbesteed (trajectmatig), zodat twee of meer vervoerders op één traject geen uitzondering is. Maar tarieven en kaartjes worden door een overkoepelende organisatie geregeld (bijvoorbeeld het "Verkehrsverbund"). Reizigers hebben dus nooit problemen met de acceptatie van vervoersbewijzen onderling.
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Dat is niet helemaal waar. Grenzen van Verkehrsverbunden kunnen voor heel wat kaartjesgedoe zorgen. Soms zijn er overgangstarieven, vaak ook niet, waardoor mensen die over die grenzen heen reizen twee kaartjes of bij de trein een kaartje met het vaak duurdere landelijke tarief moeten kopen.
En verkehrsverbunden hebben vaak ook geen met elkaar compatibel kaartsysteem, ook niet als ze aan elkaar grenzen.
En verkehrsverbunden hebben vaak ook geen met elkaar compatibel kaartsysteem, ook niet als ze aan elkaar grenzen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Ja, maar dat is geen gevolg van de aanbestedingen maar van de organisatie. Binnen een Verkehrsverbund (of met je reguliere DB-kaartje) kun je in iedere (regionale) trein stappen, ongeacht van welke vervoerder deze is.
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Als je nu even het verkeersverbond en concessiegebied aan elkaar gelijk stelt in je gedachte zie je dat het probleem hetzelfde is. Woon je buiten het concessiegebied dan kan je niet profiteren van de kortingstarieven binnen het gebied en wordt je gedwongen naar het vaak duurdere landelijke tarief te stappen. In die zin bestaat de eilandjesgedachte in Duitsland net zo goed als in Nederland, misschien is het daar zelfs erger doordat men in de OV-politiek heel erg regionaal denkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Dat je ergens grenzen moet trekken is duidelijk, één tariefsysteem voor heel Duitsland zal ook niet haalbaar zijn.
Ik denk dat het belangrijkste verschil zit in het feit dat in Nederland de tarieven "eigendom" zijn van de vervoerder en in Duitsland van een "onafhankelijke" partij (Verkehrsverbund bijvoorbeeld). Beide heeft zijn voor- en nadelen, dat geloof ik best.
Toch vind ik geldigheid van vervoersbewijzen op geografische basis logischer dan op "vervoerders"-basis en (zeker voor toeristen) beter uit te leggen aan de reiziger. Ik vind het simpel gezegd lomp dat je in Amsterdam bijvoorbeeld moet opletten dat je met je GVB-reisproduct niet in een Connexxion-bus stapt.
Ik denk dat het belangrijkste verschil zit in het feit dat in Nederland de tarieven "eigendom" zijn van de vervoerder en in Duitsland van een "onafhankelijke" partij (Verkehrsverbund bijvoorbeeld). Beide heeft zijn voor- en nadelen, dat geloof ik best.
Toch vind ik geldigheid van vervoersbewijzen op geografische basis logischer dan op "vervoerders"-basis en (zeker voor toeristen) beter uit te leggen aan de reiziger. Ik vind het simpel gezegd lomp dat je in Amsterdam bijvoorbeeld moet opletten dat je met je GVB-reisproduct niet in een Connexxion-bus stapt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Dat kan ik dus niet, in het Duitse model vormen juist meerdere concessies samen één verkeersverbond. En daarnaast heb je meestal nog een 'regionaal' tarief dat voor een heel bondsland geldig is. Hier net over de grens hebben ze het NRW-Tarif, waarom kunnen wij dan niet minstens een NL-tarief hebben, voor een gebied dat ongeveer even groot is?Bee schreef:Als je nu even het verkeersverbond en concessiegebied aan elkaar gelijk stelt in je gedachte
In Duitsland zijn de eilandjes tenminste een heel stuk groter. Ik zou dus eerder zeggen dat het hier erger is.Bee schreef:In die zin bestaat de eilandjesgedachte in Duitsland net zo goed als in Nederland, misschien is het daar zelfs erger doordat men in de OV-politiek heel erg regionaal denkt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Dus... aan de ene kant willen jullie privatisering, maar aan de andere kant.....
NS moet aangepakt omdat ze eigen producten ontwikkelen, maar wat doen de andere vervoerders.....
Vervolgens gaan we naar de buren kijken, allereerst niet vergelijkbaar met Nederland gezien de grootte, maar ook daar blijk je als reiziger dus voor verrassingen komen te staan als je zo´n gebied overschrijd.
NS moet aangepakt omdat ze eigen producten ontwikkelen, maar wat doen de andere vervoerders.....
Vervolgens gaan we naar de buren kijken, allereerst niet vergelijkbaar met Nederland gezien de grootte, maar ook daar blijk je als reiziger dus voor verrassingen komen te staan als je zo´n gebied overschrijd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- AppleMoose
- Berichten: 6053
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?
Dat de overheid de touwtjes uit handen geeft is toch het hele basisprincipe van privatisering en marktwerking?Klaasje schreef:Met privatisering is niets mis zolang de overheid de touwtjes in handen neemt. Nu weigert diezelfde overheid dat op het niveau te doen waar het zou moeten gebeuren (nationaal niveau) en daardoor zitten de reizigers met de gebakken peren.
Vervoerders/commerciële bedrijven moesten het allemaal maar overnemen, dat zou beter zijn voor de klant en de belastingbetaler.
Als je als overheid alsnog alle touwtjes in handen wil nemen, waarom dan kiezen voor privatiseren en marktwerking?
Dat is toch alleen maar meer bureaucratie, administratieve rompslomp, kost alsnog bakken met geld, zelfs meer dan voorheen?
Lokale overheden moesten toch de boel overnemen? Dat zou toch zogenaamd ten goede komen aan de klant?
Nee. Voordelen van privatisering en marktwerking zie ik nog altijd niet...
Goh.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten