Concessie Fryslân (2024-2034)
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Er wordt veel gespeculeerd, ook op de werkvloer, terwijl er eigenlijk nog niks bekend is. Ik wacht het persbericht wel af als de definitieve gunning er is.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Paar berichten van een clone verwijderd
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Is er eigenlijk een uiterlijke datum waarop de gunning definitief moet zijn? Bij bijvoorbeeld ZHN is allang bekend en voor daar is er ook al materieel besteld, terwijl hier is de gunning nog niet definitief en de nieuwe concessie over 8 maanden start.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Nee, zo’n uiterste datum is lastig aan te wijzen. Er gelden allerlei termijnen in de bezwaar- en beroepsfase die dat beïnvloeden. We zitten nu nog in de bezwaarfase. Op de bezwaren moet in principe binnen 12 weken na het aflopen van de bezwaartermijn worden beslist, maar die termijn kan met 6 weken worden verlengd (in overleg zelfs nog verder). Na de beslissing op bezwaar hebben partijen weer 6 weken de tijd om beroep in te stellen bij de bestuursrechter. Dat beroep moet vervolgens bij die rechter worden behandeld en daarvoor gelden ook weer allerlei termijnen. Die worden beïnvloed door de stappen die in het proces nodig zijn. Als na de beslissing op bezwaar een partij beroep instelt, kan het dus maar zo tot ver in het najaar of daarna duren voordat de gunning onherroepelijk is. Ik herinner me nog de concessie Utrecht waar Keolis nu rijdt waar dat ook speelde. Daar was de gunning pas een paar weken voor ingang van de concessie definitief, met alle gevolgen qua tijdelijke vloot en zo van dien. Als partijen na de beslissing op bezwaar geen beroep instellen, is de gunning 6 weken na de beslissing op bezwaar definitief, dat is op z’n vroegst dus ergens in juni het geval.
-
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Dat tijdpad is twee pagina's terug ook al eens door mij uitgewerkt, met als vroegste datum voor een definitieve gunning halverwege juli.
- Spoiler: show
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Goedenmorgen allemaal , ik vind het jammer dat mede door dit bezwaar dat er toch wat vetraging op gaat lopen naar een nieuwe consessie.
Ik zie wel dat Qbuzz vacatures uitzet voor Friesland , en ik weet van een Arriva chauffeur dat er managers naar Friesland al zijn van Qbuzz om de boel te gaan opstarten,zelf ben ik bezig om te gaan werken bij Qbuzz , lees veel meer positieven geluiden dan bij een andere vervoerder maar mss heb ik het mis ,zelf werk ik nu bijna 29 jaar als chauffeur en heb veel zien veranderen.Hoorde ook dat Qbuzz al afgelopen week een reactie verwachtte van het bezwaar,komende week is het al 6 weken na het bezwaar , :) Mooie zondag allemaal :geek:
Ik zie wel dat Qbuzz vacatures uitzet voor Friesland , en ik weet van een Arriva chauffeur dat er managers naar Friesland al zijn van Qbuzz om de boel te gaan opstarten,zelf ben ik bezig om te gaan werken bij Qbuzz , lees veel meer positieven geluiden dan bij een andere vervoerder maar mss heb ik het mis ,zelf werk ik nu bijna 29 jaar als chauffeur en heb veel zien veranderen.Hoorde ook dat Qbuzz al afgelopen week een reactie verwachtte van het bezwaar,komende week is het al 6 weken na het bezwaar , :) Mooie zondag allemaal :geek:
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Vandaag kwam ik ergens tegen de grens van Groningen iemand van Qbuzz tegen , die wistnog niks van het bezwaar,maar wat hij me wel kon vertellen was dat Arriva zeer wss weer in bezwaar gaat en het tot het uiterste gaat rekken , dat noem ik dan een hele slechte verliezer , wel jammer dat dir allemaal op deze manier moet , maar mss zie ik het allemaal te rooskleurig
-
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Zullen we gewoon de uitspraak afwachten ipv te speculeren?
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Deze mensen speculeerde niet , dit waren mensen die personeel aan het werven waren , waaronder ook leidinggevende en hoger , maar ik ben maar chauffeur , ik speculeer niks , maar vind je het zelf niet verbazend dat ze niks nog gehoord hebben na ruim 6 weken ?
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Intranet Qbuzz vandaag
Concessie Fryslân
Johan Westerbeek
Directeur implementatie
Zoals je weet, loopt momenteel de bezwaarprocedure en is de gunning van concessie Fryslân nog niet onherroepelijk. Daarom kunnen we niet inhoudelijk op alle vragen over deze concessie in gaan. Tijdens de openbare hoorzitting in deze procedure is er informatie besproken. Bijvoorbeeld over dieselbussen die zijn besteld. Dat lichten we graag toe.
Waarom heeft Qbuzz dieselbussen besteld voor concessie Fryslân?
Qbuzz start in concessie Fryslân met dieselbussen om twee redenen. De beschikbaarheid van voldoende stroom staat onder druk (netcongestie) in Fryslân. Daarnaast past de langere levertijd van elektrische bussen niet bij de korte implementatietijd van deze concessie. Door met dieselbussen te starten, garanderen we de bereikbaarheid van Fryslân.
De eis van provincie Fryslân is: “Het openbaar busvervoer moet zo snel mogelijk worden verduurzaamd, en in ieder geval vanaf 2030 volledig emissievrij zijn". Dat past in de landelijke afspraken die overheid en vervoerders hebben gemaakt in het bestuursakkoord. Daarin is afgesproken om vanaf 2025 geen dieselbussen meer te laten instromen. Ook is de afspraak gemaakt om het openbaar vervoer in 2030 uitstootvrij uit te voeren.
Daarom hebben we bij onze bieding een transitieplan ingeleverd om hieraan te voldoen. Ons plan is door de provincie getoetst. Ook zijn we nu al gestart met de voorbereidingen voor een volledige elektrische uitvoering. De eerste aanvragen voor stroomaansluitingen zijn al gedaan, want het kan meerdere jaren duren voordat die aansluitingen er zijn.
Kortom, uitstootvrij openbaar vervoer vindt Qbuzz ontzettend belangrijk. Dat laten we letterlijk zien in onze concessies en in onze plannen naar 100% zero emissie in 2030. In onze huidige concessies, dadelijk in Zuid-Holland Noord en de komende jaren ook in Fryslân
Concessie Fryslân
Johan Westerbeek
Directeur implementatie
Zoals je weet, loopt momenteel de bezwaarprocedure en is de gunning van concessie Fryslân nog niet onherroepelijk. Daarom kunnen we niet inhoudelijk op alle vragen over deze concessie in gaan. Tijdens de openbare hoorzitting in deze procedure is er informatie besproken. Bijvoorbeeld over dieselbussen die zijn besteld. Dat lichten we graag toe.
Waarom heeft Qbuzz dieselbussen besteld voor concessie Fryslân?
Qbuzz start in concessie Fryslân met dieselbussen om twee redenen. De beschikbaarheid van voldoende stroom staat onder druk (netcongestie) in Fryslân. Daarnaast past de langere levertijd van elektrische bussen niet bij de korte implementatietijd van deze concessie. Door met dieselbussen te starten, garanderen we de bereikbaarheid van Fryslân.
De eis van provincie Fryslân is: “Het openbaar busvervoer moet zo snel mogelijk worden verduurzaamd, en in ieder geval vanaf 2030 volledig emissievrij zijn". Dat past in de landelijke afspraken die overheid en vervoerders hebben gemaakt in het bestuursakkoord. Daarin is afgesproken om vanaf 2025 geen dieselbussen meer te laten instromen. Ook is de afspraak gemaakt om het openbaar vervoer in 2030 uitstootvrij uit te voeren.
Daarom hebben we bij onze bieding een transitieplan ingeleverd om hieraan te voldoen. Ons plan is door de provincie getoetst. Ook zijn we nu al gestart met de voorbereidingen voor een volledige elektrische uitvoering. De eerste aanvragen voor stroomaansluitingen zijn al gedaan, want het kan meerdere jaren duren voordat die aansluitingen er zijn.
Kortom, uitstootvrij openbaar vervoer vindt Qbuzz ontzettend belangrijk. Dat laten we letterlijk zien in onze concessies en in onze plannen naar 100% zero emissie in 2030. In onze huidige concessies, dadelijk in Zuid-Holland Noord en de komende jaren ook in Fryslân
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
razend benieuwd wat ze dan hebben besteld
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Ik ben wel verbaasd over de reactie van GroenLinks (https://lc.nl/friesland/Diesel-domineer ... 33201.html), ik weet niet waar zij netcapaciteit vandaan willen toveren of hoe zij bussen willen laten rijden zonder deze te kunnen laden.
Qua materieel zou het mij niet verbazen als een deel van de bussen uit GD doorstroomt wanneer daar nieuwe elektrische bussen instromen, dat zijn natuurlijk nog relatief jonge bussen.
Qua materieel zou het mij niet verbazen als een deel van de bussen uit GD doorstroomt wanneer daar nieuwe elektrische bussen instromen, dat zijn natuurlijk nog relatief jonge bussen.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Ik klik die link aan van Leeuwarder courant maar krijg het bericht niet geopend
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Ik had iets geschreven maar pas het aan sorry
Laatst gewijzigd door Finley1965 op do 09 mei 2024, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Graag bron(nen) aub
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
even aangepast ,ik heb dit vernomen maar u hoeft me niet te geloven
Laatst gewijzigd door Finley1965 op do 09 mei 2024, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: vr 24 nov 2023, 08:58
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Hierbij de uitspraak: (bron: Intranet Arriva)
Gisteren, 9 mei, ontvingen wij het advies van de bezwarencommissie van de provincie Fryslân.
Ons bezwaar is door de commissie van de provincie niet toegewezen, we zijn door hen dus niet in het gelijk gesteld.
Wel moet de provincie delen van haar motivatie beter of over doen maar dat heeft geen invloed op de uiteindelijke score van onze bieding" volgens de bezwarencommissie.
Er volgt nog een formeel besluit door Gedeputeerde Staten (GS). Hierna beoordelen we of wij hiertegen in beroep gaan. Uiteraard houden we jullie op de hoogte.
Achtergrond bezwaar
Een belangrijk argument in ons bezwaar was de manier van beoordelen: deze wijkt af van hoe de provincie had vastgelegd dit te gaan doen. Daarnaast hebben we ook inhoudelijke bezwaren. Dit wordt extra belangrijk omdat Arriva een vergelijkbaar aantal DRU’s had aangeboden als Qbuzz, in tegenstelling tot wat de provincie eerder communiceerde.
We hebben ook veel aandacht besteed aan de bereikbaarheid van het platteland. Tot onze verbazing is dit negatief beoordeeld. Dit is opmerkelijk omdat juist de bereikbaarheid van het platteland een belangrijk thema is voor de provincie Fryslân. Onlangs werd dit nogmaals benadrukt door het vrijmaken van extra geld hiervoor (motie Kruis).
Tot slot zien we grote verschillen in de kwaliteit van de aangeboden pilotplannen van Qbuzz en Arriva. Dit terwijl het beoordelingsresultaat voor deze plannen voor beide partijen gelijk was.
We hebben een prachtige bieding neergelegd als Arriva waarin we meer hebben aangeboden dan door de provincie is gevraagd. Zoals meer dan het uitgevraagde maximaal aantal dienstregelingsuren van 668.000 en een maximale ontsluiting van de dorpen. Als ook het bij de start van de concessie 50 nieuwe ZE bussen aanschaffen (tegen nieuwe dieselbussen van Qbuzz).
We staan nog steeds achter onze bieding. Voldoende reden ook om serieus te overwegen of een beroep tegen dit besluit moet worden ingesteld.
Gisteren, 9 mei, ontvingen wij het advies van de bezwarencommissie van de provincie Fryslân.
Ons bezwaar is door de commissie van de provincie niet toegewezen, we zijn door hen dus niet in het gelijk gesteld.
Wel moet de provincie delen van haar motivatie beter of over doen maar dat heeft geen invloed op de uiteindelijke score van onze bieding" volgens de bezwarencommissie.
Er volgt nog een formeel besluit door Gedeputeerde Staten (GS). Hierna beoordelen we of wij hiertegen in beroep gaan. Uiteraard houden we jullie op de hoogte.
Achtergrond bezwaar
Een belangrijk argument in ons bezwaar was de manier van beoordelen: deze wijkt af van hoe de provincie had vastgelegd dit te gaan doen. Daarnaast hebben we ook inhoudelijke bezwaren. Dit wordt extra belangrijk omdat Arriva een vergelijkbaar aantal DRU’s had aangeboden als Qbuzz, in tegenstelling tot wat de provincie eerder communiceerde.
We hebben ook veel aandacht besteed aan de bereikbaarheid van het platteland. Tot onze verbazing is dit negatief beoordeeld. Dit is opmerkelijk omdat juist de bereikbaarheid van het platteland een belangrijk thema is voor de provincie Fryslân. Onlangs werd dit nogmaals benadrukt door het vrijmaken van extra geld hiervoor (motie Kruis).
Tot slot zien we grote verschillen in de kwaliteit van de aangeboden pilotplannen van Qbuzz en Arriva. Dit terwijl het beoordelingsresultaat voor deze plannen voor beide partijen gelijk was.
We hebben een prachtige bieding neergelegd als Arriva waarin we meer hebben aangeboden dan door de provincie is gevraagd. Zoals meer dan het uitgevraagde maximaal aantal dienstregelingsuren van 668.000 en een maximale ontsluiting van de dorpen. Als ook het bij de start van de concessie 50 nieuwe ZE bussen aanschaffen (tegen nieuwe dieselbussen van Qbuzz).
We staan nog steeds achter onze bieding. Voldoende reden ook om serieus te overwegen of een beroep tegen dit besluit moet worden ingesteld.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Ja had ik gisteren al gehoord ,ben bang dat dit nog wel even doorsuddert, als Arriva weer bezwaar gaat maken ,ze kunnen ook hun verlies pakken
-
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Oftewel: de manier van beoordelen is door de bezwaarcommissie niet als afwijkend vastgesteld, enkel de verantwoording is mager.
Het aantal DRU's van beide biedingen is blijkbaar nagenoeg gelijk en dus beide hoger dan de door de provincie gevraagde 668.000, echter is de bereikbaarheid van het platteland bij Arriva negatief beoordeeld. Dit zou zeer goed kunnen betekenen dat Qbuzz in haar bieding het platteland gunstiger ontsluit (bijvoorbeeld (1) met minder DRU's een gelijkwaardige of zelfs betere ontsluiting of (2) een betere ontsluiting met evenveel DRU's).
De laatste zin in dat bericht toont mijns inziens wel enigszins aan hoe Arriva erin staat: de primaire reden om eventueel in beroep te gaan, is blijkbaar dat Arriva een "prachtige" bieding heeft gedaan en hier nog steeds achter staat. Een eventueel beroep is dan dus niet gericht op objectief waarneembare fouten in de procedure, maar enkel op chauvinisme. Dit bericht sterkt mij dus in de gedachte dat Arriva zich hier als een slechte verliezer toont.
Overigens:
Dan even met het oog op het tijdpad: dit bericht is geschreven o.b.v. het advies van de bewaarcommissie, die volgens mijn eerdere bericht rond eind april zou verschijnen. Al met al liggen we dus nog redelijk op schema bij dat tijdpad (zie spoiler), waarbij dus de vroegst mogelijke definitieve gunning nog steeds ergens halverwege juli is.
Het aantal DRU's van beide biedingen is blijkbaar nagenoeg gelijk en dus beide hoger dan de door de provincie gevraagde 668.000, echter is de bereikbaarheid van het platteland bij Arriva negatief beoordeeld. Dit zou zeer goed kunnen betekenen dat Qbuzz in haar bieding het platteland gunstiger ontsluit (bijvoorbeeld (1) met minder DRU's een gelijkwaardige of zelfs betere ontsluiting of (2) een betere ontsluiting met evenveel DRU's).
De laatste zin in dat bericht toont mijns inziens wel enigszins aan hoe Arriva erin staat: de primaire reden om eventueel in beroep te gaan, is blijkbaar dat Arriva een "prachtige" bieding heeft gedaan en hier nog steeds achter staat. Een eventueel beroep is dan dus niet gericht op objectief waarneembare fouten in de procedure, maar enkel op chauvinisme. Dit bericht sterkt mij dus in de gedachte dat Arriva zich hier als een slechte verliezer toont.
Dit intranet-bericht toont wel aan dat doorstroom uit GD niet het plan was, aangezien in het bericht van de concurrent specifiek nieuwe dieselbussen genoemd worden (als het doorstroom was had Arriva het wel oude dieselbussen genoemd). Op zich is dat ook geen probleem, aangezien een hogere prijs nu (aanschaf nieuwe bussen) zich vertaald in (waarschijnlijk) een hogere restwaarde in 2030. Ik ben wel nog altijd benieuwd bij welke fabrikant die nieuwe dieselbussen dan vandaan moeten komen, aangezien we nog nergens een bericht over een dergelijke bestelling voorbij hebben zien komen.
Overigens:
Aardig goed berekend: het zijn er 50teun schreef: ↑do 04 apr 2024, 11:55 Overigens lijkt het me afgaand op dit artikel sterk dat Arriva meer ZE geboden heeft; men spreekt van "vele tientallen" (inzet in de tegenwoordige tijd is overigens ook verwarrend hier maar even goed), momenteel rijden er 229 grote bussen in Friesland. Dan moet vele tientallen dus al zo rond de 60 zo niet 70 bussen zijn wil Arriva zelf minder diesel geboden hebben.
Dan even met het oog op het tijdpad: dit bericht is geschreven o.b.v. het advies van de bewaarcommissie, die volgens mijn eerdere bericht rond eind april zou verschijnen. Al met al liggen we dus nog redelijk op schema bij dat tijdpad (zie spoiler), waarbij dus de vroegst mogelijke definitieve gunning nog steeds ergens halverwege juli is.
- Spoiler: show
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Het alternatief is geen openbaar vervoer en mensen gewoon auto laten rijden.Nicketick schreef: ↑do 09 mei 2024, 13:32 Ik ben wel verbaasd over de reactie van GroenLinks (https://lc.nl/friesland/Diesel-domineer ... 33201.html), ik weet niet waar zij netcapaciteit vandaan willen toveren of hoe zij bussen willen laten rijden zonder deze te kunnen laden.
Qua materieel zou het mij niet verbazen als een deel van de bussen uit GD doorstroomt wanneer daar nieuwe elektrische bussen instromen, dat zijn natuurlijk nog relatief jonge bussen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Ik vind dit al geweldig nieuws en hoop dat ze het snel officieel komen te weten , wel weet ik dat ze volop bezig zijn met recruteren chauffeurs/chauffeuzes,waaronder ik die voor Qbuzz gaat werken mits het dus door komt en ik heb er erg veel zinin,
Ik heb gemerkt met solliciteren dat ze heel erg sociaal zijn ,ja ik weet dat er overal weleens iets is ,maar de leiding en leidinggevende zijn erg goed benaderbaar en dat mag ook wel eens gezegd worden.Geniet van het mooie weer , eerst even een marathon lopen in Leiden aankomend weekend :mrgreen: *bus*
Ik heb gemerkt met solliciteren dat ze heel erg sociaal zijn ,ja ik weet dat er overal weleens iets is ,maar de leiding en leidinggevende zijn erg goed benaderbaar en dat mag ook wel eens gezegd worden.Geniet van het mooie weer , eerst even een marathon lopen in Leiden aankomend weekend :mrgreen: *bus*
-
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Ik weet nog een alternatief: dieselgeneratorenVinny schreef: ↑vr 10 mei 2024, 12:48Het alternatief is geen openbaar vervoer en mensen gewoon auto laten rijden.Nicketick schreef: ↑do 09 mei 2024, 13:32 Ik ben wel verbaasd over de reactie van GroenLinks (https://lc.nl/friesland/Diesel-domineer ... 33201.html), ik weet niet waar zij netcapaciteit vandaan willen toveren of hoe zij bussen willen laten rijden zonder deze te kunnen laden.
Qua materieel zou het mij niet verbazen als een deel van de bussen uit GD doorstroomt wanneer daar nieuwe elektrische bussen instromen, dat zijn natuurlijk nog relatief jonge bussen.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Zolang het Euro6-generatoren zijn kunnen we het wel door de vingers zien.
🍉
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Ik ben er ook wel verbaast over. Al jaren is het bekend dat het stroomnetwerk toe is aan vernieuwingen. En uitbreiding. En al jaren doet de politiek hier zelf niets of haast niets aan. En zegt een vervoerder dat ze eerst diesel bussen moeten inzetten en zodra het stroomnet er klaar voor is over gaat op electrische bussen, en dan roept een politieke partij over schande.Nicketick schreef: ↑do 09 mei 2024, 13:32 Ik ben wel verbaasd over de reactie van GroenLinks (https://lc.nl/friesland/Diesel-domineer ... 33201.html), ik weet niet waar zij netcapaciteit vandaan willen toveren of hoe zij bussen willen laten rijden zonder deze te kunnen laden.
Ook wel benieuwd of ze dat bij Arriva ook gedaan zouden hebben.
En dan over de reactie van Arriva, zelf schande roepen over Qbuzz, die voor diesel bussen moet kiezen, terwijl arriva dat voor het grootste deel ook doet. En ja die nemen direct 50 electrische bussen in dienst als ze mogen blijven rijden. Maar dat zal wel electrisch op een diesel generator worden, aangezien het stroomnet in Friesland nog niet klaar is voor meer electrische bussen.
Hoe hypocriet zijn die politieke partij en arriva wel niet..
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:57
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Hopelijk prikt een bestuursrechter hier doorheen als Arriva besluit dat te gaan doen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten