Korte vragen

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

door Milco » za 01 jun 2024, 13:30

Ehm, juist ja. Heb inderdaad Flex Dal Voordeel aangevraagd ;)

Re: Korte vragen

door umbusko » za 01 jun 2024, 13:28

Milco schreef: za 01 jun 2024, 12:00 Ik heb zojuist NS Dal Flex aangevraagd
Een kleine opmerking, het is goed om onderscheid te maken tussen NS Flex Dal Voordeel (wat je waarschijnlijk hebt aangevraagd) en NS Flex Dal Vrij, want dat zijn twee verschillende dingen. ;)

Re: Korte vragen

door Tochjo » za 01 jun 2024, 12:26

Meltrain schreef: vr 31 mei 2024, 11:55 Bij mij verschijnen de ritten met BTM vrijwel gelijktijdig als de reizen met NS in het overzicht; meestal na twee dagen.
Gek genoeg helpt het vaak om even te "spelen" met de reisperiode.
Dat gold voor mij voor de meeste ritten ook, maar bij sommige duurde het echt langer. Ik heb er een klacht over ingediend bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer en kreeg als reactie terug dat de betreffende reizen pas na geruime tijd bij NS waren aangeleverd.

Re: Korte vragen

door Milco » za 01 jun 2024, 12:09

Top, bedankt!

Re: Korte vragen

door Daniel » za 01 jun 2024, 12:04

Jazeker, je reist dan nog gewoon op saldo totdat je bij een automaat het flex-product op je kaart geplaatst hebt. Pas op dat moment wordt ook je saldo vastgelegd (t.b.v. terugbetaling via de eerste rekening) en eventueel automatisch opladen verwijderd.
Op je chipkaart kan überhaupt niks veranderen zolang je niet langs een automaat gaat.

Re: Korte vragen

door Milco » za 01 jun 2024, 12:00

Ik heb zojuist NS Dal Flex aangevraagd en ik krijg een e-mail zodra het klaarstaat, zodat ik het product kan ophalen bij een NS-automaat. Kan ik tot ik het heb opgehaald wel gewoon reizen met de OV-chipkaart en dan voornamelijk met de bus?

Re: Korte vragen

door Meltrain » vr 31 mei 2024, 11:55

Tochjo schreef: do 30 mei 2024, 19:24 Je kunt declaratieoverzichten maken via Mijn NS. Bij NS Flex verschijnen daar ook de reizen met bus, tram en metro, al kan dat wel langere tijd duren. Ik heb zelf reizen op rekening in bus, tram en metro laten uitzetten omdat sommige reizen pas na ruim twee weken zichtbaar werden.
Bij mij verschijnen de ritten met BTM vrijwel gelijktijdig als de reizen met NS in het overzicht; meestal na twee dagen.
Gek genoeg helpt het vaak om even te "spelen" met de reisperiode.

@Milco: Ik vind het zelf superhandig om al mijn reizen in één overzicht te hebben. Ik hoef dan maar één keer per maand een declaratieoverzicht in te dienen bij mijn werkgever. :)

Re: Korte vragen

door rvdborgt » vr 31 mei 2024, 10:28

iamthedutchdude schreef:Als de vertraging is ontstaan in de trein waar je op dat moment in zit hoef je niet uit te stappen, als de vertraging al bij een eerdere trein is ontstaan (waarbij je dus door een gemiste overstap in die trein bent terechtgekomen) moet je dat wel. Dat is althans hoe ik het lees.
Ik zie niet hoe "betreffende" hier enige beperkende betekenis heeft; dat woord is naar mijn mening beide keren overbodig. Verder zie ik niet hoe je recht om tijdens de spits verder te reizen af zou hangen van welke trein precies er vertraging had. "Betreffende" zou je kunnen lezen als "gebruikte" maar ook dat is hier overbodig.
Het feit dat we erover moeten discussiëren wat het precies zou moeten/kunnen betekenen is volgens mij bovendien al voldoende argument dat de voorwaarden niet duidelijk zijn en dat de voor de consument voordeligste uitleg van toepassing is.

Re: Korte vragen

door iamthedutchdude » vr 31 mei 2024, 10:01

John Hill schreef: vr 31 mei 2024, 09:18
Bemined schreef: vr 31 mei 2024, 08:27 Uit die tekst wordt mij niet duidelijk of dat ook van toepassing is bij gemiste aansluitingen
rvdborgt schreef: vr 31 mei 2024, 09:08 Bij voorwaarden die op meerdere manieren kunnen worden uitgelegd, is die uitleg van toepassing die het gunstigste is voor de consument.
Volgens mij zijn de voorwaarden vrij duidelijk. Er staat vertraging "van de betreffende trein". Dus niet van eerdere treinen.
Dat was dan ook wat ik bedoelde met "in beperkte zin". Verbroken overstappen tellen dus niet mee, alleen vertragingen van de trein waar je op dat moment in zit.

Overigens snap ik de verwarring, aangezien de woordgroep "de betreffende" insinueert dat deze al eerder in de tekst genoemd is en daarnaast gemengd gebruik wordt gemaakt van "de reis" (oftewel volgens de NS-terminologie - die niet in het document benoemd is - de combinatie van Ritten tussen begin- en eindpunt bij NS) en "de trein" (welke niet verder wordt gedefinieerd, maar waarschijnlijk voor NS een equivalent voor een Rit is). Ik mis in het document sowieso een begrippenlijst (zoals deze bijv. bij de "Voorwaarden Geld Terug Bij Vertraging voor reizen bij NS" wel is opgenomen), dat zou het hele verhaal al een stuk duidelijker maken.
en-es schreef: vr 31 mei 2024, 09:56 Ik stel me voor dat je onderweg bent met je fiets en dan door vertraging in de spits terecht komt. Dan zou je moeten uitstappen en tot 18.30 wachten om weer verder te gaan?
Als de vertraging is ontstaan in de trein waar je op dat moment in zit hoef je niet uit te stappen, als de vertraging al bij een eerdere trein is ontstaan (waarbij je dus door een gemiste overstap in die trein bent terechtgekomen) moet je dat wel. Dat is althans hoe ik het lees.

Re: Korte vragen

door Milco » vr 31 mei 2024, 09:59

Dat wordt 2,5 uur fietsen :lol:

Re: Korte vragen

door en-es » vr 31 mei 2024, 09:56

Ik stel me voor dat je onderweg bent met je fiets en dan door vertraging in de spits terecht komt. Dan zou je moeten uitstappen en tot 18.30 wachten om weer verder te gaan?

Re: Korte vragen

door Bemined » vr 31 mei 2024, 09:19

Maar men spreekt wel weer over de reis, dat is normaliter de hele reis van begin naar eindstation inclusief overstappen.

Re: Korte vragen

door John Hill » vr 31 mei 2024, 09:18

Bemined schreef: vr 31 mei 2024, 08:27 Uit die tekst wordt mij niet duidelijk of dat ook van toepassing is bij gemiste aansluitingen
rvdborgt schreef: vr 31 mei 2024, 09:08 Bij voorwaarden die op meerdere manieren kunnen worden uitgelegd, is die uitleg van toepassing die het gunstigste is voor de consument.
Volgens mij zijn de voorwaarden vrij duidelijk. Er staat vertraging "van de betreffende trein". Dus niet van eerdere treinen.

Re: Korte vragen

door rvdborgt » vr 31 mei 2024, 09:08

Bemined schreef:Uit die tekst wordt mij niet duidelijk of dat ook van toepassing is bij gemiste aansluitingen. Je zou het ook kunnen uitleggen als dat je voor de spits moet instappen en mag blijven zitten tot het laatste station waarvan de geplande aankomst voor 16:00 ligt.
Bij voorwaarden die op meerdere manieren kunnen worden uitgelegd, is die uitleg van toepassing die het gunstigste is voor de consument. Dat staat niet in de NS-voorwaarden, maar dat hoeft ook niet want dat volgt uit de algemene consumentenwetgeving.

Re: Korte vragen

door Bemined » vr 31 mei 2024, 08:27

Uit die tekst wordt mij niet duidelijk of dat ook van toepassing is bij gemiste aansluitingen. Je zou het ook kunnen uitleggen als dat je voor de spits moet instappen en mag blijven zitten tot het laatste station waarvan de geplande aankomst voor 16:00 ligt.

Re: Korte vragen

door iamthedutchdude » vr 31 mei 2024, 08:07

DDietzen schreef: do 30 mei 2024, 21:02 Tldr: mag je in de trein met fiets in de spits reizen als dit komt door onvoldoende fietsplekken of een verbroken aansluiting?
Bij onvoldoende fietsplekken niet, bij vertraging in beperkte zin wel.
Voorwaarden Fiets mee in de trein, artikel 3 schreef:Je mag je fiets alleen meenemen in de trein in de daluren, d.w.z. op doordeweekse dagen tot 6:30 uur, tussen 9:00 en 16:00 uur en na 18:30 uur. Je fiets mag dus niet mee tijdens de spits, ook niet wanneer de reis vóór de spits is begonnen, tenzij je de betreffende reis niet in de daluren hebt kunnen afmaken door een vertraging van de betreffende trein.

Re: Korte vragen

door Milco » do 30 mei 2024, 22:12

Top, ook bedankt. Word ik weer wat wijzer. :)

Re: Korte vragen

door Suus » do 30 mei 2024, 21:50

DDietzen schreef: do 30 mei 2024, 21:02 Tldr: mag je in de trein met fiets in de spits reizen als dit komt door onvoldoende fietsplekken of een verbroken aansluiting?
Nee.
Milco schreef: do 30 mei 2024, 21:45 @Tochjo: bedankt voor de uitleg, wordt het mij toch wat duidelijker. Als je dat Flex uitzet voor bus/tram/metro, kun je dan wel gewoon met dezelfde chipkaart blijven reizen met trein (flex) en het overige ov?
Ja.

Re: Korte vragen

door Milco » do 30 mei 2024, 21:45

@Tochjo: bedankt voor de uitleg, wordt het mij toch wat duidelijker. Als je dat Flex uitzet voor bus/tram/metro, kun je dan wel gewoon met dezelfde chipkaart blijven reizen met trein (flex) en het overige ov?

Ik denk wel als ik het zo bekijk dat Flex Dal flink goedkoper is voor veel gevallen, zeker aangezien veel reizen voor mij starten in de daluren.

Re: Korte vragen

door DDietzen » do 30 mei 2024, 21:02

Tldr: mag je in de trein met fiets in de spits reizen als dit komt door onvoldoende fietsplekken of een verbroken aansluiting?

Morgen moet ik met nogal strakke planning een fiets door het halve land gaan verplaatsen per trein. Daarom vroeg ik op het NS-forum naar mijn rechten als mijn dalurenreis door ongeplande omstandigheden vertraging oploopt waardoor ik met fiets in de spits zou belanden.

Volgens het antwoord van de klantenservice heb je gewoon pech als je, door gebrek aan beschikbare fietsplaatsen, een trein moet laten schieten en je reis niet in de daluren kunt voltooien. Evenals wanneer je door een vertraging je overstap mist, en daardoor niet meer in het dal maar in de spits zou moeten instappen in een aansluiting. Ga maar mooi een uurtje of drie wachten tot de spits voorbij is.

Gezien de soms helaas twijfelachtige kwaliteit van de communicatie van de klanteNService: weet iemand of dit antwoord correct is? En gezien mijn beperkte kennis van de betreffende (EU-)verordeningen: weet iemand of dit antwoord wel legaal is?

Re: Korte vragen

door Tochjo » do 30 mei 2024, 19:24

Je kunt declaratieoverzichten maken via Mijn NS. Bij NS Flex verschijnen daar ook de reizen met bus, tram en metro, al kan dat wel langere tijd duren. Ik heb zelf reizen op rekening in bus, tram en metro laten uitzetten omdat sommige reizen pas na ruim twee weken zichtbaar werden.

Re: Korte vragen

door Milco » do 30 mei 2024, 19:17

Voor bus, tram en metro heb ik nu verder geen abonnement; dat doe ik dan gewoon op saldo. Alleen als dat ook achteraf gefactureerd wordt, hoe doe ik dat dan met reiskosten met de bus voor woon-werk? Is het wel eenvoudig te declareren?

Ik twijfel nog hoor over een abonnement: ik wil even uitzoeken of dat echt goedkoper is dan af en toe een dagje reizen met het HHT off-peak, hooguit 2 a 3x/maand.

Re: Korte vragen

door Tochjo » do 30 mei 2024, 19:15

Bij NS Flex krijg je inderdaad elke maand een factuur met de abonnementskosten voor de volgende maand en de reiskosten van de afgelopen maand. Met NS Flex reis je ook in bus, tram en metro op rekening; die reizen komen ook op de factuur die je van NS krijgt. Dat gaat niet goed samen met een abonnement voor bus, tram en metro; in dat geval (of als je dat gewoon fijner vindt) kun je het Reizen op Rekening Bus Tram Metro-product via de klantenservice laten uitzetten (wat je vervolgens wel weer moet bevestigen bij een automaat).

Re: Korte vragen

door Milco » do 30 mei 2024, 19:11

Ik zit te denken om NS Flex Dal aan te schaffen. Voor slechts € 5,60 per maand is het een koopje en dat haal je er ga ik vanuit makkelijk uit. Ik reis niet in een vast patroon met de trein, maar enkel als ik een dagje ga reizen. Nu maak ik dan vaak gebruik van goedkope dagkaarten of bij een extreem lange reis van het Holland Travel Ticket off-peak. Ik denk dat ik met Flex Dal dan toch goedkoper uit ben, zeker als ik daarnaast slechts nog maar een dagkaart bij hoef te kopen om door een bepaald gebied te reizen.

Niet alles rondom Dal Flex is mij nu duidelijk. Klopt het dat je bij het reizen zelf niet betaalt en de kosten (40 % korting met de trein) achteraf in 1x worden afgeschreven? Heeft het Flexabonnement geen verdere beperkingen wat betreft het op saldo reizen met de bus? En zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden eventueel?

Zoals je ziet heb ik weinig verstand van dergelijke abonnementen, maar met wat hulp kom ik vast een paar stappen verder! :)

Re: Korte vragen

door dennistd » do 30 mei 2024, 14:27

jelmerrr schreef: do 30 mei 2024, 11:11 Wij gaan met 16 jongeren en 4 begeleiders vanuit Zutphen naar Apeldoorn noord. Is het meermansticket een hele dag geldig in de bus? Of voor enkeltje? In ieder geval wel in de spits zag ik. Kun je er dan ook 3 bestellen bij de chauffeur? En dan maar 1 leerling op bankpas van een begeleider :mrgreen:
https://www.ervaarhetov.nl/productcheck ... rvoerders.. Dan betalen we "gewoon" een retour Zutphen-Apeldoorn en dan ticket voor bus naar Noord. Of zijn er handigere/goedkopere kaarten? Want ritkaart is wel 1enkeltje volgens mij?
Wel pas na 9u doordeweeks, maar een avondspits is er niet in de bus dus daar zit je niet mee iig.

Omhoog