Er is sprake van een wisselend beeld.
Bij NS is de dienstregeling sinds de jaren '90 (gemiddeld genomen) best wel erop vooruit gegaan.
Op sommige trajecten zijn er meer IC's gaan rijden, vooral in de randstad en op Amsterdam - Eindhoven.
Ook zijn bijv. veel sprinters, die vroeger 1x/uur reden, en alleen in de spits 2x/uur, ook buiten de spits (en soms ook 's avonds) 2x/uur gaan rijden.
Totdat NS begin 2022 er ineens achter kwam, dat ze te weinig machinisten en conducteurs hebben, terwijl ze in 2021 nog tegen het Locov riepen, dat ze het helemaal zagen zitten om in 2022 juist méér te gaan rijden. Toen is de NS-drg ineens drastisch afgeschaald.
In het regionaal spoorvervoer zijn, sinds de aanbestedingen rond 2007, veel treinen vaker gaan rijden. Ook daar waren veel treinen, die vroeger 1x/uur reden, en alleen in de spits 2x/uur, ook buiten de spits (en soms ook 's avonds) 2x/uur gaan rijden. Maar sinds 2021 rijden daar ook minder treinen, door Corona en eveneens door personeelstekorten.
Bij het grootstedelijke OV zie je dat er de afgelopen decennia wel metro- en sneltramlijnen bij zijn gekomen (Randstadrail, NZ-lijn), maar dat daardoor een aantal buslijnen zijn vervallen. En ook daar sinds 2020 forse afschalingen wegens Corona en 2022 door personeelstekorten.
Bij het stad- en streekvervoer zie je eigenlijk al sinds 1990 een kaalslag op de dunnere lijnen, waarbij alleen de dikkere "HOV-lijnen" op niveau zijn gebleven of zelfs vaker zijn gaan rijden. Per saldo was er in het busvervoer een afname van het aantal ritten. Redenen:
- meer autobezit, waardoor minder mensen met de bus reizen
- bezuinigingen, waardoor lijnen/ritten met de laagste kostendekkingsgraad zijn verdwenen
Met de eerste ronde van de aanbestedingen (in de jaren 2003-2010 zie je een tijdelijke toename van het aantal ritten. Door bezuinigingen (en door een afname van het gebruik in sommige regio's) zie je dat het aantal ritten sinds 2010 weer langzaam afneemt, behalve op de HOV-lijnen.
Totdat, sinds 2020 door Corona en 2022 door personeelstekorten, ook de HOV-lijnen weer sterk in frequentie worden verlaagd (bijv. van 4x naar 2x/uur), en er in 2022 door personeelstekorten (en ook het wegvallen van de Corona-steun).
Er is sprake van een wisselend beeld.
Bij NS is de dienstregeling sinds de jaren '90 (gemiddeld genomen) best wel erop vooruit gegaan. [station=Opheusden]Op[/station] sommige trajecten zijn er meer IC's gaan rijden, vooral in de randstad en op Amsterdam - Eindhoven.
Ook zijn bijv. veel sprinters, die vroeger 1x/uur reden, en alleen in de spits 2x/uur, ook buiten de spits (en soms ook 's avonds) 2x/uur gaan rijden.
Totdat NS begin 2022 er ineens achter kwam, dat ze te weinig machinisten en conducteurs hebben, terwijl ze in 2021 nog tegen het Locov riepen, dat ze het helemaal zagen zitten om in 2022 juist méér te gaan rijden. Toen is de NS-drg ineens drastisch afgeschaald.
In het regionaal spoorvervoer zijn, sinds de aanbestedingen rond 2007, veel treinen vaker gaan rijden. Ook daar waren veel treinen, die vroeger 1x/uur reden, en alleen in de spits 2x/uur, ook buiten de spits (en soms ook 's avonds) 2x/uur gaan rijden. Maar sinds 2021 rijden daar ook minder treinen, door Corona en eveneens door personeelstekorten.
Bij het grootstedelijke OV zie je dat er de afgelopen decennia wel metro- en sneltramlijnen bij zijn gekomen (Randstadrail, NZ-lijn), maar dat daardoor een aantal buslijnen zijn vervallen. En ook daar sinds 2020 forse afschalingen wegens Corona en 2022 door personeelstekorten.
Bij het stad- en streekvervoer zie je eigenlijk al sinds 1990 een kaalslag op de dunnere lijnen, waarbij alleen de dikkere "HOV-lijnen" op niveau zijn gebleven of zelfs vaker zijn gaan rijden. Per saldo was er in het busvervoer een afname van het aantal ritten. Redenen:
- meer autobezit, waardoor minder mensen met de bus reizen
- bezuinigingen, waardoor lijnen/ritten met de laagste kostendekkingsgraad zijn verdwenen
Met de eerste ronde van de aanbestedingen (in de jaren 2003-2010 zie je een tijdelijke toename van het aantal ritten. Door bezuinigingen (en door een afname van het gebruik in sommige regio's) zie je dat het aantal ritten sinds 2010 weer langzaam afneemt, behalve op de HOV-lijnen.
Totdat, sinds 2020 door Corona en 2022 door personeelstekorten, ook de HOV-lijnen weer sterk in frequentie worden verlaagd (bijv. van 4x naar 2x/uur), en er in 2022 door personeelstekorten (en ook het wegvallen van de Corona-steun).