huibf schreef: ↑di 07 mei 2024, 20:26
Het is inderdaad een verzinsel dat Flexveroer goedkoper is dan een reguliere bus.
Dan lees je die zin iets anders dan hoe ik hem bedoelde. "Dit verzinsel" verwijst naar flexvervoer, oftewel: Flexvervoer is grotendeels ontstaan uit de marktwerking die in het ov heerst, waarbij alles rendabel (lees: zo rendabel mogelijk) moet zijn.
huibf schreef: ↑di 07 mei 2024, 20:26
Het is voor niemand goedkoper.
- De exploitatie is vele malen duurder (lees belastingbetaler).
- Voor de gebruiker is de ritprijs meestal duurder.
- Het is een crime om te zoeken naar 'flexvervoer'
Overigens hoeft flexvervoer niet noodzakelijkerwijs duurder te zijn in de exploitatie. Zo kan flexvervoer gecombineerd worden met wmo-vervoer en/of regiotaxi's en andere ritten die sowieso al rijden. Daarnaast is het principe van flexvervoer juist dat je alleen rijdt als er ook daadwerkelijk reizigersaanbod is (en dus inkomsten zijn), waardoor dus niet alle aangegeven ritten rijden. Bij vaste ritten rijdt je ook zonder reizigersaanbod (en dus zonder inkomsten).
Volgens mij is een van de redenen dat flexvervoer in de praktijk vaak wel duurder is in de exploitatie dat er door concessieverleners vaak legio eisen/wensen gesteld worden aan flexvervoer waardoor het nagenoeg onmogelijk wordt om een combinatie met wmo-vervoer/regiotaxi/taxiritten te maken. Denk bijvoorbeeld aan een verplichting tot het accepteren van de OV-chipkaart (zoals in het verleden bij de lijnbelbussen in GD). Een dergelijke plicht betekent dat elke taxi die
misschien een lijnbelbusrit toegewezen gaat krijgen, ook (mobiele) OV-chipkaartapparatuur bij zich zou moet hebben (of bij toewijzing eerst terug moet naar de centrale om deze op te halen). Dit gebeurde vaak niet, waardoor deze ritten dan gratis zijn voor de gebruiker en dus duur voor de belastingbetaler.
- Spoiler: show
- Anekdotisch bewijs: Ik heb een poos bij Plopsa Indoor Coevorden gewerkt in de tijd dat deze nog door lijn 25 bediend werd. De heenweg had ik altijd één van de vaste ritten, maar de terugweg rond 17:30 was dan een belbusrit. In alle tijd dat ik er gewerkt heb, heb ik slechts één keer moeten betalen: alle andere keren was er geen OV-chipkaartapparatuur aanwezig.
Ook de ritprijs hoeft niet noodzakelijkerwijs duurder te zijn voor de gebruiker. Zo kan vastgesteld worden dat de reguliere kilometertarieven gelden en dat slechts de kortst mogelijke afstand tussen A en B gerekend mag worden, waarbij eventueel combineren van ritten (dus een rit van A naar C combineren met een rit van B naar C) dus niet van invloed is op het tarief. De (meeste) concessieverleners hebben invloed op de prijsvoering en voorwaarden, maar besteden hier onvoldoende aandacht aan.
En je laatste punt wat je geeft komt gewoon neer op beroerde reisinformatie. Als flexvervoer gewoon aangegeven wordt in de reisplanner, dan hoef je helemaal niet te zoeken. Als concessieverlener kan je dus "gewoon" de vervoerder/concessiehouder afrekenen op beroerde reisinformatie als de vindbaarheid van flexvervoer problematisch is.