Mag je overnachten in NS stations?

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Mag je overnachten in NS stations?

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door Vinny » za 15 feb 2025, 12:00

In Nederland heb ik maar één keer meegemaakt dat er gehandhaafd werd; er waren wat reizigers aan het wegdommelen op de stoeltjes bij het kantoor van toenmalig vervoerder NS Hispeed; en die werden door de V&S medewerkers tamelijk ruw wakkergepord met een verwijzing naar de huisregels dat ze wakker moesten blijven...

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door IIVQ » do 13 feb 2025, 22:29

Asb is 24/7 open:
IIVQ schreef: do 06 feb 2025, 07:19Direct onder die sticker op Asb hangt een sticker met regels in geval van brand etc, en een met een klok zonder wijzers en "deze ingang is 24h open."

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door Styyx » wo 12 feb 2025, 19:18

Ik was ooit rond 4:10 op Amsterdam Bijlmer (anderhalf uur voor de eerste trein, niet op een dag dat de nachttrein hier stopte) omdat ik even met de nachtbus naar werk moest en daar een overstap had. De ingangen waren wel open en ik ging voor mijn overstap van 7 minuten toch even naar binnen. Er zaten rond 5 zwervers te slapen/rondhangen, kennelijk zijn die na V&S gewoon weer naar binnen gegaan. Even kort elkaar gegroet en toen kwam mijn volgende bus al.

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door rvdborgt » di 11 feb 2025, 20:08

IIVQ schreef: di 11 feb 2025, 10:04
IIVQ schreef: ma 10 feb 2025, 07:29 Ik vraag me altijd af hoe dat werkt als je een ticket voor zo'n verbinding (die meerdere dagen duurt) zou kopen...
Ik bedoelde eigenlijk meer op: Krijg je dan één doorgaand ticket voor verder alleen maar dagtreinen die over meerdere dagen geldig is?
Ja, binnenlandse tickets in Duitsland en internationale tickets waren altijd al meerdere dagen geldig. Dat is nu behoorlijk ingeperkt maar een meerdaags internationaal ticket bestaat nog steeds.

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door Suus » di 11 feb 2025, 10:29

Ja.

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door IIVQ » di 11 feb 2025, 10:04

IIVQ schreef: ma 10 feb 2025, 07:29 Ik vraag me altijd af hoe dat werkt als je een ticket voor zo'n verbinding (die meerdere dagen duurt) zou kopen...
Ik bedoelde eigenlijk meer op: Krijg je dan één doorgaand ticket voor verder alleen maar dagtreinen die over meerdere dagen geldig is?

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door Matt » di 11 feb 2025, 09:08

RobertT schreef: di 11 feb 2025, 01:49 Dat snap ik,maar ik denk dat een gemiddelde reiziger die deze route zou volgen,met een aankomst in Venlo om 1 uur in de nacht en vertrek om 5 uur in de ochtend toch echt niet nog even voor 4 uur een hotel gaat zoeken
Beter nog, ik denk dat het merendeel van de reizigers die deze route volgen niet eens hebben gezien dat er een lange overstap in de nacht in Venlo is. Die denken dan "handig, een verbinding in de nacht".

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door Z2N » di 11 feb 2025, 08:44

Maar Duitsland is anders, daar heb je 3,5 uur overstaptijd nodig als je een beetje zeker wilt zijn van het halen van je overstap. (A)

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door en-es » di 11 feb 2025, 08:36

Vorig jaar toch wel een overstap in München Hbf met 1.00 aankomst en 4.45 vertrek. En ook nog tijdens het Oktoberfest. :Y

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door AppleMoose » di 11 feb 2025, 07:20

Gezien hoe vaak die treinen van Venlo naar Duitsland uitvallen, is zo'n hotel boeken zo gek nog niet (A)
Maar even serieus, wie zal zo'n reis daadwerkelijk plannen?

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door RobertT » di 11 feb 2025, 01:49

Dat snap ik,maar ik denk dat een gemiddelde reiziger die deze route zou volgen,met een aankomst in Venlo om 1 uur in de nacht en vertrek om 5 uur in de ochtend toch echt niet nog even voor 4 uur een hotel gaat zoeken

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door MaartenD » ma 10 feb 2025, 08:40

RobertT schreef: ma 10 feb 2025, 01:15 Het stomme is,dat als,ik een internationale reis plan,de reisplanner ook een lange overstaptijd op een station midden in de nacht geeft.
Bijvoorbeeld als ik plan van Tilburg naar Berlijn,krijg ik ook een late trein in de avond met lange tijd in Eindhoven of Venlo.
Die stations zijn in de nacht toch echt op slot
De reisplanner geeft de reis, maar de reisplanner legt jou niet op dat je bij overstappen verplicht op het station blijft. Die kan ook niet ruiken dat je niet even een hotel voor de overnachting neemt of zo.
Dat de reisplanner je die lange overstap dus geeft is geen reden om te kunnen eisen dat je in het station mag verblijven.

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door en-es » ma 10 feb 2025, 08:32

Dan zul je al die tijd binnen het station zitten. Je hoeft er toch niet uit als je alleen maar overstapt. ;)

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door IIVQ » ma 10 feb 2025, 07:29

Ik vraag me altijd af hoe dat werkt als je een ticket voor zo'n verbinding (die meerdere dagen duurt) zou kopen...

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door RobertT » ma 10 feb 2025, 01:15

Het stomme is,dat als,ik een internationale reis plan,de reisplanner ook een lange overstaptijd op een station midden in de nacht geeft.
Bijvoorbeeld als ik plan van Tilburg naar Berlijn,krijg ik ook een late trein in de avond met lange tijd in Eindhoven of Venlo.
Die stations zijn in de nacht toch echt op slot

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door cassie127 » zo 09 feb 2025, 17:55

In Deventer opent en sluit V&S het station. En aangezien die ook nog wel eens wat andere taken te doen hebben is het niet altijd direct na de laatste trein dat de boel op slot gaat.

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door joos77 » do 06 feb 2025, 10:59

@en-es

Deventer, maar ongeveer half uur later was het wel op slot, dus blijkbaar was ik toen nog net op tijd.

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door en-es » do 06 feb 2025, 09:23

joos77 schreef: do 06 feb 2025, 01:00 Vreemd eens een station ingeweest, kon er gewoon in en uit en was voledigverlaten, mischien waren die beveiligers toen nog ergens binnen?
Welk station was dat als ik dat mag vragen?

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door Meltrain » do 06 feb 2025, 07:38

joos77 schreef: do 06 feb 2025, 01:16
gpvos schreef: do 06 feb 2025, 00:58 Als het goed is wordt het station ontruimd door de beveiligers die het op slot doen. Evenzo de trein door de conducteur.
Het lijkt mij niet dat iniminie stations beveiligers hebben en zekker geen deur die op slot kan...
Dat zegt gpvos toch ook?
gpvos schreef: do 06 feb 2025, 00:50 1 & 2. Nee, behalve op kleine stations die alleen uit een perron met abri's bestaan,

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door IIVQ » do 06 feb 2025, 07:19

Nee.

Op station Asb (en ik neem aan op alle stations) hangt een sticker met huisregels: "ProRail en NS heten u welkom op dit station" met daarin:
Het is eenieder verboden zich op te houden in het gehele station inclusief de perrons vanaf een kwartier na de laatste trein of einde dienstregeling tot een kwartier voor het begin van de dienstregeling.
Onderaan wordt verwezen naar de AVR-NS, maar daarin staat die zinsnede niet.

Vroeger zaten er ook stickers met voorwaarden van ProRail op bijv. abri's, maar die kon ik niet vinden.

Direct onder die sticker op Asb hangt een sticker met regels in geval van brand etc, en een met een klok zonder wijzers en "deze ingang is 24h open."

=====

Ander antwoord:

ja, dat mag. Als je maar geld neerlegt. :D

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door gpvos » do 06 feb 2025, 02:00

Natuurlijk, als je van de straat het perron op kan wordt dat niet afgesloten. Je vroeg of het mag. En je kan er niet van op aan dat een stationsgebouw open blijft.

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door joos77 » do 06 feb 2025, 01:16

gpvos schreef: do 06 feb 2025, 00:58 Als het goed is wordt het station ontruimd door de beveiligers die het op slot doen. Evenzo de trein door de conducteur.
Het lijkt mij niet dat iniminie stations beveiligers hebben en zekker geen deur die op slot kan...
Hier bv. zou je zo via het spoor erop of af kunnen.: Afbeelding

Dat hekje klim je ook zo overheen of onderdoor, die stroomkastjes schikken ook niet echt af als je het mij vraagt..

Nou dit station gaat ook niet op slot hoor... https://www.google.nl/maps/@52.4571924, ... FQAw%3D%3D

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door joos77 » do 06 feb 2025, 01:13

schijnt er incidenteel nog weleens 1 wakker te worden op het rangeerterein, conducteur toch 1 gemist blijkbaar.

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door joos77 » do 06 feb 2025, 01:00

Vreemd eens een station ingeweest, kon er gewoon in en uit en was voledigverlaten, mischien waren die beveiligers toen nog ergens binnen?

Re: Mag je overnachten in NS stations?

door gpvos » do 06 feb 2025, 00:58

Als het goed is wordt het station ontruimd door de beveiligers die het op slot doen. Evenzo de trein door de conducteur.

Omhoog