ETR 610

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: ETR 610

Re: ETR 610

door en-es » zo 27 apr 2025, 08:36

Ze zullen op CDG eerder op een vliegtuig naar Malpensa overstappen. :lol:

Re: ETR 610

door Durashift » za 26 apr 2025, 22:05

^^ die kan je aanvullen met vliegreizigers vanaf CdG. ;)

Schiphol moet krimpen qua vluchten, dat vinden de Amerikanen niet leuk.. dus die komen niet meer. KLM verlegt die slots naar AirFrance en die reizigers landen op CdG en kunnen dan per trein naar Milaan, scheelt een 'binnenlandse' vlucht. Goed voor ons klimaat. *O* (A)

Re: ETR 610

door DovaModaal » za 26 apr 2025, 13:53

Gydo schreef: wo 23 apr 2025, 13:07 Trenitalia heeft bij ACM paden aangevraagd voor diensten vanuit Amsterdam naar Parijs [...] het mooiste zou zijn als ze de dienst naar Parijs aan de trein Parijs-Milaan koppelen zodat er een trein tussen Nederland en Italië gaat rijden via Frankrijk! Met deze treinstellen rijdt Trenitalia al in Italië (natuurlijk) maar ook in Frankrijk en Spanje. Vorig jaar heeft Trenitalia rond de 30-50 nieuwe ETR1000'en besteld met toelating in Italië, België, Frankrijk en Duitsland.
MaartenD schreef: za 26 apr 2025, 00:30 Een dergelijke trein bedient primair niet Parijs [...] Het is meer dan voldoende als die op CDG en/of Eurodisney stopt voor reizigers die daar heen willen en als je echt met die trein naar Parijs wil is daar de RER.
Dromen mag als treinliefhebber, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Trenitalia zo zijn offensief verder zal zetten.
Is het niet logischer dat ze zich richten op de drukste en rendabelste verbindingen van de SNCF en Eurostar waar het makkelijkst is om een procentje af te snoepen? Het zijn vooral de verbindingen met Parijs-centrum waar de tickets soms peperduur zijn.

SNCF vindt zijn TGV inOui-verbindingen van Brussel (langs Parijs heen) niet belangrijk genoeg om te zorgen dat de treinen met ETCS uitgerust worden voor de Belgische verplichting dat begin 2026 alle (bestaande) treinmaterieel ETCS moet hebben.
En ook dochter Eurostar verwacht blijkbaar de concurrentie niet op die verbinding, want het heeft de zomerse Eurostar Amsterdam - Brussel - Zuid-Frankrijk langs Parijs heen volledig geschrapt.
Lees: het is zonder concurrentie al niet de rendabelste verbinding als je de interessante bestemming Parijs links laat liggen, en ze zetten zich op andere verbindingen schrap voor de concurrentie. Bijvoorbeeld met de Ouigo Classique Brussel - Parijs-centrum

TOEGEVOEGD:
MaartenD schreef: za 26 apr 2025, 00:30 Voor Fransen is Parijs het middelpunt van de wereld, voor de rest van de wereld niet.
Dat kan wel zijn, maar kan een treinverbinding leven van de Nederlandse en Belgische treinliefhebber op weg naar Italië, die eigenlijk liever Frankrijk helemaal zou vermijden omdat de goedkopere Interrail-tarieven daar niet zo voordelig zijn?

Re: ETR 610

door MaartenD » za 26 apr 2025, 00:30

gpvos schreef: vr 25 apr 2025, 16:51 Uiteraard. Maar de vraag ging over hoe van Nord naar Gare de Lyon te komen. Dan is tweemaal keren en via de LGV Interconnexion toch nog best een omweg, dus ik suggereerde een niet-serieus (zie de emoji) alternatief voor mijn niet-serieuze interpretatie. Lighten up, people.
Een dergelijke trein bedient primair niet Parijs dus het heeft geen enkele zin om in het Gare du Nord en/of Gare de Lyon te stoppen, laat staan om te verzinnen hoe de trein tussen die stations zou rijden. Het is meer dan voldoende als die op CDG en/of Eurodisney stopt voor reizigers die daar heen willen en als je echt met die trein naar Parijs wil is daar de RER.

Voor Fransen is Parijs het middelpunt van de wereld, voor de rest van de wereld niet.

Re: ETR 610

door waldo79 » vr 25 apr 2025, 19:15

De rechtstreekse TGV's van Brussel naar het zuiden rijden ook om Parijs heen.

Re: ETR 610

door gpvos » vr 25 apr 2025, 16:51

Uiteraard. Maar de vraag ging over hoe van Nord naar Gare de Lyon te komen. Dan is tweemaal keren en via de LGV Interconnexion toch nog best een omweg, dus ik suggereerde een niet-serieus (zie de emoji) alternatief voor mijn niet-serieuze interpretatie. Lighten up, people.

In de werkelijkheid zou je die route nemen zoals je 'm nu beschrijft, dat spreekt vanzelf. Maar of ze dat echt gaan doen is nog maar de vraag, ze willen toch ook een goede dienst vanuit Parijs bieden vermoed ik, en dan is CdG of Marne-la-Vallée niet ideaal want ver van de stad. Als er genoeg vraag is voor zowel Asd-Bxl-Italië als Parijs-Italië doen ze misschien wel allebei.

Re: ETR 610

door MaartenD » vr 25 apr 2025, 16:29

gpvos schreef: do 24 apr 2025, 18:53 Via de RER-sporen. :mrgreen:
Dat is bepaald niet via de RER. Via de Interconnection Est ga je via Parijs CDG en Eurodisney direkt naar de LGV Sud-Est. Met 270 km/h.

Re: ETR 610

door en-es » vr 25 apr 2025, 08:39

Waar wachten we op.

Re: ETR 610

door dennistd » do 24 apr 2025, 23:22

Z2N schreef: wo 23 apr 2025, 17:01 Je kant natuurlijk altijd over de Interconnexion Est rijden, daarmee kan je op de huidige infrastructuur in 3u15 van Brussel naar Lyon, en dus in 5u10 van Amsterdam naar Lyon.
En dan dus in 9u50 naar Milaan, en in 13 uur naar Rome.

Re: ETR 610

door gpvos » do 24 apr 2025, 18:53

Via de RER-sporen. :mrgreen:

Re: ETR 610

door Z2N » wo 23 apr 2025, 17:01

Je kant natuurlijk altijd over de Interconnexion Est rijden, daarmee kan je op de huidige infrastructuur in 3u15 van Brussel naar Lyon, en dus in 5u10 van Amsterdam naar Lyon.

Re: ETR 610

door en-es » wo 23 apr 2025, 16:35

Gydo schreef: wo 23 apr 2025, 13:07 Via Qbuzz wil Trenitalia in Nederland gaan rijden, het mooiste zou zijn als ze de dienst naar Parijs aan de trein Parijs-Milaan koppelen zodat er een trein tussen Nederland en Italië gaat rijden via Frankrijk!
Hoe zie je dit voor je? Stoppen op Paris Nord en Paris gare de Lyon? Ik denk niet dat die trein over de ceinture kan.

Re: ETR 610

door Suus » wo 23 apr 2025, 16:06

Ik heb zo'n mijn vrienden op het internet, die leverden wat technische documentatie van de Duitse vakbond voor machinisten aan en nog wat mensen die de fotocollecties doorgespit hebben en foto's van de ETR.610 in Ventimiglia vonden :Y

Sorry, ben een oud vrouwtje met weinig leven. Mocht je mij ooit toch op een wandelpad tegenkomen, zeg dan wel hoi alsjeblieft :@

Re: ETR 610

door Z2N » wo 23 apr 2025, 15:01

Waar doe jij daar navraag voor Suus? :shock:

Re: ETR 610

door Suus » wo 23 apr 2025, 14:52

Goed, ik heb even navraag gedaan en van wat ik begrijp zou de 1,5 kV in de ETR.610 bedoeld kunnen zijn voor Ventimiglia waar de spanning op de bovenleiding verlaagd is zodat Franse treinen het Italiaanse net op kunnen rijden. Bij het ontwerp is niet rekening gehouden met langdurig rijden op 1,5 kV. Bovendien kan het ook nog zo zijn dat er technische verschillen zijn op dit vlak met vervolgseries besteld door de SBB, dat is ook onduidelijk.

Re: ETR 610

door Gydo » wo 23 apr 2025, 13:07

henrivanderweijden schreef: wo 23 apr 2025, 12:23 Ik sta hier in Domodossola naast een ETR 610 van Trenitalia.
Deze is toegelaten voor 250 km/u en in D, CH en I. Verder zit er een bordje op dat die voorzien is van ERMTS.
Nou ga ik hier de domste vraag ooit stellen waarschijnlijk maar als er in NL ooit ERMTS wordt aangelegd op Emmerich grens - Ah - Ut - Asd kan zo'n stel dan ook naar NL rijden? Of is daar (behalve toelating) meer voor nodig?
Stel is geschikt voor 4 stroomsoorten: 15000 V 16.7 Hz, 25000 V 50 Hz, 3000 V en 1500 V.
Ik weet wel dat de ETR1000 ( zo'n Hitachi treinstel) binnenkort in Nederland komt, Trenitalia heeft bij ACM aden aangevraagd voor diensten vanuit Amsterdam naar Parijs en Berlijn ( via Ah of Bh). Via Qbuzz wil Trenitalia in Nederland gaan rijden, het mooiste zou zijn als ze de dienst naar Parijs aan de trein Parijs-Milaan koppelen zodat er een trein tussen Nederland en Italië gaat rijden via Frankrijk! Met deze treinstellen rijdt Trenitalia al in Italië (natuurlijk) maar ook in Frankrijk en Spanje. Vorig jaar heeft Trenitalia rond de 30-50 nieuwe ETR1000'en besteld met toelating in Italië, België, Frankrijk en Duitsland. En zelfs naar Londen wil Trenitalia met deze treinen naar toe, ze hebben daar ook al een dochtermaatschappij.

Re: ETR 610

door ITF » wo 23 apr 2025, 12:48

De Italiaanse Wikipedia pagina over de ET 610 suggereert dat een ET 610 1,5 kV aan kan, daarentegen staan er op de Nederlandse en Duitse Wikipedia pagina's alleen 25, 15 en 3 kV als voedingen.

Re: ETR 610

door henrivanderweijden » wo 23 apr 2025, 12:35

Die stoomsysteem die ik noemde staan op het raster aan de zijkant van de trein. Lijkt me toch dat dit klopt?
Vandaar dat ik ook tot mijn vraag kwam.

Re: ETR 610

door Suus » wo 23 apr 2025, 12:26

De ETR heeft volgens mij geen 1,5 kV, alleen 3, 15 en 25 kV.

ETR 610

door henrivanderweijden » wo 23 apr 2025, 12:23

Ik sta hier in Domodossola naast een ETR 610 van Trenitalia.
Deze is toegelaten voor 250 km/u en in D, CH en I. Verder zit er een bordje op dat die voorzien is van ERMTS.
Nou ga ik hier de domste vraag ooit stellen waarschijnlijk maar als er in NL ooit ERMTS wordt aangelegd op Emmerich grens - Ah - Ut - Asd kan zo'n stel dan ook naar NL rijden? Of is daar (behalve toelating) meer voor nodig?
Stel is geschikt voor 4 stroomsoorten: 15000 V 16.7 Hz, 25000 V 50 Hz, 3000 V en 1500 V.

Omhoog