door DovaModaal » za 26 apr 2025, 13:53
Gydo schreef: ↑wo 23 apr 2025, 13:07
Trenitalia heeft bij ACM paden aangevraagd voor diensten vanuit Amsterdam naar Parijs [...] het mooiste zou zijn als ze de dienst naar Parijs aan de trein Parijs-Milaan koppelen zodat er een trein tussen Nederland en Italië gaat rijden via Frankrijk! Met deze treinstellen rijdt Trenitalia al in Italië (natuurlijk) maar ook in Frankrijk en Spanje. Vorig jaar heeft Trenitalia rond de 30-50 nieuwe ETR1000'en besteld met toelating in Italië, België, Frankrijk en Duitsland.
MaartenD schreef: ↑za 26 apr 2025, 00:30
Een dergelijke trein bedient primair niet Parijs [...] Het is meer dan voldoende als die op CDG en/of Eurodisney stopt voor reizigers die daar heen willen en als je echt met die trein naar Parijs wil is daar de RER.
Dromen mag als treinliefhebber, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Trenitalia zo zijn offensief verder zal zetten.
Is het niet logischer dat ze zich richten op de drukste en rendabelste verbindingen van de SNCF en Eurostar waar het makkelijkst is om een procentje af te snoepen? Het zijn vooral de verbindingen met Parijs-centrum waar de tickets soms peperduur zijn.
SNCF vindt zijn TGV inOui-verbindingen van Brussel (langs Parijs heen) niet belangrijk genoeg om te zorgen dat de treinen met ETCS uitgerust worden voor de Belgische verplichting dat begin 2026 alle (bestaande) treinmaterieel ETCS moet hebben.
En ook dochter Eurostar verwacht blijkbaar de concurrentie niet op die verbinding, want het heeft de zomerse Eurostar Amsterdam - Brussel - Zuid-Frankrijk langs Parijs heen volledig geschrapt.
Lees: het is zonder concurrentie al niet de rendabelste verbinding als je de interessante bestemming Parijs links laat liggen, en ze zetten zich op andere verbindingen schrap voor de concurrentie. Bijvoorbeeld met de Ouigo Classique Brussel - Parijs-centrum
TOEGEVOEGD:
MaartenD schreef: ↑za 26 apr 2025, 00:30
Voor Fransen is Parijs het middelpunt van de wereld, voor de rest van de wereld niet.
Dat kan wel zijn, maar kan een treinverbinding leven van de Nederlandse en Belgische treinliefhebber op weg naar Italië, die eigenlijk liever Frankrijk helemaal zou vermijden omdat de goedkopere Interrail-tarieven daar niet zo voordelig zijn?
[quote=Gydo post_id=884900 time=1745406446 user_id=15785]
Trenitalia heeft bij ACM paden aangevraagd voor diensten vanuit Amsterdam naar Parijs [...] het mooiste zou zijn als ze de dienst naar Parijs aan de trein Parijs-Milaan koppelen zodat er een trein tussen Nederland en Italië gaat rijden via Frankrijk! Met deze treinstellen rijdt Trenitalia al in Italië (natuurlijk) maar ook in Frankrijk en Spanje. Vorig jaar heeft Trenitalia rond de 30-50 nieuwe ETR1000'en besteld met toelating in Italië, België, Frankrijk en Duitsland.
[/quote]
[quote=MaartenD post_id=885236 time=1745620221 user_id=4163]
Een dergelijke trein bedient primair niet Parijs [...] Het is meer dan voldoende als die op CDG en/of Eurodisney stopt voor reizigers die daar heen willen en als je echt met die trein naar Parijs wil is daar de RER.
[/quote]
Dromen mag als treinliefhebber, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Trenitalia zo zijn offensief verder zal zetten.
Is het niet logischer dat ze zich richten op de drukste en rendabelste verbindingen van de SNCF en Eurostar waar het makkelijkst is om een procentje af te snoepen? Het zijn vooral de verbindingen met Parijs-centrum waar de tickets soms peperduur zijn.
SNCF vindt zijn TGV inOui-verbindingen van Brussel (langs Parijs heen) niet belangrijk genoeg om te zorgen dat de treinen met ETCS uitgerust worden voor de Belgische verplichting dat begin 2026 alle (bestaande) treinmaterieel ETCS moet hebben.
En ook dochter Eurostar verwacht blijkbaar de concurrentie niet op die verbinding, want het heeft de zomerse Eurostar Amsterdam - Brussel - Zuid-Frankrijk langs Parijs heen volledig geschrapt.
Lees: het is zonder concurrentie al niet de rendabelste verbinding als je de interessante bestemming Parijs links laat liggen, en ze zetten zich op andere verbindingen schrap voor de concurrentie. Bijvoorbeeld met de Ouigo Classique Brussel - Parijs-centrum
TOEGEVOEGD:
[quote=MaartenD post_id=885236 time=1745620221 user_id=4163]
Voor Fransen is Parijs het middelpunt van de wereld, voor de rest van de wereld niet.
[/quote]
Dat kan wel zijn, maar kan een treinverbinding leven van de Nederlandse en Belgische treinliefhebber op weg naar Italië, die eigenlijk liever Frankrijk helemaal zou vermijden omdat de goedkopere Interrail-tarieven daar niet zo voordelig zijn?