Stiltecoupé of niet?

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Stiltecoupé of niet?

Re: Stiltecoupé of niet?

door waldo79 » do 14 okt 2021, 21:04

Het is vaak rustiger in de andere coupés. Als ik op een beleefde manier iets zegt, dempt men het volume wel.

Re: Stiltecoupé of niet?

door ArrivaBas » do 14 okt 2021, 20:55

Ik zit niet vaak in treinen met een stiltecoupé, maar ik krijg de indruk dat een aardig aantal individuen ook geen flauw benul heeft waar ze in de trein gaan zitten. Genoeg mensen die ogenschijnlijk zonder het door te hebben luidkeels gaan zitten bellen in de stiltecoupé. :X

Re: Stiltecoupé of niet?

door DDietzen » do 14 okt 2021, 19:07

Excuus voor de topicbump, maar ik vroeg me iets af over de stiltezone van de ICNG. Krijgt die alleen tweezitters (coachopstelling), of ook één of meerdere vierzitters (vis-à-vis) zoals in ICM en VIRMm? Vierzitters nodigen namelijk enorm uit voor duo's en groepjes om te gaan zitten kletsen; in mijn ervaring is het meer dan de helft van de tijd de vierzitter waar de herrie vandaan komt in een stiltezone. Ik hoop dus vurig dat NS daar niet wéér een miskleun doet.

(Hier geplaatst omdat dit het enige topic is waar de stiltezone van de ICNG is besproken)

Re: Stiltecoupé of niet?

door Jultar » wo 03 okt 2018, 14:48

Nee, VIRMm heeft ook de drie zones. Sterker nog, tenzij dat zeer recent is aangepast of nog wordt aangepast, krijgt de ICNG het ook, zelfs mét gedimde indirecte verlichting in de stilte- en rustzone.

Re: Stiltecoupé of niet?

door Suus » wo 03 okt 2018, 13:04

Nee, bij de stiltezone zit er een Stilte-Silence balk onder de witte streep. Het driezoneconcept is volgens mij ook alleen bij DDZ doorgevoerd. VIRMm is terug naar twee gegaan.

Re: Stiltecoupé of niet?

door Ardan » wo 03 okt 2018, 12:57

Wacht wat, zijn er tegenwoordig DRIE zones? Ik dacht ook dat dit de stiltezone was :')

Re: Stiltecoupé of niet?

door trolly » wo 03 okt 2018, 11:53

Uiteraard.

Re: Stiltecoupé of niet?

door Littlebusdriver » wo 03 okt 2018, 10:29

En in de praktijk kies je voor een van de laatste vrije zitplaatsen. Ongeacht in wat voor op-een-kantoor-door-dure-marketingmensen-bedachte-zone zich deze bevindt.

Re: Stiltecoupe of niet?

door trolly » wo 03 okt 2018, 08:09

Tochjo schreef:De verwarring is begrijpelijk; het hele concept gaat nogal verloren doordat maar weinig mensen de betekenis van het symbool kennen.
Laat me het dan nog één keertje uitleggen: Als je de trein instapt moet je kiezen tussen eerste- en tweede klas. Daarna tussen meet-en-greet-sociaal en werke-rust-zachtjespraat. En dan kunnen de niet-snurkers in die laatste ook nog in kiezen voor de absolute stilte van de stiltecoupée. Zo simpel als het invullen van je belastingaangifte.

Re: Stiltecoupe of niet?

door Suus » wo 03 okt 2018, 07:51

waldo79 schreef:Dit verbeeldt volgens mij een sociale coupé waar praten mogelijk is.
Nee, de sociale coupé hebben een spraakwolkje in het stickertje.

Re: Stiltecoupe of niet?

door Tochjo » wo 03 okt 2018, 07:49

Als op de ramen alleen dat symbool staat, zit de reiziger in een werken en rustzone en kan "de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten". Als naast dat symbool ook nog de strook Stilte/Silence op de ramen staat, is het een stiltezone en moet het écht stil zijn.

De verwarring is begrijpelijk; het hele concept gaat nogal verloren doordat maar weinig mensen de betekenis van het symbool kennen.

Re: Stiltecoupe of niet?

door Meltrain » wo 03 okt 2018, 07:35

Bedankt voor de reacties, maar wat is dan het verschil tussen de stiltezone en de werken-en-rustzone?
Vooral deze zin is erg verwarrend: "Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone." :?

Re: Stiltecoupe of niet?

door waldo79 » wo 03 okt 2018, 07:15

Juist ja :)

Re: Stiltecoupe of niet?

door Tochjo » wo 03 okt 2018, 07:14

De nieuwere intercity's (DDZ en VIRMm) kennen drie zones: stiltezones, werken en rustzones en meet & greet zones. Het logo op de foto duidt een werken en rustzone aan. Ik citeer NS: "Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone. U vindt dit symbool op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen van de trein."

Het duidt dus geen stiltezone aan; die wordt nog altijd op dezelfde manier aangeduid als altijd, met een strook Stilte/Silence op het raam. Zie ook pagina 4 en 5 van dit document.

Re: Stiltecoupe of niet?

door waldo79 » wo 03 okt 2018, 07:14

Nee, het is geen stiltecoupé. Die kun je herkennen aan de strips met een S op de ramen en een poppetje met een ssst gebaar boven de toegangsdeur.

Dit verbeeldt volgens mij een sociale coupé waar praten mogelijk is.

Stiltecoupé of niet?

door Meltrain » wo 03 okt 2018, 07:10

Wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag: wat betekent onderstaand logo?
Afbeelding

Sommigen zeggen dat het de aanduiding voor een stiltecoupé is, maar echt duidelijk is het niet.

Edit: accent aigu toegevoegd die ik op mijn telefoon niet kon vinden.

Omhoog