door IIVQ » vr 17 jun 2022, 23:00
VDL MidCity is een merknaam van VDL, van een door "Kusters" (tegenwoordig VDL Bus Venlo) omgebouwde Sprinter.
Sprinter is een type busje van Mercedes, dat geleverd wordt in vele basisvarianten, maar die zijn vziw niet direct geschikt voor gebruik in het Nederlands OV.
Daarvoor zijn er diverse "ombouwbedrijven" die op basis van een van Mercedes gekocht chassis+carosserie+aandrijflijn deze ombouwen tot een gewenst resultaat.
Tribus is een van de in Nederland bekendste ombouwers voor busjes tot 8 personen (dus meestal buurtbussen), maar VDL en anderen doen dat ook.
Een bekend ouder model "omgebouwd busje" is de VDL Procity, gemaakt door VDL Berkohof Heerenveen, op basis van een Volkswagen Transporter-chassis en -cabine. Omdat deze onder de Connexxion-formule
Frysker reden (waaronder overigens in eerste instantie alleen met 12m-Ambassadors gereden werd), is dit de bijnaam voor deze busjes geworden, ook toen deze buiten Friesland voor andere vervoerders dan Connexxion reden. Volkwagen leverde overigens alleen een ladderchassis met vooras en cabine, VDL deed de hele opbouw. Maar omdat een chassis met maar 1 as niet goed transporteert, werden ze aan VDL geleverd als gekoppeld paar, dus twee chassis tijdelijk aan elkaar gekoppeld met aan beide zijden een cabine.
Op Wikimedia een foto daarvan.
Overigens is het iets van de laatste decennia dat busbouwers geheel zelf een bus bouwen. Tot in de jaren '90 was het gebruikelijk dat grote vrachtwagenbouwers (DAF, Volvo, Scania, Mercedes, ...) een buschassis (dat vaak alleen bestond uit ladderchassis, motor, aandrijflijn, voor- en achteras+wielen, stuurinrichting) leverden en bedrijven die wij kennen als "busmerken" hier een carosserie op bouwden
VDL MidCity is een merknaam van VDL, van een door "Kusters" (tegenwoordig VDL Bus Venlo) omgebouwde Sprinter.
Sprinter is een type busje van Mercedes, dat geleverd wordt in vele basisvarianten, maar die zijn vziw niet direct geschikt voor gebruik in het Nederlands OV.
Daarvoor zijn er diverse "ombouwbedrijven" die op basis van een van Mercedes gekocht chassis+carosserie+aandrijflijn deze ombouwen tot een gewenst resultaat.
Tribus is een van de in Nederland bekendste ombouwers voor busjes tot 8 personen (dus meestal buurtbussen), maar VDL en anderen doen dat ook.
Een bekend ouder model "omgebouwd busje" is de VDL Procity, gemaakt door VDL Berkohof Heerenveen, op basis van een Volkswagen Transporter-chassis en -cabine. Omdat deze onder de Connexxion-formule [i]Frysker[/i] reden (waaronder overigens in eerste instantie alleen met 12m-Ambassadors gereden werd), is dit de bijnaam voor deze busjes geworden, ook toen deze buiten Friesland voor andere vervoerders dan Connexxion reden. Volkwagen leverde overigens alleen een ladderchassis met vooras en cabine, VDL deed de hele opbouw. Maar omdat een chassis met maar 1 as niet goed transporteert, werden ze aan VDL geleverd als gekoppeld paar, dus twee chassis tijdelijk aan elkaar gekoppeld met aan beide zijden een cabine. [station=Opheusden]Op[/station] [url=https://nl.wikipedia.org/wiki/VDL_Procity#/media/Bestand:VW-T5xxxx.JPG]Wikimedia[/url] een foto daarvan.
Overigens is het iets van de laatste decennia dat busbouwers geheel zelf een bus bouwen. Tot in de jaren '90 was het gebruikelijk dat grote vrachtwagenbouwers (DAF, Volvo, Scania, Mercedes, ...) een buschassis (dat vaak alleen bestond uit ladderchassis, motor, aandrijflijn, voor- en achteras+wielen, stuurinrichting) leverden en bedrijven die wij kennen als "busmerken" hier een carosserie op bouwden