door gkw1969 » za 01 aug 2020, 11:56
dennistd schreef:Zo is er op lijn 66 in Almelo ook een halte 'Viaduct', genoemd naar het viaduct waarmee de A35 de Pastoor Ossestraat kruist. Het is op lijn 66 trouwens wel heel erg met oude haltenamen:
- 't Schaafje (restaurant dat al voor 2010 ophield te bestaan)
- Camping Westerholt (vorig jaar ontruimd)
- Politiebureau (die is al heel lang weg uit Delden lijkt me)
- De Rustende Jager (zit al vijf jaar een wok in en daarvoor nog een ander restaurant)
- Smeenk + Rupert + Groothuis + Nijhuis + Scholten + Ten Dam (die zullen vast ooit bij deze haltes gewoond hebben...)
Met name in Twente en de Achterhoek was het gebruikelijk de halte te vernoemen naar een cafe of boerderij. Dat stamt uit de tijd dat er nog geen bushaltes gebruikt werden. De busondernemer bepaalde destijds zelf de route en die voerde langs grotere kruispunten en pleisterplaatsen, dat was in de tijd van de diligence al zo in de 18e en 19e eeuw. De pleisterplaats, vaak een cafe of herberg, kreeg dan een vlag van de vervoerder, passagiers melden zich bij de waard en die hing de vlag uit (hier komt ook de uitdrukking vandaan dat als iemand weg gaat, de vlag uit gaat). De koetsier, en later de chauffeur, kon dan zien dat er bij die herberg passagiers waren die mee wilden. Later kwamen hier ook grotere boerenhoven bij omdat er steeds meer mensen gingen reizen en niet zo ver wilden lopen naar de dichtstbijzijnde herberg. En de boeren maakten daar gretig gebruik van door een ruimte op de boerderij beschikbaar te stellen, met een borreltje er bij (uiteraard tegen betaling, voor de chauffeur was deze dan vaak weer gratis(toen kon het nog)).
Toen in de jaren 30 van de vorige eeuw het vervoer meer gereguleerd werd kwam ook de roep om meer duidelijkheid te scheppen waar mensen konden wachten en deed de haltepaal haar intrede. Voor de duidelijkheid werden vaak huizen of bekende gebouwen in de omgeving gebruikt. In Twente en de Achterhoek was het dan vaak de naam van het boerenhof of herberg waar eerder de passagiers al konden wachten. Zodoende hebben daar veel haltes nog steeds de naam van een boerderij, cafe of bedrijf. Gewoon omdat het voor de lokale bevolking duidelijk is waar ze moeten zijn. Dat het inmiddels achterhaald is doet verder niet ter zake.
In Groningen en Drenthe werd vaak volledige adressen gebruikt om aan te geven waar de halte staat.
Maar tegenwoordig is het gebruikelijk om de straatnaam te gebruiken voor een bushalte, behalve.... in de Hengelose wijk Hasseler
Es:
Bij de aanleg van de wijk en de bushaltes waren er 6 bushaltes op de Noordelijke Esweg en waren allemaal vernoemd naar de zijstraten. Tot er wethouder kwam die vond dat er te veel bushaltes waren op zo'n korte afstand, hij heeft 3 haltes geschrapt en alle andere haltes in de hele wijk (m.u.v. winkelcentrum Hasselo en Robert Stolzstraat) een andere naam gegeven. Niet naar de straatnaam waar de mensen wonen, maar naar de namen van de "erven" die er vroeger lagen, zoals Bruninkshoek, Tijertshoek etc. Onder het mom van: de mensen weten toch wel in welk deel van de wijk ze wonen.
Een actie die geen enkele inwoner van Hengelo ooit heeft begrepen en het is nog steeds niet uit te leggen aan een bezoeker.
[quote="dennistd"]Zo is er op lijn 66 in Almelo ook een halte 'Viaduct', genoemd naar het viaduct waarmee de A35 de Pastoor Ossestraat kruist. Het is op lijn 66 trouwens wel heel erg met oude haltenamen:
- 't Schaafje (restaurant dat al voor 2010 ophield te bestaan)
- Camping Westerholt (vorig jaar ontruimd)
- Politiebureau (die is al heel lang weg uit Delden lijkt me)
- De Rustende Jager (zit al vijf jaar een wok in en daarvoor nog een ander restaurant)
- Smeenk + Rupert + Groothuis + Nijhuis + Scholten + Ten Dam (die zullen vast ooit bij deze haltes gewoond hebben...)[/quote]
Met name in Twente en de Achterhoek was het gebruikelijk de halte te vernoemen naar een cafe of boerderij. Dat stamt uit de tijd dat er nog geen bushaltes gebruikt werden. De busondernemer bepaalde destijds zelf de route en die voerde langs grotere kruispunten en pleisterplaatsen, dat was in de tijd van de diligence al zo in de 18e en 19e eeuw. De pleisterplaats, vaak een cafe of herberg, kreeg dan een vlag van de vervoerder, passagiers melden zich bij de waard en die hing de vlag uit (hier komt ook de uitdrukking vandaan dat als iemand weg gaat, de vlag uit gaat). De koetsier, en later de chauffeur, kon dan zien dat er bij die herberg passagiers waren die mee wilden. Later kwamen hier ook grotere boerenhoven bij omdat er steeds meer mensen gingen reizen en niet zo ver wilden lopen naar de dichtstbijzijnde herberg. En de boeren maakten daar gretig gebruik van door een ruimte op de boerderij beschikbaar te stellen, met een borreltje er bij (uiteraard tegen betaling, voor de chauffeur was deze dan vaak weer gratis(toen kon het nog)).
Toen in de jaren 30 van de vorige eeuw het vervoer meer gereguleerd werd kwam ook de roep om meer duidelijkheid te scheppen waar mensen konden wachten en deed de haltepaal haar intrede. Voor de duidelijkheid werden vaak huizen of bekende gebouwen in de omgeving gebruikt. In Twente en de Achterhoek was het dan vaak de naam van het boerenhof of herberg waar eerder de passagiers al konden wachten. Zodoende hebben daar veel haltes nog steeds de naam van een boerderij, cafe of bedrijf. Gewoon omdat het voor de lokale bevolking duidelijk is waar ze moeten zijn. Dat het inmiddels achterhaald is doet verder niet ter zake.
In Groningen en Drenthe werd vaak volledige adressen gebruikt om aan te geven waar de halte staat.
Maar tegenwoordig is het gebruikelijk om de straatnaam te gebruiken voor een bushalte, behalve.... in de Hengelose wijk Hasseler [station=Enschede]Es[/station]:
Bij de aanleg van de wijk en de bushaltes waren er 6 bushaltes op de Noordelijke Esweg en waren allemaal vernoemd naar de zijstraten. Tot er wethouder kwam die vond dat er te veel bushaltes waren op zo'n korte afstand, hij heeft 3 haltes geschrapt en alle andere haltes in de hele wijk (m.u.v. winkelcentrum Hasselo en Robert Stolzstraat) een andere naam gegeven. Niet naar de straatnaam waar de mensen wonen, maar naar de namen van de "erven" die er vroeger lagen, zoals Bruninkshoek, Tijertshoek etc. Onder het mom van: de mensen weten toch wel in welk deel van de wijk ze wonen.
Een actie die geen enkele inwoner van Hengelo ooit heeft begrepen en het is nog steeds niet uit te leggen aan een bezoeker.