door Bastiaan » vr 21 sep 2018, 09:38
Volgens
Op de Rails diverse nummers in 2001/2002:
In 2001 reed Connexxion op Almelo - Mariënberg nog met DE2'en die van Syntus waren gehuurd. Het ene stel, de 180, was bij een brand dusdanig beschadigd dat herstel geen zin meer had. Het andere stel was de 186 en deze moest eigenlijk ook weg om boetes van de opdrachtgever te voorkomen. Connexxion was daarom daadwerkelijk van plan om voor Almelo - Mariënberg twee Britse railbussen class 141 aan te schaffen. Deze zouden in Engeland worden opgeknapt en voorzien worden van een nieuw interieur. Aangewezen waren de stellen 141106 en 141112, deze hadden in oktober 2001 naar Nederland moeten komen om per 1 november in dienst te gaan. Dat ging echter allemaal niet door. Het onderhoud van de afwijkende Britse stellen zou namelijk een vermogen hebben gekost en "men is bij de koop wat luchtig over de aanwezige asbest heengestapt." Hoewel er al veel aan het transport naar Nederland en de toelating was gedaan, zag Connexxion toch van de koop af. En zo werd er nog een jaar langer doorgereden met de oudste nog in dienst zijnde DE2, de 186, het stel dat tegenwoordig bij Transit Oost in Winterswijk staat. In oktober 2002 kwam er pas vervanging in de vorm van de Wadlopers DH1 3101 en 3102 die werden omgedoopt tot 'Veenexxpress'.
Meer info nog op
http://www.nols-maatschappij.info/Explo ... exxion.htm
Daar staat onder andere dat vanwege het smallere profiel ook de perrons aangepast hadden moeten worden. Er hadden dan geen goederentreinen meer over Almelo - Mariënberg meer kunnen rijden.
Ze zijn daadwerkelijk naar Nederland gekomen vlak voordat Connexxion van de koop afzag. De 141106 en 141112 zijn voor het laatst in 2005 in de Moerdijk gespot.
Op onder andere Flickr zijn er daar foto's van te vinden, zoals deze van Arno Verhagen:
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/14772513286
Volgens [station=Opheusden]Op[/station] de Rails diverse nummers in 2001/2002:
In 2001 reed Connexxion op Almelo - Mariënberg nog met DE2'en die van Syntus waren gehuurd. Het ene stel, de 180, was bij een brand dusdanig beschadigd dat herstel geen zin meer had. Het andere stel was de 186 en deze moest eigenlijk ook weg om boetes van de opdrachtgever te voorkomen. Connexxion was daarom daadwerkelijk van plan om voor Almelo - Mariënberg twee Britse railbussen class 141 aan te schaffen. Deze zouden in Engeland worden opgeknapt en voorzien worden van een nieuw interieur. Aangewezen waren de stellen 141106 en 141112, deze hadden in oktober 2001 naar Nederland moeten komen om per 1 november in dienst te gaan. Dat ging echter allemaal niet door. Het onderhoud van de afwijkende Britse stellen zou namelijk een vermogen hebben gekost en "men is bij de koop wat luchtig over de aanwezige asbest heengestapt." Hoewel er al veel aan het transport naar Nederland en de toelating was gedaan, zag Connexxion toch van de koop af. En zo werd er nog een jaar langer doorgereden met de oudste nog in dienst zijnde DE2, de 186, het stel dat tegenwoordig bij Transit Oost in Winterswijk staat. In oktober 2002 kwam er pas vervanging in de vorm van de Wadlopers DH1 3101 en 3102 die werden omgedoopt tot 'Veenexxpress'.
Meer info nog op http://www.nols-maatschappij.info/Exploitanten/Connexxion.htm
Daar staat onder andere dat vanwege het smallere profiel ook de perrons aangepast hadden moeten worden. Er hadden dan geen goederentreinen meer over Almelo - Mariënberg meer kunnen rijden.
Ze zijn daadwerkelijk naar Nederland gekomen vlak voordat Connexxion van de koop afzag. De 141106 en 141112 zijn voor het laatst in 2005 in de Moerdijk gespot. [station=Opheusden]Op[/station] onder andere Flickr zijn er daar foto's van te vinden, zoals deze van Arno Verhagen: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/14772513286