De situatie in Spanje is ingewikkeld en niet in een simpel kaartje te vangen.
Op het breedspoor wordt rechts gereden behalve in het noordwestkwadrant, van Madrid uit gezien alles tussen Salamanca en Baskenland: Daarbinnen wordt links gereden. Er is maar één dubbelsporig contactpunt tussen beide delen, en wel bij Las Rozas. De noordwestelijke ringlijn van Madrid wordt rechts bereden, de radiaal naar Ávila links. De overgang gebeurt in de driehoek middels fly-overs en dive-unders, waarbij handig gebruik is gemaakt van de natuurlijke hoogteverschillen ter plekke.
Van Baskenland (links) naar de omgeving van Zaragoza (rechts) lopen twee enkelsporige lijnen (een via Pamplona en een via Logroño), zodat daar geen aparte voorzieningen nodig zijn.
Op het normaalsporige hogesnelheidsnet wordt overal rechts gereden, ook in Noordwest-Spanje.
Op de internationale hogesnelheidslijn van Perpignan naar Figueres wordt links gehouden tot 10 km voor de Spaanse grens, waar een fly-over ligt. Het Spaanse deel is geheel "rechtsrijdend".
Het noordwestelijke smalspoornet van Renfe-Feve is grotendeels enkelsporig, maar waar dubbelspoor ligt wordt links gereden. Dat geldt ook voor de Baskische spoorwegen, met uitzondering van San Sebastián Amara - Irún (- Hendaye); daar wordt rechts gereden. Irún - Hendaye is overigens enkelspoor. De overgang van links naar rechts en vice versa gebeurt met het kopmaken op station Amara en is daarbij eerder een voordeel dan een nadeel.
De diverse lokaalspoorwegen (breed-, normaal en smalspoor) aan de Middellandse zee rijden rechts. De metro van Madrid rijdt links.
De situatie in Spanje is ingewikkeld en niet in een simpel kaartje te vangen.
[station=Opheusden]Op[/station] het breedspoor wordt rechts gereden behalve in het noordwestkwadrant, van Madrid uit gezien alles tussen Salamanca en Baskenland: Daarbinnen wordt links gereden. Er is maar één dubbelsporig contactpunt tussen beide delen, en wel bij Las Rozas. De noordwestelijke ringlijn van Madrid wordt rechts bereden, de radiaal naar Ávila links. De overgang gebeurt in de driehoek middels fly-overs en dive-unders, waarbij handig gebruik is gemaakt van de natuurlijke hoogteverschillen ter plekke.
Van Baskenland (links) naar de omgeving van Zaragoza (rechts) lopen twee enkelsporige lijnen (een via Pamplona en een via Logroño), zodat daar geen aparte voorzieningen nodig zijn.
[station=Opheusden]Op[/station] het normaalsporige hogesnelheidsnet wordt overal rechts gereden, ook in Noordwest-Spanje. [station=Opheusden]Op[/station] de internationale hogesnelheidslijn van Perpignan naar Figueres wordt links gehouden tot 10 km voor de Spaanse grens, waar een fly-over ligt. Het Spaanse deel is geheel "rechtsrijdend".
Het noordwestelijke smalspoornet van Renfe-Feve is grotendeels enkelsporig, maar waar dubbelspoor ligt wordt links gereden. Dat geldt ook voor de Baskische spoorwegen, met uitzondering van San Sebastián Amara - Irún (- Hendaye); daar wordt rechts gereden. Irún - Hendaye is overigens enkelspoor. De overgang van links naar rechts en vice versa gebeurt met het kopmaken op station Amara en is daarbij eerder een voordeel dan een nadeel.
De diverse lokaalspoorwegen (breed-, normaal en smalspoor) aan de Middellandse zee rijden rechts. De metro van Madrid rijdt links.