Korte vragen

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

door Suus » vr 01 aug 2025, 14:13

rvdborgt schreef:
iamthedutchdude schreef: vr 01 aug 2025, 12:48 Als ik een internationaal ticket voor de Eurocity koop (van Antwerpen naar Zwolle, met 100% korting in NL), staat daar dan een routevoorschrift op voor het binnenlands traject of is de routekeuze binnen Nederland vrij?
Er is geen routevoorschrift in Nederland. Alleen het grenspunt en de bestemming worden vermeld. Dat is overal hetzelfde, aangezien NS dat zelf bepaalt in de NRT-tabellen voor de verkoop door andere spoorwegen.
En het treinnummer als het een ticket met treinbinding betreft, die bestaan namelijk ook met 100% korting in Nederland.

Re: Korte vragen

door waldo79 » vr 01 aug 2025, 13:34

Die vermelding van het toeslagvrij reizen staat altijd op het ticket ongeacht of Schiphol Rotterdam onderdeel uitmaakt van de reisroute.

Re: Korte vragen

door cassie127 » vr 01 aug 2025, 13:32

Voordeel is wel dat je met je Eurocityticket geen toeslag nodig hebt op de HSL.

Re: Korte vragen

door rvdborgt » vr 01 aug 2025, 13:29

iamthedutchdude schreef: vr 01 aug 2025, 12:48 Als ik een internationaal ticket voor de Eurocity koop (van Antwerpen naar Zwolle, met 100% korting in NL), staat daar dan een routevoorschrift op voor het binnenlands traject of is de routekeuze binnen Nederland vrij?
Er is geen routevoorschrift in Nederland. Alleen het grenspunt en de bestemming worden vermeld. Dat is overal hetzelfde, aangezien NS dat zelf bepaalt in de NRT-tabellen voor de verkoop door andere spoorwegen.

Re: Korte vragen

door waldo79 » vr 01 aug 2025, 13:24

Er is überhaupt geen verplichte reisroute in Nederland.

Re: Korte vragen

door en-es » vr 01 aug 2025, 12:51

Bij mijn ticket Baarn-Antwerpen een paar maanden terug was dat niet het geval. Al kreeg ik sowieso adviezen via Amsterdam Zuid.

Re: Korte vragen

door iamthedutchdude » vr 01 aug 2025, 12:48

Als ik een internationaal ticket voor de Eurocity koop (van Antwerpen naar Zwolle, met 100% korting in NL), staat daar dan een routevoorschrift op voor het binnenlands traject of is de routekeuze binnen Nederland vrij? Of verschilt dat per aanbieder (B-Europe, NS International, Deutsche Bahn, ...)?

Re: Korte vragen

door Gebruikersnaam » vr 01 aug 2025, 11:11

De 31400 rijdt pas weer vanaf 1 september vanwege de zomervakantie, dus de kans dat je de Plan V zult treffen is vrij klein.

Re: Korte vragen

door Nitein-Repart » do 31 jul 2025, 19:37

Weet iemand waarom Arriva 's avonds niet met Sneltreinen van Winterswijk naar Apeldoorn rijdt met een dienstregeling die vergelijkbaar is met de dienstregeling op zaterdag- en zondagmiddag? Is dat omdat er 's avonds in Apeldoorn geen mogelijkheid is om de Sneltrein Winterswijk-Apeldoorn in te passen of spelen er andere belangen?

Nog een aanvullende vraag: rijdt de Plan V volgende week vrijdag, 8 augustus van Amersfoort naar Barneveld? Ben namelijk volgende week vrijdag vrij.

Re: Korte vragen

door cassie127 » do 31 jul 2025, 17:38

Die rijden vaak al met SNG-3+3+3 en dan is er nog te weinig plaats in bepaalde ritten

Re: Korte vragen

door Wubbo » do 31 jul 2025, 16:40

Er zijn ook ritten in de 5600 waarvan de treinen niet langer kunnen. De reizigers die daarin nog wel mee hadden gewild kun je prima meekrijgen in de 5300.

Re: Korte vragen

door Daniel » do 31 jul 2025, 14:17

En wat betreft het vlak voor de 5600 uit rijden, dat heeft natuurlijk te maken met de vrij volgeplande Veluwelijn. Maar doordat de 5300 stations overslaat is hij 10 minuten sneller in Amersfoort en kan daardoor dus mooi op de 1700 en 1800 aansluiten.
In een kwartiersdienst uit Harderwijk vertrekken heeft niet echt zin, want dan zou je er net de ICs mee missen die je met de 5600 wel haalt.

Re: Korte vragen

door Alessandro » do 31 jul 2025, 13:13

VIRM schreef: do 31 jul 2025, 09:24 Ik zag laatst de actuele vertrektijden op station Amersfoort Centraal en ik vroeg mij een ding af: wat is nu precies het nut van de 5300? Zowel uit Amersfoort als uit Harderwijk vertrekt de 5300 vier minuten vóór de 5600 uit. Die ene keer dat ik hem zag op de actuele vertrektijden reed hij ook met een enkele SNG. Wordt deze serie eigenlijk wel goed gebruikt?
Naast Wat Gamma zegt over korteren Reistijden naar sommige plekken was serie 5300 ook bedoeld om de drukte in de 5600 te verlichten tijdens de spits. Doordat mensen die naar Amersfoort of Utrecht moeten nu 5300 nemen heeft men die na Harderwijk instapt in de 5600 meer kans op een zitplaats. En ik kan je uit ervaring zeggen dat het echt wel merkbaar is bij beide trein series.

Re: Korte vragen

door Gamma » do 31 jul 2025, 10:41

VIRM schreef: do 31 jul 2025, 09:24 Ik zag laatst de actuele vertrektijden op station Amersfoort Centraal en ik vroeg mij een ding af: wat is nu precies het nut van de 5300? Zowel uit Amersfoort als uit Harderwijk vertrekt de 5300 vier minuten vóór de 5600 uit. Die ene keer dat ik hem zag op de actuele vertrektijden reed hij ook met een enkele SNG. Wordt deze serie eigenlijk wel goed gebruikt?
Tip: bekijk de dienstregeling. Harderwijk - Schiphol is door de 5300 bijna een half uur korter.

Re: Korte vragen

door DingeZ » do 31 jul 2025, 10:25

Aansluiting op de 1700 en 1800.

Re: Korte vragen

door VIRM » do 31 jul 2025, 09:24

Ik zag laatst de actuele vertrektijden op station Amersfoort Centraal en ik vroeg mij een ding af: wat is nu precies het nut van de 5300? Zowel uit Amersfoort als uit Harderwijk vertrekt de 5300 vier minuten vóór de 5600 uit. Die ene keer dat ik hem zag op de actuele vertrektijden reed hij ook met een enkele SNG. Wordt deze serie eigenlijk wel goed gebruikt?

Re: Korte vragen

door ICNG » ma 28 jul 2025, 22:44

Dank :pos:

Re: Korte vragen

door cassie127 » ma 28 jul 2025, 21:24

Via zuginfo.nrw kijken naar de werkzaamheden van de RE 19 (in de bijlage informationsplakat staan alle data). Nog tot 24 augustus en dan valt het tot november heel erg mee.

Re: Korte vragen

door ICNG » ma 28 jul 2025, 19:46

Weet iemand waar ik een schema/overzicht kan vinden van de periodes dat de RE 13 vanaf Venlo wordt verbust?

Re: Korte vragen

door Cora » zo 27 jul 2025, 15:56

Waar ik niet op rekende is de RE4 die wist zijn +12 naar +3 in te lopen *O* geen GTBV nodig *O* en de RE18 die te laat was op zijn beurt

Re: Korte vragen

door mave94 » zo 27 jul 2025, 14:49

Moraal van het verhaal: voordeel van het opsplitsen van tickets is een goedkoper ticket, het nadeel is dat je minder recht hebt op GTBV.

Re: Korte vragen

door Dionysusnu » zo 27 jul 2025, 14:46

Je kan GTBV krijgen voor Hz-Heerlen, daarna vervalt je vergoeding weer omdat je op NS overstapt.

Re: Korte vragen

door verfmeer » zo 27 jul 2025, 14:45

Je kan 50% terugkrijgen van de ritprijs Herzogenrath - Heerlen. Dat is € 1,62 zonder korting en € 1,00 met.

Re: Korte vragen

door Cora » zo 27 jul 2025, 14:39

Hoe zit het dan met vertraging veroorzaakt door uitval van de RE18 vanaf Herzogenrath richting Rotterdam?

Re: Korte vragen

door cassie127 » zo 27 jul 2025, 14:27

Dus je had één ticket tot aan Herzogenrath? Dan kun je tot daar alleen de vertraging krijgen die je met dat ticket had. Was je reis in Duitsland een combinatie van een Fernverkehrsticket en een Deutschlandticket, dan heb je maar beperkte aanspraak op geld terug bij vertraging.

Omhoog