
Toch snap ik niet helemaal waarom er zo met servies gegooid wordt.
Men is het in grote lijnen met elkaar eens, al heeft niet iedereen binnen "men" dat in de gaten.
Laat me een poging doen al het bovenstaande samen te vatten.
"1 DRU is 1 uur dat een bus wordt ingezet voor openbaar vervoer".
Daar zijn we het allemaal over eens, maar waar een deel van het gooi- en smijtwerk over gaat is de definitie van "ingezet voor openbaar vervoer", zonder dat dat expliciet wordt genoemd.
"Ingezet voor openbaar vervoer" is uiteraard de tijd dat het v**rtuig onderweg is van beginpunt naar eindpunt waarbij gepland oponthoud onderweg, bijvoorbeeld op knooppunten om aansluiting te bieden, meetelt.
Daarnaast wordt kennelijk soms ook de tijd dat een v**rtuig stilstaat tussen 2 ritten/vaarten tot een bepaald maximum meegeteld.
Waarbij dat maximum kennelijk kan verschillen per concessieverlener.
Klaar met de DRU.
Nu kun je een bod op een concessie natuurlijk niet uitsluitend op aantal DRUs beoordelen.
Extreem voorbeeld:
Een bieder biedt 200K DRUs aan waarvan 75K wordt uitgevoerd voor 6 uur 's ochtends, 75K na 8 uur 's avonds en 50K tussen 6 en 20 uur.
Andere bieder biedt 190K DRUs aan waarvan 10K wordt uitgevoerd voor 6 uur 's ochtends, 20K na 8 uur 's avonds en 160K tussen 6 en 20 uur.
Wie heeft het beste bod?
Oftewel, het maakt natuurlijk uit WANNEER je de DRUs aanbiedt. Een DRU in de doordweekse spits, wanneer er veel vervoersvraag is, zet natuurlijk meer zoden aan Hansje Brinkman's dijk dan een DRU tussen 11 en 12 uur op zondagavond.
Om een bod te kunnen beoordelen en biedingen te kunnen vergelijken zul je gewicht moeten toekennen aan een DRU op basis van op welk moment van de dag deze wordt aangeboden. Voor de hand liggend is om te vermenigvuldigen met een factor.
Zo krijg je gewogen DRUs die helpen een bod te beoordelen.
Dat is echter niet het hele verhaal. Het maakt niet alleen uit WANNEER je de DRU aanbiedt maar ook WAAR, oftewel de route waar het DRU wordt aangeboden.
Met de zoden en de dijk: een DRU tussen Groningen en Emmen is meer zoden dan een uur tussen Zuidhorn en Kollumerpomp.
Opnieuw: Vervoersvraag.
En zo zijn er misschien meer factoren die je allemaal kunt meewegen en dan kom je al gauw op een formule uit.
Gewogen DRU = DRU * (formule die tijd van de dag, route en wat niet meer in ogenschouw neemt)
Volgens mij zijn we het daar allemaal over eens, maar zo niet, gooi rustig verder.
