Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door ZO6176 » za 19 jul 2025, 08:18

Dus er heeft iemand destijds niet opgelet? Vind het wel raar dat spoor 35 in Nijmegen zelfs is opgedeeld.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Daniel » za 19 jul 2025, 08:08

ZO6176 schreef: za 19 jul 2025, 07:01 Het heeft volgens mij te maken met hoe de kilometers zijn weergegeven. In Roermond ligt 3a naast 2b. En dus 3b naast 2a. Niet erg logisch.
De kilometrering verschilt natuurlijk niet tussen de perrons.. in Roermond is de oorzaak net anders: spoor 1 en 2 hadden oorspronkelijk geen fases, maar toen de ICs gecombineerd naar Maastricht/Heerlen gingen rijden kwam dat met a- en b-zijde op de TBPs. Niet veel later verschenen toen A4tjes met A en B op de TBPs en later is de bestickering aangepast. Maar dus aangepast aan hoe het klopte met de trein op de borden en niet gelijk aan spoor 3.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door ZO6176 » za 19 jul 2025, 07:02

rvdborgt schreef: do 17 jul 2025, 14:42 Nijmegen had inderdaad 3c. Daar vertrokken een tijdje de stoptreinen naar Zutphen.
En langer geleden de 4400 naar s-hertogenbosch

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door ZO6176 » za 19 jul 2025, 07:01

IIVQ schreef: vr 18 jul 2025, 20:03
gpvos schreef: do 17 jul 2025, 12:10 Mij is ooit verteld dat het a-deel van een perron in Nederland aan de kant richting Amsterdam Centraal van het station ligt (behalve van Amsterdam Centraal zelf, waar de a-kant richting Haarlem ligt, dwz. de oudste spoorverbinding), en voorzover ik weet klopt dit voor de meeste stations. Nu merkte ik onlangs op dat in Sittard en Maastricht het a-deel daarentegen aan de zuidzijde ligt.
Dat komt waarschijnlijk omdat de lijn Maastricht-Venlo-Eindhoven vanuit Maastricht is aangelegd. Maastricht-Sittard-Roermond-Venlo is in 1865 geopend, Venlo-Eindhoven pas ruim een jaar later in 1866. De lijnen Hasselt-Maastricht-Aken opende al in 1953, Luik-Maastricht in 1861.
Het heeft volgens mij te maken met hoe de kilometers zijn weergegeven. In Roermond ligt 3a naast 2b. En dus 3b naast 2a. Niet erg logisch.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door ZO6176 » za 19 jul 2025, 07:00

Ardan schreef: do 17 jul 2025, 17:13 's Hertogenbosch heeft toch ook spoor 1c gehad?
Amersfoort vroeger 2c. Daar vertrokken toen de treinen naar Ede -Wageningen

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door IIVQ » vr 18 jul 2025, 20:03

gpvos schreef: do 17 jul 2025, 12:10 Mij is ooit verteld dat het a-deel van een perron in Nederland aan de kant richting Amsterdam Centraal van het station ligt (behalve van Amsterdam Centraal zelf, waar de a-kant richting Haarlem ligt, dwz. de oudste spoorverbinding), en voorzover ik weet klopt dit voor de meeste stations. Nu merkte ik onlangs op dat in Sittard en Maastricht het a-deel daarentegen aan de zuidzijde ligt.
Dat komt waarschijnlijk omdat de lijn Maastricht-Venlo-Eindhoven vanuit Maastricht is aangelegd. Maastricht-Sittard-Roermond-Venlo is in 1865 geopend, Venlo-Eindhoven pas ruim een jaar later in 1866. De lijnen Hasselt-Maastricht-Aken opende al in 1953, Luik-Maastricht in 1861.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Bemined » do 17 jul 2025, 17:48

Als je niet perronsporen gaat meetellen kom je veel vaker c-sporen tegen en zelfs d- en e-sporen.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door MdJ » do 17 jul 2025, 17:42

Geen spoor met perron maar als emplacementspoor doen spoor W (Almelo) en spoor WW (Sittard) het ook goed.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Ardan » do 17 jul 2025, 17:13

's Hertogenbosch heeft toch ook spoor 1c gehad?

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Bemined » do 17 jul 2025, 15:43

Vroeger dan zeker, tegenwoordig begint de kilometrering in de Westhaven, mogelijk dat het vroeger via de oude Hembrug door liep.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Klaasje » do 17 jul 2025, 15:31

VIRM schreef: do 17 jul 2025, 13:46 Volgens mij is Uitgeest ook een uitzondering.
Amsterdam Centraal en Uitgeest liggen beiden aan (het kilometerlint van) de spoorlijn Den Helder-Amsterdam Centraal.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Daniel » do 17 jul 2025, 14:59

trolly schreef: do 17 jul 2025, 13:57 Heeft er ooit een perron met een c-fase bestaan?
Dordrecht had een c-fase, echter stond daar volgens mij weer geen sein tussen a en b. Treinen vanaf 1b/c kwamen daar vooral door de bakborden uit.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door rvdborgt » do 17 jul 2025, 14:42

Nijmegen had inderdaad 3c. Daar vertrokken een tijdje de stoptreinen naar Zutphen.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door jjasloot » do 17 jul 2025, 14:14

Puur uit geheugen dacht ik dat Nijmegen vroeger een spoor 3c had, aan de Arnhemse kant net na het wissel. Echter niet echt bewijs voor ;)

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door trolly » do 17 jul 2025, 14:13

trolly waardeert dit bericht

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Bemined » do 17 jul 2025, 14:12

Amsterdam Centraal kent c perrons, te weten de korte stukjes aan de oostkant tussen de wissels en de brug. Deze worden alleen niet in de reisinformatie gebruikt aangezien er hooguit 1 bak op de c-fase zal staan en de rest op de b-fase staat.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door trolly » do 17 jul 2025, 13:57

Beetje off-topic misschien, maar wie niet waagt...:

Heeft er ooit een perron met een c-fase bestaan?

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door VIRM » do 17 jul 2025, 13:46

Volgens mij is Uitgeest ook een uitzondering.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Suus » do 17 jul 2025, 12:38

Het is officieel gebaseerd op de kilometertelling van de spoorlijn waaraan het station gelegen is. De A-zijde is aan de kant waar deze het laagst is. Station Roosendaal ligt aan de spoorlijn Antwerpen - Lage Zwaluwe en de kilometertelling loopt op vanaf Antwerpen naar Lage Zwaluwe, en dus zit de A-zijde aan de Antwerpse kant.

Omdat de meeste spoorlijnen echter vanuit de Randstad zijn aangelegd, kan je de vuistregel A-zijde is Amsterdam en B-zijde is Buitenland meestal wel gebruiken.

Re: Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door Ivan » do 17 jul 2025, 12:24

Ook Roosendaal klopt bij die redenering niet. Ik ga er altijd vanuit dat de a kant links en b kant rechts van het station zit, waarbij de kijkrichting van de lage spoornummers naar de hoge spoornummers is.

Oriëntatie a- en b-deel van perrons

door gpvos » do 17 jul 2025, 12:10

Mij is ooit verteld dat het a-deel van een perron in Nederland aan de kant richting Amsterdam Centraal van het station ligt (behalve van Amsterdam Centraal zelf, waar de a-kant richting Haarlem ligt, dwz. de oudste spoorverbinding), en voorzover ik weet klopt dit voor de meeste stations. Nu merkte ik onlangs op dat in Sittard en Maastricht het a-deel daarentegen aan de zuidzijde ligt.

Is dit ook echt een geldende regel? Zijn er meer uitzonderingen?

Omhoog