Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door Meltrain » do 27 feb 2020, 22:17

Normaal gesproken is op Utrecht Centraal de overstap van de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] vanuit Amsterdam op de IC richting Rotterdam 10 minuten.
Door meerdere werkzaamheden is dat deze week nog maar 3 minuten en daardoor officieel onhaalbaar, maar in de praktijk best goed te doen.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door umbusko » do 27 feb 2020, 20:59

104 op 3677 in Ah (-5 minuten) door de enorme rijtijdspeling vanaf Oberhausen. :mrgreen:

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door JordiBrabant » do 27 feb 2020, 20:29

Vanaf de Valleilijn rekent de reisplanner normaliter 17 minuten overstap op de IC naar Arnhem, Nijmegen, door de werkzaamheden nu zelfs 33 minuten. Met een beetje rennen is het zeker in 2 minuten te halen, ook vandaag toen de Valleilijn 1½ te laat was.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door Aking » za 15 feb 2020, 02:14

Kudtns! -o-

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door JordiBrabant » vr 14 feb 2020, 22:33

Aking schreef:Als ik het verhaal zo lees probeert NS die overstap juist nog extra om zeep te helpen door de trein anders de positioneren.
Dan reizen er meer mensen via Den Bosch, meer geld voor de NS. Alleen is daar overdag ook de overstap op de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] om zeep geholpen.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door Durashift » vr 14 feb 2020, 20:35

^^^ .. of het smoren van eigen initiatief door NS machinisten die iets eerder dan het 'alle lengte treinlengtebord' stopten zodat de 1e deur evenwijdig aan het overstapmeubel stond? (A)

Maar, :pos: geregeld hoor, Umbusko.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door umbusko » vr 14 feb 2020, 19:05

De uitlijning ten opzichte van de trap, zodat altijd precies het midden van de trein bij de trap staat. :roll:
Voor spoor 1 is dat heel welkom, maar op spoor 2 lijkt me de overstap op de Maaslijn belangrijker. Ik bedoel, op zoveel stations is de perrontoegang niet bij het midden van de trein.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door reisthijs » vr 14 feb 2020, 18:51

Welk probleem dacht men eigenlijk op te lossen met het plaatsen van die nieuwe bakbordjes?!
Reiziger Delft schreef:Vroeger stond er op de oude CTA bakken in Maastricht: ''voor Nijmegen voorin instappen''.
"Vroeger was alles beter!"

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door umbusko » vr 14 feb 2020, 15:39

Reiziger Delft schreef:Wordt die overstap in de praktijk ook meestal gehaald? Vroeger stond er op de oude CTA bakken in Maastricht: ''voor Nijmegen voorin instappen''.
Ik haal de overstap bijna altijd (wekelijks), met voorin zitten en stevig doorlopen (en omchecken), maar zonder te rennen. Bij meerdere stellen haal ik ook het voorste stel altijd nog wel. Ik heb het idee dat het personeel van Arriva vaak ook nog wel wacht als je komt aanrennen (tot op zekere hoogte uiteraard), heb ook in Nm vaak al gesloten deuren nog ontgrendeld zien worden.

Door die nieuwe bakborden moet je nu wel nog een flink stuk lopen, met name als de IC maar 4 bakken meeheeft. :(

Twee keer heb ik de overstap sinds begin september niet gehaald, maar toen hadden we ook +15 of zo.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door Aking » vr 14 feb 2020, 15:00

Als ik het verhaal zo lees probeert NS die overstap juist nog extra om zeep te helpen door de trein anders de positioneren.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door Reiziger Delft » vr 14 feb 2020, 14:40

Wordt die overstap in de praktijk ook meestal gehaald? Vroeger stond er op de oude CTA bakken in Maastricht: ''voor Nijmegen voorin instappen''.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door Aking » vr 14 feb 2020, 14:05

Strijder! :o

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door umbusko » vr 14 feb 2020, 12:07

Na meer dan vijf maanden is de overstap in Roermond van de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] of [serie=Intercity|2020|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] op de [serie=Stoptrein (RS11)|2020|Roermond - Nijmegen32200[/serie] (Maastricht -> Nijmegen) niet meer onmogelijk, want met dank aan de bemiddeling van OV Ombudsman is de overstap weer in de reisplanner opgenomen. :D
Zie mijn topic bij de NS Community voor alle details.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door Z2N » vr 17 jan 2020, 21:07

Het is een kwestie van tijd, het Talgo-mat dat op de ICB gaat rijden heeft geen TB0 meer.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door DDietzen » vr 17 jan 2020, 16:49

Inderdaad. Tijdje terug zag ik in Apeldoorn een vrouw nog de deur van een al rijdende IC Berlijn opentrekken. Een paar seconden nadat ze zich aan boord had gewerkt, volgde een noodremming, maar mevrouw werd niet uit de trein geschopt.

Lijkt me een kwestie van tijd tot die TB0-modus razendsnel wordt afgeschaft nadat er iemand bij een gelijksoortig incident verongelukt.

Overigens had mevrouw voor zover ik kon zien geen onmogelijke overstap, en was ze gewoon te laat aan komen kakken :6

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door dennistd » vr 17 jan 2020, 15:32

De IC Berlijn rijdt nog steeds onder TB0 volgens mij toch?

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door Jultar » vr 17 jan 2020, 13:33

ICR kan in treinstelmodus of in UIC modus geschakeld worden. Bij UIC modus werken de deuren hetzelfde (dus ontgrendeling onder de 5 km/u) en bij treinstelmodus zijn de deuren altijd vergrendeld.
Later zijn de uitgebreid met de TB0 variant van de UIC modus. Daarbij blijven de deuren gesloten bij stilstand (dus bij 0 km/u, waar de naam vandaan komt), maar zodra ze ontgrendeld worden, kunnen de deuren aan beide kanten geopend worden. Tot voor kort werd op die manier in de IC Brussel gereden, omdat de treinstelmodus niet in België gebruikt mocht worden (omdat daar vertrokken werd met open deur).

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door Tom024 » vr 17 jan 2020, 13:27

Was dat bij ICR in de tijd dat daar nog spanjoletten in zaten niet ook mogelijk? Zoiets staat me nog bij.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door Mikos » do 16 jan 2020, 12:05

En daar is men van afgestapt toen er meerdere reizigers en conducteurs tijdens ritten 'verdwenen' en werden teruggevonden langs het spoor. Dat was niet specifiek Mat'54, maar al het materieel.

Een uitzondering op de centrale vergrendeling was het uit Duitsland gehuurde ICL; dat spul had centrale deurvergrendeling, maar alleen boven de 5 kilometer per uur. Zodra de trein ergens ongepland tot stilstand kwam (Voor een rood sein of iets anders), moest ik direct naar de deur om daar handmatig de deurvergrendeling te activeren van alle deuren. Wat dat betreft is er gelukkig een hoop verbeterd.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door en-es » do 16 jan 2020, 11:54

En dat gebeurde ook wel eens.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door reisthijs » do 16 jan 2020, 11:01

Vroeger hadden treinstellen handmatig bediende schuifdeuren zonder centrale vergrendeling. Die knop die nu zo gewoon lijkt bestond nog niet. Bij mat '54 konden de deuren altijd geopend worden, ongeacht de snelheid.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door Wijkhoven » do 16 jan 2020, 10:26

asw-nl schreef:In mijn studententijd reed ik regelmatig met de trein. Dat was rond 1990. Als de IC Gvc --> Gn zoals gebruikelijk weer eens een minuut of 6 te laat was en binnenliep op Ut 12a, kreeg vrijwel direct daarna de stoptrein Ut-Asd op 14a vertreksein. Vaak zag je dan na een flinke sprint alsnog nog net de sluitseinen en kon je een half uur wachten op de volgende trein (naar Mas). Maar als de trein niet uit ICM bestond maar mat'54, kon je bij het binnenrijden langs het perron de deuren al openen. Bij de tunnel met een sprongetje eruit, snel door de tunnel van 12a naar 14a, in de stoptrein springen die dan ook vrijwel direct wegreed. Een onmogelijke overstap als je netjes in de trein bleef totdat die stilstond.

Vroeger was dit heel gebruikelijk overstapgedrag met het oude materieel, dagelijkse reizigers wisten maar al te goed hoe ze zo tijd konden winnen. Ook als je snel de roltrap wilde hebben en niet achterin een enorme rij voor de roltrap terecht wilde komen, dan was het bij de roltrappen snel uit de nog langzaam rijdende trein springen. Heel veel mensen deden het, en er gebeurde hoegenaamd nooit wat. Tegenwoordig kan dit dus niet meer.
Hoe werkte dat vroeger precies? Als de trein onder een bepaalde snelheid reed, kon je de deuren met de gewone knop openen? Of moest het wel langs een perron zijn? Dat betekent dan toch dat de machinist dat handmatig (en volgens huidige maatstaven iets te vroeg) aangaf?

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door reisthijs » do 16 jan 2020, 09:01

en-es schreef:Ik had op zaterdag 4 januari een overstaptijd van 44 minuten op Brussel Zuid naar de Eurostar. Moet er wel bij zeggen dat ik met de Thalys aankwam en dus dicht bij de Eurostar-terminal zat.
Dat is een andere situatie: Eurostar verkoopt zelf doorgaande tickets met die specifieke overstap, waar veel gebruik van wordt gemaakt. Logisch dat ze hun best doen om er voor te zorgen dat die aansluiting gehaald wordt.

Met een kaartje vanaf "elk Nederlands station" reis je niet met de Thalys en moet je er zelf voor zorgen dat je op tijd in Brussel bent.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door gpvos » do 16 jan 2020, 00:27

't Is een kaartje vanaf "any Dutch station", maar ja, je moet natuurlijk wel een trein nemen die ook echt aansluit. Volgens de reisplanners zou ik een uur eerder van huis moeten, en dan nagenoeg een uur extra rondhangen op BXL-Zuid. Ik waag het er maar op denk ik. Ik moet wel het hele station doorlopen, van spoor 21 naar spoor 1/2 voor Eurostar, maar dat is op zich in een minuut of drie te doen.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

door en-es » wo 15 jan 2020, 19:28

Ik had op zaterdag 4 januari een overstaptijd van 44 minuten op Brussel Zuid naar de Eurostar. Moet er wel bij zeggen dat ik met de Thalys aankwam en dus dicht bij de Eurostar-terminal zat.

Omhoog