Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door gkw1969 » za 11 feb 2023, 09:44

Gast schreef: vr 10 feb 2023, 15:14 Op de wesbite van de Rijksoverheid: Gordels niet verplicht in de bus

U hoeft geen gordel te dragen in een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen steeds in, schuiven op en stappen uit. In veel gevallen heeft een lijnbus ook geen gordels. In andere bussen of touringcars met autogordels moet u de gordel wel gebruiken.
En dit is het enige juiste antwoord indien er gordels in de bus zitten. Controle zal hierop op de 80-km wegen niet snel plaatsvinden in het OV. Op de snelwegen wel omdat het risico op letsel bij een ongeval veel groter is.

Overigens geld dit alleen voor voertuigen ingericht voor het vervoer van 9 of meer personen (de bestuurder niet meegerekend).
In 8-persoons busjes is een gordel wel verplicht omdat het onder de categorie personenauto valt. Maar de chauffeur is, indien hij betalende passagiers vervoert, vrijgesteld uit veiligheidsoverwegingen. Dit laatste geldt dan voornamelijk voor taxi’s.

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door omaylie » vr 10 feb 2023, 17:28

De gelede Citaro's zijn er nog steeds bij Juijn en die rijden in Rivierenland.

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door Gast » vr 10 feb 2023, 17:01

IIVQ schreef: vr 10 feb 2023, 15:13 In touringcars is de autogordel verplicht, in lijnbussen (uitgezonderd T100) niet.
Uitleg en reden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -gebruiken

De lijn 346 rijdt met dubbeldekkers die T-100-bus zijn, dus zijn gordels wel verplicht.
Maar, in een dubbeldekker (zowel touringcar als OV) zijn staanplaatsen verboden vanwege de hogere kans op letsel. Omdat er toch alleen maar zitplaatsen zijn, kan je er net zo goed een T100 van maken en dan ook gordels in zetten.
Ik denk dat je in bepaalde typen lijnbussen veel eerder kans op letsel hebt dan in tourwagens.
In het verleden hadden veel streekvervoerbedrijven semi toerwagens die gekeurd waren als streekbus met staanplaatsen en als toerwagen zonder staan plaatsen. Als de bus als toerwagen reed was ook roken toegestaan!!

Bij Juijn hebben/hadden(?) zelfs de gelede Citaro's gordels voor als ze voor groepsvervoer gebruikt worde.

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door Selivio » vr 10 feb 2023, 16:25

Heeft het er misschoen ook mee te maken voor welke klasse een bus gekeurd is bij de RDW? Groningse Qliners zitten in klasse 3(gordels verplicht bij Qbuzz), de streek in klasse 1.

Van de RDW datasheet:
Voertuigklasse
Dit gegeven wordt vastgesteld tijdens de goedkeuring van een voertuig en geeft aan voor welke klasse(n) het voertuig is goedgekeurd.
Een voertuig mag tot meer dan één klasse behoren. In zo’n geval kan het voertuig voor elke klasse waarin het kan worden ingedeeld, worden goedgekeurd.
Het gegeven wordt alleen vastgesteld bij voertuigen van de Europese voertuigcategorieën M2 en M3 (bussen)
Het gegeven kan ontbreken als deze bij een goedkeuring nog niet werd vastgelegd .

Voor voertuigen met een capaciteit van meer dan 22 passagiers, de bestuurder niet meegerekend, bestaan er drie klassen voertuigen:
klasse I., voertuigen gebouwd met ruimte voor staande
passagiers die vaak in- en uitstappen
klasse II., voertuigen voornamelijk gebouwd voor het vervoer van zittende passagiers en ontworpen voor het vervoer van staande passagiers in het gangpad en/of op een oppervlak dat niet groter is dan de ruimte voor twee dubbele zitplaatsen;
klasse III., voertuigen uitsluitend gebouwd voor het vervoer van zittende passagiers.

Voor voertuigen met een capaciteit van maximaal 22 passagiers, de bestuurder niet meegerekend, zijn er twee voertuigklassen:
klasse A., voertuigen ontworpen voor het vervoer van staande passagiers; een voertuig van deze klasse heeft zitplaatsen en moet ook voorzieningen voor staande passagiers hebben;
klasse B., voertuigen niet ontworpen voor het vervoer van
staande passagiers; een voertuig van deze klasse heeft dus geen voorzieningen voor staande passagiers.

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door Gast » vr 10 feb 2023, 15:14

Op de wesbite van de Rijksoverheid: Gordels niet verplicht in de bus

U hoeft geen gordel te dragen in een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen steeds in, schuiven op en stappen uit. In veel gevallen heeft een lijnbus ook geen gordels. In andere bussen of touringcars met autogordels moet u de gordel wel gebruiken.

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door IIVQ » vr 10 feb 2023, 15:13

In touringcars is de autogordel verplicht, in lijnbussen (uitgezonderd T100) niet.
Uitleg en reden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -gebruiken

De lijn 346 rijdt met dubbeldekkers die T-100-bus zijn, dus zijn gordels wel verplicht.
Maar, in een dubbeldekker (zowel touringcar als OV) zijn staanplaatsen verboden vanwege de hogere kans op letsel. Omdat er toch alleen maar zitplaatsen zijn, kan je er net zo goed een T100 van maken en dan ook gordels in zetten.

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door Michael » vr 10 feb 2023, 10:58

April064 schreef: do 09 feb 2023, 20:51 Maar ook niet altijd: Op de Setra's van Syntus Utrecht zitten gordels omdat ze soms gebruikt worden als touringcars door Pouw vervoer, maar als die zelfde bussen in lijndienst zitten zijn gordels niet verplicht.
Dat lijkt me wel apart. Het zijn geen T100 bussen en mogen dus maar max 80km/u rijden en dus zouden de gordels niet verplicht hoeven te zijn lijkt mij. Of ze nou bij Keolis of voor een touringcarbedrijf rijden zou dus niet uit moeten maken.
Amsterdam7 schreef: do 09 feb 2023, 21:11
April064 schreef: do 09 feb 2023, 20:51 Maar ook niet altijd: Op de Setra's van Syntus Utrecht zitten gordels omdat ze soms gebruikt worden als touringcars door Pouw vervoer, maar als die zelfde bussen in lijndienst zitten zijn gordels niet verplicht.

Dat is echter een uitzondering, meestal geldt het wel dat als er gordels inzitten, dat ze verplicht zijn.
Kortom, het is maar een raar systeem :-) Wel is het zo dat vooral de driepuntsgordels al onnodig strak zitten, dus mensen dan nog minder snel geneigd zijn om ze om te doen. Zie bijvoorbeeld toen er nog veiligheidsgordels in de 320 zaten, maar ook in buurtbussen vaak... Maar ja, veiligheid voor alles zullen we maar zeggen ;-)
In praktijk zijn er niet veel passagiers die de gordel om doen is mijn ervaring. Passagiers zijn zelf verantwoordelijk voor het dragen van de gordel. Dus mocht er een politiecontrole zijn of iets gebeuren is de chauffeur daar niet aansprakelijk voor.

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door Gast » vr 10 feb 2023, 08:58

Milco schreef: do 09 feb 2023, 19:21 De dubbeldekker-VDL's zijn speciaal aangeschaft voor lijn 346 en hebben dus gordels. De enkeldeksbussen, de Ebusco's, rijden ook op het reguliere R-net en hebben verder geen gordels en mogen dus staand passagiers vervoeren.

Geleed op lijn 346 is zeldzaam en gebeurt soms als er te weinig dubbeldekkers zijn. De geledes hebben geen gordels.

De Bizzliners van EBS hebben wel gordels, net als de Scania's van Qbuzz (snelBuzz).
De Scania's van Qbuzz zijn Tempo 100 bussen (net als veel qliners in het noorden en de Brabantliners). Daarin zijn gordels en het gebruik ervan verplicht en staanplaatsen niet toegestaan. De praktijk is anders.....

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door Amsterdam7 » do 09 feb 2023, 21:11

April064 schreef: do 09 feb 2023, 20:51 Maar ook niet altijd: Op de Setra's van Syntus Utrecht zitten gordels omdat ze soms gebruikt worden als touringcars door Pouw vervoer, maar als die zelfde bussen in lijndienst zitten zijn gordels niet verplicht.

Dat is echter een uitzondering, meestal geldt het wel dat als er gordels inzitten, dat ze verplicht zijn.
Kortom, het is maar een raar systeem :-) Wel is het zo dat vooral de driepuntsgordels al onnodig strak zitten, dus mensen dan nog minder snel geneigd zijn om ze om te doen. Zie bijvoorbeeld toen er nog veiligheidsgordels in de 320 zaten, maar ook in buurtbussen vaak... Maar ja, veiligheid voor alles zullen we maar zeggen ;-)

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door April064 » do 09 feb 2023, 20:51

Maar ook niet altijd: Op de Setra's van Syntus Utrecht zitten gordels omdat ze soms gebruikt worden als touringcars door Pouw vervoer, maar als die zelfde bussen in lijndienst zitten zijn gordels niet verplicht.

Dat is echter een uitzondering, meestal geldt het wel dat als er gordels inzitten, dat ze verplicht zijn.

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door Amsterdam7 » do 09 feb 2023, 19:55

Milco schreef: do 09 feb 2023, 19:21 De dubbeldekker-VDL's zijn speciaal aangeschaft voor lijn 346 en hebben dus gordels. De enkeldeksbussen, de Ebusco's, rijden ook op het reguliere R-net en hebben verder geen gordels en mogen dus staand passagiers vervoeren.

Geleed op lijn 346 is zeldzaam en gebeurt soms als er te weinig dubbeldekkers zijn. De geledes hebben geen gordels.

De Bizzliners van EBS hebben wel gordels, net als de Scania's van Qbuzz (snelBuzz).
Aha, dan gaat waarschijnlijk dus de redenering op: als er veiligheidsgordels inzitten, dan dienen deze ook gebruikt te worden. Zie bijvoorbeeld ook de buurtbussen.

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door Milco » do 09 feb 2023, 19:21

De dubbeldekker-VDL's zijn speciaal aangeschaft voor lijn 346 en hebben dus gordels. De enkeldeksbussen, de Ebusco's, rijden ook op het reguliere R-net en hebben verder geen gordels en mogen dus staand passagiers vervoeren.

Geleed op lijn 346 is zeldzaam en gebeurt soms als er te weinig dubbeldekkers zijn. De geledes hebben geen gordels.

De Bizzliners van EBS hebben wel gordels, net als de Scania's van Qbuzz (snelBuzz).

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door April064 » do 09 feb 2023, 18:59

Ik dacht dat ik vorige zomer een gelede bus op de 346 zag, maar wellicht was dat een uitzondering.
De enkeldeksbussen zijn dan diegenen waar ik niet voor kan praten :P

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door Lijn 45 » do 09 feb 2023, 18:51

De enkeldeks bussen die op lijn 346 rijden hebben geen gordels.

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door Amsterdam7 » do 09 feb 2023, 18:22

April064 schreef: do 09 feb 2023, 17:34 Voor alle bussen die 100 km/h gaan is het verplicht, voor de Bizzliners en de Gelede bussen op de 346 kan ik niet spreken, want daar heb ik nog nooit ingezeten, maar in de dubbeldekkers op de 346 en bijvoorbeeld de Snelbuzz die tussen Utrecht en Gorinchem of Rotterdam rijden wel.
Interessant, ook in de Snelbuzz is het nou (vind ik) niet per se duidelijk dat een veiligheidsgordel verplicht is. Naar ik weet rijden er geen gelede bussen op de 346 ;-)

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door April064 » do 09 feb 2023, 17:34

Voor alle bussen die 100 km/h gaan is het verplicht, voor de Bizzliners en de Gelede bussen op de 346 kan ik niet spreken, want daar heb ik nog nooit ingezeten, maar in de dubbeldekkers op de 346 en bijvoorbeeld de Snelbuzz die tussen Utrecht en Gorinchem of Rotterdam rijden wel.

Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

door Amsterdam7 » do 09 feb 2023, 16:27

Weet iemand of je in de Bizzliner of bijvoorbeeld bus 346 van Amsterdam naar Haarlem verplicht een veiligheidsgordel moet dragen? Zijn volgens mij allebei T-100 bussen

Omhoog