GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

Re: GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

door Bemined » di 12 dec 2023, 15:07

Stopcriteriums kunnen ook op bediende seinen toepast worden.

Re: GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

door dennistd » di 12 dec 2023, 14:52

Wijchen heeft bediende seinen, daar is een stop-door-schakeling niet van toepassing volgens mij.

Re: GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

door Dionysusnu » ma 11 dec 2023, 20:39

Na het incident nam ProRail maatregelen bij station Wijchen. Ze stelden een snelheidsbeperking in en ook een zogenaamd herfstcriterium. De spoorbomen direct na een station worden dan preventief gesloten als een trein het station nadert, juist om dit soort incidenten te voorkomen.

Als de trein op tijd is gestopt, gaan de spoorbomen weer open. Pas als de trein bijna vertrekt, gaan ze dan weer dicht. Onder normale omstandigheden kiest ProRail hier niet voor, omdat slagbomen dan zo lang dicht zijn dat weggebruikers ongeduldig worden en eraan voorbijgaan. Ook dat is onveilig.
Ik was in de veronderstelling dat dit preventief sluiten van spoorbomen gedaan werd door standaard de door-modus van de overweg te gebruiken. Maar dan zouden de bomen niet opengaan tijdens het stationnement. Is dat iets nieuws van ProRail, of heeft het artikel het verkeerd?

Verder 2 (relatief) kleine opmerkingen:
  • De foto van het artikel is niet hetzelfde type trein als in het incident. De foto is SLT; Het incident was met FLIRT. Ik zie dat erbij staat dat het niet de bewuste trein is, maar hetzelfde type gebruiken draagt wellicht bij aan de herkenbaarheid. Aan de andere kant, het zal een zeer beperkte groep zijn die op het verschil let.
  • De afstandsberekening om op 400m te komen is wat misleidend. Voor de trein wordt het voorste puntje gebruikt, maar bij het station het midden van het perron. Normaal zou de trein met de neus bij het einde van het perron stoppen. De daadwerkelijk doorgeschoten afstand ligt dus meer in de buurt van de 330m.

Re: GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

door AppleMoose » ma 11 dec 2023, 20:03

Het betreffende artikel staat online: https://www.gld.nl/nieuws/8057671/trein ... an-normaal.

Re: GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

door Bemined » vr 24 nov 2023, 12:19

Op maps.prorail.nl kun je o.a. de basisbeheerkaart vinden waar heel veel op staat. Ik weet alleen niet of je ook de seinbeeldrelaties kunt terugvinden hier waarin staat welke seinen er geelvariant moeten tonen als het uitrijdsein van Wijchen rood toont, maar daarvoor kun je proberen op YouTube een cabinerit te vinden.

Re: GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

door justvervaart » vr 24 nov 2023, 11:45

Dank voor de hulp zover. Nu ben ik nog op zoek naar een kaart waar de locaties van alle seinen in nederland op staan.

Re: GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

door JordiBrabant » do 23 nov 2023, 20:04

Via Treinposities zou je al ver moeten komen. Ik weet niet hoe precies de GPS- en snelheidsdata zijn, maar er zijn niet genoeg meetpunten om te kunnen zeggen dat de trein te hard aan kwam rijden, de snelheid daar wordt hooguit eens per minuut ververst.
Via sporenplan en Openrailwaymap kun je o.a. zien wat maximale snelheden zijn.
Ik ben niet op de hoogte van openbare bronnen van eventuele tijdelijke snelheidsbeperking.

Verder is de stop-doorschakeling een goede zoekterm die de overwegsituatie in Wijchen duidt.

Re: GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

door Bemined » do 23 nov 2023, 19:56

Een openbare bron is hier te vinden, mogelijk heeft de beheerder van de website ook de ruwe data nog: https://treinposities.nl/ritinfo/20231114/6618

Let wel dat de openbare GPS data niet elke seconde geupdate wordt, dus het is uit deze data niet nauwkeurig af te leiden wanneer de machinist de remming precies heeft ingezet. Die gegevens worden wel gelogd maar dat is vertrouwelijk tot er een eventueel onderzoeksrapport openbaar gemaakt wordt (al dan niet na een Wob-verzoek want volgens mij worden lang niet alle zoeken standaard openbaar gemaakt).

Re: GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

door isadora » do 23 nov 2023, 19:54

Kleine hint: plaats nooit je mailadres op internet, tenzij je graag veel spam ontvangt.
Gebruik eerder iets als naam[at]domein.nl

GPS data specifieke treinrit gezocht ivm incident NS Wijchen 14-11

door justvervaart » do 23 nov 2023, 19:44

Ik werk als onderzoeksjournalist voor Omroep Gelderland en onderzoek een incident op 14 november waarbij een trein door de open spoorbomen is gereden/gegleden. Wij schreven daar in eerste instantie dit artikel over.

https://www.gld.nl/nieuws/8043437/machi ... gs-station

Om te onderzoeken wat er precies gebeurt is ben ik op zoek naar de GPS gegevens van de sprinter van Dordrecht naar Arnhem Centraal op 14 november die vertrok om 6:28. Dat was rit 6618. Ook zou ik graag GPS gegevens hebben van de twee ritten daarvoor vertrokken om 5:58 (6616) en 5:28 (6614).

Beschikt iemand over deze data? En zou ik die kunnen krijgen?

En weet iemand of je ergens kunt zien welke snelheid of snelheidsbeperkingen er geldt op een gegeven moment in een bepaald baanvak?

En als iemand nog andere relevant info heeft die zou kunnen helpen bij mijn onderzoek hoor ik dat ook graag.

jvervaart@gld.nl

Omhoog