Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
PHS schreef: ↑ma 16 nov 2020, 20:14Ik waarschuw je alvast: de Bijenkorf mag als privaat bedrijf min of meer zelf bepalen wie ze toelaten en wie niet. Als ze je niet willen toelaten omdat je bijvoorbeeld een blauwe broek droeg, dan zouden ze daarmee weg komen.
Dus ze mogen ook Marokkanen of transgenders weigeren om die reden? Volgens mij mag ook een privaat bedrijf niet discrimineren namelijk...
en-es schreef: ↑ma 16 nov 2020, 20:10O je gaat een klacht indienen ja?
Dat heb ik bij de NS in één geval al gedaan, maar aangezien men mij niet kan vertellen hoe de klacht verder afgehandeld wordt overweeg ik een aangifte.
Bij de Bijenkorf wil ik eerst een formele klacht indienen en daar vandaan kijk ik verder.
Aking schreef: ↑ma 16 nov 2020, 18:59
Vanmiddag zowaar geweigerd bij de Bijenkorf omdat ik geen mondkapje kan dragen, de NS is dus niet het enige kudtbedrijf in Nederland
Nu maar eens kijken of ik van de Bijenkorf net zo'n schofterige reactie krijg als van NS, of dat ze stiekem toch wel een fatsoenlijk bedrijf zijn
Heb je ook aangegeven waarom je geen mondkapje kunt dragen, inclusief medische verklaring?
PHS schreef: ↑ma 16 nov 2020, 20:14Ik waarschuw je alvast: de Bijenkorf mag als privaat bedrijf min of meer zelf bepalen wie ze toelaten en wie niet. Als ze je niet willen toelaten omdat je bijvoorbeeld een blauwe broek droeg, dan zouden ze daarmee weg komen.
Dus ze mogen ook Marokkanen of transgenders weigeren om die reden? Volgens mij mag ook een privaat bedrijf niet discrimineren namelijk...
Ze mogen je niet weigeren om wie je bént, maar wel om hoe je jezelf uit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking schreef: ↑ma 16 nov 2020, 18:59
Vanmiddag zowaar geweigerd bij de Bijenkorf omdat ik geen mondkapje kan dragen, de NS is dus niet het enige kudtbedrijf in Nederland
Nu maar eens kijken of ik van de Bijenkorf net zo'n schofterige reactie krijg als van NS, of dat ze stiekem toch wel een fatsoenlijk bedrijf zijn
Heb je ook aangegeven waarom je geen mondkapje kunt dragen, inclusief medische verklaring?
Ik heb het aangegeven, en volgens de informatie van de rijksoverheid heb je geen verklaring nodig en mogen ze daar zelfs niet om vragen ivm privacy...
PHS schreef: ↑ma 16 nov 2020, 20:14Ik waarschuw je alvast: de Bijenkorf mag als privaat bedrijf min of meer zelf bepalen wie ze toelaten en wie niet. Als ze je niet willen toelaten omdat je bijvoorbeeld een blauwe broek droeg, dan zouden ze daarmee weg komen.
Dus ze mogen ook Marokkanen of transgenders weigeren om die reden? Volgens mij mag ook een privaat bedrijf niet discrimineren namelijk...
Ze mogen je niet weigeren om wie je bént, maar wel om hoe je jezelf uit.
ik ben gehandicapt/chronisch ziek, en op die grond wordt ik geweigerd/gediscrimineerd.
Had je wel een faceshield op? Of helemaal niks? Faceshield houdt de druppels tegen, zowel van jou als van de ander. NS conducteurs (of HC's, ik zie geen verschil) dragen ook steeds vaker een faceshield en geen mondneusmasker. Het is me ook niet duidelijk waarom je geen mondneusmasker kan dragen, hoef je ook niet te vertellen, maar het zou je standpunt wel duidelijker maken.
Maar je hebt inderdaad geen recht om een winkel in te mogen als je je niet aan de regels van die winkel houdt.
Littlebusdriver schreef: ↑ma 16 nov 2020, 21:31Had je wel een faceshield op? Of helemaal niks? Faceshield houdt de druppels tegen, zowel van jou als van de ander. NS conducteurs (of HC's, ik zie geen verschil) dragen ook steeds vaker een faceshield en geen mondneusmasker. (..)
Ik ben benieuwd of de faceshield ook opgenomen wordt in de tekst van de ministeriële regeling inzake dat a.s. verbod/gebod voor kapjes.
I iedere dag geval bij NS staat een faceshield gelijk aan het niet dragen van een mondkapje, hetgeen betekent dat je alsnog met een boete de trein uit gegooid kan worden.
Voor het personeel geldt een uitzondering en die mogen een faceshield dragen, maar voor de reizigers geldt deze uitzondering nadrukkelijk niet.
En zolang ik dus net zo goed geen mondkapje kan dragen, zie ik geen reden om een faceshield te dragen. De dag dat die dingen een volwaardig alternatief worden loop ik van mijn part de hele dag met zo'n ding op, dat boeit me dan weer vrij weinig.
Hier kan het gelukkig nog. In Zwitserland is vandaag de 100% bezetting van de intensive care bereikt (876 bedden). Als je daar nu bijvoorbeeld zwaargewond raakt bij een auto-ongeluk zijn er geen ziekenhuizen meer die je kunnen opvangen. De Zwitserse vereniging van IC-artsen heeft in een landelijke oproep iedereen die tot de risicogroepen hoort gevraagd na te denken of ze bij een besmetting wel behandeld willen worden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking schreef: ↑ma 16 nov 2020, 22:06
I iedere dag geval bij NS staat een faceshield gelijk aan het niet dragen van een mondkapje, hetgeen betekent dat je alsnog met een boete de trein uit gegooid kan worden.
Voor het personeel geldt een uitzondering en die mogen een faceshield dragen, maar voor de reizigers geldt deze uitzondering nadrukkelijk niet.
En zolang ik dus net zo goed geen mondkapje kan dragen, zie ik geen reden om een faceshield te dragen. De dag dat die dingen een volwaardig alternatief worden loop ik van mijn part de hele dag met zo'n ding op, dat boeit me dan weer vrij weinig.
Het zou prettig zijn als dit ook wordt toegestaan in het openbaar vervoer:
Hoewel ik het nut van een transparant mondkapje wel zie, is de variant van KM46 totaal incapabel op het gebied van filteren van de uitstoot van lucht uit neus en mond. Alles kan er links, rechts, boven en onder vrij uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kennelijk hebben NS en de bonden daarover afspraken gemaakt met het coronavirus
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Suus schreef: ↑di 17 nov 2020, 19:51
Hier kan het gelukkig nog. In Zwitserland is vandaag de 100% bezetting van de intensive care bereikt (876 bedden). Als je daar nu bijvoorbeeld zwaargewond raakt bij een auto-ongeluk zijn er geen ziekenhuizen meer die je kunnen opvangen. De Zwitserse vereniging van IC-artsen heeft in een landelijke oproep iedereen die tot de risicogroepen hoort gevraagd na te denken of ze bij een besmetting wel behandeld willen worden
Niet alleen op de IC is de situatie in Zwitserland momenteel echt bedroevend, van alle doden die gestorven zijn aan Covid-19 in Zwitserland stierf een derde in de afgelopen 15 dagen. In de kantons Fribourg/Freiburg, Valais/Wallis en Schwyz is de situatie verhoudingsgewijs het meest bedroevend, met bij de 65+'ers een oversterfte van meer dan 50%, in Fribourg/Freiburg zelfs 88%.
Aking schreef: ↑ma 16 nov 2020, 21:21
En geldt datzelfde ook voor NS waar ik dus een abonnement en geen reisverbod heb?
Een te strenge handhaving van de eigen huisregels lijkt mij niet per definitie iets strafbaars, zeker in een tijd waar het toch een beetje aftasten is waar de grenzen liggen. Nogmaals: de burgerlijke rechter zou een oordeel kunnen geven over de huisregels van de NS en hoe die moeten worden geïnterpreteerd, de strafrechter kijkt alleen of de bestanddelen van een strafbaar feit zijn vervuld.
Ik kreeg vandaag bericht van een consulent discriminatiezaken die mij het volgende mededeelde:
In de verschillende gelijke behandelingswetgeving kennen wij de zogenoemde Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH/CZ). Hierin staat dat onderscheid op grond van handicap en/of chronische ziekte verboden is. In artikel 8, eerste lid, onderdeel b van de onderhavige wet wordt er expliciet benoemd dat onderscheid op basis van handicap en/of chronische ziekte verboden is bij het aanbieden van (openbaar- vervoers)diensten en goederen, waaronder dus ook de NS en de Bijenkorf vallen.
Alleen middels de WGBH/CZ kunt u geen aangifte doen, hiervoor moet er een strafrechtartikel zijn die u in deze situatie dit recht toekent; en dat is er. Artikel 429quater, tweede lid, van het Wetboek van Strafrecht geeft aan dat ‘’hij die in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf personen discrimineert wegens handicap of chronische ziekte, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie.’’
Dus er lijkt, mogelijk, wel degelijk sprake van een strafbaar feit.
Suus schreef: ↑di 17 nov 2020, 19:51
Hier kan het gelukkig nog. In Zwitserland is vandaag de 100% bezetting van de intensive care bereikt (876 bedden). Als je daar nu bijvoorbeeld zwaargewond raakt bij een auto-ongeluk zijn er geen ziekenhuizen meer die je kunnen opvangen. De Zwitserse vereniging van IC-artsen heeft in een landelijke oproep iedereen die tot de risicogroepen hoort gevraagd na te denken of ze bij een besmetting wel behandeld willen worden
Niet alleen op de IC is de situatie in Zwitserland momenteel echt bedroevend, van alle doden die gestorven zijn aan Covid-19 in Zwitserland stierf een derde in de afgelopen 15 dagen. In de kantons Fribourg/Freiburg, Valais/Wallis en Schwyz is de situatie verhoudingsgewijs het meest bedroevend, met bij de 65+'ers een oversterfte van meer dan 50%, in Fribourg/Freiburg zelfs 88%.
Wellicht een domme vraag, maar Nederland heeft in zowel de eerste als tweede golf patiënten uitgeplaatst naar ziekenhuizen in Noordrijn-Westfalen. Kennelijk heeft Nederland 80 IC-bedden 'besproken' in NRW. Heeft Zwitserland niet zulke afspraken met bijvoorbeeld Baden-Württemberg?
Het aan Zwitserland grenzende deel van Baden-Württemberg is relatief dunbevolkt. Veruit de grootste stad is Freiburg, op relatief grote afstand gevolgd door steden als Konstanz en Offenburg. Het lijkt me logisch dat Zwitserland dicht bij de grens niet genoeg IC-bedden kan 'lenen' om hun zorg te ontlasten, omdat de grootste steden van BaWü veel verder van de grens af liggen dan de steden in NRW vanaf de Duits-Nederlandse grens. Patiënten verplaatsen naar Frankrijk of Oostenrijk is ook erg lastig. Beide landen hebben een vergelijkbare druk op de zorg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022