Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Vanmiddag zowaar geweigerd bij de Bijenkorf omdat ik geen mondkapje kan dragen, de NS is dus niet het enige kudtbedrijf in Nederland *O*

Nu maar eens kijken of ik van de Bijenkorf net zo'n schofterige reactie krijg als van NS, of dat ze stiekem toch wel een fatsoenlijk bedrijf zijn :)
en-es
Berichten: 4595
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

O je gaat een klacht indienen ja?
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

PHS schreef: ma 16 nov 2020, 20:14Ik waarschuw je alvast: de Bijenkorf mag als privaat bedrijf min of meer zelf bepalen wie ze toelaten en wie niet. Als ze je niet willen toelaten omdat je bijvoorbeeld een blauwe broek droeg, dan zouden ze daarmee weg komen.
Dus ze mogen ook Marokkanen of transgenders weigeren om die reden? Volgens mij mag ook een privaat bedrijf niet discrimineren namelijk...
en-es schreef: ma 16 nov 2020, 20:10 O je gaat een klacht indienen ja?
Dat heb ik bij de NS in één geval al gedaan, maar aangezien men mij niet kan vertellen hoe de klacht verder afgehandeld wordt overweeg ik een aangifte. *O*

Bij de Bijenkorf wil ik eerst een formele klacht indienen en daar vandaan kijk ik verder.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21510
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Aking schreef: ma 16 nov 2020, 18:59 Vanmiddag zowaar geweigerd bij de Bijenkorf omdat ik geen mondkapje kan dragen, de NS is dus niet het enige kudtbedrijf in Nederland *O*

Nu maar eens kijken of ik van de Bijenkorf net zo'n schofterige reactie krijg als van NS, of dat ze stiekem toch wel een fatsoenlijk bedrijf zijn :)
Heb je ook aangegeven waarom je geen mondkapje kunt dragen, inclusief medische verklaring?
Aking schreef: ma 16 nov 2020, 20:18
PHS schreef: ma 16 nov 2020, 20:14Ik waarschuw je alvast: de Bijenkorf mag als privaat bedrijf min of meer zelf bepalen wie ze toelaten en wie niet. Als ze je niet willen toelaten omdat je bijvoorbeeld een blauwe broek droeg, dan zouden ze daarmee weg komen.
Dus ze mogen ook Marokkanen of transgenders weigeren om die reden? Volgens mij mag ook een privaat bedrijf niet discrimineren namelijk...
Ze mogen je niet weigeren om wie je bént, maar wel om hoe je jezelf uit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Dus discriminatie op grond van handicap of chronische ziekte is niet strafbaar? :shock:
Meltrain schreef: ma 16 nov 2020, 20:43
Aking schreef: ma 16 nov 2020, 18:59 Vanmiddag zowaar geweigerd bij de Bijenkorf omdat ik geen mondkapje kan dragen, de NS is dus niet het enige kudtbedrijf in Nederland *O*

Nu maar eens kijken of ik van de Bijenkorf net zo'n schofterige reactie krijg als van NS, of dat ze stiekem toch wel een fatsoenlijk bedrijf zijn :)
Heb je ook aangegeven waarom je geen mondkapje kunt dragen, inclusief medische verklaring?
Ik heb het aangegeven, en volgens de informatie van de rijksoverheid heb je geen verklaring nodig en mogen ze daar zelfs niet om vragen ivm privacy...
Aking schreef: ma 16 nov 2020, 20:18
PHS schreef: ma 16 nov 2020, 20:14Ik waarschuw je alvast: de Bijenkorf mag als privaat bedrijf min of meer zelf bepalen wie ze toelaten en wie niet. Als ze je niet willen toelaten omdat je bijvoorbeeld een blauwe broek droeg, dan zouden ze daarmee weg komen.
Dus ze mogen ook Marokkanen of transgenders weigeren om die reden? Volgens mij mag ook een privaat bedrijf niet discrimineren namelijk...
Ze mogen je niet weigeren om wie je bént, maar wel om hoe je jezelf uit.
ik ben gehandicapt/chronisch ziek, en op die grond wordt ik geweigerd/gediscrimineerd.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

En geldt datzelfde ook voor NS waar ik dus een abonnement en geen reisverbod heb?
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Had je wel een faceshield op? Of helemaal niks? Faceshield houdt de druppels tegen, zowel van jou als van de ander. NS conducteurs (of HC's, ik zie geen verschil) dragen ook steeds vaker een faceshield en geen mondneusmasker. Het is me ook niet duidelijk waarom je geen mondneusmasker kan dragen, hoef je ook niet te vertellen, maar het zou je standpunt wel duidelijker maken.
Maar je hebt inderdaad geen recht om een winkel in te mogen als je je niet aan de regels van die winkel houdt.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5719
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Littlebusdriver schreef: ma 16 nov 2020, 21:31 Had je wel een faceshield op? Of helemaal niks? Faceshield houdt de druppels tegen, zowel van jou als van de ander. NS conducteurs (of HC's, ik zie geen verschil) dragen ook steeds vaker een faceshield en geen mondneusmasker. (..)
Ik ben benieuwd of de faceshield ook opgenomen wordt in de tekst van de ministeriële regeling inzake dat a.s. verbod/gebod voor kapjes.
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

I iedere dag geval bij NS staat een faceshield gelijk aan het niet dragen van een mondkapje, hetgeen betekent dat je alsnog met een boete de trein uit gegooid kan worden.

Voor het personeel geldt een uitzondering en die mogen een faceshield dragen, maar voor de reizigers geldt deze uitzondering nadrukkelijk niet.

En zolang ik dus net zo goed geen mondkapje kan dragen, zie ik geen reden om een faceshield te dragen. De dag dat die dingen een volwaardig alternatief worden loop ik van mijn part de hele dag met zo'n ding op, dat boeit me dan weer vrij weinig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Suus »

En de lockdown is verlengd tot en met januari. En per 1 december mondkapjesplicht in alle openbare binnenruimtes zoals supermarkten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Heel verstandig zolang we dagelijks nog IC-patiënten door het hele land moeten transporteren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Hier kan het gelukkig nog. In Zwitserland is vandaag de 100% bezetting van de intensive care bereikt (876 bedden). Als je daar nu bijvoorbeeld zwaargewond raakt bij een auto-ongeluk zijn er geen ziekenhuizen meer die je kunnen opvangen. De Zwitserse vereniging van IC-artsen heeft in een landelijke oproep iedereen die tot de risicogroepen hoort gevraagd na te denken of ze bij een besmetting wel behandeld willen worden -0-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Aking schreef: ma 16 nov 2020, 22:06 I iedere dag geval bij NS staat een faceshield gelijk aan het niet dragen van een mondkapje, hetgeen betekent dat je alsnog met een boete de trein uit gegooid kan worden.

Voor het personeel geldt een uitzondering en die mogen een faceshield dragen, maar voor de reizigers geldt deze uitzondering nadrukkelijk niet.

En zolang ik dus net zo goed geen mondkapje kan dragen, zie ik geen reden om een faceshield te dragen. De dag dat die dingen een volwaardig alternatief worden loop ik van mijn part de hele dag met zo'n ding op, dat boeit me dan weer vrij weinig.
Het zou prettig zijn als dit ook wordt toegestaan in het openbaar vervoer:

https://gastvrijmondkapje.nl/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Hoewel ik het nut van een transparant mondkapje wel zie, is de variant van KM46 totaal incapabel op het gebied van filteren van de uitstoot van lucht uit neus en mond. Alles kan er links, rechts, boven en onder vrij uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Mjah de lange versie die vanaf het voorhoofd komt en waar veel kondoekoes zelf ook mee lopen vind ik ook best, maar NS en haar Mikossen dus niet -0-
WSM
Berichten: 1405
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Kennelijk hebben NS en de bonden daarover afspraken gemaakt met het coronavirus :N
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Suus schreef: di 17 nov 2020, 19:51 Hier kan het gelukkig nog. In Zwitserland is vandaag de 100% bezetting van de intensive care bereikt (876 bedden). Als je daar nu bijvoorbeeld zwaargewond raakt bij een auto-ongeluk zijn er geen ziekenhuizen meer die je kunnen opvangen. De Zwitserse vereniging van IC-artsen heeft in een landelijke oproep iedereen die tot de risicogroepen hoort gevraagd na te denken of ze bij een besmetting wel behandeld willen worden -0-
Niet alleen op de IC is de situatie in Zwitserland momenteel echt bedroevend, van alle doden die gestorven zijn aan Covid-19 in Zwitserland stierf een derde in de afgelopen 15 dagen. In de kantons Fribourg/Freiburg, Valais/Wallis en Schwyz is de situatie verhoudingsgewijs het meest bedroevend, met bij de 65+'ers een oversterfte van meer dan 50%, in Fribourg/Freiburg zelfs 88%.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

PHS schreef: ma 16 nov 2020, 21:35
Aking schreef: ma 16 nov 2020, 21:21 En geldt datzelfde ook voor NS waar ik dus een abonnement en geen reisverbod heb?
Een te strenge handhaving van de eigen huisregels lijkt mij niet per definitie iets strafbaars, zeker in een tijd waar het toch een beetje aftasten is waar de grenzen liggen. Nogmaals: de burgerlijke rechter zou een oordeel kunnen geven over de huisregels van de NS en hoe die moeten worden geïnterpreteerd, de strafrechter kijkt alleen of de bestanddelen van een strafbaar feit zijn vervuld.
Ik kreeg vandaag bericht van een consulent discriminatiezaken die mij het volgende mededeelde:

In de verschillende gelijke behandelingswetgeving kennen wij de zogenoemde Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH/CZ). Hierin staat dat onderscheid op grond van handicap en/of chronische ziekte verboden is. In artikel 8, eerste lid, onderdeel b van de onderhavige wet wordt er expliciet benoemd dat onderscheid op basis van handicap en/of chronische ziekte verboden is bij het aanbieden van (openbaar- vervoers)diensten en goederen, waaronder dus ook de NS en de Bijenkorf vallen.

Alleen middels de WGBH/CZ kunt u geen aangifte doen, hiervoor moet er een strafrechtartikel zijn die u in deze situatie dit recht toekent; en dat is er. Artikel 429quater, tweede lid, van het Wetboek van Strafrecht geeft aan dat ‘’hij die in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf personen discrimineert wegens handicap of chronische ziekte, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie.’’


Dus er lijkt, mogelijk, wel degelijk sprake van een strafbaar feit.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Z2N schreef: di 17 nov 2020, 22:15
Suus schreef: di 17 nov 2020, 19:51 Hier kan het gelukkig nog. In Zwitserland is vandaag de 100% bezetting van de intensive care bereikt (876 bedden). Als je daar nu bijvoorbeeld zwaargewond raakt bij een auto-ongeluk zijn er geen ziekenhuizen meer die je kunnen opvangen. De Zwitserse vereniging van IC-artsen heeft in een landelijke oproep iedereen die tot de risicogroepen hoort gevraagd na te denken of ze bij een besmetting wel behandeld willen worden -0-
Niet alleen op de IC is de situatie in Zwitserland momenteel echt bedroevend, van alle doden die gestorven zijn aan Covid-19 in Zwitserland stierf een derde in de afgelopen 15 dagen. In de kantons Fribourg/Freiburg, Valais/Wallis en Schwyz is de situatie verhoudingsgewijs het meest bedroevend, met bij de 65+'ers een oversterfte van meer dan 50%, in Fribourg/Freiburg zelfs 88%.
Wellicht een domme vraag, maar Nederland heeft in zowel de eerste als tweede golf patiënten uitgeplaatst naar ziekenhuizen in Noordrijn-Westfalen. Kennelijk heeft Nederland 80 IC-bedden 'besproken' in NRW. Heeft Zwitserland niet zulke afspraken met bijvoorbeeld Baden-Württemberg?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8946
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Het aan Zwitserland grenzende deel van Baden-Württemberg is relatief dunbevolkt. Veruit de grootste stad is Freiburg, op relatief grote afstand gevolgd door steden als Konstanz en Offenburg. Het lijkt me logisch dat Zwitserland dicht bij de grens niet genoeg IC-bedden kan 'lenen' om hun zorg te ontlasten, omdat de grootste steden van BaWü veel verder van de grens af liggen dan de steden in NRW vanaf de Duits-Nederlandse grens. Patiënten verplaatsen naar Frankrijk of Oostenrijk is ook erg lastig. Beide landen hebben een vergelijkbare druk op de zorg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 33 gasten