Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: di 02 nov 2021, 19:49 Overigens vind ik het goed dat men in Nederland zo verstandig is en testen voor iedereen gratis blijft. Hier bij ons heeft men de gratis tests begin oktober (behalve voor enkele groepen, zoals kinderen) afgeschaft omdat men dacht dat zich meer mensen laten vaccineren als ze voor en test moeten betalen. Met het resultaat, dat de aantal afgenomen tests flink gedaald en er geen effect op de vaccinatiecijfers te zien is. Echter denkt men nu met stijgende besmettingscijfers weer over na om de tests dan toch weer voor allen gratis te maken.... _O-
In Nederland zijn er twee soorten testen:
* Testen voor toegang: deze geven aan of ongevaccineerden wel of geen groen vinkje in de app krijgen.
* Testen bij de GGD: betere testen die echt laten weten of iemand besmet is.

Is dat in Duitsland ook zo?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

PHS schreef: di 02 nov 2021, 19:25 ......... en in het OV buiten de spits te reizen.
Dal-voordeel.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Meltrain schreef: di 02 nov 2021, 20:08 In Nederland zijn er twee soorten testen:
* Testen voor toegang: deze geven aan of ongevaccineerden wel of geen groen vinkje in de app krijgen.
* Testen bij de GGD: betere testen die echt laten weten of iemand besmet is.

Is dat in Duitsland ook zo?
Nee, natuurlijk niet, want hier is het zoals altijd iets ingewikkelder! ;)

Eerst hebben wij de zo genoemde "Bürgertest" (tenminste heette dat zo toen het nog gratis was) in meestal privé geexploiteerde sneltestcentra, bij voorbeeld apotheken. Deze zijn voldoende om een code te krijgen voor een bezoek aan de horeca, de kapper, het bioscoop, een hotelovernachting etc.... De aantal van deze centra is wel erg verminderd sinds de tests niet meer gratis zijn, inmiddels kost zo een test meestal rond de 15,- Euro. Sommige centra bieden ook PCR-tests aan, welke dan tot meer dan 100,- Euro kunnen kosten, bij voorbeeld voor een reis.

Dan zijn er nog de officiele testlocaties van het platselijke Gesundheitsamt (= de GGD), waar men alleen voor een (gratis) PCR-test naartoe mag als men een Bürgertest met een positieve uitslag maar geen symptomen heeft.

En tenslotte zijn er nog (gratis) PCR-tests via de huisarts, voor iedereen met symptomen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

Suus schreef: di 02 nov 2021, 19:31 Dus volgende week vrijdag krijgen we nog meer maatregelen, maar het hangt van de cijfers af hoe meer regels we krijgen?

Maar we mogen niet weten wat de streefwaarden zijn en welke regels bij welke streefwaarde horen. Stel nu eens concrete doelen!
Inderdaad :) . Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat de maatregelen van vandaag volgende week vrijdag al een duidelijk effect kunnen hebben, dat duurt meestal 2 weken. Ja, je kunt kijken naar mobiliteitscijfers bij twijfel, maar ligt het niet gewoon al grotendeels vast (mensen die volgende week op de IC liggen zijn nu vaak al besmet)? Verder vraag ik me af of andere ingrepen dan uitbreiding van het imo nog niet heel fantastisch werkende coronatoegangsbewijs niet beter zouden zijn.

Het geven van boosters vind ik een prima idee, hoewel die prikken natuurlijk nóg beter naar andere landen hadden kunnen gaan (maar als je er anders toch niets mee doet...). Het dragen van mondneusmakers had natuurlijk al eerder weer verplicht moeten worden.
WSM
Berichten: 1405
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Maar we zouden toch prik voor prik onze vrijheid terugkrijgen?
Ik kan me de jucheberichten - ook op dit forum - nog herinneren over de geweldige hoeveelheden prikken die gezet waren.

Is dat dan nepnieuws? En wat heeft het dan voor zin om nog meer prikken te zetten en dan een andere uitkomst te verwachten?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13249
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Nee, dat is geen nepnieuws. Er zijn alleen te weinig mensen die die vrijheid terug wouden, en dus zitten we nu met de gebakken peren. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ruim 80 procent (of hoeveel was het?) is niet genoeg nee? :shock:
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Coronavirus

Bericht door Frank »

WSM schreef: di 02 nov 2021, 21:15 Maar we zouden toch prik voor prik onze vrijheid terugkrijgen?
Ik kan me de jucheberichten - ook op dit forum - nog herinneren over de geweldige hoeveelheden prikken die gezet waren.

Is dat dan nepnieuws? En wat heeft het dan voor zin om nog meer prikken te zetten en dan een andere uitkomst te verwachten?
(1) Vaccins zijn erg goed in het voorkomen van ernstige ziekte (dat bleek uit de trials) en ze helpen bij het verminderen van overdracht, maar ze zijn gewoon niet perfect.
(2) Voor het oorspronkelijke virus waren vaccins misschien dé oplossing geweest, voor delta niet meer. Je hebt nu voorlopig altijd meerdere maatregelen nodig.
(3) Niet iedereen is gevaccineerd.
(4) Het kabinet is uiteraard weer eens veel te optimistisch geweest, maar dat betekent niet dat nog meer prikken geen effect heeft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

"Inhoudelijk" is de delta-variant niet zo veel anders, maar hij is behoorlijk veel meer besmettelijker dan de oorspronkelijke variant.
Dat betekent dus dat de kans dat je besmet wordt, vele malen groter is. Dat heeft op de meeste gevaccineerden weinig effect (afgezien van het feit dat de kans groter is dat ze "milde klachten" hebben), maar ongevaccineerden lopen daardoor een veel grotere kans om daadwerkelijk ziek te worden, wat weer tot een hogere bezettingsgraad in de ziekenhuizen leidt.
Nu hoop ik heel erg dat de nieuwe regering meer geld naar de zorg stuurt, zodat de zorg verbeterd kan worden, maar tot die tijd (en ook nog lang erna) is dat dus echt een groot probleem.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Het is wel in het Duits maar in deze artikel wordt uitgelegd hoe men deze percentages berekend heeft:

https://www.swr.de/wissen/corona-pandem ... h-100.html

Basis is dus het reproductiegetal "R0" met de assumptie, dat niemand imuun is. De nodige vaccinatiegraad x voor groepsimmuniteit is dan:

x = 1 - (1/R0)

En het grote probleem bij deze rekening is ook nog, dat men altijd ervan uitgaat dat de vaccins een infectie met 100% vermijden....

https://www.swr.de/wissen/corona-pandem ... h-100.html
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Maatregelen tot de dag des oordeels dus? -0-
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

:Y
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Z2N schreef: di 02 nov 2021, 21:27 Nee, dat is geen nepnieuws. Er zijn alleen te weinig mensen die die vrijheid terug wouden, en dus zitten we nu met de gebakken peren. (A)
Volgende maatregelen zijn een 2G regeling en een coronapas in onderwijs en werk.

https://nos.nl/artikel/2404145-coronama ... or-kabinet
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39287
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: di 02 nov 2021, 21:46maar ongevaccineerden lopen daardoor een veel grotere kans om daadwerkelijk ziek te worden, wat weer tot een hogere bezettingsgraad in de ziekenhuizen leidt.
Waarbij die kans uiteraard vooral veel groter is doordat voor de ongevaccineerden de situatie significant anders geworden was: ze werden niet meer beschermd tegen het oplopen van corona doordat vrijwel alle maatregelen losgelaten waren.
Jef400 schreef: di 02 nov 2021, 22:02 coronapas in onderwijs en werk.
Het artikel nuanceert dat wel naar werk in sectoren waar de klanten ook een coronapas moeten laten zien. Dat lijkt me op zich niet een heel rare maatregel, je hebt immers in de horeca nu wel een soort van lek: als werknemer kan je er ongemerkt anderen besmetten omdat je geen QR-code nodig hebt en door de wisselende contacten gaat dat natuurlijk wel potentieel hard dan. (Een stuk harder dan in een werksituatie waarin je alleen elke dag dezelfde collega's ziet)

Overigens zie je nu wel soort van een effect dat vaak te zien is: door de lange tijd tussen de alarmbellen en de persconferentie zie je vaak de piek al wel vrij kort op de persconferentie volgen. De G op het coronadashboard laat nu ook al een geleidelijk dalende lijn zien. Dat is dus het begin van een afvlakkende stijging in plaats van besmettingscijfers die steeds harder oplopen. Alleen komt de piek in de zorg natuurlijk altijd pas later, dus die moeten we nog krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

WSM schreef:Maar we zouden toch prik voor prik onze vrijheid terugkrijgen?
Ik kan me de jucheberichten - ook op dit forum - nog herinneren over de geweldige hoeveelheden prikken die gezet waren.

Is dat dan nepnieuws? En wat heeft het dan voor zin om nog meer prikken te zetten en dan een andere uitkomst te verwachten?
Nee, het prikken geeft wel degelijk vrijheid. We wisten vooraf al dat we niet 100% zouden halen door mensen met bepaalde medische condities. Maar een deel van de bevolking wil om allerlei andere redenen geen prik maar wel genieten van de gegunde vrijheid. Het virus heeft in de tussentijd zijn spelregels veranderd door na twee mutaties veel besmettelijker te worden. Dan is het al snel weer hozen, zelfs met een relatief klein deel van de bevolking.

Was er veel minder geprikt dan nu het geval is, dan hadden we in een vergelijkbare situatie als Roemenië kunnen zitten, waar ze nu 600 coronadoden per dag noteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef: di 02 nov 2021, 20:35Sommige centra bieden ook PCR-tests aan, welke dan tot meer dan 100,- Euro kunnen kosten, bij voorbeeld voor een reis.
Ik ga komende week naar Baden-Württemberg en had daar ook alvast een kaartje voor een museum gekocht. Nu kreeg ik daar een mailtje van dat de Warnstufe in werking getreden is en dat niet-gevaccineerden/-genezenen alleen nog met een PCR-test naar binnen kunnen. Die moeten nu dus ook die 100+ euro daarvoor neertellen?

(overigens niet op mij van toepassing, ik heb 2x Comirnaty in mijn arm gekregen en heb een QR-code en geel boekje)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Klopt. Wie niet gevaccineerd of genezen is moet nu in Baden-Württemberg voor bezoek aan horeca, museum, bioscoop etc. een PCR-Test hebben. Hetzelfde is in Bayern in voorbereiding. Dus feitelijk een "lockdown light".
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Maar dan wel zo "light" dat 3 op de 4 mensen er geen last van hebben. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Heerlijk als ze een QR code letterlijk alleen bekijken *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Wat zijn we toch een verwend, arrogant volkje met zijn allen. Zojuist in de supermarkt had vrijwel niemand een mondkapje op. Dus óf het draagvlak voor de maatregelen is vrijwel volledig afwezig, óf de urgentie, of allebei. Dat mogen de politici zich wel aanrekenen, want die urgentie stralen ze zelf ook absoluut niet uit.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Is toch ook pas vanaf zaterdag?

Neemt niet weg dat niemand je tegenhoudt om zo'n ding op te zetten?
Maar ik heb in de afgelopen anderhalf jaar als supermarktmedewerker wel geleerd dat men het pas en masse doet wanneer het echt moet. Ben wat dat betreft wel benieuwd wat ik ga zien dinsdag.
Laatst gewijzigd door Hainje op wo 03 nov 2021, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

Precies mijn punt. :') We zitten nu met hoge aantallen. Wanneer denk je dat maatregelen effectiever zijn? Als we er nu al mee beginnen, ook al is er nog geen officiële controle, of als we nog drie dagen niks doen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Fair enough
🍉
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6494
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Ik was vanmorgen in het ziekenhuis waar een mondkapje al verplicht was en vond het best raar na de persconferentie van gisteren dat het dan in de apotheek niet hoefde nog
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten