Mwoehahaha!
Een tas vol politiek!
Re: Een tas vol politiek!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Een tas vol politiek!
Tom wint de internet!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Een tas vol politiek!
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een tas vol politiek!
Goed nieuws zo vlak voor de kerst, toch nog een kerstpakket dus.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Een tas vol politiek!
De pandemie bijna onder controle, een nieuw kabinet in NL en een nieuwe bondskanselier in DE. Je zou er bijna eens iets van gaan denken
Re: Een tas vol politiek!
Vooral dat Nederland 'de facto' functioneert als Duitse deelstaat
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Een tas vol politiek!
Nee. Maar wel antwoord op de vraag wat ze van plan zijn. Kost elke kilometer evenveel of zijn kilometers op een drukke weg op een druk tijdstip duurder dan op een rustige weg op een rustig tijdstip? Je lijkt voor te sorteren op dat laatste, maar het eerste is veel makkelijker in te voeren en ligt veel minder gevoelig. Dan kan het tweede altijd nog.
Ik denk dus dat het eerst "alleen" een kilometerheffing wordt, en dan is een weinig-rijder als Daantje in het voordeel.
Re: Een tas vol politiek!
Het coalitieakkoord op het gebied van infrastructuur en OV:
We trekken structureel €1,25 miljard uit voor het inlopen van achterstanden bij beheer en
onderhoud van onze wegen, spoor, bruggen, viaducten en vaarwegen en voor het onderhoud
en renoveren en vervangen ervan in de toekomst, ook met het oog op de verkeersveiligheid.
Verkeersveiligheid blijft daarnaast een speerpunt in ons beleid. Samen met de gemeenten wordt
bezien waar binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid zinvol verlaagd kan worden naar 30
km/uur. De snelheid op andere wegen blijft ongewijzigd.
We bezien in overleg met de regio of een door de regio voorgestelde alternatieve invulling van
de A27/Amelisweerd binnen de bestaande bak de bereikbaarheidsproblematiek op
gelijkwaardige wijze oplost. Ontsluiting via (hoogwaardig) OV en auto van nieuwe woongebieden
in de regio (m.n. Rijnenburg) is daar onderdeel van. Als dit het geval is, wordt het voorstel van de
regio overgenomen. Zo niet, dan wordt het lopende besluitvormingsproces voortgezet.
We reserveren middelen om op termijn met medefinanciering vanuit de regio en uit Europese
fondsen de Lelylijn te kunnen aanleggen. De komende periode werken we uit hoe de Lelylijn, in
het kader van het Deltaplan voor het Noorden, kan bijdragen aan versterking van de economie
van het Noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere
internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.
We investeren in de uitbreiding en verbetering van de infrastructuur voor openbaar vervoer
(OV), fiets, auto en water, omdat we goede en snellere verbindingen willen tussen stad en regio.
We focussen hierbij op de grootste knelpunten uit de Integrale Mobiliteitsanalyse 2021,
verbindingen in de (economische) regio’s en N-wegen.
Ook de nieuwe woningen in de 14 verstedelijkingsgebieden en daarbuiten worden goed
ontsloten en bereikbaar per OV, fiets en auto. Daarvoor wordt voor de komende 10 jaar in totaal
€7,5 mrd toegevoegd aan het Mobiliteitsfonds.
We zetten in op betere internationale (nacht) treinverbindingen die aansluiten op HSLknooppunten
over de grens, zodat Nederland duurzaam verbonden is. We betrekken Europese
fondsen bij onze investeringen om betere grensoverschrijdende verbindingen te creëren. We
stimuleren het verplaatsen van goederenvervoer van de weg naar spoor en water.
We ontwikkelen ‘hubs’ waar reizigers eenvoudig kunnen overstappen naar een (deel)auto,
(deel)fiets, trein of metro via multimodaal reisadvies op maat. Ook zetten we in op het sociaal
veiliger maken en het toegankelijker maken voor mensen met een beperking van het openbaar
vervoer. We investeren in fietsenstallingen bij OV-knooppunten en fietssnelwegen. Om reizen
naar werk betaalbaar te houden, verhoogt het kabinet de onbelaste reiskostenvergoeding.
We zetten in op goede verbindingen voor de binnenvaart door bediening van sluizen, bruggen
en wegverkeer beter op elkaar af te stemmen en te zorgen voor goede ligplaatsen.
Door de aanwezigheid van de luchthaven Schiphol is Nederland via de lucht uitstekend
verbonden met de rest van de wereld. Schiphol zorgt direct en indirect ook voor veel
werkgelegenheid. Mede door Schiphol is Nederland een interessante vestigingsplaats voor
internationaal opererende bedrijven. Die sterke hub functie willen we behouden.
Tegelijkertijd moet er aandacht zijn voor het verminderen van de negatieve effecten van
luchtvaart op mens, milieu en natuur. Er spelen rond de luchthaven diverse uitdagingen op het
gebied van stikstof, (ultra)fijnstof, geluidsoverlast, leefomgevingskwaliteit, veiligheid en
woningbouw. Dit vraagt om een integrale oplossing die zekerheid en perspectief biedt voor
zowel de hub functie van Schiphol als de omgeving van de luchthaven. Het kabinet zal hierover in
2022 besluiten en hierbij de opening van vliegveld Lelystad betrekken en hierbij ook de laagvlieg
routes in ogenschouw nemen.
Ook de luchtvaart moet een bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-emissies. We
ontmoedigen het vliegen over korte afstanden, hetgeen leidt tot een daling van de CO2-emissies
naast de emissiereducties die voortkomen uit het ‘Fit For 55’-beleidspakket.
Europese afspraken over het rechtvaardig belasten van de luchtvaart worden actief
ondersteund. Het gelijke speelveld binnen de EU en van de EU ten opzichte van derde landen
staat hierbij centraal. We willen dat in Europa vervoer per trein zo snel mogelijk, zowel qua tijd
als qua kosten, een goed alternatief wordt voor vliegen.
Op nationaal niveau verplichten we tot het bijmengen van bio-kerosine en stimuleren we de
productie van synthetische kerosine.
Laatst gewijzigd door dennistd op wo 15 dec 2021, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een tas vol politiek!
Het hele coalitieakkoord: Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst.
Re: Een tas vol politiek!
Ziet er veelbelovend uit.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Een tas vol politiek!
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een tas vol politiek!
Veel van deze uitgaven zijn eenmalig, en die willen de coalitiepartners financieren met leningen tegen negative rente.
Re: Een tas vol politiek!
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een tas vol politiek!
Maar......lenen levert geld op, lees ik net daarvoor.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Een tas vol politiek!
Ook als de rente negatief is moet je terugbetalen. Daarnaast is er een mogelijkheid dat de rente ooit weer gaat stijgen, dan is de schuld die we nu opbouwen minder fijn.
Re: Een tas vol politiek!
Hoewel dat best plausibel klinkt, is het uiteraard onzin dat je bij een blijvend negatieve rente terug zou moeten betalen. Je lost dan namelijk automatisch af. Als de investering nog wat rendement geeft in de vorm van groei van de economie ben je helemaal spekkoper.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Een tas vol politiek!
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een tas vol politiek!
Een deel van de uitgaven die nu voorzien zijn hadden dan ook al jaren geleden gedaan kunnen worden, en dan was het waarschijnlijk ook nog goedkoper geweest. Maar blijkbaar was de ernst van klimaatverandering, de wooncrisis en de bijbehorende mobiliteitsproblematiek nog niet doorgedrongen bij de zittende partijen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Een tas vol politiek!
Milieu en wonen zijn altijd een beetje ondergeschoven kindjes geweest onder de vorige kabinetten van Rutte. Balkenende had met zijn kabinetten een heel ministerie voor die thema's, Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM). Rutte vond het in 2010 verstandig om VROM op te heffen en de stukken Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening onder te brengen bij Binnenlandse Zaken. Milieu ging naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. VROM keert de facto gelukkig weer terug, maar wordt onder Rutte IV opgedeeld in twee ministeries, namelijk Volkshuisvesting & Ruimtelijke Ordening en Klimaat & Energie.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Een tas vol politiek!
Rutte/de VVD heeft het huis van Thorbecke zo puur mogelijk proberen door te voeren door zoveel mogelijk verantwoordelijkheden bij een zo laag mogelijke overheid te parkeren. Dat als je de coördinatie niet goed regelt en tegelijkertijd ook nog een paar dossiers al tijdens de transitie bezuinigt dat vanzelf uit de hand loopt is in zekere zin voorspelbaar maar lijkt nooit een serieuze overweging te zijn geweest. Doe daar nog een schepje scherpte naar de burger bovenop en het gaat vanzelf mis. Dat maakt Nederland sociaal-maatschappelijk niet stabieler en leidt tot toenemend overheidswantrouwen omdat de overheid niet waar kan maken wat ervan verwacht wordt maar tegelijkertijd wel de burger op minimale fouten wordt afgerekend. Dat helpt uiteindelijk ook weer niet mee in bijvoorbeeld een coronacrisis. Los van wat daar niet goed gaat zijn er genoeg maatschappelijke groepen die al met onderbouwd wantrouwen aan deze crisis begonnen. Drie keer raden hoe happig die zijn om naar Rutte en de Jonge te luisteren.
Re: Een tas vol politiek!
^^ Het wordt, in mijn ogen, feitelijk een accijnsmodel, voor de elektrische rijders. Gebaseerd op de motorrijtuigenbelasting (welke dus niet 1 op 1 wordt afgeschaft).Wubbo schreef: ↑di 14 dec 2021, 22:49Nee. Maar wel antwoord op de vraag wat ze van plan zijn. Kost elke kilometer evenveel of zijn kilometers op een drukke weg op een druk tijdstip duurder dan op een rustige weg op een rustig tijdstip? Je lijkt voor te sorteren op dat laatste, maar het eerste is veel makkelijker in te voeren en ligt veel minder gevoelig. Dan kan het tweede altijd nog.
Ik denk dus dat het eerst "alleen" een kilometerheffing wordt, en dan is een weinig-rijder als Daantje in het voordeel.
Er zal misschien nog wel een differentiatie komen op CO2 belasting?
Dus, met een non-elektrische auto zal er misschien een malus komen op het kilometertarief.. terwijl je de accijns op de benodigde brandstof ook mag betalen..
Nee, ik heb er weinig vertrouwen in dat het voor de gewone m/v/x budgetneutraal zal worden doorgevoerd.
De techniek zal zich tzt al bewezen hebben.. Immers, per 2026 zal de vrachtwagenheffing dan (eindelijk..) van start gaan.
Lijkt mij dat men de hierin geleerde lessen toch wel zal overnemen naar de personenauto's?
Bij de vrachtwagenheffing wordt tzt de kilometerprijs op basis van CO2 uitstoot bepaald en niet per emissieklasse (zoals nu nog het geval is met het Eurovignet).
https://www.vrachtwagenheffing.nl/
Re: Een tas vol politiek!
Is het dan de bedoeling dat dit budgetneutraal wordt ingevoerd?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Een tas vol politiek!
ArrivaBas schreef: ↑do 16 dec 2021, 10:48 Milieu en wonen zijn altijd een beetje ondergeschoven kindjes geweest onder de vorige kabinetten van Rutte. Balkenende had met zijn kabinetten een heel ministerie voor die thema's, Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM). Rutte vond het in 2010 verstandig om VROM op te heffen en de stukken Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening onder te brengen bij Binnenlandse Zaken. Milieu ging naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. VROM keert de facto gelukkig weer terug, maar wordt onder Rutte IV opgedeeld in twee ministeries, namelijk Volkshuisvesting & Ruimtelijke Ordening en Klimaat & Energie.
Eens met beide analyses. Eerdere kabinetten hebben een rommel gemaakt van de woningmarkt (denk aan corporatieheffing en aantrekken van buitenlandse investeerders voor de opkoop van sociale huurwoningen). Maar ik ben ook heel verbaasd hoe jeugdzorg over de schutting wordt gegooid bij de gemeente, en dat één op de tien jongeren in aanraking komt met jeugdzorg. Hoezo zoveel?! Zaken als de toeslagenaffaire, stikstof (want met o.a. een gigantische landbouwsector in Nederland produceren wij bovengemiddeld veel), de eindeloze discussies rondom Schiphol...Klaasje schreef: ↑do 16 dec 2021, 11:00 Rutte/de VVD heeft het huis van Thorbecke zo puur mogelijk proberen door te voeren door zoveel mogelijk verantwoordelijkheden bij een zo laag mogelijke overheid te parkeren. Dat als je de coördinatie niet goed regelt en tegelijkertijd ook nog een paar dossiers al tijdens de transitie bezuinigt dat vanzelf uit de hand loopt is in zekere zin voorspelbaar maar lijkt nooit een serieuze overweging te zijn geweest. Doe daar nog een schepje scherpte naar de burger bovenop en het gaat vanzelf mis. Dat maakt Nederland sociaal-maatschappelijk niet stabieler en leidt tot toenemend overheidswantrouwen omdat de overheid niet waar kan maken wat ervan verwacht wordt maar tegelijkertijd wel de burger op minimale fouten wordt afgerekend. Dat helpt uiteindelijk ook weer niet mee in bijvoorbeeld een coronacrisis. Los van wat daar niet goed gaat zijn er genoeg maatschappelijke groepen die al met onderbouwd wantrouwen aan deze crisis begonnen. Drie keer raden hoe happig die zijn om naar Rutte en de Jonge te luisteren.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Een tas vol politiek!
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een tas vol politiek!
Worden wij al niet overspoeld door fijne berichten, ook elders in de democratische wereld lijkt het behoorlijk tegen te zitten.
Zo kwam in Hong Kong slechts 30% van de stemmers voor een nieuw parlement opdagen, en deed voor het eerst sinds 1997 (overdracht) de Democratische partij niet mee. De stad is nu definitief in handen van de "patriottische" Chinezen.
https://nos.nl/artikel/2410246-historis ... n-hongkong
Aan de andere zijde van de oceaan zit het de Democraten ook al niet mee. Senator Manchin (West-Virginia) heeft tegen het zogeheten "Build Back Better-plan" gestemd; "een investeringspakket van zo'n 2 biljoen dollar voor onder meer sociale zekerheid, banen, huisvesting en duurzame energie".
https://nos.nl/artikel/2410203-bidens-b ... omgedraaid
Zo kwam in Hong Kong slechts 30% van de stemmers voor een nieuw parlement opdagen, en deed voor het eerst sinds 1997 (overdracht) de Democratische partij niet mee. De stad is nu definitief in handen van de "patriottische" Chinezen.
https://nos.nl/artikel/2410246-historis ... n-hongkong
Aan de andere zijde van de oceaan zit het de Democraten ook al niet mee. Senator Manchin (West-Virginia) heeft tegen het zogeheten "Build Back Better-plan" gestemd; "een investeringspakket van zo'n 2 biljoen dollar voor onder meer sociale zekerheid, banen, huisvesting en duurzame energie".
https://nos.nl/artikel/2410203-bidens-b ... omgedraaid
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 59 gasten