Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3053
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Coronavirus

Bericht door nvdw »

Robert Koch Institut schreef:Zu den im Meldesystem vorliegenden Omikronfällen sind zum Teil Zusatzinformationen bekannt. Für 6.788 Fälle wurden Angaben zu den Symptomen übermittelt, es wurden überwiegend keine oder milde Symptome angegeben. Am häufigsten wurde von Patientinnen und Patienten mit Symptomen Schnupfen (54 %), Husten (57 %) und Halsschmerzen (39 %) genannt. 124 Patientinnen und Patienten wurden hospitalisiert, vier Person sind verstorben. Für 543 (5 %) Fälle wurde eine Exposition im Ausland angegeben. 186 Patientinnen und Patienten waren ungeimpft, 4.020 waren vollständig geimpft, von diesen wurde für 1.137 eine Auffrischimpfung angegeben. Auf Basis der übermittelten Daten wurden unter allen übermittelten Omikron-Infektionen 148 Reinfektionen ermittelt, zu keiner der von Reinfektion betroffenen Person wurden Vorerkrankungen übermittelt.
Wat er dus staat is dat de bijna zevenduizend bekende omikron-patiënten overwegend geen of milde symptomen hebben gemeld. Dat is iets anders dan dat er geen zware klachten waren.

Ook aan omikron zullen helaas mensen overlijden; mensen sterven ook aan 'gewone' griep.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Waarom geen lockdown voor griep?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Cas
Berichten: 889
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Cas »

Omdat corona vele malen schadelijker en dodelijker is dan de griep.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

De griepepidemie in de winter van 2014/2015 duurde 21 weken en was daarmee de langstdurende epidemie ooit gemeten. Bijna 2 miljoen mensen hadden last van griepachtige klachten. Ongeveer 10.000 mensen werden opgenomen in het ziekenhuis voor complicaties van griep, zoals longontsteking. Tijdens de epidemie stierven er 8.600 mensen meer dan gemiddeld in dezelfde periode.
Om maar eens een willekeurige te noemen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6502
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Tegen griep zijn risicogroepen gevaccineerd, vaak al jarenlang waardoor er meestal wel een vorm van immuniteit is
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3053
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Coronavirus

Bericht door nvdw »

Het antwoord is eenvoudig: omdat de gewone, terugkerende griep een relatief lage sterftekans heeft. De WHO rekent met een IFR (infection fatality rate) van minder dan 0,1 procent. Deel die 8.600 doden op de 2 miljoen gevallen en dan zit je er inderdaad ruim onder.

COVID-19 daarentegen heeft een aanzienlijk hogere IFR dan gewone influenza. Dat komt mede omdat COVID ook andere groepen treft dan de groepen die normaal gesproken een verhoogd risico lopen bij influenza, waaronder ook gezonde mensen van middelbare leeftijd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2898
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

nvdw schreef: za 01 jan 2022, 13:02 Dat is iets anders dan dat er geen zware klachten waren.
Hiermee voeg ik het woord "overwegend" achteraf toe. ;)
Daantje schreef: za 01 jan 2022, 14:51 Tegen griep zijn risicogroepen gevaccineerd, vaak al jarenlang waardoor er meestal wel een vorm van immuniteit is
Daarnaast is de griepprik zeer effectief. Met effectief bedoel ik in dit verband dat je weinig hoort van doorbraken en de bescherming langer dan een paar weken aanhoudt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Cas schreef: za 01 jan 2022, 14:26 Omdat corona vele malen schadelijker en dodelijker is dan de griep.
Dank Cas voor je duidelijke antwoord.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6502
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

De effectiviteit van de griepprik hangt vooral af van of de gok voor welke virusvariant het wordt goed geweest is
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Zou het mogelijk moeten zijn om na de boosterprik een nieuw vaccinatiebewijs aan te (laten) maken, waar deze prik in staat?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12913
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Lijkt me wel. Ik heb na mijn besmetting ook gewoon een herstelbewijs in de app kunnen zetten. Zou raar zijn als dit bij een derde(/vierde/vijfde/zesde/zevende/achtste/negende/tiende/elfde of twaalfde) prik niet zou kunnen.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: za 01 jan 2022, 17:53 Zou het mogelijk moeten zijn om na de boosterprik een nieuw vaccinatiebewijs aan te (laten) maken, waar deze prik in staat?
Dat kan ja. Ik heb na de booster de app de gegevens opnieuw op laten halen en heb nu drie internationale QR codes. Waarbij je wel moet opletten in landen met boosterplicht, want hij toont automatisch 2/2 omdat 3/3 (bij mij) minder dan twee weken geleden was.
De binnenlandse heb je maar 1 code, daar staat wel "3 doses" bij de omschrijving nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6502
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Meltrain schreef: za 01 jan 2022, 17:53 Zou het mogelijk moeten zijn om na de boosterprik een nieuw vaccinatiebewijs aan te (laten) maken, waar deze prik in staat?
Met het + teken in de app kan je je booster inladen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Zou het mogelijk moeten zijn om na de boosterprik een nieuw vaccinatiebewijs aan te (laten) maken, waar deze prik in staat?
Ja, kan gewoon en vaak al binnen 24 uur na vaccinatie. Maandag om 18:00 leverde ik mijn administratie voor de booster in bij de balie en werd ik geprikt, de volgende ochtend om 9:00 kon ik de booster al in de app toevoegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Cas schreef: za 01 jan 2022, 14:26 Omdat corona vele malen schadelijker en dodelijker is dan de griep.
Tot Delta nog wel, met Omricon weten we dat dus niet meer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2898
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Dus als ik enkele persartikelen over Omikron lees, wordt het erger dan alles wat we ooit hebben gekend. Men is in ieder geval al bezig met rampenplannen voor alle basisvoorzieningen zoals water en elektriciteit, brandweer, politie, vuilniswagen, ov, ... :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Die scenario's hebben niet zozeer met het gevaar van die virusvariant zelf te maken, maar met de effecten van strikte quarantaineregels in combinatie met een veel besmettelijker variant. De kans wordt dan natuurlijk simpelweg groter dat je in contact met iemand geweest bent die besmet is, of je er nou werkelijk ziek van wordt of niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 889
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Cas »

Ook Omicron is echt geen griepje. Zelfs optimistische schattingen gaan slechts uit van een ziektelast van 10-25% t.o.v. het niveau van Delta, en als je dat vergelijkt met de cijfers in de link van nvdw zul je dus zien dat corona alsnog vele malen schadelijker is.

De lagere ziektelast van Omicron gaat het verschil echt niet maken deze pandemie, zeker gezien de hogere 'immune evasiveness' - daardoor zijn zij met een zwakke afweer zoals ouderen weer kwetsbaarder gewoeden, en juist in die groepen is het virus enorm riskant.

Hier kan je een eerste uitgebreide schatting van de 'severity' lezen, bij mijn weten. Het kan best zijn dat er meer is uitgekomen, maar ik heb in deze vakantietijd geprobeerd niet te veel met corona bezig te zijn. Voor wat meer context kan je ook hier terecht. Voor een draadje over waarom ik skeptisch ben over snelle conclusies op basis van 'rauwe' cijfers kan je hier terecht, en bij veel anderen die ook hebben gewezen op de invloed van leeftijdsopbouw, seizoen, etc van de huidige golf op de cijfers. Als je een nieuwe variant hebt die bijvoorbeeld eerst door de jeugd raast (die in het algemeen minder heftig ziek worden), moet je daar rekening mee houden als je wil iets wil inschatten over de intrinsieke eigenschappen van die variant.

Gelukkig wordt daarop gelet bij het uitrekenen door professionals, en gelukkig lijkt het inderdaad dat Omicron gemiddeld minder heftige ziektelast veroorzaakt dan Delta. Dat neemt echter niet weg dat het nog steeds een zeer heftige infectieziekte is, veel beter te vergelijken met een besmettelijkere variant van SARS dan een griepje. Ik meen zelfs gelezen te hebben dat de verminderde ziektelast van Omicron het weer op het niveau van 'de eerste corona' brengt, voordat de mutaties van Alpha, Delta, etc dit flink verergerden, maar die cijfers heb ik niet zo gereed dus don't quote me on that.

(Mocht iemand trouwens ooit vragen hebben of hulp willen met het lezen van de vakliteratuur, help ik graag! Het is vaak niet enorm toegankelijk geschreven.)
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

ICE11 schreef: za 01 jan 2022, 21:30 Dus als ik enkele persartikelen over Omikron lees, wordt het erger dan alles wat we ooit hebben gekend. Men is in ieder geval al bezig met rampenplannen voor alle basisvoorzieningen zoals water en elektriciteit, brandweer, politie, vuilniswagen, ov, ... :X
Toen Nederland 20.000 besmettingen per dag had, zagen we al overal personeelsproblemen opduiken. Als je 40.000 besmettingen per dag hebt, en voor elke besmetting moeten er nog 2 anderen zoveel dagen in quarantaine, dan heb je al snel een kwart miljoen mensen in quarantaine en de maatschappij behoorlijk ontwricht. Dus ja, dan heb je best kans dat het vuilnis een weekje wordt overgeslagen of de bus niet komt opdagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jelmerrr
Berichten: 1815
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Coronavirus

Bericht door jelmerrr »

Maar hoe weet jij dat we 40.000 besmettingen per dag gaan krijgen? We zitten nu op iets meer dan een kwart daarvan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Dat zeg ik helemaal niet, maar er is met een zeer besmettelijke variant natuurlijk wel een kans op. We zien dat de besmettingen nu alweer toenemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

ICE11 schreef: za 01 jan 2022, 21:30 Dus als ik enkele persartikelen over Omikron lees, wordt het erger dan alles wat we ooit hebben gekend. Men is in ieder geval al bezig met rampenplannen voor alle basisvoorzieningen zoals water en elektriciteit, brandweer, politie, vuilniswagen, ov, ... :X
Ik las ergens (ik meen op Twitter) de quote: op basis van een maand data noemen sommige mensen Omikron mild, maar over een vaccin waarvoor jarenlang onderzoek is gedaan en waarmee inmiddels een groot aantal mensen is ingeënt is men nog steeds sceptisch.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

jelmerrr schreef: zo 02 jan 2022, 08:34 Maar hoe weet jij dat we 40.000 besmettingen per dag gaan krijgen? We zitten nu op iets meer dan een kwart daarvan.
Dat heeft alles te maken met de besmettelijkheid. Stel dat het R-getal 2 is, en de incubatietijd een week, dan is het aantal besmettingen volgende week dus 20.000, en nog een week later 40.000.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7131
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Coronavirus

Bericht door Klaasje »

Suus schreef: zo 02 jan 2022, 09:05 Dat zeg ik helemaal niet, maar er is met een zeer besmettelijke variant natuurlijk wel een kans op. We zien dat de besmettingen nu alweer toenemen.
Heel leuk, maar de vaccins en natuurlijke immuniteit lijken wel goed te beschermen tegen ernstig verloop van de ziekte. Een pessimistisch-realistische modellering afgelopen najaar van Delta bij het RIVM gaf voornamelijk (maar niet uitsluitend) op basis van mensen zonder vaccinatie of anderszins opgebouwde immuniteit aan dat er nog zo'n 3400 ic-opnames te verwachten waren. Dat was zonder booster voor ouderen en mensen met zwakke gezondheid, zonder werkzaam medicijn en met een variant met een hogere ziektelast dan Omikron (Delta).

Nu hebben we natuurlijk een flinke golf achter de rug maar zijn pas hooguit op een kwart van die 3400. Maar met een nieuwe variant die sneller rondgaat maar minder ziekmakend is vind ik het reëel te verwachten dat we heel snel een redelijk beheersbaar aantal ziekenhuisopnames krijgen en daarna de vrijwel de volledige bevolking immuniteit tegen ernstige ziekte heeft opgebouwd. Daarna bijt het virus veel minder venijnig.

De kans op een ziekenhuisopname ligt bij Omikron zo'n 45% lager dan bij Delta. Als het mechanisme is dat Omikron de longen minder/niet aantast zal het aantal ic-opnames nog meer afnemen. Dat weten we helaas (nog) niet omdat hiervoor nog onvoldoende betrouwbare gegevens zijn. Het is m.i. wel redelijk te verwachten dat het voorjaar van 2022 er veel gunstiger uit ziet dan het voorjaar van 2021 voor zowel de zorg als de gewone burger.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Coronavirus

Bericht door Suus »

Als je positief wordt getest wordt je geacht samen met je huisgenoten en risicocontacten een periode binnen te blijven. Dat kan met veel besmettingen uiteindelijk de samenleving harder ontwrichten dan de ziekenhuisopnames. Waar ik het ook niet over had eigenlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten