Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Dennenboom
Berichten: 1685
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Coronavirus

Bericht door Dennenboom »

Dennenboom schreef: wo 16 feb 2022, 18:10 Maar in de wachtkamer van het ziekenhuis hoef je straks toch geen mondkapje meer op en vervalt de 1,5 meter. Hoezo bescherming kwetsbare groepen?
De ziekenhuizen vinden dit ook nog wat te ver gaan en besloten om de oude regels nog even te handhaven:
https://www.nu.nl/coronavirus/6184766/z ... ermen.html
Chrysa
Berichten: 8019
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

In de Lidl lopen meer mensen met mondkapjes dan toen het nog verplicht was. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Mondkapjes zijn ook nog steeds verplicht. Dat wordt pas volgende week afgeschaft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Net terug uit de Lidl in Soestdijk en daar liep een compleet gezin zonder mondkapjes rond.
Chrysa
Berichten: 8019
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Suus schreef: za 19 feb 2022, 13:55 Mondkapjes zijn ook nog steeds verplicht. Dat wordt pas volgende week afgeschaft.
Ah. Ik begon bijna al vertrouwen in Nederlanders te krijgen.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Maar een Lidl is dat niet natuurlijk ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

En dan zitten we opeens opgescheept met die coronahond.
Mensen met een huisdier die nu nog op zoek zijn naar een plek in een dierenpension voor de voorjaarsvakantie of de zomervakantie hebben een probleem: veel pensions zijn helemaal volgeboekt.
Bron: NOS
https://nos.nl/artikel/2418319-topdrukt ... ronahonden
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Nu zaterdag vrijwel alle coronaregels de ijskast in verdwijnen vraag ik mij oprecht af hoe lang we ons nog aan de daarbij horende gedragsregels gaan houden. Tuurlijk, er zijn mensen die overal schijt aan hebben, maar voor de meesten is het volgens mij onbewust gedrag geworden.

Zo zit ik nu in de bus de stad in, en ondanks dat het niet meer verplicht is houdt de gehele bus zich aan 1 stoel vrijhouden tussen 2 reizigers(groepen). En de drie mensen die daardoor niet kunnen zitten staan daadwerkelijk. Ik hoop echt dat dit soort sociaal wenselijk gedrag voorlopig in stand blijft. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Dat is dan een regel of advies geweest van Qbuzz, want daar heb ik bij de RET nog nooit iets over gehoord of gezien?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

In de tijd dat het dragen van een mondkapje nog niet verplicht was is het vgm wel verplicht geweest, en oa Syntus Utrecht heeft nog tot midden vorig jaar met stickers op de stoelen gereden met die boodschap.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Je ziet toch vaker dat mensen niet naast iemand wil zitten en liever gaan staan. En dan op social media klagen dat er te weinig zitplaatsen zijn. :roll:
Laatst gewijzigd door en-es op wo 23 feb 2022, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13064
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Ik vind anderhalve meter in de rij voor de kassa ook wel prima :Y
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39285
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Ik zie inderdaad nog altijd veel meer dan voorheen dat reizigers niet naast iemand willen gaan zitten in de bus.
Maar ze gebruiken wel gewoon alle stoelrijen, dat één rij vrijhouden was vrij snel voorbij nadat de mondkapjes werden ingevoerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

Het enige uit de geest van de 'basisregels' dat ik nog zie blijven hangen, is niet naast elkaar zitten. Voor de rest lijkt het idee van afstand houden volledig uitgestorven. Ik kan niet op twee handen tellen hoe vaak er iemand onnodig dicht bij me in de buurt komt de laatste paar weken. De ene dag slentert iemand op een halve meter langs het bankje waar ik zit op een verder compleet verlaten plein (vaak ook lurkend aan een sigaret :x ), de andere dag (zonet nog) komt er iemand in een verder lege coupé recht voor me zitten... :N
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Wat is hun reactie, zodra je daar iets van zegt?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8924
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Iemand (schuin) tegenover mij vind ik op zich niet erg. Bij drukte zal ik respecteren dat er iemand naast mij zit, maar in een rustige bus of trein doe ik gewoon mee met de meute die hun luie tas(sen) op de stoelen naast hem/haar/het een plek geven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Van mij mag het meer thuiswerken als je een kantoorbaan hebt er wel in blijven. :pos: Ik vermaak mij prima in de trein van/naar werk met bijvoorbeeld een luisterboek. Maar als je niet hoeft te reizen, scheelt dat bij elkaar toch wel aardig wat tijd. Maar dat is natuurlijk niet voor elk beroep weggelegd.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1981
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Coronavirus

Bericht door Anne »

Volgens mij is er nergens een regel dat je niet naast iemand mag gaan zitten.
Dat is in een volle tram/ bus/trein altijd nog beter dan schouder aan schouder staan.
Het mond-neuskapje blijft juist in het ov verplicht omdat je geen 1,5m kan aanhouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39285
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Die regel is er niet meer inderdaad, maar hoeveel vervoerders ook op de schermen zetten er blijven toch reizigers liever staan dan dat ze naast een vreemde gaan zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

isadora schreef: wo 23 feb 2022, 14:40 Wat is hun reactie, zodra je daar iets van zegt?
Ik houd me tegenwoordig koest omwille van mijn eigen veiligheid.
Ten eerste omdat ik een verre van intimiderend postuur heb, waardoor de kans op een grote bek en/of agressie een stuk groter is, laat staan dat ze naar me luisteren.
Ten tweede is het vanwege corona een extra risico om iemand op hun gedrag aan te spreken, want als ze terugpraten of -schreeuwen stoten ze veel meer (potentiële virus)deeltjes uit dan wanneer ze stil zijn.
Ten derde is hun gedrag ook strikt genomen gewoon toegestaan (want alle zitplaatsen in het OV mogen bezet worden en de anderhalve meter is zo goed als afgeschaft, of werd in ieder geval de laatste maanden niet serieus gehandhaafd) dus heb ik niet echt een poot om op te staan, want me beroepen op 'ik ben voorzichtig ivm corona en risicogroep' als zij die mindset niet delen, zal automatisch leiden tot het antwoord "dan ga *jij* toch ergens anders zitten?!".

Het is bijzonder vermoeiend dat op dit forum élke anekdote over medemensen die zich misdragen, telkens beantwoord wordt met de dooddoener "waarom zeg je er niks van"? Het geeft sterk de sfeer dat de schuld voor het wangedrag bij de forummer ligt die voorzichtig is / geen zin heeft / (vul zelf in) om er iets van te zeggen, terwijl die schuld toch echt bij de dader van het wangedrag ligt.
Als we in een prachtige wereld leefden waarin iedereen sociaal en voor rede vatbaar was, had ik nog wel enig begrip voor die gedachtegang kunnen opbrengen. Maar de realiteit is dat je voor elke kleine opmerking of bemoeienis met een ander, hoe terecht ook, heel snel verrot gescholden wordt, geïntimideerd of gewoon doodleuk genegeerd. Verwacht je van ons dat wij stalen robots zijn die het geen probleem vinden om elke dag fysieke én verbale klappen te incasseren en we daar - fysiek en psychisch - niks aan zouden overhouden?
WSM
Berichten: 1405
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Coronavirus

Bericht door WSM »

Anne schreef: wo 23 feb 2022, 17:22 Volgens mij is er nergens een regel dat je niet naast iemand mag gaan zitten.
Dat is in een volle tram/ bus/trein altijd nog beter dan schouder aan schouder staan.
Het mond-neuskapje blijft juist in het ov verplicht omdat je geen 1,5m kan aanhouden.
Precies. Alle zitplaatsen mogen gewoon gebruikt worden, daarom zijn er mondkapjes.
En met zijn allen hutje-mutje in het gangpad van de bus werkt ook niet.
Als er geen andere plek vrij is ga ik dus gewoon naast iemand zitten. Dat mag immers gewoon.

Bevalt het je niet, ga je maar lekker niet met het OV.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

DDietzen schreef: wo 23 feb 2022, 18:14 ............
Het is bijzonder vermoeiend dat op dit forum élke anekdote over medemensen die zich misdragen, telkens beantwoord wordt met de dooddoener "waarom zeg je er niks van"? Het geeft sterk de sfeer dat de schuld voor het wangedrag bij de forummer ligt die voorzichtig is / geen zin heeft / (vul zelf in) om er iets van te zeggen, terwijl die schuld toch echt bij de dader van het wangedrag ligt.
............
Het helpt weinig hier te melden, wat je onderweg zoal tegen bent gekomen, terwijl niemand daar iets mee kan.
Op zijn minst vermoed ik dan, dat de eerst aangesprokene het probleemgeval zelf is.
En ja, hem/haar kan ik niets vragen over dit voorval, want waarschijnlijk geen forum-lid (?).
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Daniel schreef: wo 23 feb 2022, 17:41 Die regel is er niet meer inderdaad, maar hoeveel vervoerders ook op de schermen zetten er blijven toch reizigers liever staan dan dat ze naast een vreemde gaan zitten.
Bij Keolis zit dat ook nog steeds in de omroep.
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Coronavirus

Bericht door DDietzen »

isadora schreef: wo 23 feb 2022, 18:31
DDietzen schreef: wo 23 feb 2022, 18:14 ............
Het is bijzonder vermoeiend dat op dit forum élke anekdote over medemensen die zich misdragen, telkens beantwoord wordt met de dooddoener "waarom zeg je er niks van"? Het geeft sterk de sfeer dat de schuld voor het wangedrag bij de forummer ligt die voorzichtig is / geen zin heeft / (vul zelf in) om er iets van te zeggen, terwijl die schuld toch echt bij de dader van het wangedrag ligt.
............
Het helpt weinig hier te melden, wat je onderweg zoal tegen bent gekomen, terwijl niemand daar iets mee kan. [...]
Natuurlijk helpt het melden hier niks (afgezien van wellicht wat bewustzijn kweken over de mate waarin 'de mensen' zich aan maatregelen houden) en kan niemand er concreet iets mee. Maar dat hoeft ook helemaal niet: op dit forum worden zoveel dingen en ervaringen gedeeld waarvan het melden niets helpt of verandert aan de situatie zelf, en waar de rest van het forum niets mee kan. Zullen we dan ook maar gaan vragen "wat moeten wij hiermee?" als iemand meldt te gaan verhuizen, of van het gas af te gaan, of meldt dat het daar normaal weer is? :s

Op dit forum delen we ervaringen en emoties met elkaar uit ons dagelijks leven, als ware we een kroeg of gezellig buurthuis waar we tijdens of na een lange dag neerploffen en lekker kunnen kletsen. Als je van mening bent dat iedere forumpost concrete toegevoegde waarde moet hebben voor de andere forummers, kan je wellicht beter op Somda terecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten