Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6061
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Jammer. Niet mijn partij, maar kon zijn inbreng in de debatten vaak wel waarderen :Y
Goh.
TomSteyl
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TomSteyl »

En het langstzittende Kamerlid zal dan mijn ex-gemeentegenoot zijn. Lang geleden dat ik hem wel eens in de supermarkt sprak 8-)
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
TffpaA
Berichten: 3498
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Dat BBB gewoon het nieuwe CDA is, met spruitjeschristelijk gedachtegoed en al:

https://www.gld.nl/nieuws/7998226/bbb-m ... fel-verbod
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6061
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

De journalist heeft erg zijn/haar best gedaan om wat tenenkrommende woordgrapjes erin te verwerken... :')
Goh.
VIRM
Berichten: 7716
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Interessant: volgens de laatste laatste peiling van I&O wordt Nieuw Sociaal Contract de grootste, terwijl het nog niet duidelijk is hoe zij op een aantal controversiele onderwerpen staan. En als zij niet meedoen in alle kieskringen of een beperkt aantal kandidaten heeft, gaat de zetelverdeling er weer heel anders uitzien.
Beul van de blindegeleidelijn
TffpaA
Berichten: 3498
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

En het CDA 3... :')
Nitein-Repart
Berichten: 3663
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Nitein-Repart »

Het blijft verbazingwekkend hoe 1/6de van het electoraat achter een man aanlopen zonder kandidatenlijst en partijprogramma en ik vraag mij af of de partij Omtzigt niet uit elkaar valt door de snelle groei.

Het positieve is wel dat Omtzigt, hoewel hij wel aartsconservatief is, sociaal-economisch meer in het midden zit en hopelijk bruggen kan slaan tussen de PvdA/GL aan de linkerzijde en de VVD aan de rechterzijde. Bovendien zorgt partij Omtzigt ervoor dat al die populistische partijen als PVV, JA21, FvD, BBB en SP worden kleingeslagen waardoor er minder versplintering en fragmentatie optreedt in de Tweede Kamer en er voor het eerst sinds lange tijd weer een driepartijencoalitie mogelijk wordt, namelijk PvdA/GL, Partij Omtzigt en de VVD. Goed beleid kun je ook door de Eerste Kamer loodsen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Het is nu echt chaos bij JA21. Europarlementariërs Rob Rooken en Rob Roos hebben hun lidmaatschap opgezegd, en meerdere oud-Statenleden die mee waren afgesplitst van FvD.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1693362 ... l-nanninga
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Berichten: 3498
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Leden van een extreemrechtse partij die elkaar de tent uit vechten.

Je verwacht het niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Update. Volgens JA21 heeft het partijbestuur al eerder aan deze mensen gevraagd om te vertrekken, aangezien ze met JA21 een nieuwe koers gebaseerd op wetenschap willen inslaan.

Afbeelding

Bron: https://x.com/juisteantwoord/status/1695403604717310066

Welke wetenschap!?!?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Berichten: 3498
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Nu ja, wetenschap is ook maar een mening...
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7716
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Ik had altijd het idee dat JA'21 een PVV met wat meer democratie en geneigd tot compromissen probeerde te zijn. Niet dus.
Nitein-Repart schreef: za 26 aug 2023, 13:12 Het blijft verbazingwekkend hoe 1/6de van het electoraat achter een man aanlopen zonder kandidatenlijst en partijprogramma en ik vraag mij af of de partij Omtzigt niet uit elkaar valt door de snelle groei.

Het positieve is wel dat Omtzigt, hoewel hij wel aartsconservatief is, sociaal-economisch meer in het midden zit en hopelijk bruggen kan slaan tussen de PvdA/GL aan de linkerzijde en de VVD aan de rechterzijde. Bovendien zorgt partij Omtzigt ervoor dat al die populistische partijen als PVV, JA21, FvD, BBB en SP worden kleingeslagen waardoor er minder versplintering en fragmentatie optreedt in de Tweede Kamer en er voor het eerst sinds lange tijd weer een driepartijencoalitie mogelijk wordt, namelijk PvdA/GL, Partij Omtzigt en de VVD. Goed beleid kun je ook door de Eerste Kamer loodsen.
Volgens mij is zijn partijprogramma gebaseerd op zijn boek. En dan is het de vraag of die 1/6de dat boek heeft gelezen.
Virtueel gezien kom je inderdaad op een coalitie van drie partijen uit. Maar het is nog de vraag of de partij kunstmatig klein zal worden gehouden door een beperkt aantal kandidaten of mee te doen in een beperkt aantal kieskringen.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3663
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Nitein-Repart »

VIRM schreef: zo 27 aug 2023, 10:13 Ik had altijd het idee dat JA'21 een PVV met wat meer democratie en geneigd tot compromissen probeerde te zijn. Niet dus.
Nitein-Repart schreef: za 26 aug 2023, 13:12 Het blijft verbazingwekkend hoe 1/6de van het electoraat achter een man aanlopen zonder kandidatenlijst en partijprogramma en ik vraag mij af of de partij Omtzigt niet uit elkaar valt door de snelle groei.

Het positieve is wel dat Omtzigt, hoewel hij wel aartsconservatief is, sociaal-economisch meer in het midden zit en hopelijk bruggen kan slaan tussen de PvdA/GL aan de linkerzijde en de VVD aan de rechterzijde. Bovendien zorgt partij Omtzigt ervoor dat al die populistische partijen als PVV, JA21, FvD, BBB en SP worden kleingeslagen waardoor er minder versplintering en fragmentatie optreedt in de Tweede Kamer en er voor het eerst sinds lange tijd weer een driepartijencoalitie mogelijk wordt, namelijk PvdA/GL, Partij Omtzigt en de VVD. Goed beleid kun je ook door de Eerste Kamer loodsen.
Volgens mij is zijn partijprogramma gebaseerd op zijn boek. En dan is het de vraag of die 1/6de dat boek heeft gelezen.
Virtueel gezien kom je inderdaad op een coalitie van drie partijen uit. Maar het is nog de vraag of de partij kunstmatig klein zal worden gehouden door een beperkt aantal kandidaten of mee te doen in een beperkt aantal kieskringen.
Ik denk dat het voor Omtzigt beter is om in ten minste 19 van de 20 kieskringen (met uitzondering van Bonaire) mee te doen met een lijst van bijvoorbeeld 10 kandidaten dan slechts in enkele kieskringen mee te doen. Als Omtzigt met een lijst van 10 kandidaten (inclusief hijzelf) komt en Omtzigt haalt 30 zetels, dan worden 20 zetels rechtevenredig verdeeld over de andere partij, wat dus grotere partijen opleverd (een PvdA/GroenLinks en een VVD met ieder 35 zetels is niet ondenkbaar en dit betekent dat een PvdA/GL-VVD-D66-coalitie mogelijk is).

Als Omtzigt in een beperkt aantal kieskringen meedoet dan gaan in de kieskringen waar Omtzigt niet meedoet een hoop stemmen naar bijvoorbeeld de PVV en de BBB, wat dus betekent dat de formatie lastiger wordt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef: zo 27 aug 2023, 10:23 In de (nota bene) de Volkskrant staat een opinie van Mark van Ostaijen met wijze woorden voor sommigen aan de linkerkant: 'Misschien moet PvdA/GroenLinks eens niet beginnen vanuit de volle overtuiging van het eigen morele gelijk'
Een groot verschil tussen links en rechts is dat de discussie over een eventueel moreel gelijk vooral aan de linkerzijde gevoerd wordt, terwijl de rechterkant van het politiek spectrum zich vooral bezighoudt met de linkerkant erop te wijzen dat die discussie daar niet gevoerd zou worden.

Onnodig te zeggen dat rechts vooral bezig is met zijn gelijk te halen, waarbij de vraag of dat moreel nog enigszins te verantwoorden gemakshalve genegeerd wordt.

Het "gelijk" van links gaat uiteraard niet over de wachtgeldregeling van Timmermans. Wat een PvdA/GroenLinks lijsttrekker ook wel of niet zou doen, er volgt sowieso een persoonlijke aanval over een futiliteit die niet in verhouding staat tot de optocht aan zwemdelende VVD politici die we de afgelopen jaren voorbij hebben zien strompelen, om maar te zwijgen van alle brekebenen in de zoveelste extreemrechtse schreeuwpartij. Het is een stropop.

Want stel je toch voor dat zo'n linkse partij de mogelijkheid krijgt daadwerkelijk te doen wat rechtse schreeuwpartijen al decennia aan de kiezer beloven — dan zijn de rapen gaar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Wat een dom geblaat in die column. Je mag verwachten dat iedereen die zich kandidaat stelt voor de Tweede Kamer zich moreel superieur voelt, toch? Want als je dat niet bent zou je niet beter weten hoe het moet in dit land en heeft het ook geen zin een machtspositie te verwerven om je gedachtengoed te verspreiden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Berichten: 3498
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

"Implosiepartijtjes" vind ik eigenlijk een beetje teveel eer. Souflépartijtjes lijkt me een juistere benaming.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Berichten: 3498
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Het is inderdaad meer een "pfffflflflflfffflllfffrfrfrfprprprfllflflffffff" dan een "KNOEMMMMMP", ja.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Misschien moet je eens analyseren waarom de meeste ministeries onder Rutte-IV weinig zinnigs produceerden. Dat kwam omdat ze geleid werden door ministers die geen visie hadden. Daar wordt nu grote opruiming gehouden en er komen partijen met lijsttrekkers voor terug die wel een visie hebben. Want dat Omtzigt een visie heeft en vindt dat hij moreel gelijk heeft lijkt mij wel duidelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Als de VVD niks voor elkaar bakt ligt dat volgens jou dus aan de verwerpelijke houding van het oppermachtige linkse blok, en niet aan het visie- en inhoudsloze afschuiven van verandwoordelijkheden van Rutte c.s.? Ik snap dat de campagne weer is losgegaan, maar misschien moet je met een iets plausibeler verklaring voor de impotentie van de opeenvolgende kabinetten Rutte komen dan partijtjes die nog maar met een handje vol zetels in de Kamer vertegenwoordigd waren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten