Dat laatste is sowieso het geval, aangezien er na die verkiezing nieuwe mensen op die posities komen.
PHS schreef: ↑di 29 aug 2023, 13:50
Je ontwijkt mijn vraag, terwijl die toch met een heel eenvoudig ja of nee kan worden beantwoord:
PHS schreef: ↑ma 28 aug 2023, 19:16
En zou je dit [verplicht vertrekken na acht jaar of twee kabinetten, whichever comes first; PHS] ook een goed idee vinden als een linkse premier na acht jaar moet vertrekken, ook als dat de kans vergroot dat een rechtse premier aan de macht komt?
Het feit dat je voorstel alleen onderbouwt met Rutte als voorbeeld, doet vermoeden dat het je vooral dan wel uitsluitend te doen is om rechtse premiers voortijdig uit te schakelen. Erg democratisch is het niet, de stem van de kiezer, die meer dan acht jaar Rutte wil, opzijschuiven om links meer kans te geven. Maar wellicht zit ik ernaast en kun je dit uit de wereld helpen.
Hoe ik dat verhaal las, leek het
TffpaA sowieso een goed plan (dus los van Rutte), onder andere door het volgende:
TffpaA schreef: ↑ma 28 aug 2023, 17:37
Toch hoorde ik na Ruttes afscheid wel
een geluid waar ik het mee eens ben: stel een maximumtermijn aan het premierschap. (...) Stel gewoon een maximum van acht jaar in - of maximaal twee kabinetten, whichever comes first.
Om gelijk maar een vergelijking te trekken met Ruttes voorganger (Balkenende): die heeft er in 8 jaar tijd 4 kabinetten doorheen gejast (waarvan 2x korter dan een jaar). Die had wat mij betreft (en zoals ik het lees ook wat
TffpaA betreft) na de tweede kabinetsperiode aan de kant gezet mogen worden. Dat dat in dat geval al na 4 jaar was, is pech voor hem (en de definitie van het "whichever comes first").
Overigens kan dat dan simpelweg geformuleerd worden als maximaal twee regeringsperiodes, dat beslaat al maximaal 8 jaar (formatie niet meegerekend, maar zo nauw komt het nou ook weer niet) door de vierjaarlijkse verkiezingen. Ik ben er overigens nog niet helemaal uit wat dan te doen met het al dan niet verkiesbaar mogen stellen (bijv. als lijstduwer) en of die persoon wel mag deelnemen aan een regering maar niet als president. Mijn gevoel zegt dat de meest nette vorm is: wel verkiesbaar mogen stellen (dus behoud van passief kiesrecht), maar geen regeringsdeelname (oftewel geen plekje als staatssecretaris of minister). Kamerlid mag dan dus wel.