Biebtopic
Re: Biebtopic
Eindelijk het boek Spoorwegen 2022 van De Alk ontvangen. Een behoorlijk dikke pil van 848 pagina's.
Re: Biebtopic
Met die serie boeken ben ik allang gestopt. En de boeken die ik had heb ik succesvol kunnen verkopen.
Re: Biebtopic
Weer De moordclub op donderdag door Richard Osman gelezen. Het blijft echt de schattigste detective ooit.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Biebtopic
Even een kleine bump voor dit topic, want ik ben eindelijk begonnen in Aleksandra van Lisa Weeda.
Re: Biebtopic
Ik heb van Zusjeklaas het boek "Onderweg" van João Ricardo Pedro gekregen.
Het is een fictief verhaal rondom de treinbotsing die op 11 september 1985 plaatsvond in Alcafache (Portugal).
Het is een fictief verhaal rondom de treinbotsing die op 11 september 1985 plaatsvond in Alcafache (Portugal).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Biebtopic
Ik ben gisteravond begonnen in het nieuwe boek van Raynor Winn, Landlijnen.
Re: Biebtopic
Goed ... het boek lag al bijna 30 jaar in de kast ... maar ik ben er afgelopen week toch aan begonnen: "Brief voor de koning" .
-
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Biebtopic
Bij Uitgeverij Fragment is verschenen: De trolleybussen van Willem van Genk geschreven door Jack van der Weide.
Bovenstaande link toont op het moment van posten het genoemde boek als bovenste. Naarmate je later in de tijd de pagina bezoekt, zul je verder naar beneden moeten bladeren.
Bovenstaande link toont op het moment van posten het genoemde boek als bovenste. Naarmate je later in de tijd de pagina bezoekt, zul je verder naar beneden moeten bladeren.
Re: Biebtopic
Vanmiddag liep ik in de stripboekenwinkel te Rotterdam tegen dit boek aan:
"Hoe valt een schrijver uit de trein?".
https://www.yendor.nl/product/hoe-valt- ... -de-trein/
En heb het boek gelijk aangeschaft.
"Hoe valt een schrijver uit de trein?".
https://www.yendor.nl/product/hoe-valt- ... -de-trein/
En heb het boek gelijk aangeschaft.
Re: Biebtopic
Ik ben nu "Atlas" aan het lezen. Dat is het laatste deel in de serie van De Zeven Zussen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Biebtopic
@Meltrain: Heb je de overige delen van de serie ook gelezen?
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6502
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Biebtopic
Ik heb net het eerste deel van de zeven zussen uitgelezen voor het eerst ook een ebook gelezen op de tablet en dat is me eigenlijk heel goed bevallen.
Nu ga ik eerst Nu of nooit van Dai Carter uitlezen.
Nu ga ik eerst Nu of nooit van Dai Carter uitlezen.
Re: Biebtopic
Vandaag is deel zeven uitgekomen van de Millennium-serie van Stieg Larsson. Dit keer geschreven door weer een andere schrijver. Wat is de logica hier achter? En was het niet na deel drie of zes genoeg geweest? Ik ben er nog niet uit of ik het ga lezen.
Beul van de blindegeleidelijn
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Biebtopic
De lokroep van het geld is door velen moeilijk te weerstaan...
Een ander van oorsprong Zweeds boek dan maar: deze zomervakantie 'De Overlevenden' van Alex Schulman gelezen. Een prachtig boek, zeer verbeeldend geschreven met een zeer onverwacht slot.
Een ander van oorsprong Zweeds boek dan maar: deze zomervakantie 'De Overlevenden' van Alex Schulman gelezen. Een prachtig boek, zeer verbeeldend geschreven met een zeer onverwacht slot.
Laatst gewijzigd door AppleMoose op do 31 aug 2023, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Goh.
Re: Biebtopic
Uiteraard. Het laatste deel staat bol van de "O ja"-momenten en die mis je als je de andere delen niet gelezen hebt.
(Excuses voor de late reactie; ik had dit topic al lang niet meer bekeken.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6502
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Biebtopic
Ik dacht dat er maar drie waren deel 1 en 2 heb ik gelezen, deel 3 ben ik in begonnen maar dat is alweer een tijdje geleden.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6502
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Biebtopic
Re: Biebtopic
Delen vier tot en met zes zijn door een andere schrijver geschreven. Was op zich een goed vervolg van delen een tot en met drie.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Biebtopic
Deel 1 is nog redelijk losstaand, maar 2 en 3 zijn een doorlopend verhaal.
Ik vond deel 4 erg goed. Van deel 3 vond ik het "historische verhaal" erg interessant, maar viel het verhaal van Star/Asterope wat tegen en de overige delen zijn “gewoon” goed.Daantje schreef: ↑vr 01 sep 2023, 13:12Welk deel vond je het beste? Ik heb deel 1 en 2 nu gelezen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Biebtopic
Vandaag ontdekt dat er kennelijk een Brabants Boek Present bestaat en dat je dat deze week cadeau krijgt als je een boek koopt bij een Brabantse boekhandel.
Het werd de Nederlandse vertaling van het recente boek van Katja Hoyer over de DDR.
Het werd de Nederlandse vertaling van het recente boek van Katja Hoyer over de DDR.
Re: Biebtopic
Het vierde boek van De moordclub op donderdag uitgelezen. Het blijft zeker de moeite waard, al zitten er in dit boek veel meer trieste elementen in.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Biebtopic
Afgelopen zaterdag het boek "In het spoor van de Blauwe Engel" gekocht.
-
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Biebtopic
Via-via kreeg ik, denkelijk uit een buurtboekenkastje, de pocket "Een dollarjacht in een D-trein" van Willy van der Heide uit 1972. Puur jeugdsentiment - volgens mij zijn twee tot drie generaties middelbare-schooljongens met deze serie opgegroeid.
Het boek is eigenlijk deel twee van een drieluik, waardoor je aan het begin ergens in valt en aan het eind zonder afloop blijft zitten. Wat het evenwel bijzonder maakt is dat het verhaal rond of tegen 1950 geschreven is, nog voor de opening van de Noord-Zuid-tunnel onder Brussel door, en dat de daaruit voortvloeiende moeizame overstapsituatie rond Brussel als essentieel element in de plot is opgenomen. In latere herdrukken voelde de schrijver zich genoopt de toenmalige situatie uit te leggen aan nieuwere lezertjes die niet beter konden weten dan dat (bijna) alle treinen halteren op Brussel Noord, Centraal en Zuid.
Hoewel dat in deze draad ongebruikelijk is, citeer ik hier enkele passages, vanwege het historische OV-belang.
De sfeertekening doet vermoeden dat de schrijver deze (of een dergelijke) reis aan den lijve heeft ondervonden, en zijn afschuw van zich af schreef.
Het boek is eigenlijk deel twee van een drieluik, waardoor je aan het begin ergens in valt en aan het eind zonder afloop blijft zitten. Wat het evenwel bijzonder maakt is dat het verhaal rond of tegen 1950 geschreven is, nog voor de opening van de Noord-Zuid-tunnel onder Brussel door, en dat de daaruit voortvloeiende moeizame overstapsituatie rond Brussel als essentieel element in de plot is opgenomen. In latere herdrukken voelde de schrijver zich genoopt de toenmalige situatie uit te leggen aan nieuwere lezertjes die niet beter konden weten dan dat (bijna) alle treinen halteren op Brussel Noord, Centraal en Zuid.
Hoewel dat in deze draad ongebruikelijk is, citeer ik hier enkele passages, vanwege het historische OV-belang.
… dat de sneltrein naar Parijs, waar zij nu in zaten, eerst Antwerpen passeerde en dan Brussel, om vandaar verder zuidwaarts te rijden naar Parijs. De reizigers voor Zwitserland echter moesten aan het Brusselse station Schaarbeek uitstappen en naar het tweede Brusselse station de ‘Nord’ gaan, om daar de sneltrein op te pikken die van de Belgische kust komt en via Luik, Luxemburg en Noord-Frankrijk de ganse nacht doordavert naar Zürich en Milaan.
Schaarbeek was namelijk, in de jaren waarin dit avontuur zich afspeelde, des avonds een van de ongezelligste D-treinstations van Europa. Het bestond uit weinig anders dan een stuk of acht eindeloos lange perrons, waarop geen restauratie, geen kiosken, en geen mannen die inlichtingen konden geven. Er hingen toen wat elektrische lampen met tussenruimten van schijnbaar zestig meter en hier en daar was er een bord voor gaande en komende treinen, waaruit nooit iemand wijs kon, zodat er onveranderlijk een eindeloos gevraag was onder de reizigers, op welk perron nu precies het elektrische treintje naar Bruxelles-Nord moest binnenkomen. Aangezien even onveranderlijk de reizigers van alle denkbare nationaliteiten waren, was de verwarring steeds groot.
[over hun medereizigers:] … de helft ervan zijn volgens mij: zeelui of internationale seizoensarbeiders. … de nacht-D-trein derdeklas is de goedkoopste reisgelegenheid op lange afstand. Het is een eigenaardigheid van D-treinen dat de rijkste en de armste mensen er gebruik van maken.
Bruxelles-Nord is op het ogenblik een fantastisch station. Men is echter jaren bezig geweest, het te verbouwen. Tijdens die verbouwing is het hele station een zestal meters hoger gelegd. Maar in de tijd van dit D-treinavontuur was men er zowat half mee gereed. Het gevolg was, dat Bruxelles-Nord toen een samenlapsel was van een splinternieuw, hoog gelegen, modern gedeelte met daarnaast een laag station van ongelooflijke smerigheid dat men bereikte via houten trappen, langs schuttingen, over stapels sintels en door plassen. De internationale trein naar Italië, via Zürich, vertrok toen van dat ‘lage station’ te ongeveer half één in de nacht. Koffie kon men er niet krijgen en het enige vertier in het ‘lage station’ op dat uur van de nacht werd toen gevormd door de D-treinreizigers zelve, en door tientallen, door elektrische lorries voortgetrokken wagentjes, volgestapeld met zakken post voor Frankrijk, Zwitserland, Luxemburg en Italië.
Ik vind de route van Brussel via Luik naar Luxemburg een beetje verdacht maar Luik komt elders enkele malen terug dus de schrijver zal het echt zo bedoeld hebben. Mogelijk lag de lijn via Namen er toentertijd uit. Of de trein uit Oostende voerde rijtuigen voor Keulen, en splitsen in Luik was handiger. Geen idee.Om kort over half één kwam de D-trein naar Zürich binnenrollen; langzaam en omzichtig, want het spoor hield hier op en de trein moest er langs dezelfde baan weer uit.
De sfeertekening doet vermoeden dat de schrijver deze (of een dergelijke) reis aan den lijve heeft ondervonden, en zijn afschuw van zich af schreef.
Re: Biebtopic
De omschrijving "station van ongelooflijke smerigheid" past dan wel weer bij de Brusselse stations
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten