Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10652
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Toch niet tijdens een van de kabinetten Rutte? :shock:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Nitein-Repart
Berichten: 3661
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Nitein-Repart »

Moet wel zeggen dat het naar mijn mening een slechte keuze is geweest van de PvdA om Timmermans uit Brussel te halen en als lijsttrekker aan te wijzen voor de gezamenlijke lijst PvdA/GroenLinks. Timmermans is door velen zo gehaat dat het waarschijnlijk serieus zetels heeft gekost. De vierde partij worden en maar vijf zetels meer ten opzichte van 2021, waarbij de SP is gehalveerd en D66 driekwart van de zetels heeft verloren is gewoon een slechte uitslag en dat komt puur door het kiezen van Timmermans als lijsttrekker.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
TffpaA
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Los van het feit dat de verkiezingen nog niet geweest zijn en er hooguit op basis van peilingen gesproken kan worden, denk ik dat de 'fout' meer bij het electoraat ligt dat het kennelijk vooral over conservatief-rechts wil hebben. Meer VVD met een flinke scheut NSC en PVV erbij, dat werk.

Ieder volk krijgt het kabinet dat het verdient - moeten wij maar harder links stemmen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Misschien eerst even de uitslag van de verkiezingen afwachten voordat je deze gaat analyseren?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Dat is min of meer de armslag die ik er al bij maak ja: we kunnen hooguit de peilingen becommentariëren.

Tegelijkertijd is het niet mijn verwachting dat ik op 23 november wakker word in een land waar GL/PvdA met 60 zetels de verkiezingen glansrijk heeft gewonnen, en vervolgens met verrassingen D66 (15 zetels) en SP (idem) eens even vier jaar progressief-links beleid over dit land gaat uitstorten, daarbij niet te duchten hebbend van een geïmplodeerde rechterflank, waar de VVD slechts 5 zetels wist binnen te halen en NSC zelfs op 0 bleef steken.

De huidige peilingen laten - in combinatie met eerdere recente uitslagen en de algemene teneur die ik ook online tref - toch meer een voorkeur voor conservatief-rechts zien, en dat zal naar alle waarschijnlijkheid ook wel zijn waar we op 23 november in ontwaken.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door en-es »

Ik krijg ook niet het idee dat het na de verkiezingen radicaal anders gaat worden. Maar ik laat me graag surprisen.
Nitein-Repart
Berichten: 3661
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: zo 19 nov 2023, 14:37 Misschien eerst even de uitslag van de verkiezingen afwachten voordat je deze gaat analyseren?
Snap ik volledig, maar als denkt dat Timmermans 30 zetels gaat halen dan heb je wel een plaat voor je hoofd. Dat gaat niet gebeuren. En Timmermans is bij veel debatten helemaal niet aanwezig en als Timmermans al bij debatten aanwezig is dan praat hij door anderen heen en blijft Timmermans drammen op punten waar een groot deel van Nederland niet op zit te wachten (minimumuurloon van € 16 per uur).

Helaas zien wij ook dat de PVV ook ineens behoorlijk aan het groeien is en dat maakt enkel een kwestie van tijd voordat een kabinet VVD-NSC-PVV op het bordes staat.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10652
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Wie er dan ook lijsttrekker wordt van een grotere linkse fractie, er wordt vanuit de rechterhoek altijd een demoniseringscampagne op veronderstelde persoonlijke tekortkomingen tegen gevoerd. Zie Halsema, zie Kok, zie Klaver.

Juist als er uit die hoek geen ketelmuziek opklinkt om de linkse kiezer te waarschuwen dat hun leider echt heel erg enorm fout is, dan weet je dat de verkiezingen bij voorbaat een uitgemaakte zaak zijn.

Trap er niet in, Nitein-Repart. Die Timmermans-haters zijn de Wildersstemmers, de BBB-believers, de VVD-volgers. Types die meer voor de one-liner dan voor de inhoud gaan. Er zijn gelukkig nog genoeg redelijke mensen over die dit land voor de verandering graag eens door een bekwaam bestuurder met idealen geleid willen zien worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik beweer niets, ik kan dus ook geen plaat voor mijn kop hebben. Verder zijn het weer uitspraken waar een duidelijke persoonlijke voorkeur als algemene waarheid wordt geponeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Nitein-Repart schreef: zo 19 nov 2023, 14:53 Snap ik volledig, maar als denkt dat Timmermans 30 zetels gaat halen dan heb je wel een plaat voor je hoofd. Dat gaat niet gebeuren. En Timmermans is bij veel debatten helemaal niet aanwezig en als Timmermans al bij debatten aanwezig is dan praat hij door anderen heen en blijft Timmermans drammen op punten waar een groot deel van Nederland niet op zit te wachten (minimumuurloon van € 16 per uur).
Maar - hoewel ik vermoed dat hier een pet peeve jegens de persoon Frans Timmermans achter schuilgaat - hiermee suggereer je dat het resultaat van GL/PvdA - wat we dus hooguit nog uit peilingen kunnen afleiden - primair op Timmermans' conto komt, in plaats van dat er sprake is van een bredere teneur in de Nederlandse maatschappij die meer naar convervatisme en rechtse politiek neigt.

Ik denk dat je alles voor GL/PvdA had kunnen neerzetten, en dat dat alsnog weinig tot niets in de peilingen uit had gemaakt (nee, ook bij Omtzigt, omdat dat totaal ongeloofwaardig zou zijn geweest). Net zo goed als Omtzigt ook niet zoveel stemmen trekt 'omdat Omtzigt', maar omdat zijn 'visie' vooral resoneert met huidige sentimenten die uiteindelijk bepalend zijn voor welk vakje mensen in het stemhokje inkleuren. Had Omtzigt in 1994 aan de verkiezingen laten deelnemen en we hadden waarschijnlijk alsnog een Paars kabinet zonder hem gehad. Want andere sentimenten.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

En hoe zichtbaar is GL/PvdA eigenlijk in de campagne?

Vergeet niet: bestaanszekerheid is wel degelijk een onderwerp in de verkiezingen. Daar past de hoogte van het minimumloon prima bij.
Beul van de blindegeleidelijn
TffpaA
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Ja, maar die pavlovkreet wordt van links tot rechts gebezigd - zelfs door de VVD. Dat is al net zo koddig als onze christenbroeders en -zusters die het voor de joden opnemen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12905
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Zionisten*
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13684
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

TffpaA schreef: zo 19 nov 2023, 14:36 Los van het feit dat de verkiezingen nog niet geweest zijn en er hooguit op basis van peilingen gesproken kan worden, denk ik dat de 'fout' meer bij het electoraat ligt dat het kennelijk vooral over conservatief-rechts wil hebben. Meer VVD met een flinke scheut NSC en PVV erbij, dat werk.

Ieder volk krijgt het kabinet dat het verdient - moeten wij maar harder links stemmen.
Misschien dat linkse politieke partijen eens zich in de zorgen van het gewone volk moeten gaan verdiepen. Lijkt me ook een optie :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TffpaA
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Dat hebben ze de afgelopen 13 jaar toen ze aan de macht waren inderdaad niet echt goed gedaan - goed punt, Vinny :pos:
Dionysusnu
Berichten: 641
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dionysusnu »

In zekere zin zie ik wel wat VIRM en Vinny zeggen - de meeste linkse campagnepunten gaan over klimaat. Dat lijkt me niet waar de meeste overhaal-mogelijke-kiezers de urgentste waarde aan zullen hechten op dit moment. Het is alleen de vraag of dat zo'n grote groep is, want ook de SP doet het helemaal niet geweldig terwijl die wel bestaanszekerheid hun eerste punt maken, en verder een stuk rechtser blijven, vergeleken met Gl-Pvda tenminste.
TffpaA
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Volgens mij beoogt de campagne van GL/PvdA wel wat meer dan dat, maar is dat nu eenmaal lastig voor het voetlicht te brengen in een land dat steeds gespletener raakt, en waarin rechts de aandacht op zich weet te richten door vooral hard te schreeuwen en gratis bier uit te delen.

Wat dat betreft heeft men ter rechterzijde beter begrepen wat stemmen trekt. Helaas.
Nitein-Repart
Berichten: 3661
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Nitein-Repart »

Dionysusnu schreef: zo 19 nov 2023, 19:54 In zekere zin zie ik wel wat VIRM en Vinny zeggen - de meeste linkse campagnepunten gaan over klimaat. Dat lijkt me niet waar de meeste overhaal-mogelijke-kiezers de urgentste waarde aan zullen hechten op dit moment. Het is alleen de vraag of dat zo'n grote groep is, want ook de SP doet het helemaal niet geweldig terwijl die wel bestaanszekerheid hun eerste punt maken, en verder een stuk rechtser blijven, vergeleken met Gl-Pvda tenminste.
De SP verliest sinds de aanstelling van Lilian Marijnissen keer op keer de verkiezingen en zolang er geen andere lijsttrekker komt zakt de SP steeds verder weg.

Nog problematischer is juist dat een groot deel van de kiezers die in 2021 nog op de SP hadden gestemd, nu waarschijnlijk op Omtzigt gaan stemmen. Samen met het megaverlies bij D66 zorgt dit ervoor dat links nog kleiner wordt. Nog even en ook in Nederland heb je uitsluitend de keus tussen gematigd rechts en minder gematigd rechts. In veel landen is dat helaas al de realiteit.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10652
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Nu begin ik toch echt benieuwd te worden naar op wie jij gaat stemmen met deze wijsheid in je achterhoofd. Jetten? Marijnissen? Dassen? Timmermans dan toch maar?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Nitein-Repart
Berichten: 3661
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk toch op PvdA-GroenLinks, maar wel iemand onderaan de lijst, mits het geen lijstduwer is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Durashift
Berichten: 5700
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

Timmermans brengt mij in verwarring: op de heenweg zie ik hem in het bushokje hangen met zwart colbert en wit overhemd.
Op de terugweg hangt ie in het bushokje zonder colbert. :shock:
Slechts dat witte overhemd maakt hem nog fletser. Had een blauw vest aangetrokken, komt moderner over, vind ik.

Ik heb de stemwijzer en kieskompas doorlopen vandaag. In beiden kwam 50+ hoog op de lijst. Ook :shock: voor mij.. (qua leeftijd loop ik er wel op in, helaas.. maar nog nét niet. :D )
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6053
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

50+ staat bij mij inderdaad ook hoog. Ik zit qua leeftijd gelukkig nog ver weg van die club. En verder is het een beetje een ratjetoe aan partijen wat er telkens naar voren komt bij de verschillende stemwijzers: van VVD tot aan de SP :lol: Ik twijfel nog tussen twee partijen. Vanavond maar eens de programma's met elkaar vergelijken :Y
Goh.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Dionysusnu schreef: zo 19 nov 2023, 19:54 In zekere zin zie ik wel wat VIRM en Vinny zeggen - de meeste linkse campagnepunten gaan over klimaat. Dat lijkt me niet waar de meeste overhaal-mogelijke-kiezers de urgentste waarde aan zullen hechten op dit moment. Het is alleen de vraag of dat zo'n grote groep is, want ook de SP doet het helemaal niet geweldig terwijl die wel bestaanszekerheid hun eerste punt maken, en verder een stuk rechtser blijven, vergeleken met Gl-Pvda tenminste.
Klimaat is zeker niet het enige wat speelt. Bestaanszekerheid en woningmarkt spreken alle partijen over, betrouwbare overheid is het stokpaardje van NSC, 'identiteitspolitiek' en migratie zit vooral aan de rechterkant van het spectrum... D66 wordt afgerekend op deelname aan twee kabinette-Rutte, de VVD probeert dat ook heel erg hard te negeren... Wat blijft er dan voor links over om zich echt op te onderscheiden, behalve klimaat?
Beul van de blindegeleidelijn
Dionysusnu
Berichten: 641
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dionysusnu »

Er is natuurlijk een verschil tussen jezelf onderscheiden en het überhaupt als punt noemen. Als ik met een kortzichtige blik naar de campagne van Gl-Pvda kijk, dan zou ik de indruk krijgen dat ze bijna alleen maar om klimaat draaien. Aan dat beeld draagt Timmermans ook zeker bij. Terwijl ze (dat hoop ik tenminste) ook op andere punten als bestaanszekerheid sterk in willen zetten.
TffpaA
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

...en toch lijkt die nadruk op klimaat niet zo gek - als we althans dit onderzoek moeten geloven:

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/19/in ... e-a4181371

Met daarin ook wel een aantal andere interessante inzichten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 27 gasten