Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
TffpaA
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Is dat zo? Ik heb het idee dat er op de weg toch nog wel het nodige aan controles plaatsvindt, en dat wie het echt te bont maakt ook met de gevolgen daarvan wordt geconfronteerd.

Maar goed, het is natuurlijk nooit genoeg, en áls ze je dan een keertje attraperen zouden ze beter boeven gaan vangen.
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Nouja, dan kunnen ze je rijbewijs intrekken...?
Beul van de blindegeleidelijn
TffpaA
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Als ze je betrappen op een overtreding die daar aanleiding toe geeft, zullen ze dat ook doen, ja. En vaak blijft het daar voor de overtreder niet bij.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3476
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Dat je ook automatisch tractor mag rijden als je je rijbewijs B hebt vind ik ook zoiets wonderlijks. Kijk eens hoe zwaar, breed en gevaarlijk (scherpe delen) die dingen zijn...
MaartenD
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door MaartenD »

Ardan schreef: di 23 apr 2024, 12:02
Ik kan prima autorijden maar zou echt niet weten wat ik met een scooter moet aanvangen want dat heb ik niet geleerd.
Je kunt toch fietsen? Nou dan, dan kun je ook scooterrijden. 8-)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Milco »

Want dat is hetzelfde?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TffpaA
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Tom024 schreef: di 23 apr 2024, 13:11 Dat je ook automatisch tractor mag rijden als je je rijbewijs B hebt vind ik ook zoiets wonderlijks. Kijk eens hoe zwaar, breed en gevaarlijk (scherpe delen) die dingen zijn...
Dat geldt natuurlijk ook voor de nodige auto's - zeker sinds de ver-SUV-isering en electrificering van het wagenpark, waarmee auto's steeds hoger en zwaarder worden. Voor de voetganger, fietser en motorrijder allemaal slecht nieuws; toch mag je met rijbewijs B in zo'n ding kruipen.

Een tractor is in potentie een gevaarlijk instrument, zoals de proletenprotesten ook andermaal hebben aangetoond. Daar staat tegenover dat de doorsnee tractor niet zo'n hoge topsnelheid heeft. Ik kan me op zich dan ook wel indenken dat de wetgever hier geen speciale categorie voor in het leven geroepen heeft. Ideaal is het misschien niet, maar ook hier geldt weer: waar trek je de grens tussen de ideale wereld en een reële?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10599
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

De overheid heeft juist wèl een aparte categorie in het leven geroepen voor tractoren, omdat het... nou ja, zie alle argumenten hierboven. Alleen: voordat die categorie met bijbehorend rijbewijs en -examen er was, mocht iedereen zo'n ding besturen.

Jawel, iedereeen. Dat die categorie nu opeens op het BE-rijbewijs staat is het gevolg van een overgangsregeling, waarbij eenieder die nog geen rijbewijs heeft voor auto of trekker daar nu een apart rij-examen voor moet afleggen, maar iedereen die in het verleden op zo'n ding mocht rondcrossen dat nu nog steeds mag.

Jippie!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

Ach ja, de rijbewijsdiscussie.

In Nederland lijkt het adagium te gelden: zo lang het maar niet hard gaat, althans op papier, is het allemaal wel prima. Het hele verhaal is het prachtige resultaat van een kongsi tussen veiligheidslobby enerzijds (meer categorieën, strengere normen, meer examens) en de ouderen-, trekker- en weetikwatlobby anderzijds.

Een oude-van-dagen die medisch is afgekeurd voor zijn B-rijbewijs (auto) mag zijn pasje zonder meer laten omzetten voor eentje met alleen AM (bromfiets) erop, want dat is de enige categorie waarvoor geen medische geschiktheidseisen gelden. Daarmee mogen ze dan een 45 km-autootje rijden, waarmee praktisch hetzelfde mag als met een personenauto. Waag het niet om eraan te tornen want dan komt de hele Omroep MAX-brigade in opstand.

De trekker (pardon, het landbouwvoertuig) heeft eindelijk een kentekenplicht, maar dat is uitgeruild met het oprekken van de wettelijke maximumsnelheid van de krengen: was 25, is 40. In de praktijk reden ze het toch allemaal al. Tussen bedoeling - de boer c.q. zijn 16-jarige zoon of dochter niet met onnodig rijbewijsgedoe opzadelen - en werkelijkheid zit een groot verschil: het is vooral leuk voor loonbedrijven die een trekker met zandaanhanger door het halve land kunnen sturen zonder iemand een chauffeurssalaris uit te betalen, want die moet voor hetzelfde werk met een echte vrachtauto een CE-rijbewijs compleet met code 95 en digitale kaart voor de tachograaf hebben.

Ben ik al genomineerd voor de Wim Bosboom-trofee of moet ik nog even doorgaan?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50923
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Nouja, Rijkswaterstaat heeft dus op de fietspaden van de Moerdijkbrug poorten geïnstalleerd om het trekkervolk binnen de provincies te houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10599
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

nvdw schreef: di 23 apr 2024, 16:54 Ben ik al genomineerd voor de Wim Bosboom-trofee of moet ik nog even doorgaan?
Ga vooral door zou ik zeggen. Je bent net lekker op dreef en ik hang aan je lippen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

Och..als de nieuwe rijbewijs richtlijn uit de EU (EP), na de EU verkiezingen, stand houdt..én NL de richtlijn volledig overneemt..dan kunnen straks 17 jarigen al (nog wel onder begeleiding) op een vrachtwagen rijden. :shock:
TTM schreef: Het Europees Parlement hebben de nieuwe rijbewijsrichtlijn goedgekeurd. Dat betekent onder meer dat je voortaan vanaf het 17de levensjaar (met een begeleider) een vrachtauto mag besturen. Ook de veelbesproken regel dat je met een B-rijbewijs een tot 4,2 ton wegende elektrische bestelauto mag besturen is goedgekeurd.

De Europarlementariers willen dat bestuurders beter voorbereid zijn op echte rijsituaties en zich bewust zijn van risico’s op de weg, met name voor kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers, kinderen, fietsers en gebruikers van e-scooters. Ze willen daarom dat rijexamens bestuurders ook voorbereiden op rijden met sneeuw en gladheid, veilig gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden, dode hoeken, rijhulpsystemen en op het veilig openen van de deuren van het voertuig.(..)
https://www.ttm.nl/materieel/elektrisch ... an/159245/
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

Inde tweede alinea eigenlijk al heel veel punten waar in Nederland al veel meegedaan wordt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 416
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ThatPCDude »

Veilig gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden...? Betekent dat niet gwn... NIET gebruiken en als navigatie aan hebben staan?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

In theorie wel. In de praktijk schijnt het gebruik van dat ding tijdens het rijden best hoog te zijn...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Ik ben echt verslaafd aan mijn telefoon maar niet tijdens het rijden. Echt gewoon niet.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

VIRM schreef: wo 24 apr 2024, 17:32 In theorie wel. In de praktijk schijnt het gebruik van dat ding tijdens het rijden best hoog te zijn...
Om nog maar niet te spreken waar ze de telefoon op de voorruit plakken als ze het als navigatiemiddel gebruiken :X :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

Ik wijt het aan totale onverschilligheid en gebrek aan inzicht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12834
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

AppleMoose schreef: wo 24 apr 2024, 22:54 Om nog maar niet te spreken waar ze de telefoon op de voorruit plakken als ze het als navigatiemiddel gebruiken :X :X
Bij voorkeur precies in het midden, om zo een extra dode hoek te creëren. :')
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Dat dus _O-
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 416
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ThatPCDude »

Ik heb hem zelf juist zo ver mogelijk links naar beneden op m'n ruit geplakt, zodat ik er de minste last van heb *O* *O* *O*
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door marvinkok »

Android Auto *O*
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Klaasje »

waldo79 schreef: wo 24 apr 2024, 23:02 Ik wijt het aan totale onverschilligheid en gebrek aan inzicht.
Die twee dingen gaan meestal hand in hand en versterken elkaar.. Wanneer je niet onverschillig bent ontwikkel je wel inzicht. Met inzicht is het een stuk ingewikkelder om onverschillig te zijn omdat je daar actief stuisvogelgedrag bij nodig hebt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8866
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Mijn telefoon hang ik tijdens het rijden in het ventilatierooster boven de radio. Nog veel handiger dan ergens op de voorruit. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Ik heb zo'n klein driehoekig raampje tussen de deur en de voorruit en heb hem daarop geplakt. Is alleen onhandig als je je telefoon tijdens het rijden wil opladen want dan heb je een lang snoer nodig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten