Eurovisie songfestival 2024

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door Daantje »

Ik vind die Jaqueline Govaerts nou niet echt een succes. Had liever Sander Lantinga.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door Meltrain »

Het verbaast me dat Letland door is ten koste van België.
Verder kan ik prima met de uitslag leven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
April064
Berichten: 723
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door April064 »

Ik ben zo blij met Letland. Die staat al in het begin in mijn persoonlijke top 10 maar ik had totaal niet verwacht dat die het zou halen. De twee stemmen die ik hem gaf hebben het goed gedaan! Revanche for Duitsland vorig jaar :P.
zij/haar/hen/hun
DDietzen
Berichten: 1348
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door DDietzen »

België was voorafgaand aan de liveshows mijn topfavoriet, maar ik vond het live echt douze keer niks. Klonk in mijn oren heel onvast, zelfs wat vals. Met pijn in mijn hart had ik het op mijn één-na-laagste plek van de avond.
Dat was nipt boven Denemarken dat in dezelfde categorie valt: heerlijk nummer dat allang in m'n Spotify staat, maar ze klonk zo gespannen en zwak en de act was ook om te janken zo beroerd.

Anderzijds ben ook ik heel blij dat Letland door is, dat had ik totaal niet verwacht. De wedkantoren trouwens ook niet, daar stond hij stijf onderaan met 15% kans om de finale te halen _O-

Kroatië is ijzersterk en zal een zeer verdiende winnaar zijn, maar mijn grote favoriet voor zaterdag is toch Ierland. CROWN THE WITCH!
DDietzen
Berichten: 1348
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door DDietzen »

In Italië lijkt de uitslag van hun eigen televotes van vanavond te zijn gelekt tijdens de officiële uitzending van staatsomroep RAI. Áls het klopt (ik kan het zelf niet verifiëren), heeft Israël de Italiaanse publieksstem gewonnen met circa 40% van alle stemmen, gevolgd door Nederland op de tweede plaats met slechts 8% en een hele trits landen met 6-7% :shock:

Ter vergelijking, toen Oekraïne in 2022 met de hoogste score ooit de publieksstemmen won, zou maar zo'n 25% van de Italianen op hen hebben gestemd.

Ja, dit is een halve finale waarin Italië voor spek en bonen optrad en die daar dus minder publiek trok dan in een finale, maar toch voorspelt dit (wederom, áls het klopt) een zachtst gezegd ongemakkelijke puntentelling zaterdagavond...
April064
Berichten: 723
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door April064 »

Dit is inderdaad geen goede voorbode. Vooral omdat Israël dit jaar een best jury-vriendelijk nummer heeft. Hopelijk is Italië een speciaal geval, want volgend jaar in Israël gaat hem echt niet worden....... :N
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12888
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door Hainje »

Maar goed, heel vreemd is het natuurlijk niet dat Italië zo dol is op Israhell. In Italië zit immers een tamelijk fascistische regering en die zit er ook niet zomaar. Dat kan alleen als de bevolking overheersende fascistische ideeën heeft. Dus de propaganda van dat ene land zal wat beter in de smaak vallen dan bij bijvoorbeeld de Zweedse bevolking.
🍉
baladid
Berichten: 1522
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door baladid »

Het is geen slecht nummer, en veel zal ook solidariteit zijn met de zangeres en stemmen tegen terreurorganisatie Hamas.
Jammer, het zou om muziek moeten gaan, maar de anti-Poetin stemmen van 2022 zouden dit jaar wel eens anti-Hamas stemmen kunnen worden.
Ik ben wel benieuwd waar het bij een Israëlische zege zou plaats vinden - ik denk dat de veiligheidssituatie geen songfestival in Tel Aviv, laat staan in Jeruzalem, toestaat.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9187
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door regenmaker »

Bij de bookmakers is Israël van plaats 8 naar plaats 2 gestegen:

https://eurovisionworld.com/odds/eurovision
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
en-es
Berichten: 4545
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door en-es »

Helaas wordt politiek er altijd bijgehaald. Kan wat worden als Israël opeens wint.
waldo79
Berichten: 7687
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door waldo79 »

Een nummer zou het moeten winnen op artistieke kwaliteit.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 471
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door ThatPCDude »

Waar halen jullie eigenlijk de gedetailleerde resultaten van de halve finales vandaan? Zoals dat land X op plaats Y is gekomen in de kwalificatie. De website waar ik dat altijd deed, eurovisionworld, heeft die niet meer :/
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9187
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door regenmaker »

Ondertussen is de winpercentage van Israël bij de bookmakers met 5% gestegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2875
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door ICE11 »

Volgens mij zal Israel in ieder geval winnen, omdat bij de vraag wie de ESC wint politieke redenen altijd boven de artistieke of zangers-kwaliteit staan. Voorzover hebben de andere deelnemers alleen daarom van het begin aan geen kans.
Nitein-Repart
Berichten: 3613
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom kunnen wij landen die een actief militair conflict hebben met een ander land (Israël, Oekraïne) niet gewoon uitsluiten van de Songfestival totdat het militair conflict beëindigd is? Dat scheelt een hoop gedoe.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
TffpaA
Berichten: 3418
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door TffpaA »

Lijkt me inderdaad de snelste route naar nog verdere politisering van het Songfestival.

Niet dat het er allemaal toe doet - met muziek heeft deze freakshow nooit iets te maken gehad.
April064
Berichten: 723
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door April064 »

ThatPCDude schreef: vr 10 mei 2024, 08:53 Waar halen jullie eigenlijk de gedetailleerde resultaten van de halve finales vandaan? Zoals dat land X op plaats Y is gekomen in de kwalificatie. De website waar ik dat altijd deed, eurovisionworld, heeft die niet meer :/
Italië heeft hun scores gelekt tijdens de uitslag omdat er daar een wet voor is in dat land. Van andere landen hebben wij nog geen uitslag, die wordt altijd na de finale pas bekendgemaakt.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12888
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door Hainje »

Nitein-Repart schreef: vr 10 mei 2024, 09:44 Waarom kunnen wij landen die een actief militair conflict hebben met een ander land (Israël, Oekraïne) niet gewoon uitsluiten van de Songfestival totdat het militair conflict beëindigd is? Dat scheelt een hoop gedoe.
Omdat Oekraïners voornamelijk wit zijn en dus als volwaardig(er) worden gezien dan Palestijnen/Arabieren. Daarom waren ze bij de EBU er als de kippen bij om het geweld van Rusland te veroordelen. En ongetwijfeld zitten de Zionisten vuistdiep in de achtereinden van de bestuurders bij EBU. Zionisten houden wel van een portie chantage, dus ongetwijfeld is het ook lijfbehoud van veel bestuurders om zich niet uit te spreken tegen de genocide in Palestina.
🍉
DDietzen
Berichten: 1348
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door DDietzen »

Hoofdsponsor van het Eurovisiesongfestival is trouwens een Israëlisch bedrijf (A)

In ander nieuws, Joost treedt als vijfde op in de finale, direct vóór Eden Golan. Zojuist bij de eerste repetitie heeft hij verstek laten gaan bij zijn optreden, hoewel hij er wel was tijdens de vlaggenparade.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12888
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door Hainje »

DDietzen schreef: vr 10 mei 2024, 14:32 Hoofdsponsor van het Eurovisiesongfestival is trouwens een Israëlisch bedrijf
Ja dat hoorde ik van de week ook. :|
Laten we zeggen dat er nog een lange weg te gaan is...
🍉
iamthedutchdude
Berichten: 1064
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door iamthedutchdude »

Nitein-Repart schreef: vr 10 mei 2024, 09:44 Waarom kunnen wij landen die een actief militair conflict hebben met een ander land (Israël, Oekraïne, Rusland) niet gewoon uitsluiten van de Songfestival totdat het militair conflict beëindigd is? Dat scheelt een hoop gedoe.
Ik heb je bericht even verbeterd, voordat er discussie komt over wat wel een land is en wat niet of wie de aanstichter van het militaire conflict is...
TffpaA schreef: vr 10 mei 2024, 09:57 Lijkt me inderdaad de snelste route naar nog verdere politisering van het Songfestival.
Lijkt me niet. Er is juist minder reden t.o.v. nu om die politiek erbij te betrekken.
TffpaA
Berichten: 3418
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door TffpaA »

Je betrekt de politiek er juist al in het voorstadium bij door landen die in een militair conflict verwikkeld zijn op enkel die grond uit te sluiten. Vanuit de organisatie en inhoud van het Songfestival zelf bestaat immers geen moverende reden zulke landen uit te sluiten*.

Een ander risico is bovendien dat je je met een uitsluiting op die gronden op een hellend vlak gaat begeven. Want wanneer gaat deze definitie op? Als het land in kwestie aangevallen wordt? De aanvaller is? Of ook als het indirect betrokken is bij een conflict door middel van financiële steun of leveranties van wapens en andere middelen?

* Ja, uiteraard is het organiseren in een land dat in staat van oorlog verkeert een heel veel ingewikkelder aangelegenheid. Dat werd dan ook heel snel opgelost door het in een ander land te organiseren toen Oekraïne won. Ook daar dus weer geen moverende reden zo'n land op voorhand uit te sluiten.
iamthedutchdude
Berichten: 1064
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door iamthedutchdude »

TffpaA schreef: vr 10 mei 2024, 15:06 Je betrekt de politiek er juist al in het voorstadium bij door landen die in een militair conflict verwikkeld zijn op enkel die grond uit te sluiten. Vanuit de organisatie en inhoud van het Songfestival zelf bestaat immers geen moverende reden zulke landen uit te sluiten.
Juist door de politiek er in het voorstadium al bij te betrekken, kan je (proberen te) voorkomen dat die politiek de uitslag van de liedjeswedstrijd (wat het Eurovisie Songfestival eigenlijk is) enorm beïnvloed. Tuurlijk ontneem je een partij hierbij recht op deelname, maar tegelijkertijd blijft er voor de overige deelnemers wel een gelijk speelveld. In 2022 was te zien dat er als dit niet gebeurt er geen sprake is van een gelijk speelveld, maar dat een partij als Oekraïne door zaken die volledig buiten het optreden lagen juist een enorm voordeel had (als Rusland had meegedaan was voor hen juist het omgekeerde van toepassing: een enorm nadeel door zaken die volledig buiten het optreden hadden gelegen).
TffpaA schreef: vr 10 mei 2024, 15:06 Een ander risico is bovendien dat je je met een uitsluiting op die gronden op een hellend vlak gaat begeven. Want wanneer gaat deze definitie op? Als het land in kwestie aangevallen wordt? De aanvaller is?
Wat mij betreft dus beide, anders behoud je situaties zoals bij Oekraïne in 2022.
TffpaA schreef: vr 10 mei 2024, 15:06 Of ook als het indirect betrokken is bij een conflict door middel van financiële steun of leveranties van wapens en andere middelen?
Ik zou deze beperking echt alleen houden bij direct betrokkenen. D.w.z. niet bij financiële steun of levering van wapens en andere middelen (eventueel met de beperking dat die levering onderdeel is van een financiële transactie), maar juist weer wel als militaire steun geboden wordt (en eventueel dus bij schenking van wapens en andere middelen). Zorg dat je dergelijke afspraken (bijvoorbeeld juist die randzaken die we hierboven schetsen) van tevoren vastlegt, zodat je er als EBU/organisatie op kunt teruggrijpen en kunt verantwoorden waarom je handelt zoals je handelt. Je zal dan echter ook op basis van die vastgelegde afspraken je poot stijf moeten houden bij eventuele boycots, anders heb je er nog niets aan...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13045
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door Ardan »

Zullen we hier gezellig houden jongens?
Voor je protesten zijn er al genoeg andere platforms.
Ik doe ook maar wat
TffpaA
Berichten: 3418
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eurovisie songfestival 2024

Bericht door TffpaA »

iamthedutchdude schreef: vr 10 mei 2024, 15:35
TffpaA schreef: vr 10 mei 2024, 15:06 Je betrekt de politiek er juist al in het voorstadium bij door landen die in een militair conflict verwikkeld zijn op enkel die grond uit te sluiten. Vanuit de organisatie en inhoud van het Songfestival zelf bestaat immers geen moverende reden zulke landen uit te sluiten.
Juist door de politiek er in het voorstadium al bij te betrekken, kan je (proberen te) voorkomen dat die politiek de uitslag van de liedjeswedstrijd (wat het Eurovisie Songfestival eigenlijk is) enorm beïnvloed. Tuurlijk ontneem je een partij hierbij recht op deelname, maar tegelijkertijd blijft er voor de overige deelnemers wel een gelijk speelveld. In 2022 was te zien dat er als dit niet gebeurt er geen sprake is van een gelijk speelveld, maar dat een partij als Oekraïne door zaken die volledig buiten het optreden lagen juist een enorm voordeel had (als Rusland had meegedaan was voor hen juist het omgekeerde van toepassing: een enorm nadeel door zaken die volledig buiten het optreden hadden gelegen).
Het zal hooguit leiden tot een verplaatsing van de verontwaardiging en daarmee het probleem, niet het wegvallen ervan. En goed kans dat een uitsluiting - hoe goed gemotiveerd ook - daarna nog als een schaduw over het festival zal blijven hangen.

Een 'gelijk' speelveld is er sowieso nooit geweest. Ik kan me nog de tijden herinneren dat voormalige oostbloklanden allemaal op elkaar stemden zonder dat er naar de 'kwaliteit' van de inzending werd gekeken. En zo zullen er nog wel meer factoren te benoemen zijn waardoor het ene land meer sympathie - en dus meer stemmen - krijgt dan het andere buiten de 'kwaliteit' van de inzending om.
TffpaA schreef: vr 10 mei 2024, 15:06 Een ander risico is bovendien dat je je met een uitsluiting op die gronden op een hellend vlak gaat begeven. Want wanneer gaat deze definitie op? Als het land in kwestie aangevallen wordt? De aanvaller is?
Wat mij betreft dus beide, anders behoud je situaties zoals bij Oekraïne in 2022.
TffpaA schreef: vr 10 mei 2024, 15:06 Of ook als het indirect betrokken is bij een conflict door middel van financiële steun of leveranties van wapens en andere middelen?
Ik zou deze beperking echt alleen houden bij direct betrokkenen. D.w.z. niet bij financiële steun of levering van wapens en andere middelen (eventueel met de beperking dat die levering onderdeel is van een financiële transactie), maar juist weer wel als militaire steun geboden wordt (en eventueel dus bij schenking van wapens en andere middelen). Zorg dat je dergelijke afspraken (bijvoorbeeld juist die randzaken die we hierboven schetsen) van tevoren vastlegt, zodat je er als EBU/organisatie op kunt teruggrijpen en kunt verantwoorden waarom je handelt zoals je handelt. Je zal dan echter ook op basis van die vastgelegde afspraken je poot stijf moeten houden bij eventuele boycots, anders heb je er nog niets aan...
Dat antwoord had ik al verwacht. Het is in een klein uithoekje van het internet natuurlijk ook heel makkelijk gegeven. Maar hopelijk besef je dat als dit echt in beleid moet worden omgezet je de deur wagenwijd open gaat zetten voor precies deze discussie. Waarmee je precies krijgt wat je nu juist zo probeerde te voorkomen: een politisering van het Songfestival.

Hoe verderfelijk je het ook mag vinden wat Oekraïne en Israël momenteel doen, ik denk dat voor dit soort evenementen toch beter kan gelden dat je de (geo)politiek erbuiten laat. Net als sport kan ook zang - hoe pijnlijk aan de oren ook - toch verbroederen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 90 gasten