Het Grote Asfalt- en AutoTopic
-
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ook hier N=1, maar ik zie in het dagelijks leven dergelijke fragiliteit aan beide kanten van het spectrum plaatsvinden (overigens niet alleen in het verkeer, maar ook daarbuiten).
De opmerking stoorde mij ook (en tot de reactie van katvis was ik even bang dat ik daar de enige in was) en vind ik ook nog steeds nodeloos seksistisch.
De opmerking stoorde mij ook (en tot de reactie van katvis was ik even bang dat ik daar de enige in was) en vind ik ook nog steeds nodeloos seksistisch.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Niet mee eens. Ik denk ook dat als je de statistieken erop naslaat, je zult zien dat mannen veel vaker met het justitieel apparaat in aanraking komen dan vrouwen. Dat zal deels nature zijn, maar ook nurture in de vorm van eerder door mij benoemde genderaspecten in onze maatschappij spelen daarbij een rol.
Dan krijg je dus inderdaad van die korte lontjes zoals Tom024 tegenkwam - en die ik helaas ook meer dan eens ben tegengekomen - die menen hun fragiliteit te moeten maskeren door zich übermannelijk te gaan opstellen richting de andere mannetjes. Zouden we als maatschappij ooit in staat zijn door deze rolpatronen heen te breken - wat ik eerlijk gezegd niet in mijn leven zie gebeuren - dan denk ik dat dit soort 'incidenten' ook al veel minder vaak zullen voorkomen. Misschien dat tot tien tellen en weer doorgaan dan een veel 'natuurlijker' reactie wordt op dit soort potentiële conflictsituaties.
Dan krijg je dus inderdaad van die korte lontjes zoals Tom024 tegenkwam - en die ik helaas ook meer dan eens ben tegengekomen - die menen hun fragiliteit te moeten maskeren door zich übermannelijk te gaan opstellen richting de andere mannetjes. Zouden we als maatschappij ooit in staat zijn door deze rolpatronen heen te breken - wat ik eerlijk gezegd niet in mijn leven zie gebeuren - dan denk ik dat dit soort 'incidenten' ook al veel minder vaak zullen voorkomen. Misschien dat tot tien tellen en weer doorgaan dan een veel 'natuurlijker' reactie wordt op dit soort potentiële conflictsituaties.
-
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Oh fijn, je bent het niet eens met wat ik zie. Ja, dan valt een discussie wel stil.
Ik vraag me ook wel af wat een statistiek als het "in aanraking komen met het justitieel apparaat" te maken heeft met de korte lontjes van zowel dames als heren in het verkeer (of eventueel breder: ook daarbuiten).
Ik vraag me ook wel af wat een statistiek als het "in aanraking komen met het justitieel apparaat" te maken heeft met de korte lontjes van zowel dames als heren in het verkeer (of eventueel breder: ook daarbuiten).
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Het valt mij bij dashcamvideo's op Dumpert en YouTube wel in negatieve zin op dat het vaak jonge mannen die zich in dure auto's verplaatsen zijn die 'road rage' uitlokken, al is de groep bestuurders die een dashcam gebruikt nog steeds zwaar in de minderheid. Ik heb het zelf gelukkig niet snel aan de stok met andere weggebruikers (en tot uitstappen is het al helemaal nooit gekomen), maar als het gebeurt zijn dat zeker niet altijd dit soort figuren, maar ook wel eens vrouwen.
Overigens gaan die eerdergenoemde dashcammers ook niet altijd vrijuit als ze ruzie met een ander krijgen: https://www.dumpert.nl/item/100091367_411b1de8
Overigens gaan die eerdergenoemde dashcammers ook niet altijd vrijuit als ze ruzie met een ander krijgen: https://www.dumpert.nl/item/100091367_411b1de8
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik kom daarna ook nog met een uitleg waarom ik het er niet mee eens ben. De discussie hoeft dus niet stil te vallen, wat je zelf ook bewijst door er inhoudelijk op in te gaan:iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 12:05 Oh fijn, je bent het niet eens met wat ik zie. Ja, dan valt een discussie wel stil.
Het hebben van een korter lontje zal leiden tot het vaker voorkomen van uitingen van agressie. En dat soort uitingen vergroten de kans weer dat politie en justitie interesse in je gaan tonen. En dat is toch weer iets waar je veel vaker mannen in voor ziet komen dan vrouwen. Niet zwart-wit, natuurlijk: vrouwen lopen er net zo goed rond die met politie en justitie in aanraking komen. Het zijn er alleen (veel) minder.iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 12:05 Ik vraag me ook wel af wat een statistiek als het "in aanraking komen met het justitieel apparaat" te maken heeft met de korte lontjes van zowel dames als heren in het verkeer (of eventueel breder: ook daarbuiten).
Dat moet, gelet op het feit dat de (Nederlandse) populatie min of meer evenredig uit mannen en vrouwen bestaat, toch te denken geven. Suus probeert dat met de term 'male fragility' te duiden, en ik kan me daarin wel vinden als ik het vanuit bepaalde maatschappelijke rolpatronen bekijk waar de seksen zich aan onderworpen weten.
Wellicht zou je daar iets tegenover kunnen stellen om de discussie verder te brengen, bijvoorbeeld door te beargumenteren waarom er geen relatie tussen 'male fragility' en verkeersagressie (waarin mannen oververtegenwoordigd zijn) zou bestaan. Daar struikelde iemand hier namelijk opzichtig over, waarmee de hele discussie überhaupt begon.
-
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Dat maakt al duidelijker waarom een dergelijke statistiek zou kunnen aantonen dat mannen vaker een kort lontje hebben dan vrouwen. Dank!TffpaA schreef: ↑do 16 mei 2024, 12:09Het hebben van een korter lontje zal leiden tot het vaker voorkomen van uitingen van agressie. En dat soort uitingen vergroten de kans weer dat politie en justitie interesse in je gaan tonen. En dat is toch weer iets waar je veel vaker mannen in voor ziet komen dan vrouwen. Niet zwart-wit, natuurlijk: vrouwen lopen er net zo goed rond die met politie en justitie in aanraking komen. Het zijn er alleen (veel) minder.iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 12:05 Ik vraag me ook wel af wat een statistiek als het "in aanraking komen met het justitieel apparaat" te maken heeft met de korte lontjes van zowel dames als heren in het verkeer (of eventueel breder: ook daarbuiten).
Dat moet, gelet op het feit dat de (Nederlandse) populatie min of meer evenredig uit mannen en vrouwen bestaat, toch te denken geven.
Voor dit deel ga ik een verduidelijking vragen: op welk deel van mijn eerdere bericht verwees je opmerking "Niet mee eens." Was dat op het deel dat de opmerking van Suus "nodeloos seksistisch" zou zijn, of op de waarneming die ik plaatste? In mijn oorspronkelijke reactie ben ik namelijk van dat tweede uitgegaan, terwijl na teruglezen blijkt dat het ook om dat eerste zou kunnen gaan.TffpaA schreef: ↑do 16 mei 2024, 12:09Ik kom daarna ook nog met een uitleg waarom ik het er niet mee eens ben. De discussie hoeft dus niet stil te vallen, wat je zelf ook bewijst door er inhoudelijk op in te gaan (...)iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 12:05 Oh fijn, je bent het niet eens met wat ik zie. Ja, dan valt een discussie wel stil.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Zo zie je maar weer het belang van nalezen
-
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Om overigens op je "argumenten" in de discussie in te gaan:
Op soortgelijke manier kan ik dus ook aannemen dat zowel mannen als vrouwen last hebben van de genoemde fragility.
Hier ontbreekt een bron. Sterker: dit is slechts een verwachting (en dus een mening).
En ook hier ontbreekt de bron.
Op soortgelijke manier kan ik dus ook aannemen dat zowel mannen als vrouwen last hebben van de genoemde fragility.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik heb de statistieken inderdaad niet paraat. Mijn argumentatie vloeit echter niet alleen uit directe eigen waarneming voort, maar ook uit de diverse artikelen die ik er met name in de nieuwsmedia over lees, waar toch het beeld uit rijst dat mannen (veel) vaker agressief gedrag vertonen dan vrouwen. Ik denk eerlijk gezegd dat dat beeld meer in het algemeen heerst, en dat dat nog eens met statistieken gaan onderbouwen een beetje hetzelfde is als nog eens aantonen dat het in de winter over het algemeen vaker vriest dan in de zomer. Wie daaraan blijft twijfelen is natuurlijk van harte uitgenodigd zelf bronnenonderzoek te verrichten.
Katvis - met jou in zijn (haar?) kielzog - struikelt over het idee dat er sprake zou zijn van male fragility als verklarende factor voor het korte lontje waar Tom024 mee in aanraking kwam. Dat onderbouwen jullie door daar je eigen waarneming tegenover te zetten dat mannen en vrouwen even vaak agressief verkeersgedrag vertonen - ergo: male fragility is geen veroorzakende factor en dat wél stellen is seksistisch (of een 'kutopmerking', om het met een pun te benoemen).
Hoewel we het in dit specifieke geval nooit zullen kunnen vaststellen, en we meer in het algemeen kunnen stellen dat er meer factoren zullen spelen waarom iemand tot deze gedraging overgaat, denk ik dat male fragility hier als maatschappelijk fenomeen in algemene zin wel degelijk verklarend is voor het vaker voorkomen van agressief gedrag onder mannen dan onder vrouwen - dus ook in het verkeer. In dat opzicht ben ik het dus niet met jullie eens.
Als je überhaupt al twijfelt aan het vaker voorkomen van agressief gedrag onder mannen dan vrouwen, zou je dat eerst kunnen onderzoeken. Daarna kunnen we hier weer verder met de discussie over de vraag of male fragility een verklarende factor kan zijn voor agressief verkeersgedrag - en zo niet, wat dan wel.
Katvis - met jou in zijn (haar?) kielzog - struikelt over het idee dat er sprake zou zijn van male fragility als verklarende factor voor het korte lontje waar Tom024 mee in aanraking kwam. Dat onderbouwen jullie door daar je eigen waarneming tegenover te zetten dat mannen en vrouwen even vaak agressief verkeersgedrag vertonen - ergo: male fragility is geen veroorzakende factor en dat wél stellen is seksistisch (of een 'kutopmerking', om het met een pun te benoemen).
Hoewel we het in dit specifieke geval nooit zullen kunnen vaststellen, en we meer in het algemeen kunnen stellen dat er meer factoren zullen spelen waarom iemand tot deze gedraging overgaat, denk ik dat male fragility hier als maatschappelijk fenomeen in algemene zin wel degelijk verklarend is voor het vaker voorkomen van agressief gedrag onder mannen dan onder vrouwen - dus ook in het verkeer. In dat opzicht ben ik het dus niet met jullie eens.
Als je überhaupt al twijfelt aan het vaker voorkomen van agressief gedrag onder mannen dan vrouwen, zou je dat eerst kunnen onderzoeken. Daarna kunnen we hier weer verder met de discussie over de vraag of male fragility een verklarende factor kan zijn voor agressief verkeersgedrag - en zo niet, wat dan wel.
-
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik zie in je bovenstaande bericht twee manieren van argumenteren terugkomen die bij het examen Nederlands onder de drogredenen vallen. Zo ontduik en verleg je de bewijslast
Ik zal er zelf eens een ander argument ingooien:
Mannen leggen gemiddeld meer kilometers af als bestuurder van een auto (in 2022 ca. 70% meer dan de dames, aldus het CBS). Met een dergelijk verschil is het op zijn minst deels logisch te verklaren als verkeersagressie per auto vaker door mannen vertoond wordt.
In dit onderzoek worden enkele onderzoeken uit het verleden aangehaald, waaruit destijds bleek dat geslacht geen goede predictor was van verkeersagressie terwijl leeftijd dit wel was. Mannen vertoonden weliswaar iets vaker agressie, maar dit bleek onvoldoende significant te zijn om daar sterke conclusies uit te kunnen trekken. Ik snap echter dat deze bron te oud is om iets te kunnen zeggen over het huidige verkeersbeeld (bron dateert uit 2000).
Edit: Even teruggezocht: Arjen Lubach heeft het hier ook al eens over gehad.
- Spoiler: show
- Spoiler: show
Ik zal er zelf eens een ander argument ingooien:
Mannen leggen gemiddeld meer kilometers af als bestuurder van een auto (in 2022 ca. 70% meer dan de dames, aldus het CBS). Met een dergelijk verschil is het op zijn minst deels logisch te verklaren als verkeersagressie per auto vaker door mannen vertoond wordt.
In dit onderzoek worden enkele onderzoeken uit het verleden aangehaald, waaruit destijds bleek dat geslacht geen goede predictor was van verkeersagressie terwijl leeftijd dit wel was. Mannen vertoonden weliswaar iets vaker agressie, maar dit bleek onvoldoende significant te zijn om daar sterke conclusies uit te kunnen trekken. Ik snap echter dat deze bron te oud is om iets te kunnen zeggen over het huidige verkeersbeeld (bron dateert uit 2000).
Het lijkt me in dit geval goed om nog te melden dat media met enige regelmaat onterechte conclusies uit rapporten e.d. trekken. Zo meen ik mij een situatie van slechts enkele jaren geleden te herinneren waarbij de auteur van een rapport al vóór publicatie aankondigde dat de media andere conclusies zouden trekken uit de cijfers in het rapport dan dat in de conclusie van dat rapport getrokken werd. Dit bleek toen ook zo te zijn. Journalisten zijn vaak niet zo goed in het vertalen van de cijfers die in dergelijke rapporten aan bod komen (wat overigens zowel aan de journalisten als aan de schrijvers van de rapporten kan liggen ).
Edit: Even teruggezocht: Arjen Lubach heeft het hier ook al eens over gehad.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Het idee dat mannen vaker agressief gedrag vertonen is vrij algemeen gangbaar. Bewijslast hoeft niet continu geleverd te blijven worden, anders kun je aan de gang blijven.
Zoals ik het verloop van de discussie zie, ben juist jij het die impliciet veronderstelt dat (verkeers)agressie niet vaker voorkomt bij mannen dan bij vrouwen, waarbij je ter onderbouwing niet verder komt dan je eigen waarneming. Gelet op het feit dat je daarmee tegen een algemeen gangbare waarneming ingaat, ligt de bewijslast bij jou. Het proberen een metadiscussie uit te lokken lijkt vooral als red herring bedoeld. Als we het dan over drogredenen hebben...
En zoals ik al aangaf: er kunnen inderdaad meer oorzaken aan te wijzen zijn waarom mannen vaker betrokken zijn bij verkeersagressie dan vrouwen. Je eigen opwerping dat mannen meer kilometers afleggen zou de zaken kunnen vertekenen. Toch strookt dat niet met een andere statistiek, namelijk dat 95% van de EMG-volgers een man was in 2019 (een statistiek die sindsdien niet significant zal zijn veranderd).
Je kunt daar nu natuurlijk tegen in stelling brengen dat dat getal uit een krant komt en dat je niet alles moet geloven wat die zeggen. Maar dan zul je met een ander cijfer uit betrouwbaarder bron moeten komen om dat te onderbouwen, voordat je hetzelfde gaat doen als wat je mij probeert aan te wrijven
(en hoe verhoudt Arjen Lubach zich als betrouwbare bron tegenover die zo verguisde journalisten...?)
Zoals ik het verloop van de discussie zie, ben juist jij het die impliciet veronderstelt dat (verkeers)agressie niet vaker voorkomt bij mannen dan bij vrouwen, waarbij je ter onderbouwing niet verder komt dan je eigen waarneming. Gelet op het feit dat je daarmee tegen een algemeen gangbare waarneming ingaat, ligt de bewijslast bij jou. Het proberen een metadiscussie uit te lokken lijkt vooral als red herring bedoeld. Als we het dan over drogredenen hebben...
En zoals ik al aangaf: er kunnen inderdaad meer oorzaken aan te wijzen zijn waarom mannen vaker betrokken zijn bij verkeersagressie dan vrouwen. Je eigen opwerping dat mannen meer kilometers afleggen zou de zaken kunnen vertekenen. Toch strookt dat niet met een andere statistiek, namelijk dat 95% van de EMG-volgers een man was in 2019 (een statistiek die sindsdien niet significant zal zijn veranderd).
Je kunt daar nu natuurlijk tegen in stelling brengen dat dat getal uit een krant komt en dat je niet alles moet geloven wat die zeggen. Maar dan zul je met een ander cijfer uit betrouwbaarder bron moeten komen om dat te onderbouwen, voordat je hetzelfde gaat doen als wat je mij probeert aan te wrijven
(en hoe verhoudt Arjen Lubach zich als betrouwbare bron tegenover die zo verguisde journalisten...?)
-
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Weer.
Ik veronderstel niets. Ik ben alleen van mening dat te makkelijk (lees: zonder bron) aangenomen wordt dat verkeersagressie iets typisch mannelijks is (nog even los van het feit of dat dan door hun fragility komt). Daarnaast sluit mijn waarneming ook aan bij Arrivabas en daarnaast stelde je zelf al dat het telkens gaat om N=1.
Waarbij je dus op moet letten dat de EMG-cursus een cursus i.v.m. rijgedrag is, welke je bijvoorbeeld opgelegd krijgt als je bent aangehouden in het verkeer voor gevaarlijk, te hard of onder invloed rijden. Dat is dus geen zuivere indicator van verkeersagressie. Daar komt nog bij dat juist ook deze statistiek niet gecorrigeerd is op het verschil in afgelegde kilometers.
Arjen was hier slechts als bron voor het voorbeeld dat ik gaf. Ook hem hoef je niet blind te geloven. En zo verguisd zijn die journalisten ook niet, als je maar kritisch blijft over hetgeen je leest, want ook een journalist kan een (al dan niet verwijtbaar) foutje maken.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Maar goed, algemene conclusies enkel op de eigen waarnemingen baseren is net zo goed een drogreden. Vandaar ook dat je gehamer op mijn vermeende drogredenering een beetje als een red herring op me overkomt, omdat het je kennelijk niet lukt met een betere onderbouwing op de proppen te komen waarom male fragility geen verklarende factor voor verkeersagressie zou zijn.iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 15:26 Ik ben alleen van mening dat te makkelijk (lees: zonder bron) aangenomen wordt dat verkeersagressie iets typisch mannelijks is (nog even los van het feit of dat dan door hun fragility komt). Daarnaast sluit mijn waarneming ook aan bij Arrivabas en daarnaast stelde je zelf al dat het telkens gaat om N=1.
Mensen die voor een EMG in aanmerking komen vormen een topje van de ijsberg - het zijn degenen die de 'pech' hebben gehad gesnapt te worden. Toch zou het me vreemd lijken als zij een sterk vertekende statistiek ten aanzien van algemeen voorkomend gevaarlijk en/of asociaal rijgedrag zouden representeren. Dat zou dan namelijk inhouden dat vrouwen veel meer 'geluk' hebben bij het niet betrapt worden op vergelijkbaar rijgedrag. Dat lijkt me sterk - hopelijk hoef ik dat niet verder te onderbouwen.iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 15:26 Waarbij je dus op moet letten dat de EMG-cursus een cursus i.v.m. rijgedrag is, welke je bijvoorbeeld opgelegd krijgt als je bent aangehouden in het verkeer voor gevaarlijk, te hard of onder invloed rijden. Dat is dus geen zuivere indicator van verkeersagressie. Daar komt nog bij dat juist ook deze statistiek niet gecorrigeerd is op het verschil in afgelegde kilometers.
Daar ben ik het ook zeker niet mee oneens. Het verbaast me evenwel des te meer dat je je heel kritisch opstelt ten aanzien van de journalistiek, maar tot nu toe volledig op je eigen N=1-waarneming blijft leunen om te verdedigen waarom male fragility als verklarende factor voor verkeeragressie te kort door de bocht is.
-
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Wie is hier dan degene die algemene conclusies trekt? Ik heb namelijk nog geen enkele conclusie getrokken. Ik vraag enkel bronnen om op basis van die bronnen überhaupt een eerste conclusie te kunnen trekken.TffpaA schreef: ↑do 16 mei 2024, 15:43Maar goed, algemene conclusies enkel op de eigen waarnemingen baseren is net zo goed een drogreden. Vandaar ook dat je gehamer op mijn vermeende drogredenering een beetje als een red herring op me overkomt, omdat het je kennelijk niet lukt met een betere onderbouwing op de proppen te komen waarom male fragility geen verklarende factor voor verkeersagressie zou zijn.iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 15:26 Ik ben alleen van mening dat te makkelijk (lees: zonder bron) aangenomen wordt dat verkeersagressie iets typisch mannelijks is (nog even los van het feit of dat dan door hun fragility komt). Daarnaast sluit mijn waarneming ook aan bij Arrivabas en daarnaast stelde je zelf al dat het telkens gaat om N=1.
Gevaarlijk en/of asociaal rijgedrag ≠ agressief rijgedrag.TffpaA schreef: ↑do 16 mei 2024, 15:43Mensen die voor een EMG in aanmerking komen vormen een topje van de ijsberg - het zijn degenen die de 'pech' hebben gehad gesnapt te worden. Toch zou het me vreemd lijken als zij een sterk vertekende statistiek ten aanzien van algemeen voorkomend gevaarlijk en/of asociaal rijgedrag zouden representeren. Dat zou dan namelijk inhouden dat vrouwen veel meer 'geluk' hebben bij het niet betrapt worden op vergelijkbaar rijgedrag. Dat lijkt me sterk - hopelijk hoef ik dat niet verder te onderbouwen.iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 15:26 Waarbij je dus op moet letten dat de EMG-cursus een cursus i.v.m. rijgedrag is, welke je bijvoorbeeld opgelegd krijgt als je bent aangehouden in het verkeer voor gevaarlijk, te hard of onder invloed rijden. Dat is dus geen zuivere indicator van verkeersagressie. Daar komt nog bij dat juist ook deze statistiek niet gecorrigeerd is op het verschil in afgelegde kilometers.
Net als dat het mij verbaast dat je volledig op je aannames blijft leunen om te kunnen stellen dat male fragility de verklarende factor voor verkeeragressie is.TffpaA schreef: ↑do 16 mei 2024, 15:43Daar ben ik het ook zeker niet mee oneens. Het verbaast me evenwel des te meer dat je je heel kritisch opstelt ten aanzien van de journalistiek, maar tot nu toe volledig op je eigen N=1-waarneming blijft leunen om te verdedigen waarom male fragility als verklarende factor voor verkeeragressie te kort door de bocht is.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Mijn excuus. Uit je eerste post in deze uitwisseling leek ik op te kunnen maken dat je tot de conclusie was gekomen dat male fragility geen verklaring kon zijn voor agressief rijgedrag, omdat je uit eigen waarneming had gezien dat zulk gedrag zowel bij de mannen als de vrouwen voorkomt.iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 16:02 Wie is hier dan degene die algemene conclusies trekt? Ik heb namelijk nog geen enkele conclusie getrokken. Ik vraag enkel bronnen om op basis van die bronnen überhaupt een eerste conclusie te kunnen trekken.
Het is inderdaad niet hetzelfde, maar daarmee begeven we ons wel een beetje in het veld van de semantiek. Overlap tussen gevaarlijk/asociaal gedrag en agressief gedrag is er immers wel degelijk. Iemand die op mijn bumper komt hangen met 120 km/h is in mijn optiek namelijk niet alleen gevaarlijk en asociaal, maar ook agressief bezig. Net zo goed als de SUV-proleet uit Tom024's relaas niet alleen agressief bezig is, maar ook gevaarlijk met zijn inhaalactie om Tom tot stoppen te dwingen en uit te stappen.iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 16:02 Gevaarlijk en/of asociaal rijgedrag ≠ agressief rijgedrag.
Eerder betrapte je jezelf er al op dat je mijn post niet goed had (na)gelezen. Ook hier lijkt dat weer onvermijdelijk, want ik heb toch meermaals gesteld dat male fragility weliswaar een belangrijke factor zal zijn voor het (veel) vaker voorkomen van verkeersagressie bij mannen dan bij vrouwen, maar niet de enige:iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 16:02 Net als dat het mij verbaast dat je volledig op je aannames blijft leunen om te kunnen stellen dat male fragility de verklarende factor voor verkeeragressie is.
-
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Dank voor deze bron. Zal er zo eens induiken.TffpaA schreef: ↑do 16 mei 2024, 16:16 Overlap tussen gevaarlijk/asociaal gedrag en agressief gedrag is er immers wel degelijk.
TffpaA schreef: ↑do 16 mei 2024, 16:16Mijn excuus. Uit je eerste post in deze uitwisseling leek ik op te kunnen maken dat je tot de conclusie was gekomen dat male fragility geen verklaring kon zijn voor agressief rijgedrag, omdat je uit eigen waarneming had gezien dat zulk gedrag zowel bij de mannen als de vrouwen voorkomt.iamthedutchdude schreef: ↑do 16 mei 2024, 16:02 Wie is hier dan degene die algemene conclusies trekt? Ik heb namelijk nog geen enkele conclusie getrokken. Ik vraag enkel bronnen om op basis van die bronnen überhaupt een eerste conclusie te kunnen trekken.
Blijkt maar weer dat we beide dergelijke fouten maken. Om met je eigen woorden af te sluiten:TffpaA schreef: ↑do 16 mei 2024, 16:16 Eerder betrapte je jezelf er al op dat je mijn post niet goed had (na)gelezen. Ook hier lijkt dat weer onvermijdelijk, want ik heb toch meermaals gesteld dat male fragility weliswaar een belangrijke factor zal zijn voor het (veel) vaker voorkomen van verkeersagressie bij mannen dan bij vrouwen, maar niet de enige:
(... 2 quotes ...)
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Nu we toch zo lekker bezig zijn: De Vrouw is door de bank genomen inderdaad niet van het haantjesgedrag, maar probeert al dan niet passief-agressief te profiteren van het 'seksisme der lage verwachtingen'.
Als Vrouw kun je de medeweggebruiker die je net hebt afgesneden of bijna aangereden dus straal negeren (in elk geval doen alsof), en als dat niet helpt de schouders ophalen of dom kijken of beide, en als dat niet afdoende is het algemene 'je-ziet-toch-wat-ik-doe-lul'-gebaar maken.
~nvdw, verkeerspiegeloog pie-eetsj-die
Als Vrouw kun je de medeweggebruiker die je net hebt afgesneden of bijna aangereden dus straal negeren (in elk geval doen alsof), en als dat niet helpt de schouders ophalen of dom kijken of beide, en als dat niet afdoende is het algemene 'je-ziet-toch-wat-ik-doe-lul'-gebaar maken.
~nvdw, verkeerspiegeloog pie-eetsj-die
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Interessante discussie. Helaas heb ik nog kniepijn van toen ik eerder vanavond nog net op tijd van een zebrapad opzij kon springen voor een aanstormende mannelijke automobilist in een knalpijpende BMW in de straat en ben ik nu voornamelijk nog wakker omdat een auto zojuist zwaar brommend van het verkeerslicht voor de deur optrok. Kortom, ik heb er even de kracht niet voor om mij er in te mengen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ondertussen is ook beroepsmatig op de weg zitten geen garantie dat je je niet agressief gedraagt:
https://nos.nl/artikel/2520753-fietser- ... wegenwacht
https://nos.nl/artikel/2520753-fietser- ... wegenwacht
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Als maaltijdbezorger met de auto kan ik dat ook wel confirmen. Er zijn, vooral waar ik vorig jaar werkte, maar bij mijn huidige werkplek ook, een aantal collega's die ik absoluut niet op de weg vertrouw.
En om even mijn mening in de discussie te gooien: ik heb wel eens met boze vrouwen achter het stuur te maken gehad, maar niet zo veel als met mannen.
En om even mijn mening in de discussie te gooien: ik heb wel eens met boze vrouwen achter het stuur te maken gehad, maar niet zo veel als met mannen.
zij/haar/hen/hun
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Een vraag voor de Duitsjes hier want ik begin het me toch af te vragen. Krijgen jullie serieus aangeleerd dat het wisselen van rijstrook iets Heel Erg Gevaarlijks is? Nederlanders kunnen er ook wel wat van maar als ik mensen echt onnodig op de middelste baan zie blijven hangen, dan zijn het altijd Duitsers. Die het dan ook nog eens niet in de gaten hebben dat iedereen achter ze zich over de linkerstrook eromheen moet wurmen (of stiekem toch rechts inhaalt).
Ik doe ook maar wat
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik kan me niet voorstellen dat de Fahrschule aanleert dat zijdelingse verplaatsingen gevaarlijk zijn, maar het is wel zo dat het Rechtsfahrgebot pas geldt als daar voor ten minste 20 seconden veilig te rijden is gelet op afstand houden en snelheidsverschillen. In Nederland is dat tien seconden, maar krijgt het net zo veel/weinig (doorhalen wat niet van toepassing is) navolging als in Duitsland. Vorige week heb ik zelf uit frustratie nog zes auto's rechts ingehaald, omdat er op de A27 net uit de dagelijkse file bij Lexmond meer tempo in die strook zat dan op links, en iedereen die geen snelheid maakte het verdomde om opzij te gaan.
Ik kan mij er in sommige gevallen echter wel iets bij voorstellen dat Duitsers in het midden blijven plakken. Op een groot aantal Autobahnen zit veel doorgaand vrachtverkeer en op de trajecten zonder snelheidslimiet kunnen de snelheidsverschillen tussen het vrachtverkeer en auto's die met de stroom meerijden oplopen tot boven de 50 km/h, zeg ik uit eigen ervaring (n=1). In de vakantieseizoenen is het vrachtverkeer wel een stuk minder, maar nemen caravans die plaats in, omdat die in Duitsland ook maximaal 80 km/h mogen tenzij ze goedgekeurd zijn voor 100 km/h door de TÜV. Je moet het op een gemiddelde driestrooks Autobahn eigenlijk als volgt zien:
- Links rijden de echte hardrijders, waarbij het regelmatig harder dan 160 km/h gaat.
- In het midden rijden de bestuurders die zich aan de adviessnelheid van 130 km/h houden of er iets boven zitten.
- Rechts rijden bestuurders die niet harder dan 100 km/h mogen, kunnen of willen.
Ik kan mij er in sommige gevallen echter wel iets bij voorstellen dat Duitsers in het midden blijven plakken. Op een groot aantal Autobahnen zit veel doorgaand vrachtverkeer en op de trajecten zonder snelheidslimiet kunnen de snelheidsverschillen tussen het vrachtverkeer en auto's die met de stroom meerijden oplopen tot boven de 50 km/h, zeg ik uit eigen ervaring (n=1). In de vakantieseizoenen is het vrachtverkeer wel een stuk minder, maar nemen caravans die plaats in, omdat die in Duitsland ook maximaal 80 km/h mogen tenzij ze goedgekeurd zijn voor 100 km/h door de TÜV. Je moet het op een gemiddelde driestrooks Autobahn eigenlijk als volgt zien:
- Links rijden de echte hardrijders, waarbij het regelmatig harder dan 160 km/h gaat.
- In het midden rijden de bestuurders die zich aan de adviessnelheid van 130 km/h houden of er iets boven zitten.
- Rechts rijden bestuurders die niet harder dan 100 km/h mogen, kunnen of willen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Zou ik niet al te vaak doen. Los van de eventuele boete en de gevaarzetting (mensen verwachten niet rechts ingehaald te worden) kan het ook agressief overkomen op degenen die rechts ingehaald worden én is het niet goed voor je eigen gemoed, zoals je zelf eigenlijk ook al aangeeft.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Je staat er als je veel op de snelweg rijdt inderdaad niet meer van te kijken dat onnodig links rijden een van de grootste verkeersergernissen is. Normaal gesproken zou ik ook niet snel rechts gaan inhalen als er een hoop figuren links blijven plakken, maar in dit geval was mijn actie ook echt een poging de doorstroming net na de file te bevorderen, want vooraan dat treintje was ook alle ruimte om meer vaart te maken c.q. naar rechts te gaan. Vaak genoeg is rechts inhalen ook de enige actie die zo'n zondagsrijder triggert.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik kan rechts inhalen niet aanbevelen, maar ik maak me er ook schuldig aan. Om dezelfde reden als jij.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten