Coronavirus
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Re: Coronavirus
Ik dacht dat juist de Duitse regering aandrong op een sluiting?ICE11 schreef:Van een collega heb ik net vernomen dat de NL-autoriteiten sinds vanmorgen de grens gedeeltelijk gesloten hebben en de inreis naar NL alleen nog met gegronde reden mag. Bij de NOS, rijksoverheid enz. vind ik echter geen informatie daarover, onze lokale (Duitse) krant bevestigd het wel.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
- ArrivaBas
- Contacteer:
Dat is ook zo. Dat zal echter wel in overleg met het Nederlandse kabinet zijn gegaan. Duitsers die langer dan 24 uur in Nederland zijn geweest zijn nu verplicht tot twee weken quarantaine en elke niet-noodzakelijke grenspassage wordt geweerd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Ik hoor in het nieuws juist precies het tegenovergestelde. Als je Duitsland in wilt moet je daar eerst een adres hebben waar je twee weken in Quarantaine kan, daarna mag je pas boodschappen doen of tanken
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- AppleMoose
Dat gevoel heb ik de laatste week ook, dat het rustige verkeersbeeld weer aardig verdwenen is. Er zijn weinig files, maar lege snelwegen zie ik niet meer...PHS schreef:Ik moest vandaag reizen, maar ik kon gelukkig de auto pakken. Het viel mij op hoe druk het was op de weg, in tegenstelling tot het nieuws van de afgelopen weken dat suggereerde dat de wegen haast verlaten zijn. Gisteren of eergisteren deelde de NOS nog een foto van een leeg Knooppunt Hoevelaken, maar toen ik er vandaag langskwam was er naar mijn gevoel weinig van de coronacrisis te merken. Op veel plekken, zoals bij Hoevelaken/Amersfoort, waren zelfs de spitsstroken open.
Logische gedachte, maar vergeet niet dat restaurants een belangrijk deel van hun omzet halen uit drank. Immers, bij een meergangendiner worden vaak meerdere drankjes genuttigd. Er zijn restaurants die nu ook flessen wijn verkopen, maar dat zullen denk ik maar weinig mensen doen. En mensen die normaliter alleen frisdrank nemen (zoals ik) zullen dat sowieso niet meenemen bij het afhalen. En vergeet het kopje koffie/thee na afloop met al dan niet wat lekkers erbij niet. Het afhalen zal denk ik ook vooral gericht zijn op de avondmaaltijd, terwijl je bij veel restaurants normaal ook kunt lunchen. Inkomsten die nu dus (grotendeels) wegvallen. Oftewel, je moet nu met (veel) minder inkomsten je kosten, die (grotendeels) hetzelfde gebleven zijn, dekken. Zo bezien is het dus helemaal niet gek dat de prijzen nauwelijks lager zijn.Goed te horen dat de horeca wordt gesteund, jullie kunnen het gebruiken :pos:
Wat mij echter wel een beetje tegenstaat van veel restaurants die zich nu op het afhalen en bezorgen van maaltijden richten, is dat de prijzen vaak gelijk zijn gebleven ten opzichte van het eten in het restaurant (ik weet niet of jullie dit wel of niet doen, dus vat het niet persoonlijk op). Helemaal eerlijk naar de klant is dat niet, want de kosten van het restaurant zijn lager als de klant zelf thuis eet en afwast; afhaalrestaurants zijn niet voor niets stukken goedkoper dan echte restaurants. En nu snap ik heus wel dat een 'echt restaurant' waarschijnlijk een betere kwaliteit levert en bovendien de centen nu goed kan gebruiken, maar het businessmodel drijft nu toch vooral op de goede wil van de klant en niet op de prijs-kwaliteitverhouding. Want ook al zijn die halfafgebakken deegwaren van de Domino's met een veel te zoete tomatensaus en weinig beleg niet te vergelijken met de pizza's van de lokale Italiaan, ik vind 25 euro in plaats van 10 euro voor twee afhaalpizza's toch echt een beetje te gortig worden.
En je hebt natuurlijk het kwaliteitsverschil, een restaurant met een keten als Domino's vergelijken wordt dan ook een beetje lastig.
Bij 'mijn' afhaalpizzeria/cafetaria red ik het ook niet met tien euro voor twee pizza's. Maar ook bij deze is er kwaliteitsverschil met Domino's. Kwaliteit heeft z'n prijs...
En blandning av sött och salt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik zie ook langzaam wel weer iets meer forensen in de bus, maar heel veel zijn het er nog altijd niet. Hier binnen Amersfoort lijkt het in de spits nog altijd meer op zondag dan een doordeweekse dag. En dan woon ik notabene langs één van de invalswegen vanaf de snelweg.Ronaldussen schreef:Dat gevoel heb ik de laatste week ook, dat het rustige verkeersbeeld weer aardig verdwenen is. Er zijn weinig files, maar lege snelwegen zie ik niet meer...Op veel plekken, zoals bij Hoevelaken/Amersfoort, waren zelfs de spitsstroken open.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ik maak tegenwoordig een ochtendwandelingetje door de Arnhemse uiterwaarden. Daarbij heb ik vrij uitzicht op de Andrej Sacharovbrug. Valt me op hoeveel mensen in essentiële beroepen werken...
-
Of in organisaties waar thuiswerken geen gemeengoed is (bovendien is er redelijk wat industrie aan de noordkant).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Vergeet vooral niet dat er nog meer beroepen dan je denkt zijn waarin je je werk nu eenmaal niet thuis kunt doen, niet iedereen werkt op kantoor natuurlijk he.
Schapekop in de Keistad
- Suus
- Contacteer:
Het aantal ziekmeldingen neemt de laatste dagen flink af. Ik denk dat dit ook wat terug is te zien in de reisbewegingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-beheerder
Hm, toch wel meer aan de hand:Suus schreef:Bij de regionale omroepen lees je wel over individuele verzorgingshuizen waar toch wel het een en ander fout gaat:Tom024 schreef:Waar ik in Nederland weinig over hoor, maar in Vlaanderen wel: de situatie in verpleeghuizen. In de media wordt erg gefocust op de IC's, maar in de verpleegzorg is het ook kommer en kwel. Gebrek aan materiaal en personeel, deze bewoners zijn feitelijk ten dode opgeschreven.
In Sommelsdijk is een kerkdienst uitgelopen in een drama met nu vijf doden en tientallen besmettingen. Zelfs minister De Jonge is nu al langs geweest om polshoogte te nemen: https://www.rijnmond.nl/nieuws/194084/K ... ten-besmet
Maar ook in Heerde is het goed mis, daar zijn 13 personen in hetzelfde verzorgingshuis overleden: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... oor-corona

- ICE11
De nieuwe regels aan de Duitse grenzen zijn pas vanaf aanstaande vrijdag geldig:
https://www.bundesregierung.de/breg-de/ ... us-1739526
Ik ben wel benieuwd of zich deze regels positief op de criminaliteit hier in de grensstreek werken.....
https://www.bundesregierung.de/breg-de/ ... us-1739526
Ik ben wel benieuwd of zich deze regels positief op de criminaliteit hier in de grensstreek werken.....

-
Nou, er wordt nu al gedacht aan de anderhalve-meter-economie. Niet verbazingwekkend.Ardan schreef:Nu de maatregelen nog langer duren hebben we in ons restaurant besloten weer open te gaan voor afhaal. Dat deden we altijd al 'voor de leuk er bij' maar nu hebben we een speciale menukaart ervoor samengesteld en we bezorgen nu ook boven een bepaald bedrag. We wisten totaal niet wat we konden verwachten maar we merkten dat de mensen helemaal gek werden. De telefoon staat letterlijk roodgloeiend en we hebben zelfs al afhaalreserveringen voor Pasen staan. In twee dagen hebben we geleerd dat we rekening moeten houden met de maximale capaciteit. Ik neem hooguit drie bestellingen per kwartier aan om er enerzijds voor te kunnen zorgen dat er niet teveel mensen tegelijk bij ons zijn, en zodat de keuken het ook nog kan bijbenen. Soms moet ik mensen aan de telefoon zeggen dat ze pas over anderhalf uur kunnen komen afhalen omdat het te druk is. Goed voor de handel, maar we hebben ons een slag in de rondte moeten werken dit weekend :')Durashift schreef:"Waarom is er niet aan de horeca gevraagd hoe zij dat voor zich zouden zien. In Singapore zie je restaurants met tafeltjes uit elkaar en plexiglas ertussen. Dat kan hier ook."
Als we het restaurant weer normaal opendoen voor 'à la carte' kunnen we zo'n zelfde run verwachten omdat mensen echt wel willen. Door de beperkte capaciteit zullen we dan ook heel veel mensen moeten teleurstellen en dat wil je als bedrijf ook niet. Bovendien moeten wij als personeel ook de afstand in acht nemen dus daar ligt ook één van je grenzen van de capaciteit.
https://nos.nl/artikel/2329616-sectoren ... nomie.html
Beul van de blindegeleidelijn
- trolly
Boris Johnson is op de IC opgenomen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Z2N
- Donateur
Channel 4 News meldt dat Johnson niet geïntubeerd aan een beademingsapparaat zou liggen en bij kennis is. Wel zouden zijn long- en leverfuncties scherp in de gaten gehouden worden. De komende 24 uur zijn cruciaal, Dominic Raab is ondertussen waarnemend premier.
-
Ik vond het al opmerkelijk dat hij op een zondagavond voor 'controle' naar het ziekenhuis ging.
-
Afleiding.. want de Queen was ook op tv met een toespraak.
Hetzelfde met incidentmanagement.. van Amerongen staat trouw elke ochtend-middag spits op knooppunt Ewijk in de wachtstand.. is vorig jaar ingevoerd om bij file incidenten sneller te bestrijden.. maar goed, files zijn er nu niet.. maar dat contract kennelijk wel.
In die zin geeft onze Rijkswaterstaat hierin het goede voorbeeld door een bestaand contract / abonnement niet op te zeggen / op te schorten.
Maar, ik ervaar dat het ook wel wat minder stil wordt op de wegen. Zeker de ochtenden waren vorige week nog rustiger dan de middag.
Kan inderdaad met mensen zijn die weer aan het werk kunnen na 'milde gezondheidsklachten'.
Dat van 'de vitale beroepen'.. gold, volgens mij, voor als je ziekteverschijnselen had maar nog geen koorts. Dan moest je doorwerken.
Het is niet zo dat alleen maar vitale beroepen moeten doorwerken.
Het advies: werk zoveel mogelijk thuis blijft natuurlijk een lul verhaal voor de mensen die niet thuis kunnen werken.
Ik zag vanochtend ook mensen in een kapsalon staan.. er werden geen klanten geknipt maar het leek wel iets op een werkoverleg oid.. (met gepaste afstand)... en een ijszaak iets verderop was bezig met het uitkloppen van het Perzisch tapijt. :D
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Wat ik mij wel afvroeg, vanmiddag.. de lokale ijszaak bij mij in het dorp had nu op de openbare bankjes en in de busabri briefjes geplakt dat daar niet het ijs genuttigd mocht worden.. Is dat niet in strijd met het gemeentelijk aanplakbiljet? (A)
Het is trouwens ook helemaal niet leuk om 1,5 meter uit elkaar een bolletje ijs uit een bekertje te scheppen..
Ik mis de oblihoorn. :(
Is op de A12 ook zo. Volgens mij vanwege de ingevoerde 100 km/h. De kantelwalsborden zijn daarop nog niet aangepast. Dus spitsstrook open = 100 km/h regime, lijkt mij de gedachte erachter.PHS schreef: (..). Op veel plekken, zoals bij Hoevelaken/Amersfoort, waren zelfs de spitsstroken open.
(..)
Hetzelfde met incidentmanagement.. van Amerongen staat trouw elke ochtend-middag spits op knooppunt Ewijk in de wachtstand.. is vorig jaar ingevoerd om bij file incidenten sneller te bestrijden.. maar goed, files zijn er nu niet.. maar dat contract kennelijk wel.
In die zin geeft onze Rijkswaterstaat hierin het goede voorbeeld door een bestaand contract / abonnement niet op te zeggen / op te schorten.
Maar, ik ervaar dat het ook wel wat minder stil wordt op de wegen. Zeker de ochtenden waren vorige week nog rustiger dan de middag.
Kan inderdaad met mensen zijn die weer aan het werk kunnen na 'milde gezondheidsklachten'.
Dat van 'de vitale beroepen'.. gold, volgens mij, voor als je ziekteverschijnselen had maar nog geen koorts. Dan moest je doorwerken.
Het is niet zo dat alleen maar vitale beroepen moeten doorwerken.
Het advies: werk zoveel mogelijk thuis blijft natuurlijk een lul verhaal voor de mensen die niet thuis kunnen werken.
Ik zag vanochtend ook mensen in een kapsalon staan.. er werden geen klanten geknipt maar het leek wel iets op een werkoverleg oid.. (met gepaste afstand)... en een ijszaak iets verderop was bezig met het uitkloppen van het Perzisch tapijt. :D
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Wat ik mij wel afvroeg, vanmiddag.. de lokale ijszaak bij mij in het dorp had nu op de openbare bankjes en in de busabri briefjes geplakt dat daar niet het ijs genuttigd mocht worden.. Is dat niet in strijd met het gemeentelijk aanplakbiljet? (A)
Het is trouwens ook helemaal niet leuk om 1,5 meter uit elkaar een bolletje ijs uit een bekertje te scheppen..
Ik mis de oblihoorn. :(
-
Zondagavond controle, maandagavond in de IC. Geloof je dan zelf dat het 'afleiding' is?Durashift schreef:Afleiding.. want de Queen was ook op tv met een toespraak.
-
Jij vind het vreemd dat ie op zondagavond op controle gaat.
In het NRC lees ik intussen dat deze situatie zo nog 2 jaar kan gaan duren. Dat is althans de conclusie die mensen met verstand van zaken trekken op basis van de huidige verspreidingssnelheid in combinatie met de huidige strategie van flattening the curve en herd immunity.
Hoe dat er op die termijn allemaal precies uit moet komen te zien, daar gaat de discussie nu over. Want tja, is dit zo lang wel vol te houden? Maar het begint bij mij nu langzaam wel door te dringen dat dit niet iets is van enkele weken (wat ik medio maart nog dacht) en ook niet van enkele maanden (wat ik tot nu toe dacht, al stond dat steeds meer onder druk).
De tijd van vrijwel volledige individuele vrijheid lijkt mij dan ook wel voorbij. Vrijheid die - paradoxaal genoeg - vooral leidde tot onvoorstelbare massaliteit: met z'n allen tegelijk in de file! In de trein! Naar de woonboulevard! Naar dat festival! Naar de piste! Naar het strand! Naar de Efteling! Misschien dat we hier wel wat intelligenter in kunnen gaan worden: niet meer als een massa domme koeien allemaal tegelijk elkaar in de rij staan te verdringen, maar in kleinere, hanteerbaardere groepjes (we blijven per slot van rekening wel groepsdieren) ergens heen, 'omstebeurt'. Als dat de verspreiding van het virus voldoende zou afvlakken, zou dat wellicht kunnen betekenen dat we het leven weer enigszins 'normaal' kunnen gaan oppakken...
Hoe dat er op die termijn allemaal precies uit moet komen te zien, daar gaat de discussie nu over. Want tja, is dit zo lang wel vol te houden? Maar het begint bij mij nu langzaam wel door te dringen dat dit niet iets is van enkele weken (wat ik medio maart nog dacht) en ook niet van enkele maanden (wat ik tot nu toe dacht, al stond dat steeds meer onder druk).
De tijd van vrijwel volledige individuele vrijheid lijkt mij dan ook wel voorbij. Vrijheid die - paradoxaal genoeg - vooral leidde tot onvoorstelbare massaliteit: met z'n allen tegelijk in de file! In de trein! Naar de woonboulevard! Naar dat festival! Naar de piste! Naar het strand! Naar de Efteling! Misschien dat we hier wel wat intelligenter in kunnen gaan worden: niet meer als een massa domme koeien allemaal tegelijk elkaar in de rij staan te verdringen, maar in kleinere, hanteerbaardere groepjes (we blijven per slot van rekening wel groepsdieren) ergens heen, 'omstebeurt'. Als dat de verspreiding van het virus voldoende zou afvlakken, zou dat wellicht kunnen betekenen dat we het leven weer enigszins 'normaal' kunnen gaan oppakken...
-
In die zin dat er werd gedaan alsof er niet veel aan de hand was, en dat hij de volgende dag in de IC ligt. Dus hoezo 'afleiding'?Durashift schreef:Jij vind het vreemd dat ie op zondagavond op controle gaat.
- Suus
- Contacteer:
Ik denk dat je pas echte conclusies kan trekken als de eerste immuniteitsrapporten over enkele weken uitkomen. Als blijkt dat over een maand al 30% geïnfecteerd is geweest zijn we er misschien wel sneller klaar mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ik stel me daarnaast ook zelf de vraag: het virus treft iedereen, maar het zijn vooral oudere mensen en mensen met een zwakke gezondheid die eraan overlijden. Nu komen er langs natuurlijke weg steeds weer mensen in die categorie bij, maar als het coronavirus nu zorgt voor een snellere uitdunning in die groep dan de natuurlijke aanwas, zou je op den duur ook naar een situatie toegaan waarin de mortaliteit van het virus omlaaggaat. Degenen die dan overblijven zijn namelijk jonger en hebben een betere gezondheid, en dus minder kans op overlijden. Tel daar de immuniteit bij op, en niet alleen de mortaliteit, maar ook de verspreidingssnelheid van het virus, gaan omlaag.
Maar goed, dat zullen deze dames en heren ook al wel in het achterhoofd hebben - die termijn van 2 jaar komt heus niet zomaar uit de lucht vallen. Al is er inderdaad ook nog heel veel onzeker. En zou het ook zomaar kunnen dat dit coronavirus onderweg muteert en daarmee vanzelf uitdooft, omdat de gemuteerde variant veel minder besmettelijk is. Iets soortgelijks gebeurde volgens mij ook met de Spaanse griep.
Maar goed, dat zullen deze dames en heren ook al wel in het achterhoofd hebben - die termijn van 2 jaar komt heus niet zomaar uit de lucht vallen. Al is er inderdaad ook nog heel veel onzeker. En zou het ook zomaar kunnen dat dit coronavirus onderweg muteert en daarmee vanzelf uitdooft, omdat de gemuteerde variant veel minder besmettelijk is. Iets soortgelijks gebeurde volgens mij ook met de Spaanse griep.
- trolly
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Als ik het goed begrepen heb zou bloedzuiger- en vampierclub Sanquin deze week al met de resultaten van een eerste onderzoek onder donoren naar buiten komen.Suus schreef:Ik denk dat je pas echte conclusies kan trekken als de eerste immuniteitsrapporten over enkele weken uitkomen. Als blijkt dat over een maand al 30% geïnfecteerd is geweest zijn we er misschien wel sneller klaar mee.
Non oltrepassare la linea gialla