Het Grote Asfalt- en AutoTopic
-
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Rechts inhalen bij een file mag gewoon. Een file kan daarbij kennelijk ook een aardig tempo hebben:
https://www.anwb.nl/experts/auto/1/20/rechts-inhalen
https://www.anwb.nl/experts/auto/1/20/rechts-inhalen
- nvdw
- Donateur
De oude Duitse grap dat NL voor ‘Nur Links’ staat is inderdaad al lang achterhaald; onnodig linksrijden is echt een hardnekkige Duitse gewoonte.
Ze hebben dan wel weer een hekel aan rechts inhalen, dus als je zo’n linksplakker na het opraken van je geduld alsnog rechts voorbijsteekt krijg je een grootlichtconcert. Alsnog naar rechts opsodemieteren is er dan overigens nog steeds niet bij.
Ik zie steeds meer Duitsers met fietsendragers rijden, trouwens. Ze moeten er nog een hoop terugbrengen natuurlijk.
Ze hebben dan wel weer een hekel aan rechts inhalen, dus als je zo’n linksplakker na het opraken van je geduld alsnog rechts voorbijsteekt krijg je een grootlichtconcert. Alsnog naar rechts opsodemieteren is er dan overigens nog steeds niet bij.
Ik zie steeds meer Duitsers met fietsendragers rijden, trouwens. Ze moeten er nog een hoop terugbrengen natuurlijk.
Feed the childrens
-
- Donateur
Ironie. Ik mag dat.
-
- OVNL-beheerder
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Op de Autobahn ja. Ik had het over NederlandArrivaBas schreef: ↑wo 12 jun 2024, 12:06
Ik kan mij er in sommige gevallen echter wel iets bij voorstellen dat Duitsers in het midden blijven plakken. Op een groot aantal Autobahnen zit veel doorgaand vrachtverkeer en op de trajecten zonder snelheidslimiet kunnen de snelheidsverschillen tussen het vrachtverkeer en auto's die met de stroom meerijden oplopen tot boven de 50 km/h, zeg ik uit eigen ervaring (n=1).

Ik haal wel eens rechts in, maar alleen als het echt een notoire Mittelspurschleicher is en niet verwacht dat ie naar rechts komt, ik zelf de gewone toegestane snelheid rijd én als het rustig is en echt veilig kan, als er een vluchtstrook is.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
- ThatPCDude
- Donateur
Ik heb inmiddels al zo vaak iemand of iets rechts ingehaald dat ik het met net zo weinig moeite doe als links inhalen... Vaak zijn het van die pipo's die 100 op de teller gaan rijden in de middenstrook ofz, en dan rijd ik 100 op de gps met cruise control.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
- ICE11
Ik heb twee keer in een Duitse rijschool gezeten (1x auto, 1x bus) en kan je vertellen dat mij zoiets niet tegen is gekomen.

Maar als er bij voorbeeld op televisie reportages zijn "onderweg met de snelwegpolitie" of zoiets dan krijg je regelmatig ook te zien hoe Mittelspurschleicher worden beboet en hun reactie is meestaal een soort van "ik dacht rechts mogen alleen vrachtwagens rijden"....

- trolly
Op het vijfbaans verkeersriool dat ik met een zekere regelmaat berijd zijn er vaak Belgen die op de vierde baan plakken. Ik ga daar dan wel eens in een van de drie lege banen rechts van hen langs, moet ik bekennen 

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Oh ja, net zoals op de spitsstrook op de A50. Dat snapt ook niemand behalve vrachtwagenchauffeurs

Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
Dit is ook een manier om zo snel mogelijk de ring van Antwerpen te passeren: https://nos.nl/artikel/2528734-belgisch ... isecontrol
- ArrivaBas
- Contacteer:
De eerste vraag die in mij opkomt is of de chauffeur überhaupt de juiste knop heeft gebruikt c.q. gevonden om de cruise-control met de hand uit te schakelen, als remmen niet werkt (wat normaliter wel het geval moet zijn). In principe heeft een cruisecontrol altijd dezelfde knopjes, maar waar ze zitten verschilt per voertuig.
Met name in het eerste zit dan duidelijk nog een leerpuntje voor de voertuigfabrikanten in de wereld. Of ze moeten ervoor zorgen dat het cruise-controlsysteem bij een storing vanzelf uitschakelt via een noodoplossing, of er moet een knop om een veilige noodstop te kunnen maken binnen handbereik van de chauffeur komen. Want als ik het artikel zo lees, had de chauffeur de bus alleen nog maar kunnen stoppen door de contactsleutel eruit te trekken als die geen automatische noodrem had.
Met name in het eerste zit dan duidelijk nog een leerpuntje voor de voertuigfabrikanten in de wereld. Of ze moeten ervoor zorgen dat het cruise-controlsysteem bij een storing vanzelf uitschakelt via een noodoplossing, of er moet een knop om een veilige noodstop te kunnen maken binnen handbereik van de chauffeur komen. Want als ik het artikel zo lees, had de chauffeur de bus alleen nog maar kunnen stoppen door de contactsleutel eruit te trekken als die geen automatische noodrem had.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- trolly
Als dat laatste zo is, dan lijkt het me logisch dat het knopje "cruisecontrol uit", de rem en de koppeling de cruisecontrolelektronica op dezefde plek aansturen. Als op de rem trappen de zaak niet uitschakelt, zullen de andere methodes dat effect dan dus ook niet hebben. Er lijkt me daarom weinig reden om ervan uit te gaan dat de chauf z'n bus niet kent.ArrivaBas schreef: ↑zo 14 jul 2024, 09:23 De eerste vraag die in mij opkomt is of de chauffeur überhaupt de juiste knop heeft gebruikt c.q. gevonden om de cruise-control met de hand uit te schakelen, als remmen niet werkt (wat normaliter wel het geval moet zijn). In principe heeft een cruisecontrol altijd dezelfde knopjes, maar waar ze zitten verschilt per voertuig.
-
Ik denk dat de chauffeur echt wel alles geprobeerd heeft wat in zijn macht lag. Of denk jij dat de chauffeur net uit de luiers komt en dit zijn eerste rit is? Je doet ons als chauffeur echt tekort als je denkt dat wij zulke domme mensen dat we niet eens weten welk knopje van de CC is. Ook al is deze chauffeur inmiddels al wel succesvol van Italië naar Brussel gereden.ArrivaBas schreef: ↑zo 14 jul 2024, 09:23 De eerste vraag die in mij opkomt is of de chauffeur überhaupt de juiste knop heeft gebruikt c.q. gevonden om de cruise-control met de hand uit te schakelen, als remmen niet werkt (wat normaliter wel het geval moet zijn). In principe heeft een cruisecontrol altijd dezelfde knopjes, maar waar ze zitten verschilt per voertuig.
Hoe meer elektronica in een voertuig zit hoe meer storingen je daarmee kunt krijgen die alleen met een computer op te lossen is. Zoals trolley aangeeft werkt het uitschakelen van de cruise control bij dit soort moderne voertuigen allemaal via dezelfde computer. Dezelfde elektronica voorkomt dat je de motor af kunt zetten tijdens het rijden omdat dit onherstelbare schade aan de motor oplevert, de wielen vol blokkeren en de bus onbestuurbaar wordt. Diezelfde electronica voorkomt ook dat je tijdens het rijden een moderne bus niet meer in de neutraal kunt zetten, wederom om onherstelbare schade.
Automatische noodrem? Het is geen trein die automatisch remt als de machinist de dodeman niet bediend. Bussen hebben geen automatische rem.
De enige manier om deze bus te stoppen is om hem ergens tegenaan te laten lopen, in dit geval de vrachtwagen van de berger. Bij lagere snelheden kun je nog overwegen om hem tegen de vangrail te laten lopen maar met 80-100 km/h biedt dat geen soelaas. Overigens werkt bij lagere snelheden bij moderne bussen ook de handrem, maar op hogere snelheden niet.... waarom niet dan? het blokkeren van de wielen, onbestuurbaar raken an de bus met alle gevolgen van dien. Je kunt beter op snelheid doordenderen en de bus bestuurbaar hebben dan dat je remt zonder enige controle over de bus met het risico dat hij kantelt, of nog erger, op de kop het ravijn in duikt.
De chauffeur heeft in deze goed gehandeld en door de Belgische hulpdiensten goed opgelost.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
- ArrivaBas
- Contacteer:
Ik mag toch best mijn vraagtekens hebben bij de ervaring van de chauffeur? Wie weet rijdt die voor het eerst met dit type bus, en dan is alles even wennen, net als bij nieuwe bussen die na aanbesteding in dienst komen. Niet gelijk mij de woorden in de mond leggen dat ik het vak van buschauffeur met mijn vragen schoffeer.
En ja, de bus is tot stilstand gekomen door een automatische noodremfunctie, die geactiveerd werd doordat de berger vlak voor de bus ging rijden. Veel moderne auto's, en tegenwoordig ook bussen, hebben elektronica die ingrijpt als een voertuig te dicht op zijn voorligger rijdt. De bus heeft het voertuig van de sleepdienst niet geraakt als ik het artikel goed gelezen heb. Het is niet zo geweest als bij een wild-west politieachtervolging dat de bus met geweld is klemgereden, want dan waren er hoogstwaarschijnlijk wel gewonden gevallen.
En ja, de bus is tot stilstand gekomen door een automatische noodremfunctie, die geactiveerd werd doordat de berger vlak voor de bus ging rijden. Veel moderne auto's, en tegenwoordig ook bussen, hebben elektronica die ingrijpt als een voertuig te dicht op zijn voorligger rijdt. De bus heeft het voertuig van de sleepdienst niet geraakt als ik het artikel goed gelezen heb. Het is niet zo geweest als bij een wild-west politieachtervolging dat de bus met geweld is klemgereden, want dan waren er hoogstwaarschijnlijk wel gewonden gevallen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- nvdw
- Donateur
MAN (de fabrikant) zal het ding wel door komen lichten, vermoed ik. Dit mag natuurlijk nooit gebeuren: de cruisecontrol, met of zonder radar of andere meuk, moet al uitschakelen als je op de (voet)rem gaat staan.
Feed the childrens
-
Je kunt natuurlijk prima met een snelheidsverschil van 0,5km/h de bus tegen de bergingsauto laten rijden en daarna rustig gaan afremmen. Dat hoeft echt niet met donders geweld.ArrivaBas schreef: ↑ma 15 jul 2024, 09:56 En ja, de bus is tot stilstand gekomen door een automatische noodremfunctie, die geactiveerd werd doordat de berger vlak voor de bus ging rijden. Veel moderne auto's, en tegenwoordig ook bussen, hebben elektronica die ingrijpt als een voertuig te dicht op zijn voorligger rijdt. De bus heeft het voertuig van de sleepdienst niet geraakt als ik het artikel goed gelezen heb. Het is niet zo geweest als bij een wild-west politieachtervolging dat de bus met geweld is klemgereden, want dan waren er hoogstwaarschijnlijk wel gewonden gevallen.
- trolly
Dat zal het gevolgde scenario dan ook wel geweest zijn. Dat die bus een noodremming zou doen stond op het moment van ingrijpen uiteraard niet vast.
-
Toch snap ik het niet helemaal en dat komt door dit zinnetje:
"De remmen werkten wel, maar zodra hij die losliet maakte de bus weer vaart tot de 80 kilometer per uur was bereikt."
Als de remmen werkten had hij de bus dus tot stilstand kunnen brengen. Vervolgens handrem er op en motor uit.
Ik zie niets in het artikel dat suggereert dat dat niet zou werken.
Aangezien dit een hele simpele oplossing is neem ik aan dat de chauffeur die overwogen of zelfs uitgeprobeerd heeft en ik neem aan dat dat niet werkte (anders zou hij niet alarm hebben hoeven slaan).
Vraag is: Waarom werkte dat niet? Jammer dat het artikel niet wat meer details geeft.
"De remmen werkten wel, maar zodra hij die losliet maakte de bus weer vaart tot de 80 kilometer per uur was bereikt."
Als de remmen werkten had hij de bus dus tot stilstand kunnen brengen. Vervolgens handrem er op en motor uit.
Ik zie niets in het artikel dat suggereert dat dat niet zou werken.
Aangezien dit een hele simpele oplossing is neem ik aan dat de chauffeur die overwogen of zelfs uitgeprobeerd heeft en ik neem aan dat dat niet werkte (anders zou hij niet alarm hebben hoeven slaan).
Vraag is: Waarom werkte dat niet? Jammer dat het artikel niet wat meer details geeft.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Vanmiddag is er een klein vliegtuig neergestort en uitgebrand op de A58 bij Rucphen. De piloot was de enige inzittende van het toestel en is helaas omgekomen: https://nos.nl/artikel/2531064-een-dode ... ool-op-a58
-
- Donateur
Een paar meter naar het noorden en het was offtopic geweest 

-
- OVNL-beheerder
Ruc-phen.
- Suus
- Contacteer:
Ik was net zo lekker bezig het bestaan van Breda International Airport te vergeten, gaan ze vliegtuigen op de snelweg smijten 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Breda International Airport? Bestaat dat?
-
Dat is hoe vliegveld Seppe tegenwoordig door het leven gaat. 

-
Ja, bij een Bredase AV-geek (zo heet het als je een vliegtuigliefhebber bent).
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?