Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
waldo79

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door waldo79 »

In België is het toegestaan om bij zware regenval en in schemer mistlichten te gebruiken. Voor het overige eens met je relaas :)
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Het is in Belgistan verplicht om je 'achtermistlicht' aan te zetten als je minder dan 100 meter zicht hebt bij sneeuw of mist, en bij flinke regenval altijd. Die rijden dus om het minste of geringste met die krengen aan.

De combinatie van mist overdag en de automatische verlichting is ook zo'n klassieker en het lijkt alsof het alleen maar erger wordt. In den beginne wilde ik nog weleens seinen maar ze snappen het toch niet. Krijg dan maar lekker een vrachtwagen achterin.
Feed the childrens
waldo79

Bericht door waldo79 »

^^ Of in het geheel geen verlichting inschakelen. Wat ben je dan waard als bestuurder als je zo onnadenkend de weg op gaat :N
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Na zeer lang niet meer op Belgische snelwegen geweest te zijn ben ik er er vorige week zondag op de achterbank weer overheen gekomen. Nou, dan vind ik niet erg als de Belgen een extra lichtje aansteken. Zo ging op de E411 het licht opeens uit toen de weg de taalgrens overstak Vlaanderen in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Mistlicht achter is behoorlijk fel en kan zonder mist net zo verblindend werken als grootlicht. Ik vind het terecht dat er boetes op het voeren van verkeerde of niet werkende verlichting staan. Maar op een rustige weg zonder verlichting maak ik ook graag gebruik van grootlicht zolang ik ver genoeg van andere verkeersdeelnemers af ben.

Waar de Belgen zelf in de dunbevolkte Ardennen goed verlichte snelwegen hebben, is de Duitse Autobahn bijna nooit voorzien van lantaarnpalen en dat rijdt bij nat weer zeer vermoeiend.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Op 3e kerstdag heb ik de mistlichten wél echt nodig gehad zeg, pfoeeeh. De A3 was enorm donker, enorm mistig en relatief druk.

Ook weer heel veel geel-blauw-zwarte kentekens op de (niet mistige) heenweg die geen flauw benul hebben van hoe rijden op de Autobahn werkt. Van inhalen van vrachtwagens met 100 km/u tot hem er zomaar voor smijten zonder te kijken terwijl je met je goeie gedrag met 150 aan komt zetten...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Philip

Bericht door Philip »

Het is dan ook typisch Duits om je op te winden over auto's die naar Duitse mening te langzaam een vrachtwagen inhalen. Fijn als je met een auto rijdt waar boven de 90 de fut wel uit is. Ik snap dat opgewonden gedoe ook niet. Meneer in z'n auto die twee jaarsalarissen kost wacht maar even, denk ik dan. Aan de Franse zijde van de grens hebben ze daar totaal geen last van. Daar blijven ze rustig honderden meters achter je fiets hangen als inhalen vanwege een heuvel of een bocht onmogelijk is, totdat je ze er zelf maar langs laat.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Zoiets heet anticiperen op ander verkeer. In Nederland ben ik ook niet zo gecharmeerd van je auto voor een andere weggebruiker smijten. Laat degene passeren en haal vervolgens vlot in. Als je amper sneller kunt of wilt dan de vrachtwagen - blijf rechts.
Philip

Bericht door Philip »

Auto ervoor gooien is natuurlijk not done, maar 100 of 80 rijden op de snelweg scheelt wel zodanig veel dat ik toch inhaal. Ook omdat tussen vrachtwagens rijden niet bepaald veilig is.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

nvdw schreef: zo 29 dec 2024, 01:13 Het is in Belgistan verplicht om je 'achtermistlicht' aan te zetten als je minder dan 100 meter zicht hebt bij sneeuw of mist, en bij flinke regenval altijd. Die rijden dus om het minste of geringste met die krengen aan.
Dat was afgelopen vrijdagavond wel te merken ja. Ging naar de film in Antwerpen en onderweg daar naar toe volop auto's met mistachterlicht aan terwijl er ruim voldoende zicht was.

Overigens deed de flitspaal die op de Antwerpse ring thv Kleine Bareel staat goede zaken toen ik weer terug naar Nederland reed. Die was er aardig op los aan het flitsen.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Philip schreef: ma 30 dec 2024, 08:52 Auto ervoor gooien is natuurlijk not done, maar 100 of 80 rijden op de snelweg scheelt wel zodanig veel dat ik toch inhaal. Ook omdat tussen vrachtwagens rijden niet bepaald veilig is.
Mijn zegen heb je :Y
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

In Duitsland moet je gewoon veel beter en verder spiegelen omdat de snelheidsverschillen zo groot zijn. Mijn Aygootje gaat nou eenmaal niet harder dan 150. Dus a) ik moet uitkijken, maar b) degene die als een idioot achter me aan komt jakkeren heeft zich wel aan te passen aan degene die op 'normale' snelheid rijdt.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Precies, anticiperen moet van twee kanten komen. Vooral Nederlanders schijnen in Duitsland te denken "Ik moet en zal harder dan 130 rijden, want hier mag het", zonder op te letten of dat gezien het verkeersbeeld wel kan.
En blandning av sött och salt.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Het valt mij daar dan weer bij op dat het vooral Nederlanders met auto's van Duitse of Zweedse makelij zijn die zich daaraan bezondigen, als ik dan ook nog even wat aan de borreltafel mag zeggen :Y
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Voor de meeste Duitsers is 150 à 160 km/h een prima kruissnelheid op de Autobahn (voor mij ook trouwens), maar er zijn inderdaad genoeg bestuurders die met hun dure auto graag boven de 200 komen en vinden dat iedereen daarvoor moet wijken.

Gelukkig heeft Duitsland wel wat bedacht om ervoor te zorgen dat het hard rijden veilig en verantwoord blijft. Wie boven de adviessnelheid van 130 km/h rijdt en een ongeluk krijgt, is voor minstens 50% schuldig.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ICE11

Bericht door ICE11 »

ArrivaBas schreef: zo 29 dec 2024, 13:07 Waar de Belgen zelf in de dunbevolkte Ardennen goed verlichte snelwegen hebben, is de Duitse Autobahn bijna nooit voorzien van lantaarnpalen en dat rijdt bij nat weer zeer vermoeiend.
Maar daarvoor zijn Duitse Autobahnen dan ook stroombesparend. ;)

Overigens is sinds rond een half uur de Westerscheldetunnel voor autos tolvrij. *O*
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Philip schreef: ma 30 dec 2024, 03:59 Aan de Franse zijde van de grens hebben ze daar totaal geen last van. Daar blijven ze rustig honderden meters achter je fiets hangen als inhalen vanwege een heuvel of een bocht onmogelijk is, totdat je ze er zelf maar langs laat.
De Franse wegen rijden buiten de grote steden inderdaad best prettig voor zover ik ze dit jaar op een paar honderd kilometer heb mogen ervaren. De A4 péage door de Elzas is een van de fijnste snelwegen die ik ooit gereden heb. Ik heb die dag wel twee keer de claxon gebruikt binnen Frankrijk, maar dat was tegen een Duitser die aan het stunten was op een rotonde. In Duitsland heb ik in meer kilometers overigens minder hoeven toeteren als gevolg van gestuntel.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Een autorit naar Vilvoorde met kerst liep uit de hand voor dit echtpaar :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Op de A2 bij Born moest ik rond half elf vanochtend een noodstop maken, omdat een auto of vijf voor mij een Mercedes te weinig afstand hield en daardoor op een aanhanger botste.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

ArrivaBas schreef: ma 30 dec 2024, 13:21 Voor de meeste Duitsers is 150 à 160 km/h een prima kruissnelheid op de Autobahn (voor mij ook trouwens),
Ik vind 130 km/h ook wel hard genoeg. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Precies. Alleen bij inhalen wil ik (als het kan) soms iets harder rijden, maar verder rij ik gewoon 120-130.
Tenminste, tot nu toe dan. Binnenkort rij ik niet meer in een Franse maar in een Zweedse auto... En een paar posts boven me wordt gesteld dat juist Nederlandse bestuurders in zulke auto's erg hard rijden op Duitse snelwegen (A)
En blandning av sött och salt.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

In de Dordrechtse wijk Wilgenwende is woensdagochtend een Roemeense vrachtwagenchauffeur verdwaald geraakt en heeft deze een spoor van vernieling achtergelaten door de 'calamiteitenontsluiting te gebruiken': https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/stad ... gevaarlijk

Deze wijk (van ongeveer 500 woningen) heeft in principe één hoofdontsluiting parallel aan het spoor, maar de aansluiting op de snelweg N3 kan voor niet-locals onoverzichtelijk overkomen doordat er ter plaatse nauwelijks bewegwijzering aanwezig is. Kennelijk zegt de spraakgestuurde navigatie dat chauffeurs rechtdoor moeten om de snelweg op te komen, hoewel je een korte zigzagbeweging moet maken. Als je dus letterlijk de stem van de navigatie volgt, kom je dus in de Wilgenwende terecht, die je eigenlijk alleen kan verlaten door ergens in de wijk te keren of een rondje te rijden.

Dat deze brug geopend is als calamiteitenontsluiting, komt indirect door het spoorincident waarbij de bovenleiding in brand gestaan heeft in februari 2024. Toen raakte de hele wijk opgesloten, doordat de hulpdiensten de naastgelegen aansluiting met de N3 als opstelplaats gebruikten en daarmee destijds enige toegangsweg afzetten. Iets groters dan de tankautospuit van de brandweer krijg je op de calamiteitenontsluiting niet schadevrij de hoek om. De eerlijkheid gebiedt overigens te zeggen dat de weg waar het gesloopte bruggetje op ontsluit in het buitengebied uitkomt, waar de wegen vol zitten met diverse beperkingen voor zwaar verkeer zoals lengte, gewicht en hoogte.
April064

Bericht door April064 »

Ik heb zojuist een Renault Twingo uit 2007 gekocht. 1e generatie natuurlijk *O*
zij/haar/hen/hun
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Die worden alleen maar meer waard. Goed onderhouden dus!
April064

Bericht door April064 »

Zal ik zeker doen, gelukkig heb ik er ook eentje gekocht in een goede staat :Y
zij/haar/hen/hun
Plaats reactie