Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Het tweede bericht is ouder dan het eerste, he? ;)
Puur qua directe effecten denk ik zelf ook dat de (complete) lockdown een beetje overbodig is, maar ik ben wel blij dat men nu het zekere voor het onzekere neemt. Vergeet ook niet dat er nog heel veel achterstallige zorg nodig is en het zorgpersoneel ook eens wat rust nodig heeft. Dus als je naar het complete plaatje kijkt, is een lockdown nog niet zo'n slecht idee.
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 25 dec 2021, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cas
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Cas »

Dat hoop ik wel, want de focus op de mogelijke lichtere ziektelast van Omikron leidt iedereen af van de enorm hogere besmettelijkheid die de variant zeker heeft. Ook als de variant zelf dus iets minder ziekmakend is, zal het zonder maatregelen alsnog veel meer schade aanrichten op bevolkingsniveau omdat er simpelweg veel meer mensen überhaupt besmet zouden worden. Zeker omdat we een redelijk goed werkende rem hebben met de boosterprikken, is het het waard om proberen de verspreiding af te remmen zodat de (idioot late) prikcampagne weer op gang kan komen.

Die lichtere ziektelast zou ik overigens ook nog steeds niet met zekerheid van uitgaan, omdat het gewoon heel lastig te meten is wat komt door de variant en wat komt door de leeftijdsgroep waar het virus doorheen raast, de vaccinatiestatus van de geïnfecteerden, seizoenseffecten, etc. Daarom duurt het ook even voordat er uitgebreide studies over uitkomen.
Ik hoop natuurlijk dat het zo is, omdat het leed zou voorkomen, maar dat is alsnog geen excuus om niet eerst zoveel mogelijk te willen boosteren. Een vaccinatie lijkt even goed, zo niet beter te beschermen, en vooral zonder het risico op ziekte, langdurige schade, of de dood. Dat lijkt me een simpele keuze.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Het OMT verwacht binnen twee weken voldoende gegevens te hebben om te kunnen concluderen of de omikronvariant minder ziekmakend is. Het volgende OMT-advies staat gepland voor 3 januari.
Er moet natuurlijk wel feest gevierd worden, want het kan altijd gekker. :twisted:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8925
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Cas schreef: za 25 dec 2021, 11:19 Dat hoop ik wel, want de focus op de mogelijke lichtere ziektelast van Omikron leidt iedereen af van de enorm hogere besmettelijkheid die de variant zeker heeft. Ook als de variant zelf dus iets minder ziekmakend is, zal het zonder maatregelen alsnog veel meer schade aanrichten op bevolkingsniveau omdat er simpelweg veel meer mensen überhaupt besmet zouden worden. Zeker omdat we een redelijk goed werkende rem hebben met de boosterprikken, is het het waard om proberen de verspreiding af te remmen zodat de (idioot late) prikcampagne weer op gang kan komen.

Die lichtere ziektelast zou ik overigens ook nog steeds niet met zekerheid van uitgaan, omdat het gewoon heel lastig te meten is wat komt door de variant en wat komt door de leeftijdsgroep waar het virus doorheen raast, de vaccinatiestatus van de geïnfecteerden, seizoenseffecten, etc. Daarom duurt het ook even voordat er uitgebreide studies over uitkomen.
Ik hoop natuurlijk dat het zo is, omdat het leed zou voorkomen, maar dat is alsnog geen excuus om niet eerst zoveel mogelijk te willen boosteren. Een vaccinatie lijkt even goed, zo niet beter te beschermen, en vooral zonder het risico op ziekte, langdurige schade, of de dood. Dat lijkt me een simpele keuze.
En zelfs de hogere besmettelijkheid verdient volgens het wekelijkse NOS-interview met het RIVM enige nuance. Besmette personen zijn met omikron eerder besmettelijk voor anderen dan bij de deltavariant. Bij gelijkblijvende reproductie kan de epidemie dus in geval van een R beneden 1 sneller uitdoven dan een golf met delta. Bij een R boven 1 is daarentegen wel voorzichtigheid geboden, hoewel het plafond van een golf veel sneller bereikt zal zijn, want ook met omikron is exponentiële groei eindig.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Cas
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Cas »

Daar lijkt het inderdaad op, maar bij een groeiende golf is dat alleen maar een nadeel. Idealiter rem je de golf af door maatregelen (NPIs, alles van afstand houden tot lockdown), zodat je tijd wint om immuniteit op te bouwen door vaccins etc (de piek verlagen) en je genoeg capaciteit hebt in de zorg voor de personen die (heftig) ziek worden (de effecten van de infectiepiek verlagen).
Als je het virus sneller verspreid, zullen zowel de piek als de effecten van die piek dus waarschijnlijk erger zijn. Bot gezegd betekent dat dus meer doden en meer mensen met langdurige klachten.

Als dat vroegere begin van de besmettelijkheid ook betekent dat je ook eerder stopt met besmettelijk zijn, zou dat tweede inderdaad de daling versnellen bij een lagere R, dat wel. Of je er enorm blij mee moet zijn lijkt me dus de vraag.

Daarnaast lijkt veel van de extra besmettelijkheid te zijn omdat het veel van de eerder opgebouwde immuniteit tegen corona ontwijkt (immune escape). Daar wil je echt wat tegen doen, want anders gaat het meer op de eerste golf lijken, met een veel grotere kans op verspreiding bij contact en veel heftigere ziektebeelden bij besmetting. Haal dus vooral je booster zodra het kan!
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Totaal onverwacht komt de oplossing voor alle Covid-issues uit het Russische:
https://meduza.io/en/feature/2021/12/24 ... our-health
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3511
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Hoewel we nooit bij elkaar komen met kerst maakt het me sip dat mijn ouders nog in quarantaine zitten, na beiden positief getest te zijn. De klachten waren gelukkig vrij mild, maar zo'n kerst gun je niemand.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Volgens hen die het weten kunnen, wordt dat "het nieuwe gewoon".
Samenkomen in de zomer, afscheiden in de winter, dus kerst in de zomervakantie.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6494
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

Dat is wel zuur -0-

Vorig jaar was de vriend van mijn beste vriendin vlak voor kerst overleden en zaten zijn ouders in quarantaine.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3511
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Pff, wat een vreselijke situatie moet dat zijn geweest voor die familie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Zo wordt het kaf van het koren gescheiden bij de Canadese spoorwegen:

Afbeelding

https://twitter.com/DustinJohan/status/ ... 9027716099
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Chrysa
Berichten: 8020
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

:pos:
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

In Duitsland kreeg ik vorige maand een polsbandje om na de 3G-controle bij de stoomtrein.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Kalil Nieuw »

Coronamijlpaal Frankrijk: met meer dan 100.000 besmettingen is het absolute coronarecord gebroken! :shock:

https://lc.nl/buitenland/Frankrijk-meld ... 62669.html
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

isadora schreef: za 25 dec 2021, 21:00 Zo wordt het kaf van het koren gescheiden bij de Canadese spoorwegen:
Twitter lijkt toch minder betrouwbaar dan gedacht.
Het zou hier slechts een bagagesticker betreffen.
Maar ook dat is dan weer van Twitter. :roll:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Coronavirus

Bericht door isadora »

Je hebt gelijk, ik begeef me niet weer in dat wespennest Twitter.
Dank voor de bloemlezing, en geniet van deze fijne dag. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10652
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Ik vind het sowieso al stoer dat je er zelf op terugkomt :pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

De GGD heeft dus een zekere Arish Brahma van stal gehaald om de lage vaccinatiebereidheid onder jongeren aan te pakken.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Ferdinand »

Wat nou als de GGD eerst even een voorbeeld gaat nemen aan de Duitsers waarbij het veel makkelijker is en je niet een afspraak hoeft te maken, of een eeuwigheid hoeft te wachten totdat je aan de beurt bent.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Precies. Een afspraak maken bij de GGD is al een heel gedoe. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

In Duitsland moeten heel veel mensen een eeuwigheid wachten op de locatie voor ze aan de beurt zijn. De inloop voor boosters zal vermoedelijk wel over drie weken mogelijk worden, ik verwacht eigenlijk dat ik op 8 januari op de warenmarkt in mijn wijk een booster kan halen, net zoals dat ook met de eerste en tweede prik nu al kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8925
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Het grootste probleem in Nederland is dat het systeem waarin je een afspraak online kan maken op voorhand drie tijden plus locatie voor je reserveert, ongeacht of je op deze drie momenten wel of niet beschikbaar bent en vervoer ernaartoe hebt. Nergens anders heb ik zo'n gebruiksonvriendelijke datumprikker meegemaakt. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10652
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Suus schreef: zo 26 dec 2021, 17:10 In Duitsland moeten heel veel mensen een eeuwigheid wachten op de locatie voor ze aan de beurt zijn. De inloop voor boosters zal vermoedelijk wel over drie weken mogelijk worden, ik verwacht eigenlijk dat ik op 8 januari op de warenmarkt in mijn wijk een booster kan halen, net zoals dat ook met de eerste en tweede prik nu al kan.
Ik verwacht dat ik op 8 januari een boosterprik kan halen bij de RAI.

Waarbij ik er voor de eerlijkheid bij moet zeggen dat ik daar net een afspraak voor gemaakt heb (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten