Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Z2N schreef:Zouden die andere landen dat niet overwogen hebben, voor het besluit te nemen om tot een maskerplicht over te gaan?
Dat is een veelgehoord argument in deze discussie, maar uiteraard een dijk van een drogreden. Omdat mondkapjesplicht tegelijk met andere maatregelen wordt toegepast, is het vrijwel onmogelijk het netto effect van die ene maatregel te onderscheiden. De reden mondkapjes te gebruiken of verplichten is meestal niets meer dan "ja maar daar doen ze het ook".
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Daarom moeten we die reserveringsapp ook alleen maar beschikbaar stellen aan mensen met een essentieel beroep. Dat kan vrij eenvoudig met een essentiëleberoepenbepalerapp. Om die app te installeren, heb je wel een werkgeversverklaringsapp nodig. Die kun je weer installeren door gebruik te maken van je lokale werkgeversapp.

Maar let op! Vóórdat je deze app kunt installeren, moet je eerst de corona-app hebben geïnstalleerd. Dat kan alleen als je de covid-19-app op je telefoon hebt zitten. Deze werkt voorlopig alleen op Windows Phone- en Symbiantoestellen. Deze app werkt bovendien alleen onder IE6, en dan bovendien alleen op doordeweekse dagen van 7:15 tot 16:39.

Let daarbij ook op de juiste volgorde van installatie. Een afwijkende installatievolgorde aanhouden kan ertoe leiden dat geen van de apps meer werken! Het werkend krijgen van de apps is dan alleen mogelijk met een factory reset van je telefoon.

Verder hebben de apps toegang nodig tot je foto's, contacten, e-mails van de afgelopen vier jaar, likes op Facebook, Twitter en MySpace, je IBAN-rekeningnummer met pincodes van je laatste drie pinpassen (werkt alleen voor klanten van de SNS-bank) en je gebruikersnaam en wachtwoord van OVinNederland*.

* (je dacht toch niet dat we gekke Henkie waren he?)

Easy-peasy *trein*
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

*alu-hoedje opzet*
Gebruikersnaam
Berichten: 639
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Gebruikersnaam »

VIRM schreef:
Gebruikersnaam schreef:Verhaal
Hopelijk is de operatie goed gegaan!
Ik werd wakker en hoorde 'weinig bloedverlies', dus dat zal wel goed zitten :mrgreen: Verder eventjes aan de medicijnen en over 3 weken controleafspraak, maar ik voel me nu eigenlijk al best wel goed :D
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

trolly schreef: Dat is een veelgehoord argument in deze discussie, maar uiteraard een dijk van een drogreden. Omdat mondkapjesplicht tegelijk met andere maatregelen wordt toegepast, is het vrijwel onmogelijk het netto effect van die ene maatregel te onderscheiden.
Dit is natuurlijk in zichzelf ook geen ijzersterk argument, want dat gaat ervan uit dat er geen enkel bewijs is voor het effect van mondkapjes, alsof het een volledig nieuw fenomeen is. Als onderzoekers in alle grote economieën tot de conclusie komen dat er een bewijsbaar positief effect is van het invoeren van mondkapjesplicht kan je dat niet zomaar opzij schuiven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51027
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Een reservering maakt de zaak alleen maar onnodig gecompliceerd en je zou als forens maar geen vrije plek meer kunnen reserveren omdat de bus volgereserveerd zit met dagjesmensen. Daar ben je ook lekker mee dan...
Ik had vanochtend een discussie met iemand van D66 die vond dat de overheid een prioriteitenlijst moet opstellen voor wie het OV in mag zodat deze daarna gehandhaafd kan worden. Ten eerste had ik altijd het idee dat D66 een liberale partij was, maar hoe ga je zo'n lijst überhaupt goed kunnen samenstellen en dan ook nog handhaven?
Z2N schreef:Dit is natuurlijk in zichzelf ook geen ijzersterk argument, want dat gaat ervan uit dat er geen enkel bewijs is voor het effect van mondkapjes, alsof het een volledig nieuw fenomeen is. Als onderzoekers in alle grote economieën tot de conclusie komen dat er een bewijsbaar positief effect is van het invoeren van mondkapjesplicht kan je dat niet zomaar opzij schuiven.
In deze tijd is er over helemaal niets nog een volledig sluitend dubbel uitgevoerd onderzoek of iets wel werkt of niet, er zijn vooralsnog alleen maar theorieën die zonder peer review in tijdschriften worden plaatst. Veel maatregelen zijn bijvoorbeeld tegelijk genomen, waardoor de resultaten niet duidelijk te onderscheiden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Over het effect van maskers ter verspreiding van dit coronavirus mag dan misschien wel geen onderzoek klaar zijn, maar over de verspreiding van andere coronavirussen zoals SARS en MERS zijn die onderzoeken er natuurlijk wel. Het is een veilige aanname dat er zodanig substantiële gelijkenissen zijn tussen deze virussen, dat maskers een positief effect kunnen hebben bij dit coronavirus. Dat is een van de redenen waarom landen die ervaringen hebben met die eerdere coronavirussen zo snel maskerplicht hebben ingevoerd. Overigens is de maskerplicht in Europa natuurlijk een nieuw fenomeen, in Frankrijk wordt deze pas op 11 mei op grote schaal ingevoerd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5580
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Ik denk dat er in het OV maar eerst eens een begin gemaakt moet worden met het markeren van zitplaatsen die niet gebruikt mogen worden. Gisteravond ook weer meermaals meegemaakt: zitten er drie man in de bus (die niet bij elkaar horen), gaat ze precies achter elkaar zitten terwijl de hele bus verder leeg is :roll:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

En ook de treinen die rijden de maximale lengte te geven zodat mensen zich goed kunnen spreiden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51027
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

dennistd schreef:Ik denk dat er in het OV maar eerst eens een begin gemaakt moet worden met het markeren van zitplaatsen die niet gebruikt mogen worden. Gisteravond ook weer meermaals meegemaakt: zitten er drie man in de bus (die niet bij elkaar horen), gaat ze precies achter elkaar zitten terwijl de hele bus verder leeg is :roll:
Dat lijkt mij een wat snellere uitvoerbare actie dan het bouwen van een app inderdaad. En in het buitenland ook al toegepast, bijvoorbeeld in Brussel en Nottingham.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4596
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Zojuist een email van NS gekregen met daarin het verzoek om alleen met de trein te reizen als het echt noodzakelijk is. Ook met koningsdag en de meivakantie. "De trein is geen uitje!"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13047
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Hoe veel zin zou het hebben om nou nog eens allemaal aan de mondkapjes te gaan terwijl de epidemie al twee maanden bezig is en alweer (okee, voorlopig) dalende is? Als het al iets uithaalt had je dat meteen moeten doen. Nu nog eens er aan gaan beginnen zorgt er denk ik alleen maar voor dat mensen denken dat ze dan ook wel weer op een kluitje in de trein kunnen gaan zitten.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

De mondkapjes hadden mogelijk geholpen met de eerste golf waar we nu in zitten, maar helpt wel met het beperken van de onvermijdelijke tweede piek die volgt. Mondkapjes zijn een middel om de besmettingsgraad te verlagen, als de economie weer langzaam opgestart wordt. Het is geen wondermiddel, maar zal altijd moeten worden gecombineerd met maatregelen als thuisblijven bij symptomen, beperken van mobiliteit en massa-evenementen en de hygiënemaatregelen. Het verschil tussen twee maanden geleden en nu is dat er nu meer mondkapjes beschikbaar komen, al loopt Nederland daarin natuurlijk achter. In Frankrijk heeft men begin maart mondmaskerfabrikant Valmy genationaliseerd, en dus zijn er nu voldoende maskers beschikbaar aan het komen voor het publiek. Daar begint de wijdverspreide distributie op 4 mei.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Z2N schreef:Over het effect van maskers ter verspreiding van dit coronavirus mag dan misschien wel geen onderzoek klaar zijn, maar over de verspreiding van andere coronavirussen zoals SARS en MERS zijn die onderzoeken er natuurlijk wel. Het is een veilige aanname dat er zodanig substantiële gelijkenissen zijn tussen deze virussen, dat maskers een positief effect kunnen hebben bij dit coronavirus. Dat is een van de redenen waarom landen die ervaringen hebben met die eerdere coronavirussen zo snel maskerplicht hebben ingevoerd. Overigens is de maskerplicht in Europa natuurlijk een nieuw fenomeen, in Frankrijk wordt deze pas op 11 mei op grote schaal ingevoerd.
Mijn vorige post was geen argument voor of tegen — uitsluitend een constatering. In deze post doe je opnieuw een aanname, en zegt erbij dat deze "veilig" is. Maar ook bij vorige virusuitbraken elders zijn meerdere maatregelen gelijktijdig getroffen, dus of er daadwerkelijk een onderzoek is dat de effectiviteit van huis-tuin-en-keukenkapjes onder dergelijke omstandigheden eenduidig bewijst waag ik te betwijfelen. Mocht ik me vergissen, dan zie ik graag een linkje naar zo'n onderzoek tegemoet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

En ik doe die aanname, omdat die eerdere uitbraken de effectiviteit van chirurgische mondmaskers voldoende hebben aangetoond. Seto et al. (2003) gaf bij een onderzoek tijdens SARS een kans van 0,007 dat chirurgische maskers niet zouden werken. Met p=0,05 wordt dat dan verworpen, en dus wordt dan de aanname dat chirurgische maskers werken. Precies zulke maskers worden in landen als Oostenrijk en Taiwan nu al uitgedeeld, en vanaf 4 mei dus ook in Frankrijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Dank voor je link. De studie onderschrijft precies wat ik zeg. Het gaat om onderzoek naar de "volledige verpakking" in een medische werkomgeving. We hebben het echt over twee verschillende zaken:
Z2N schreef:de effectiviteit van chirurgische mondmaskers
Geloof ik onmiddellijk, ze worden niet voor niets voor medische doeleinden gebruikt, en dat wordt onderstreept door de het onderzoek waarnaar je linkt, Maar we hebben het hier over gebruik buiten een ziekenhuisomgeving, zonder aanvullende bescherming, en wel door ongetrainden, waarvan je niet weet of ze die dingen wel na vier uur dragen wegtiefen. Bovendiem zullen de meeste maskers onder een andere categorie vallen, en daarvoor geldt
trolly schreef:de effectiviteit van huis-tuin-en-keukenkapjes
Wat ik zou willen zien (en niet om jouw gek te maken, maar om de discussie wat richting te geven) is een studie die eenduidig aantoont dat een "mond-neusbedekkingsplicht" (want meer kan je een sjaal niet noemen) duidelijk betere bescherming biedt dan handjes wassen en afstand houden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Ik denk niet dat die er is *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51027
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Een zendmastterrorist is afgelopen nacht in mijn wijk op het dak van een woonblok geklommen in een poging een zendmast in de brand te steken :evil:

https://www.ad.nl/rotterdam/poging-tot- ... ~a196bf4f/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

En hiermee wil je dus beweren dat er een verband is tussen zendmasten en Corona? Of waarom staat dit hier en niet in MIEK? :')
en-es
Berichten: 4596
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Men beweert dat er een verband is tussen zendmasten en corona. Vandaar dat ze in de brand worden gezet. Maar ik begrijp dat er een verdachte opgepakt is in Groningen. Die waarschijnlijk op Opsporing Verzocht te zien was.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51027
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Aking schreef:En hiermee wil je dus beweren dat er een verband is tussen zendmasten en Corona? Of waarom staat dit hier en niet in MIEK? :')
Er is een verband tussen corona en zendmastterreur. Zie https://www.npo3.nl/brandpuntplus/brand ... -5g-corona
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

trolly schreef:Dank voor je link. De studie onderschrijft precies wat ik zeg. Het gaat om onderzoek naar de "volledige verpakking" in een medische werkomgeving.
Het onderzoek highlight de effectiviteit van de individuele beschermingsmiddelen, en dus niet alles gecombineerd. Er geen reden om aan te nemen dat de effectiviteit van mondkapjes afhangt van het dragen van een schort.
Maar we hebben het hier over gebruik buiten een ziekenhuisomgeving, zonder aanvullende bescherming, en wel door ongetrainden, waarvan je niet weet of ze die dingen wel na vier uur dragen wegtiefen.
Er is geen reden om aan te nemen dat de werking van mondmaskers binnen een ziekenhuis anders is dan erbuiten (anders, graag onderbouwen inclusief artikel uit de Lancet). Een goede overheidscampagne met instructies voor het dragen en omgaan met mondmaskers is cruciaal.
Bovendiem zullen de meeste maskers onder een andere categorie vallen, en daarvoor geldt
trolly schreef:de effectiviteit van huis-tuin-en-keukenkapjes
Wat ik zou willen zien (en niet om jouw gek te maken, maar om de discussie wat richting te geven) is een studie die eenduidig aantoont dat een "mond-neusbedekkingsplicht" (want meer kan je een sjaal niet noemen) duidelijk betere bescherming biedt dan handjes wassen en afstand houden.
Dat weet ik niet, maar was ook niet wat ik voorstelde. Ik noemde uitsluitend het gebruik van chirurgische maskers, omdat dat degene zijn die ik in Frankrijk verplicht zou moeten gaan dragen als ik daar de trein zou nemen na 11 mei. Daarvan is het effect bewezen, meer zei ik niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Aking schreef:Ik denk niet dat die er is *O*
Dat denk ik ook niet. Dat is ook mijn antwoord op de vraag van Z2N: het gaat over het aantonen van effectiviteit van een ingrijpende generieke dwingend opgelegde maatregel. Dat is iets totaal anders dan of zoiets werkt in een besloten omgeving. Op zich is je denkrichting best plausibel, maar de praktijk is aanzienlijk taaier:
  • Zijn er voldoende chirurgische mondkapjes beschikbaar?
  • Worden ze effectief gedistribueerd?
  • Zijn ze voor iedereen betaalbaar?
  • Zijn de gebruikers gemotiveerd?
  • Weten ze hoe en hoe lang ze ze moeten gebruiken?
Als een deel van die vragen met "nee" beantwoord moet worden, is het mondkapje eerder een infectiegevaar dan een beschermingsmiddel. Ik ben er niet erg gerust op dat dat in de praktijk niet zo is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Nou ja, vraag 1,2 en 3 zijn in Frankrijk simpel: er is een fabriek genationaliseerd die ze nu maakt voor de bevolking, vanaf 4 mei zijn ze gratis op te halen bij de apotheek en in de supermarkt. 4 en 5 zijn overheidscampagnewerk, maar ik zit niet in de marketing.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Www.opeenshebjehet.nl? *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten