Statistieken: méér dan cijfertjes.
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Laat ik het simpel zeggen: Als ik op een treinrit van begin- tot eindpunt niet gecontroleerd word (en dat gebeurt nogal eens), wat doet een conducteur dan zoal de hele rit? Helemaal niet bedoeld om te katten of zo, maar het is gewoon een vraag waar ik nieuwsgierig naar ben.
Zichtbaarheid van een conducteur lijkt mij gewoon een goede zaak. Op een lange IC met meerdere treinstellen verwacht ik niet dat ik de conducteur meerdere malen zie, maar op een korte (stop)trein zou dit toch best moeten kunnen?
Zichtbaarheid van een conducteur lijkt mij gewoon een goede zaak. Op een lange IC met meerdere treinstellen verwacht ik niet dat ik de conducteur meerdere malen zie, maar op een korte (stop)trein zou dit toch best moeten kunnen?
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Ennes, hoewel ik begrijp je dat je jezelf en je collega's beschermt zijn er denk ik dingen die je er niet uit gaan krijgen bij reizigers, en zeker niet bij de standaardreiziger. En dat is:
- De betalende reiziger wil graag gecontroleerd worden zodat hun eigen ego wordt gestreeld (kijk eens hoe goed ik bezig ben!) en dat het wangedrag van de medereiziger wordt gestraft (ik betaal muchos poenos en hunnes nietos en dat is niet eerlijk!)
- Ze graag mensen voor hun geld zien werken. Ze denken: Ik zit me de hele dag uit de naad te werken en die luie conducteur zit maar de hele tijd in zijn hokje koffie te drinken omdat de baas het toch niet ziet.
- Ze vaak een of meerdere ernstige storingen hebben ervaren en toen waarschijnlijk niet het juiste antwoord op hun superbelangrijke vraag hebben gekregen en sindsdien minachting hebben voor het personeel.
Met zulke mensen kan je ellenlange discussies gaan voeren, maar dat heeft gewoon geen zin. Ze willen je gewoon zien. En hoe langer de reis, hoe groter de behoefte om je te zien.
- De betalende reiziger wil graag gecontroleerd worden zodat hun eigen ego wordt gestreeld (kijk eens hoe goed ik bezig ben!) en dat het wangedrag van de medereiziger wordt gestraft (ik betaal muchos poenos en hunnes nietos en dat is niet eerlijk!)
- Ze graag mensen voor hun geld zien werken. Ze denken: Ik zit me de hele dag uit de naad te werken en die luie conducteur zit maar de hele tijd in zijn hokje koffie te drinken omdat de baas het toch niet ziet.
- Ze vaak een of meerdere ernstige storingen hebben ervaren en toen waarschijnlijk niet het juiste antwoord op hun superbelangrijke vraag hebben gekregen en sindsdien minachting hebben voor het personeel.
Met zulke mensen kan je ellenlange discussies gaan voeren, maar dat heeft gewoon geen zin. Ze willen je gewoon zien. En hoe langer de reis, hoe groter de behoefte om je te zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Als het goed is zou je hem minimaal moeten kunnen zien tijdens een service ronde (mits haalbaar qua treinsamenstelling en in mindere mate de drukte)Ronald schreef:Laat ik het simpel zeggen: Als ik op een treinrit van begin- tot eindpunt niet gecontroleerd word (en dat gebeurt nogal eens), wat doet een conducteur dan zoal de hele rit? Helemaal niet bedoeld om te katten of zo, maar het is gewoon een vraag waar ik nieuwsgierig naar ben.
Zichtbaarheid van een conducteur lijkt mij gewoon een goede zaak. Op een lange IC met meerdere treinstellen verwacht ik niet dat ik de conducteur meerdere malen zie, maar op een korte (stop)trein zou dit toch best moeten kunnen?
En zoals ik ook al eerder heb aangegeven, met b.v. een voor 50% gevulde VIRM VI ben je gewoon gemiddeld zo'n uur / anderhalf uur bezig als je controleert. Ik praat hierbij dus zeker niet de collega's goed die geen ene flikker uitvoeren, want die zijn er ook. Maar daarnaast weet ik ook uit eigen ervaring dat vele "geoordopte-" "lezende-" "soezende-" "kletsende-" reizigers de conducteur nooit langs hebben zien wandelen tijdens een service ronde.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Ik hoop dat er ooit iemand is die dit "De NS" aan zijn verstand kan brengen ;)Bee schreef:Ennes, hoewel ik begrijp je dat je jezelf en je collega's beschermt zijn er denk ik dingen die je er niet uit gaan krijgen bij reizigers, en zeker niet bij de standaardreiziger. En dat is:
- De betalende reiziger wil graag gecontroleerd worden zodat hun eigen ego wordt gestreeld (kijk eens hoe goed ik bezig ben!) en dat het wangedrag van de medereiziger wordt gestraft (ik betaal muchos poenos en hunnes nietos en dat is niet eerlijk!)
- Ze graag mensen voor hun geld zien werken. Ze denken: Ik zit me de hele dag uit de naad te werken en die luie conducteur zit maar de hele tijd in zijn hokje koffie te drinken omdat de baas het toch niet ziet.
- Ze vaak een of meerdere ernstige storingen hebben ervaren en toen waarschijnlijk niet het juiste antwoord op hun superbelangrijke vraag hebben gekregen en sindsdien minachting hebben voor het personeel.
Met zulke mensen kan je ellenlange discussies gaan voeren, maar dat heeft gewoon geen zin. Ze willen je gewoon zien. En hoe langer de reis, hoe groter de behoefte om je te zien.
(en ik zeg dit helemaal niet uit bescherming, want ik weet dat ik gewoon mijn werk doe)
[En wat betreft die ik wel en hullie niet redenatie, dat strookt ook niet met al mijn ervarigen dat andere reizigers het opnemen voor een reiziger zonder kaartje of aanbieden op hun kortingskaart mee te reizen als bij controle blijkt iemand er geen een te hebben (maar dat is weer een hele andere discussie) ]
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Ik kon vanmiddag mooi zien hoe het controleren ging in een SLT4. Door werkzaamheden waren er staanplaatsen, maar de HC ging toch van start in Sloterdijk richting Hoorn. Hij is ook stug door blijven gaan, maar door het handmatige omroepen, allemaal reizigersvragen etc etc was ie een half uur later in het SLT-tje nog niet eens op de helft
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Handmatig omroepen?
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Ja, ivm werkzaamheden de alternatieve reisopties e.d. die de A.O niet omroept.
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
In de s5100 en s5000 heb ik erg vaak van Zwijndrecht naar Den Haag Centraal / Holland Spoor geen enkele controle...
Dat mag je toch echt wel verwachten :Y
Dat mag je toch echt wel verwachten :Y
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Volgens mij mag je het alleen verwachten in de vorm "als ik geen kaartje koop krijg ik een boete". Voor de rest vind ik dat er bij NS meer en beter gecontroleerd wordt dan bij de andere vervoerders. Ik vind de verwachting dus ook wat vreemd. Zeker als je in een sprinter zit die erg veel stopt en een langer traject heeft dan waarop jij reist.
Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 16 mei 2011, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Ligt eraan welke lijn je het over hebt... ik ben bij Arriva procentueel veel vaker gecontroleerd op het traject Dordrecht - Geldermalsen. Ook op hele korte stukjes overigens...Klaasje schreef:Voor de rest vind ik dat er bij NS heel meer en beter gecontroleerd wordt dan bij de andere vervoerders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Gistermiddag, stukje Utg - Hlm, stapte helemaal voorin in, waar ook de conducteur stond en ben niet gecontroleerd. Vond ik vrij opvallend. Daarna in stukje Hlm - Rtd ook niet gecontroleerd. Blijf me er maar over verbazen, want zo druk was de trein helemaal niet.
Komt wel goed schatje.
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Ja ik weet het niet, maar ik heb gisteren een aantal reizigers helemaal los zien gaan tegenover conducteurs in die regio. Kan me best voorstellen dat je dan met een slagje Uitgeest- Haarlem even wat rust pakt voor jezelf als HC.
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
er reden geen treinen tussen utg en hwd, dus ik denk dat dat niet opgaat, verder was de voetbal nog niet af dus die zullen er ook niet geweest zijn..Caspar schreef:Ja ik weet het niet, maar ik heb gisteren een aantal reizigers helemaal los zien gaan tegenover conducteurs in die regio. Kan me best voorstellen dat je dan met een slagje Uitgeest- Haarlem even wat rust pakt voor jezelf als HC.
Komt wel goed schatje.
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
De HC die ik sprak zei dat ze al plassende jongeren in haar SLT had om 9u30...
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
De s5100 begint in Dordrecht of Roosendaal. Maar dan nog een SLT-IV of VI niet knippen tussen Dordrecht en Den Haag?Klaasje schreef:Zeker als je in een sprinter zit die erg veel stopt en een langer traject heeft dan waarop jij reist.
De s5000 begint in Dordrecht. Je mag toch wel verwachten bij Den Haag controle gehad te hebben.
In de meeste gevallen zie ik de HC eerste klas of cabine..
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Ik word momenteel bijna iedere treinrit gecontroleerd. En dat voor een k*tstukkie als Dieren - Arnhem
Ook gister toen ik naar rtd reisde via Breda. 2x gecontroleerd in de 3600, ondanks dat die vrij druk was.
In de Fyra dan weer niet gecontroleerd, en dat zal toch echt niet aan de drukte gelegen hebben...
Vanmiddag tussen rtd en dr dan weer niet gecontroleerd. Wel een serviceronde tussen ede-wageningen en arnhem die overigens uitgebreid werd aangekondigd via de omroep. Vooral het laatste zinnentje "en we komen natuurlijk ook langs voor de gezelligheid" vond ik erg overdreven. :')
Ook gister toen ik naar rtd reisde via Breda. 2x gecontroleerd in de 3600, ondanks dat die vrij druk was.
In de Fyra dan weer niet gecontroleerd, en dat zal toch echt niet aan de drukte gelegen hebben...
Vanmiddag tussen rtd en dr dan weer niet gecontroleerd. Wel een serviceronde tussen ede-wageningen en arnhem die overigens uitgebreid werd aangekondigd via de omroep. Vooral het laatste zinnentje "en we komen natuurlijk ook langs voor de gezelligheid" vond ik erg overdreven. :')
Goh.
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Die s5000 loopt helemaal door naar Utrecht via Ledn, Shl en Wp al dan niet onder het nummer s5700. Daarbij is het net wat handig is.TheKnitter schreef:De s5100 begint in Dordrecht of Roosendaal. Maar dan nog een SLT-IV of VI niet knippen tussen Dordrecht en Den Haag?Klaasje schreef:Zeker als je in een sprinter zit die erg veel stopt en een langer traject heeft dan waarop jij reist.
De s5000 begint in Dordrecht. Je mag toch wel verwachten bij Den Haag controle gehad te hebben.
In de meeste gevallen zie ik de HC eerste klas of cabine..
Los daarvan: Ga je hier dezelfde discussie als op OHIH op dezelfde manier voeren? Mijn advies: Niet doen, want daar maak je geen vrienden mee!
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
waar gaat dit nou eigenlijk over? je koopt je treinkaartje om van A naar B te reizen. En ik heb nog nooit ergens gelezen dat het een recht van de reiziger is om tijdens zijn reis gecontroleerd te worden.
Of de conducteur al dan niet zijn werk doet naar de richtlijnen die NS daarvoor heeft opgesteld lijkt mij dan ook een interne aangelegenheid van het bedrijf. (en reken maar dat dit wordt gecontroleerd)
Verder kan je natuurlijk altijd een klacht indienen bij de NS dat je van mening ben dat een service ronde niet voldoende is en dat je als betalende reiziger een kaartcontrole verlangt.
(Ik hoop dat jullie klagers ooit de gelegenheid hebben om een poosje met een Hc mee te lopen, en dan bedoel ik ook alles meemaken wat een Hc in zijn werk meemaakt.)
Of de conducteur al dan niet zijn werk doet naar de richtlijnen die NS daarvoor heeft opgesteld lijkt mij dan ook een interne aangelegenheid van het bedrijf. (en reken maar dat dit wordt gecontroleerd)
Verder kan je natuurlijk altijd een klacht indienen bij de NS dat je van mening ben dat een service ronde niet voldoende is en dat je als betalende reiziger een kaartcontrole verlangt.
(Ik hoop dat jullie klagers ooit de gelegenheid hebben om een poosje met een Hc mee te lopen, en dan bedoel ik ook alles meemaken wat een Hc in zijn werk meemaakt.)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Klaasje, ik maak er ook verder geen discussie van. En dat op OHIH was in dát topic nog op zijn plaats. En dat vond het moderatorteam niet goed "omdat je daar het OV-personeel niet negatief mag bewoorden" et cetera... :')
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Om even een beeld te geven over zomaar een normale controle ronde, heb ik er eens een een beetje bijgehouden.
Het betrof een s1900, 7 bakken ICMm tussen Rtd en Ehv. (zitplaatsen voor zo'n 75% bezet)
Rtd - Ddr
anderhalve bak 2e klas kunnen controleren. (snel anderhalve bak teruglopen voor de omroep)
Ddr - Bd
halve bak 2e klas en een halve bak 1e klas gecontroleerd (voor 1 reiziger zonder moeten schrijven)
Bd - Tb
halve bak 1e klas en 1 bak 2e klas kunnen controleren (ter hoogte van Tbr klaar.
Tb - Ehv
Anderhalve bak 2e klas gecontroleerd, ter hoogte van At hiermee klaar ( 1 kaartje moeten schrijven, de 2 kaartjes ingevoerd en snel naar de omroep om om te kunnen roepen)
De resterende halve bak 1e klas en 1 bak 2e klas aan mijn collega overgelaten, die de trein vanaf Ehv van me overnam.
zo'n 160 chipkaarten gescand en de rest waren zichtkaarten of papieren vervoersbewijzen. Al met al 5 kwartier bezig geweest en nog geen hele trein kunnen controleren.
Het betrof een s1900, 7 bakken ICMm tussen Rtd en Ehv. (zitplaatsen voor zo'n 75% bezet)
Rtd - Ddr
anderhalve bak 2e klas kunnen controleren. (snel anderhalve bak teruglopen voor de omroep)
Ddr - Bd
halve bak 2e klas en een halve bak 1e klas gecontroleerd (voor 1 reiziger zonder moeten schrijven)
Bd - Tb
halve bak 1e klas en 1 bak 2e klas kunnen controleren (ter hoogte van Tbr klaar.
Tb - Ehv
Anderhalve bak 2e klas gecontroleerd, ter hoogte van At hiermee klaar ( 1 kaartje moeten schrijven, de 2 kaartjes ingevoerd en snel naar de omroep om om te kunnen roepen)
De resterende halve bak 1e klas en 1 bak 2e klas aan mijn collega overgelaten, die de trein vanaf Ehv van me overnam.
zo'n 160 chipkaarten gescand en de rest waren zichtkaarten of papieren vervoersbewijzen. Al met al 5 kwartier bezig geweest en nog geen hele trein kunnen controleren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Ronald schreef:wat doet een conducteur dan zoal de hele rit? Helemaal niet bedoeld om te katten of zo, maar het is gewoon een vraag waar ik nieuwsgierig naar ben.
Dit is precies wat ik bedoel, helder antwoord :pos: . Ik zou inderdaad verwachten dat het controleren sneller gaat, maar dat is dan een fout beeld van mijn kant (en inderdaad met de gevalletjes "geen kaartje" houdt het aardig op natuurlijk).Ennes schreef:Om even een beeld te geven over zomaar een normale controle ronde, heb ik er eens een een beetje bijgehouden.
Het betrof een s1900, 7 bakken ICMm tussen Rtd en Ehv. (zitplaatsen voor zo'n 75% bezet)
Rtd - Ddr
anderhalve bak 2e klas kunnen controleren. (snel anderhalve bak teruglopen voor de omroep)
Ddr - Bd
halve bak 2e klas en een halve bak 1e klas gecontroleerd (voor 1 reiziger zonder moeten schrijven)
Bd - Tb
halve bak 1e klas en 1 bak 2e klas kunnen controleren (ter hoogte van Tbr klaar.
Tb - Ehv
Anderhalve bak 2e klas gecontroleerd, ter hoogte van At hiermee klaar ( 1 kaartje moeten schrijven, de 2 kaartjes ingevoerd en snel naar de omroep om om te kunnen roepen)
De resterende halve bak 1e klas en 1 bak 2e klas aan mijn collega overgelaten, die de trein vanaf Ehv van me overnam.
zo'n 160 chipkaarten gescand en de rest waren zichtkaarten of papieren vervoersbewijzen. Al met al 5 kwartier bezig geweest en nog geen hele trein kunnen controleren.
Bedankt voor je uitleg in ieder geval.
-
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Het hangt dan ook net van de drukte af. Ik reis ook wel met 10 bakken ICRm en word tussen Ddr en Vl 2x gecontroleerd. Maar die HC's hebben vaak "haast", een kaartje die al gestempeld is knippen ze niet opnieuw, alhoewel ze OVC wel steeds inscannen.
En dan heb je 2 HC's met een ICRm TD-10, dus dat scheelt ook alweer natuurlijk.
En dan heb je 2 HC's met een ICRm TD-10, dus dat scheelt ook alweer natuurlijk.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Gisteren in de trein tussen Arnhem en Nijmegen zat een jongen luidkeels op te scheppen tegenover een paar andere reizigers dat hij toch nooit gecontroleerd wordt. Even later stapte de conductrice de coupe binnen en toen was hij ineens vertrokken naar het balkon. :') De conductrice kon net niet meer het balkon controleren voordat we Nijmegen binnenreden.
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Dat wil soms inderdaad best wel eens lukken, en is afhankelijk van veel meer factoren als alleen het aantal reizigers. Wat ik in mijn voorbeeld aangaf is ook geen standaard, maar slechts een voorbeeld hoelang je soms over een kaartcontrole doet. Heb ik een coupé me vrijwel allemaal zichtkaarten, dan vlieg je er zo doorheen. En zitten er toevallig een paar reizigers die hun vvb even niet kunnen vinden, dan kost dat weer een hoop tijd.TheKnitter schreef:Het hangt dan ook net van de drukte af. Ik reis ook wel met 10 bakken ICRm en word tussen Ddr en Vl 2x gecontroleerd. Maar die HC's hebben vaak "haast", een kaartje die al gestempeld is knippen ze niet opnieuw, alhoewel ze OVC wel steeds inscannen.
En dan heb je 2 HC's met een ICRm TD-10, dus dat scheelt ook alweer natuurlijk.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Ik zelf maak me echt totaal niet druk over of ik wel of niet wordt gecontroleerd. Ik heb zelf het gevoel dat er tijdens de meeste reizen wel een conducteur voorbij komt.
Wat ik wel een beetje raar vind en me al een paar keer is overkomen; een conducteur die sommige OV-Chipkaarten wel uitleest en andere niet. :? Een knap meisje hoefde bijvoorbeeld alleen maar haar Studenten OV te laten zien; die van mij werd wel uitgelezen. Dat vind ik niet zo netjes. Lees dan of alles uit, of keur alles meteen goed.
(Uiteraard zijn dit uitzonderingsgevallen. :) )
Wat ik wel een beetje raar vind en me al een paar keer is overkomen; een conducteur die sommige OV-Chipkaarten wel uitleest en andere niet. :? Een knap meisje hoefde bijvoorbeeld alleen maar haar Studenten OV te laten zien; die van mij werd wel uitgelezen. Dat vind ik niet zo netjes. Lees dan of alles uit, of keur alles meteen goed.
(Uiteraard zijn dit uitzonderingsgevallen. :) )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten